Beantwoord

hybride warmtepomp: waarom eerst isoleren?

• 18 June 2022
  • 32 reacties
  • 551 Bekeken

Waarom moet een huis eerst goed geïsoleerd worden voordat ik een hybride warmtepomp installeer.

Dat ding geeft toch extra warmte, zodat ik op mijn gasverbruik bespaar.

Ik vraag dit omdat ik al zeer veel geïnvesteerd heb in isolatie, maar omdat dit een hele oude boerderij is, is label c niet realistisch.

Met belangstelling zie ik u reactie tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Nico de Vries

icon

Beste antwoord door Harrie LPP 19 June 2022, 14:30

Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 6
Badge +3

@N.B. de Vries   Idd "dat ding” geeft warmte af, dat is de bedoeling. Maar hoe efficiënt u met een warmtepomp kunt verwarmen is een ander, misschien wat ingewikkelder verhaal.

Belangrijk is een mogelijkst lage aanvoertemperatuur. Als u bij ca. 4 °C buitentemperatuur met een aanvoertemperatuur van max. 40 °C de boerderij warm kunt houden is dit met een (hybride) warmtepomp nog te doen. Maar ik ga er van uit dat u dit al weet.  Voor een eerste grove indicatie van uw bespaarpotentieel kunt u misschien de website besparen.remeha.nl gebruiken.

Verder zijn ook op dit forum vermoedelijk gerelateerde topics te vinden (zoekfunctie gebruiken).

P.S.: Het topic/onderwerp “Energie” is misschien eerder geschikt voor u vragen.

Reputatie 7
Badge +5

feitelijk staat een goede isolatie natuurlijk los van de manier waarop we onze huizen verwarmen. het verschil tussen klassiek verwarmen met een aanvoertemperatuur van 60gr en warmtepomp verwarmen met 30gr, is wel dat warmteverlies belangrijker gaat worden.

isoleren voorkomt dat warmte het pand verlaat via de muur, raam, vloer of dak. Hoe lager de aanvoertemperatuur is, hoe meer effect dat verlies heeft op je stookkosten.  zie het als met hagel schieten, je raakt altijd wel wat.

isoleren met een klassieke cv ketel bespaart dus ook al, alleen kan een warmepomp niet heel grote temperatuurverschillen aan vanwege die lage aanvoertemperatuur. en dus is isoleren bij een warmtepomp belangrijk, maar heeft het zeker ook effect bij klassie verwarmen

Dank voor jullie reactie. Maar ook Remeha geeft niet het antwoord waar ik om vraag en ook Stroeve geeft geen duidelijke verklaring.  Voor alle duidelijkheid nog een toelichting op mijn vraag. Als ik een hybride warmtepomp installeer verwarmt de warmtepomp standaard mijn huis en als dat niet genoeg is springt de ketel bij. Als ik een matig geïsoleerd huis heb, moet de ketel vaker bij stoken, maar dat veranderd toch niets aan het principe dat ik ook dan veel gas bespaar. En dat ik dan ook bij een maximaal rendement van de warmtepomp bij moet stoken, maar nogmaals veel minder dan zonder hybridewarmtepomp toch? Dus altijd doen denk ik dan.

ik denk dat je helemaal gelijk hebt en dat de kreet dat het huis “eerst geïsoleerd moet worden” te veel uit gaat van standaard huizen en standaard budgetten en de standaard verwachtingen van mensen. Het “moeten” in dit verhaal is van oorsprong waarschijnlijk niet van technische aard, maar voor veel verkondigers van het duurzame woord is het dat wel geworden en is het een credo geworden.

Reputatie 7
Badge +7

Ik vind ook wat de anderen hierboven zeggen.

Die hybride warmtepomp werkt dan op zonnepanelen. Op al die grafiekjes van de opbrengst van zonnepanelen is te zien dat die in de koudste maanden het minste leveren aan stroom. Dan heb je juist de meeste verwarming nodig en zal het gas dus het meeste bijspringen. En het gas is bezig heel duur te worden. Ik hoorde vanmiddag van iemand dat zijn maandtarief van €180 naar €360 gaat. 

