Beantwoord

hybride warmtepomp: waarom eerst isoleren?

• 18 June 2022
  • 32 reacties
  • 568 Bekeken

Waarom moet een huis eerst goed geïsoleerd worden voordat ik een hybride warmtepomp installeer.

Dat ding geeft toch extra warmte, zodat ik op mijn gasverbruik bespaar.

Ik vraag dit omdat ik al zeer veel geïnvesteerd heb in isolatie, maar omdat dit een hele oude boerderij is, is label c niet realistisch.

Met belangstelling zie ik u reactie tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Nico de Vries

icon

Beste antwoord door Harrie LPP 19 June 2022, 14:30

Bekijk origineel

32 reacties

Hier staat het duidelijk uitgelegd.
Ook staat er een verwijzing naar de 50 graden test.
https://www.eigenhuis.nl/energie/maatregelen/duurzaam-verwarmen/warmtepomp/alles-over-de-warmtepomp#/

Pas op deze pagina wordt het echt uitgelegd: https://www.eigenhuis.nl/energie/maatregelen/duurzaam-verwarmen/warmtepomp/50-graden-test#/

Reputatie 7
Badge +5

@infomuis dat klopt, maar mijn verhaal ging over warmteverlies, daarbij maakt het niet uit hoe het huis verwarmt wordt

Reputatie 6
Badge +3

@infomuis  Korte opmerking: De berekening/schatting is “fantastisch” maar niet correct.
Daarnaast is het gebruik van de eenheden/grootheden verkeerd.

Voor de rest lijkt de topicstarter voldoende informatie vergaard te hebben (leest hij hier niet nog mee?). - Verbruiks- en andere gegevens van zijn cv-installatie zijn mij trouwens niet bekend.

Badge

@infomuis  Korte opmerking: De berekening/schatting is “fantastisch” maar niet correct.
Daarnaast is het gebruik van de eenheden/grootheden verkeerd.

Voor de rest lijkt de topicstarter voldoende informatie vergaard te hebben (leest hij hier niet nog mee?). - Verbruiks- en andere gegevens van zijn cv-installatie zijn mij trouwens niet bekend.

Wat is aan deze berekening fout? gebruik van eenheden is geheel juist. als jij vind dat het onjuist is graag ook aangeven wat er volgens jou er fout aan is. Gasverbruik in m3, stroomverbruik in kW/h.  enz. 

overigens zijn de basisgegevens niet van mij, van een vorige topic overgenomen, iedereen kan deze eenvoudige berekening voor zich zelf maken met zijn eigen data. afhankelijk van de eigen situatie zal een uitkomst voor een warmtepomp/hybride wel of niet positief uitvallen, een warmtepomp zal zeker niet in alle gevallen goedkoper uitkomen. Daartegen zal elke isolatiemaatregel wel effect hebben, maar ook hier geld hou ook de kosten in de gaten en je eigen financiële ruimte.     

Reputatie 6
Badge +3

@infomuis

Stroomverbruik wordt in kWh (energie) gemeten, niet in kW (vermogen) en zeker niet in kW/h
- deze laatste eenheid bestaat trouwens niet.

...

verbruik stroom           4500 kWh                              8000 kWh                   4000 kWh  

kosten totaal                   17.925 €                            15.100 €                     7300 €

...

Als ik het verschil van het netto stroomverbruik  tussen “optie 2” en “optie 3”  van 4.000 kWh en het daarmee gemoeide verschil in de kosten van € 7800 in relatie zet kom ik op een prijs van
€ 1,95/kWh - ik zelf zou iets rond de € 0,50/kWh verwachten, hiermee wordt de gasprijs dan
€ 1,83/m³ wat wederom aan de lage kant is.

Uitgaande van € 0,65/kWh en € 3,00/m³ komt “optie 3” op € 12.500 en niet op € 7.300,-

Just my € 2 ct

stroomverbruik in kW/h.

kWh.

Je vermeldt je energiekosten per m3 en kWh er niet bij, dus wij kunnen het niet narekenen. Terugrekenen ga ik niet doen, maar realistische waarden lijk je zo te zien niet te gebruiken.

Edit: darkfiber was me net voor.

Reageer