inbouwgashaard vervangen door elekrische inbouwkachel: ervaringen?

• 6 June 2022
  • 21 reacties
  • 579 Bekeken

Ik heb zonnepanelen en een inbouwgashaard in de kamer, die behalve sfeervol ook als bijverwarming dienst kan doen. Daarnaast heb ik vloerverwarming. Ik ben van plan ook een hybride warmtepomp aan te schaffen.

Door de huidige gasprijs ben ik op zoek naar een elektrisch inbouwkachel die als bij verwarming kan dienen. Wie heeft hier ervaring mee of heeft tips.

21 reacties

Reputatie 5
Badge +6

@Martens Ja, dat zou mooi zijn 2 vliegen in één klap, maar hier zal een keus gemaakt moeten worden.

De inbouw gashaard gebruikt u voor sfeer in de winter en bijverwarming indien nodig, niet in de zomer neem ik aan, dus gas verbruik is redelijk laag lijkt mij i.c.m vloerverwarming in het stookseizoen.

Gasvlam  is zeg maar, levend vuur waar u naar kijkt, en de weldadige warmte geeft een “behaaglijkheidsgevoel” wat u met een elektrische inbouwkachel nooit kan bereiken!

Gesimuleerd vuur met een elektrisch warmte-element, met of zonder ventilator, zal wel stralingswarmte geven.

Maar zal als bijverwarming  geen goedkopere oplossing zijn om de ruimte bij te verwarmen.

Ik neem aan dat overdag de “bijverwarming” niet aan gaat en s’avonds zonder zon gezellig bij de nep openhaard aan. 1000-2000watt?

Ik denk dat u de zonne-energie beter kan gebruiken voor huishoudelijk gebruik, en het gas/gezelligheid 🔥 vuur voor de winteravonden.

De lagere stooktemperatuur voor de vloerverwarming met de warmtepomp, zou ook het gasverbruik moeten reduceren.

Maar uiteindelijk moet u zelf kiezen.

Ik ga er van uit dat de (hoofd) vloerverwarming zonder bijverwarming de woonkamer wel kan verwarmen.

Reputatie 6
Badge +3

Ik denk dat een elektrische haard niet de sfeer en warmte kan geven van de bestaande gashaard. Als toch de gasaansluiting weggaat zul je wat anders moeten verzinnen. Een elektrische haard is een mogelijkheid, maar ook het ombouwen van de haard naar flessengas. Dat moet natuurlijk wel bouwkundig en veilig mogelijk zijn. Je zet geen gasfles in de kamer.

. Ik ben van plan ook een hybride warmtepomp aan te schaffen.

Door de huidige gasprijs ben ik op zoek naar een elektrisch inbouwkachel die als bij verwarming kan dienen.

Dat wordt een dure grap. Dan moet je een warmtepomp aanschaffen én een kachel. Daarna heb je nog vaste en onderhoudskosten voor gas plus de variabele, stroom- en onderhoudskosten voor de warmtepomp en vooral ook stroomkosten voor de electrische kachel. Die laatste zijn pittig want een electrische kachel gebruikt 4 à 5x zoveel stroom per warmtehoeveelheid als een warmtepomp.

“behaaglijkheidsgevoel” wat u met een elektrische inbouwkachel nooit kan bereiken!

Dit gevoel krijg je van de straling en niet van de warmte.
Van een ventilator kachel, zul je dit niet krijgen.
Een IR element zal dit wel doen.
Dit is ook het principe van de grill, de vlam maakt het ijzer rood gloeiend en straalt.
Ook buitenkachels op gas, hebben dit effect. Het gaas voor de vlam geeft de straling.

Het kan wel, ik heb ze alleen nog nooit gezien.

Reputatie 5
Badge +6

@Martens @basic Het ombouwen naar butaan/propaan is een optie, een deel van de bestaande gasleiding zou zelfs nog gebruikt kunnen worden en buiten een gasfles plaatsen.

Als de gegevens van het gasblok/haard bekend zijn zouden we kunnen kijken of er nog een ombouwsetje naar flessengas verkrijgbaar is.

Voor de Hoofdbrander en voor het waakvlambrandertje een inspuitertje, de rookgasafvoer heeft dan geen aanpassing nodig.

Opzich een simpele ingreep, maar ik zou wel adviseren om dit door een vakman te laten uitvoeren, ook de branderdruk zal dan gecontroleerd moeten worden, als er voor deze optie wordt gekozen!

TS heeft (nog) niet aangegeven dat de woning (helemaal) gasloos gaat worden.