Als je met isolatie het warmteverlies kan halveren hoef je met gas in de winter maar half zoveel bij te spingen. En heb je ook maar een half zo grote pomp nodig. In de zomer brengen de zonnepanelen het meeste op. Dat kan je nu nog op het net “parkeren” en in de winter tegen hetzelfde tarief terugnemen. Maar die regeling gaan ze afbouwen tussen 2025 en 2032. 

Het meeste warmteverlies gaat door het dak. Ook bij een oude boerderij zou het dan flink zoden aan de dijk zetten om de onderkant van het dak te isoleren met 18cm dikke rockwoolplaten. Is de aftimmering luchtdicht gemaakt met speciale (dure) tape, dan kunnen ze tegen het dak gedrukt worden, zoniet dan moet je een luchtspouwtje van 2cm houden dat geventileerd wordt. 

Reputatie 7
Badge +5

@N.B. de Vries je kunt prima een warmtepomp in een ongeisoleerd huis zetten, het ding moet dan echter veel meer verwarmen dan bij een geisoleerd huis en dat is de crux. Aangezien een warmtepomp je huis constant blijft verwarmen zal er dus constant meer verwarmd moeten worden met dus constant meer dan noodzakelijke verliezen. De vraag is of er een warmtepomp is die dat kan voor jou specifieke ongeisoleerde huis kan, qua vermogen. Ook zal je elektra rekening torenhoog zijn en onnodig veel gas gebruikt worden om bij te verwarmen. Duidelijker kan ik het niet uitleggen. 

De berekening of dit financieel toch voordeliger is dan op gas stoken, moet je zelf maken en afwegen.

ps. ik gebruik geisoleerd en ongeisoleerd even als voorbeeld, bij jou zit dat anders, maar dit maakt het duidelijker.

Beste Stroeve,

Mijn huis is zoals ik in mijn 1e bericht vermelde wel geïsoleerd maar niet zo goed omdat het een heel oud huis is. Verdere isolatie zou zeer veel kosten en de aard van het gebouw aantasten. Daarom begon ik deze cases, want ik lees heel veel onzin over de warmtepomp.

Volgens mij is het zo dat de warmtepomp je huis verwarmt en als dat niet meer lukt de ketel bijspringt.

Bij een goed geïsoleerd huis zal de ketel weinig of nooit aangaan, als ie er al is. En bij een minder goed geïsoleerd huis zal de ketel wel bij moeten springen. Hoe vaak hangt dan behalve van het weer ook af van de isolatiewaarde van je huis. Alle warmte die de warmtepomp produceert hoeft niet door de ketel gerealiseerd te worden. Dat is milieuvriendelijk en ook goed voor de portemonnee. 
of zit ik nou helemaal mis.

Volgens mij klopt het als een bus wat je zegt. Heb je wel vloerverwarming? Dat maakt een warmtepomp efficiënter. Of heb je extra grote radiatoren voor dat doel? Wat een warmtepomp namelijk niet kan is de radiatoren heel heet stoken.

Reputatie 7
Badge +5

we draaien er een beetje omheen. de theorie is duidelijk, alleen de afweging of in jou geval een WP goedkoper is, kunnen we hier niet maken. wil je daar aan rekenen zul je een warmteverliesberekening moeten maken, die geeft aan hoeveel energie nodig is om je huis te verwarmen. daar kun je vervolgens mee rekenen. 

ps, mijn vorige ps riep iets over isolatie, dus ik snap wel degelijk wat jou situatie daar is. 

Maar ik snap die redenatie niet Stroeve. Als je een bepaalde hoeveelheid warmte nodig hebt en warmte uit een warmte-pomp is goedkoper dan maakt het toch niet uit of het om een ongeïsoleerd huis gaat of niet? (Mits je lagetemperatuurverwarming kunt toepassen)

Uiteraad is en werkt de warmtepomp goedkoper als je huis topgeïsoleerd is, maar dan zou je in principe ook goedkoop af zijn met een heel klein HR-keteltje en heel kleine radiatoren, al worden die niet gemaakt.

Reputatie 5
Badge +5

@N.B. de Vries Hoeveel gas verstook je nu ongeveer, heb je radiatoren en/of vloerverwarming, heb je zonnepanelen en denk je eigenlijk in winst en verlies cq maakt de investering en TVT je wat uit? Ik heb in mijn matig/redelijk geïsoleerde woning airco's (L/L warmtepompen) geplaatst. Samen met een E-doorstromer kon ik toen feitelijk van ‘het gas af’.

Reputatie 7
Badge +5

@Harrie LPP maar dat zeggen we/ik toch ook al diverse keren!? 

er is een vuistregel voor m^3 gas naar elektra voor een warmtepomp, weet ‘m zo gauw even niet, maar die zou ook al een inzicht kunnen geven 

Reputatie 5
Badge +5

er is een vuistregel voor m^3 gas naar elektra voor een warmtepomp, weet ‘m zo gauw even niet, maar die zou ook al een inzicht kunnen geven 

Hoe dan ook, en welke vuistregel dan ook, een hybride warmtepomp gaat besparen op gas toch? De isolatie bepaald alleen hoeveel.

Reputatie 7
Badge +5

ja natuurlijk. maar je moet ‘m ook nog kopen, zo’n hybride WP. als je dat mee wilt nemen in de afweging is het simpel. 

Reputatie 7
Badge +5

Hoe dan ook, en welke vuistregel dan ook, een hybride warmtepomp gaat besparen op gas toch? De isolatie bepaald alleen hoeveel.

toch nog even een verduidelijking.

Besparen op gas is niet de aanleiding, neem ik aan, het zal gaan om besparen op euro’s?! En als je bespaart op gas maar meer euro’s uit moet geven aan elektra, dan zijn we het doel voorbij lijkt me.

Reputatie 6
Badge +3

Dank voor jullie reactie. Maar ook Remeha geeft niet het antwoord waar ik om vraag en ook Stroeve geeft geen duidelijke verklaring.  Voor alle duidelijkheid nog een toelichting op mijn vraag: Als ik een hybride warmtepomp installeer verwarmt de warmtepomp standaard mijn huis en als dat niet genoeg is springt de ketel bij. Als ik een matig geïsoleerd huis heb, moet de ketel vaker bij stoken, maar dat veranderd toch niets aan het principe dat ik ook dan veel gas bespaar. En dat ik dan ook bij een maximaal rendement van de warmtepomp bij moet stoken, maar nogmaals veel minder dan zonder hybridewarmtepomp toch? Dus altijd doen denk ik dan.

Wat mij duidelijk is dat het voor de “vraagsteller” duidelijk is: “Een hybride warmtepomp werkt en loont altijd.” - Je bespaart altijd op gas, natuurlijk. - Maar hoeveel je op de stookkosten bespaart is een ander verhaal. Dit kan minimaal tot niets zijn of 1 tot 3 duizend euro's per jaar.

De vuistregel is: 1 m³ gas vervang je door ca. 2 kWh stroom - de website van Remeha komt voor hun hybride wp's ongeveer op hetzelfde uit (met radiatoren).

Voorbeeld - uit de duim gezogen en ingevuld:
(oude boerderij 2 pers. - alles radiatoren): 5000 m³ gas/4500 kWh stroom
Na inbouw 6 kW warmtepomp:  3306 m³ gas / 8005 kWh stroom
(alles indicatief - bij gebrek aan verbruikscijfers)

Reputatie 5
Badge +5

Besparen op gas is niet de aanleiding, neem ik aan, het zal gaan om besparen op euro’s?! En als je bespaart op gas maar meer euro’s uit moet geven aan elektra, dan zijn we het doel voorbij lijkt me.

En dat is precies de reden dat ik inzet en zoek naar meerdere energie bronnen. Stel iedereen is van het gas, dan zijn we puur afhankelijk van elektra. Die prijs zal daardoor niet dalen. Het draait nog altijd om euro's of TS moet een andere motivatie hebben. En @Darkfiber 1700 m3 gas besparen en 2 maal zoveel elektra verbruiken, word ik persoonlijk niet zo enthousiast van. Ook al betreft het een uit de duim gezogen verhaal.

Reputatie 6
Badge +3

@RonaldD  Heb je 1700 m³ gas vs. 3400 kWh aan stroom met de huidige prijzen doorgerekend?
Toegegeven - kan natuurlijk altijd beter🤑.

Reputatie 7
Badge +5

@RonaldD we raken een beetje offtopic, maar elektra-marktprijzen worden bepaald door vraag en aanbod, niet vanwege het feit dat we van het gas af zijn

Badge +1

Als je al heel goed geïsoleerd hebt, dan heb je al voldaan aan het advies eerst te isoleren. Of het bij jou optimaal is gebeurt kan ik van hieruit niet inschatten, maar een label C als hoogst haalbare verbaasd me enigzins. Klinkt als ‘voldoen aan de minimum eis vanaf 2024’? Eerst isoleren heeft inderdaad het voordeel dat 1) je minder energie gebruikt, 2) in winter EN zomer, maar wellicht ook dat 3) je een kleinere installatie nodig hebt dan zonder isolatie, en dat 4) je energierekening overzichtelijk blijft als de energieprijs door het dak gaat. Zoals nu, of zoals winter 2022-23 als Putin de gaskraan echt dichtdraait. Zoek nog even op ‘Texas winter jan 2021’, toen gingen daar de energieprijzen door het dak door het uitvallen van de gasvoorziening. Dat zou zo maar eind dit jaar zich in Europa kunnen afspelen. Dan heb je graag een zo laag mogelijk energiegebruik.

Thuis heb ik trouwens gekozen voor de 100% elektrische lucht/lucht airco/warmtepomp, maar dan wel eentje zonder elektrische ontdooiing (= vreselijk onzuinig bij vorst, navragen! en op papier gezet!), en met een goede COP bij -7/-10’C vorst. Nu heb ik het ook nog koel in de zomer, bijna voor niks erbij. Moraal van mijn opmerking, staar je niet blind op de subsidie. Maar ga (zeker!) niet voor een goedkoopje.

Reputatie 5
Badge +5

Thuis heb ik trouwens gekozen voor de 100% elektrische lucht/lucht airco/warmtepomp, maar dan wel eentje zonder elektrische ontdooiing (= vreselijk onzuinig bij vorst, navragen! en op papier gezet!), en met een goede COP bij -7/-10’C vorst. Nu heb ik het ook nog koel in de zomer, bijna voor niks erbij. Moraal van mijn opmerking, staar je niet blind op de subsidie. Maar ga (zeker!) niet voor een goedkoopje.

Helemaal eens met je moraal. Ik gebruik ook 3 L/L warmtepompen. Na een warmtescan bleek ook dat ik nog kan isoleren, maar qua kosten echt verhoudingsgewijs veel te duur. Met of zonder subsidie, doet er dan niet toe.  Met mijn airco's en overproductie aan stroom, verwarm ik echt cheap. Het fine-tunen van verbruik is de opgave van komende winter. Kortom: zorgen dat ik mijn overproductie volledig omzet in warmte is mijn uitdaging.

Badge

Waarom moet een huis eerst goed geïsoleerd worden voordat ik een hybride warmtepomp installeer.

Dat ding geeft toch extra warmte, zodat ik op mijn gasverbruik bespaar.

Ik vraag dit omdat ik al zeer veel geïnvesteerd heb in isolatie, maar omdat dit een hele oude boerderij is, is label c niet realistisch.

Met belangstelling zie ik u reactie tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Nico de Vries

een veel voorkomende vraag en ook misvatting bij velen.

waarom moet je bij een warmtepomp nu juist wel goed isoleren en bij een CV is dat minder van belang.

de warmteoverdracht van een warmtepomp is gewoon minder dan bij een vergelijkbare CV, Bij een niet geïsoleerd huis of slecht geïsoleerd gaat dus een groter deel van de warmte die je produceert  verloren via de buitenmuren, glas, vloer en dak. Het verschil hierbij tussen een niet, slecht, matig en goed geïsoleerd is hierbij best hoog. Met een warmtebeeldcamera (tijdens een koude dag) kun je dat prima zien. 

Bij een warmtepomp is het belangrijk om deze verliezen zo klein mogelijk het houden, juist omdat de warmteoverdracht duidelijk lager is dan bij een CV en je dus de kans loopt dat de warmtepomp niet de gewenste temperatuur in het huis kan bereiken. Belangrijk is hierbij dat de temperatuur van je CV water bij een warmtepomp ergens tussen de 30 en 50 graden is, bij een CV is dat vaak rond de 70 tot 80 Graden aan de CV. Dat is ook de reden dat gewone CV radiatoren (HTV) eigenlijk voor de meeste warmtepompen niet of minder geschikt zijn (deze hebben bij de lage CV watertemperaturen van rond de 35 graden niet meer voldoende capaciteit in warmteoverdracht( deltaT tussen CV water en omgevingstemperatuur is hierbij de bepalende factor) . Voor een warmtepomp is een vloerverwarming of speciale laag temperatuur radiatoren (beide dus LTV) een veel betere optie. Heb je een al een vloerverwarming is deze dus prima geschikt voor een warmtepomp, met oude (dikke) plaat radiatoren ga je het dus niet redden, deze zul je moeten vervangen (extra kostenpost).

terugkomend op de isolatie;  wil je een warmtepomp en een vergelijkbare temperatuur in je woning zul je eerst zo veel mogelijk moeten isoleren, deze kosten zul je wel bij je investering mee moeten nemen, overigens ook bij een CV installatie is het met de huidige gasprijzen zeer interessant om je gasprijs omlaag te brengen.

Een warmtepomp kopen zonder dat je huis minimaal klasse C is weggegooid geld en je krijgt gegarandeerd geen warm huis mee, of je moet je warmtepomp dermate overcompenseren, wat behoorlijk in de kosten gaat lopen, denk hierbij aan circa 10K wat je dan kwijt bent, voor een heel stuk minder krijg je je huis voldoende geïsoleerd met een kleinere warmtepomp en dus ook later minder stroomkosten.

Aspect zonnepanelen en stoomrekening: Bij toepassen van een warmtepomp moet je wel rekening houden met een behoorlijk stijging van je stroomverbruik, zeker als je ook nog al-electic (dus gasloos) wilt gaan, deze warmtepomp loopt in principe altijd. Zonnepanelen zijn dus eigenlijk een goede combinatie met warmtepomp om de kosten een beetje in toom te houden.   

Spouwmuur isolatie kost gemiddeld 1000 tot 1300 euro voor een twee onder een kap netto (je kunt subsidie krijgen), terugverdientijd met  de huidige gasprijzen is circa 2,5 tot 3 Jaar.

HR++ glas plaatsen is duurder, maar ook de subsidie die je krijgt is een stuk hoger (53 euro per m2).

Ook dakisolatie is relatief laag in kosten en kun je als je handig bent ook makkelijk zelf doen (nadeel je kunt dan geen subsidie krijgen).

Vloerisolatie is relatief goedkoop met een duidelijk lager gasverbruik (zelf doen of laten doen).    

bij mn oudere huizen van voor 1950 (circa) is dat best een opgave. je moet hierbij denken aan:

• spouwmuurisolatie, waarbij je spouw wel een bepaalde minimum dikte moet hebben om een enigszins acceptabel isolatiewaarde te krijgen. 
  • HR++ glas, met name als je nog steeds enkel glas hebt in de ruimten die (ook indirect) verwarmd worden. Heb je bv dubbel glas in de slaapkamer (indirect verwarmt, gewoonlijk zla je verwarming (CV) hier niet aan staan) is voldoende, voor de woonkamer zou je eigenlijk wel HR++ moeten hebben (optimaal), heb je al HR of HR+ is dat vaak al voldoende maar niet optimaal (is vaak financieel niet zo interessant). ook moeten je kozijnen er geschikt voor zijn, mn bij enkel glas is dat vaak een probleem, bij houten kozijnen kan vaak wel het kozijn uitgefreesd worden om ruimte voor het dikkere glas te krijgen (als het houtwerk nog in goede staat is is dat een prima idee). 
  • Dakisolatie (er verdwijnt heel veel warmte door je dak, (warmte stijgt op).
  • Vloer (kruipruimte) isolatie om opkomende koude van uit onderen tegen te gaan.  
Reputatie 7
Badge +5

volgens mij is het waarom van isolatie inmiddels diverse keren uitgelegd.

wat natuurlijk blijft hangen is de waarom niet bij de cv? of een cv de boel nu warmstookt of een warmtepomp, maakt voor de isolatie niks uit, er verdwijnt evenveel warrmte naar buiten. de besparing die isolatie oplevert is dus in beide gevallen gelijk

Badge

En dat is precies de reden dat ik inzet en zoek naar meerdere energie bronnen. Stel iedereen is van het gas, dan zijn we puur afhankelijk van elektra. Die prijs zal daardoor niet dalen. Het draait nog altijd om euro's of TS moet een andere motivatie hebben. En @Darkfiber 1700 m3 gas besparen en 2 maal zoveel elektra verbruiken, word ik persoonlijk niet zo enthousiast van. Ook al betreft het een uit de duim gezogen verhaal.

ik denk dat hier een bekende denkfout word gemaakt (denkfoutje).

als je het rekenvoorbeeld van @Darkfiber neemt zul je niet alleen het verbruik maar ook de desbetreffende kosten in het plaatje moeten verwerken, al heel snel zul bij het toepassen van warmtepompen (stroomverbruikers) versus CV (gasverbruikers) of een combinatie van beide (hybride Warmtepomp in combinatie met een CV) moeten kijken hoe de balans er uit komt te zien, door het toepassen van zonnepanelen kun je een deel van het meerverbruik van een warmtepomp en je algemeen verbruik van stroom duidelijk kunnen verbeteren. 

een klein voorbeeld: energiekosten zijn circa waarden op basis van energiekosten in juni 2022. 

optie 1: huidig gas/stroomverbruik zonder warmtepomp en/of zonnepanelen

optie 2: toepassen van warmtepomp met CV (hybride toepassing)

optie 3: hybride toepassing met zonnepanelen (4 MW/h opbrengst per jaar) 

optie 1                                  optie 2                        optie 3

verbruik gas                 5000 m3                               3300 m3                     3300 m3       

verbruik stroom           4500 kW                               8000 kW                     4000 kW   

kosten totaal                   17.925 €                            15.100 €                     7300 €

winst t.o.v. optie 1 per jaar                                       2.825 €                       10.625 €

geschatte investering                                              5.000 €                        13.000 €

Terugverdientijd investering                                   1,8 jaar                        1,2 jaar 

met dit voorbeeld kun je zien dat vooral de combinatie van warmtepomp en zonnepanelen zinvol is en wat nog meer belangrijker is wat de totale besparing over de gehele levensduur is (kun je gemakkelijk op 20 jaar zetten). daar is de combinatie warmtepomp + zonnepanelen echt spekkoper en maakt de optie van alleen warmtepomp eigenlijk direct oninteressant door de hoge stijging van het stroomverbruik door de warmtepomp.  een 4 MW zonnepanelen is met de huidige hoog vermogen panelen van 400 Wp en meer voor een gemiddeld huis toepasbaar.  ik verwacht overigens met het voorbeeld van  @Darkfiber dat hier ook nog meer potentieel voor verbetering qua isolatie mogelijk is, hij geeft hier eigenlijk geen informatie over de staat van isolatie in het huis. bij toepassing van een warmtepomp zou dit overigens eerst in orde gemaakt moeten worden, geen of slechte isolatie is eigenlijk een no go bij een warmtepomp (ook bij een hybride versie). algemeen kun je stellen dat je huis eigenlijk energieklasse C moet hebben om een warmtepomp rendabel te maken, anders loop je de kans dat je het huis of niet warm krijgt, of hoog stroom en gasverbruik krijgt (iets wat je eigenlijk niet wilt). 

Badge

volgens mij is het waarom van isolatie inmiddels diverse keren uitgelegd.

wat natuurlijk blijft hangen is de waarom niet bij de cv? of een cv de boel nu warmstookt of een warmtepomp, maakt voor de isolatie niks uit, er verdwijnt evenveel warrmte naar buiten. de besparing die isolatie oplevert is dus in beide gevallen gelijk

niet helemaal, omdat bij een CV dit zich makkelijker laat verhogen omdat veelal een CV wel die overcapaciteit heeft en dus wel de beoogde temperatuur in huis zal bereiken ( wel met een hoger gasverbruik), met een warmtepomp is dat maar de vraag, als de capaciteit te laag is haalt hij de temperatuur gewoon niet of doet er erg lang over. beide resulterend in hogere kosten door hogere stroomverbruik.  

Reageer