Ik heb zelf (gasloos) heb een oud led schermpje in de openhaard geplaatst, blokken er om heen en met de “openhaardvuur Dvd” (met knettergeluiden) geeft dat een levendig beeld en is de open haard niet meer een donker gat. Ook in de zomer wel leuk.

Er is bij mij ook geen rookkanaal aanwezig.

Bijverwarming is bij mij niet van toepassing.

Maar er zijn natuurlijk nog meer opties.

Reputatie 5
Badge +5

@Martens vraagt volgens mij …..”ben ik op zoek naar een elektrisch inbouwkachel die als bij verwarming kan dienen. Wie heeft hier ervaring mee of heeft tips”  Hij heeft nu een “inbouwgashaard in de kamer, die behalve sfeervol ook als bijverwarming dienst kan doen”  Ik lees niet dat ie een E-kachel zoekt die aan beide eisen (sfeervol en bijverwarming) dient te voldoen.

Reputatie 5
Badge +5

@Martens @basic Het ombouwen naar butaan/propaan is een optie, een deel van de bestaande gasleiding zou zelfs nog gebruikt kunnen worden en buiten een gasfles plaatsen.

TS geeft volgens mij motivatie aan “Door de huidige gasprijs”.  Is butaan/propaan financieel gezien winst voor TS?

Reputatie 6
Badge +3

TS geeft volgens mij motivatie aan “Door de huidige gasprijs”.  Is butaan/propaan financieel gezien winst voor TS?

Zeker weten van niet. Flessengas is qua warmte en kosten vergelijkbaar met elektrisch verwarmen. Ooit uitgerekend voor een warmwatervoorziening. En toen voor een elektrische boiler gekozen ipv flessengas, omdat het prijsverschil minimaal is. Terwijl ik daar wel op flessengas kook.

In mijn beleving is het aanmoedigen van flessengas verkeerd.
In veel gevallen, is het zelfs verboden.
In de winter moet je propaan gebruiken omdat butaan beneden de 5℃ in de fles blijft.
De fles moet namelijk in de buitenlucht/kooi staan.
En vergeet de verzekering niet.

Reputatie 5
Badge +6

@RonaldD Of er een kostenbesparing butaan,of de electrische haard is denk ik ook niet, maar wat TS ook aangeeft is de sfeer van de gashaard.

Als het alleen om sfeer gaat kan de (aardgas) gashaard in de laagste stand 20% gebruikt worden, maar op vollast zal het telwerk van de gasmeter zeker wel bijtellen.

Als de vloer verwarming bijverwarming is, zou die een graadje hoger als hoofd verwarming kunnen en de warmte pomp zou hier zeker een goede optie voor zijn. Maar het eerdere is eigenlijk verschuiven van de pionnen.

Verder zijn er eigenlijk te weinig gegevens door TS aangeleverd.

Als er geen tussentijdse reactie van TS komt gaan we misschien te veel veronderstellingen of aannames doen.

“behaaglijkheidsgevoel” wat u met een elektrische inbouwkachel nooit kan bereiken!

Van een ventilator kachel, zul je dit niet krijgen.
Een IR element zal dit wel doen.
Dit is ook het principe van de grill, de vlam maakt het ijzer rood gloeiend en straalt.
Ook buitenkachels op gas, hebben dit effect. Het gaas voor de vlam geeft de straling.

Het kan wel, ik heb ze alleen nog nooit gezien.

Vast wel. Google eens op terrasverwarmer gas.
Ik heb ooit in een vlaag van totale verstandsverbijstering zo'n ding gehuurd voor een terrasfeestje. Ik joeg een hele 25-liter fles flessegas er in een paar uur doorheen. Dat gaf geen goed gevoel.
Maar zulke dingen zijn natuurlijk niet voor binnen, dan is het snel afgelopen met jezelf en alle aanwezigen.

Hier in de stad, wemelt het van de elektrische variant op de terrassen.
Een enorm vermogen gaat er dan de lucht in.

Reputatie 5
Badge +6

Nog maar een kleine toelichting op wat ik bedoel in mijn reactie.

Dit zijn geen uiteraard geen rekenwaardes, maar achtergrond kennis voor je adviseur of installateur die ter plaatse een berekening voor je zou kunnen maken.

Tabel 1.1: De meest belangrijke factoren die het behaaglijkheidgevoel van de mens beïnvloeden zijn:

de luchttemperatuur dit is de temperatuur van de omgevende lucht in °C;
de gemiddelde stralingstemperatuur dit is de temperatuur van de omringende wanden in °C;
de luchtvochtigheid als relatieve vochtigheid (R.V.) uitgedrukt in %;
de luchtsnelheid uitgedrukt in m/s
het metabolisme van de persoon de verbrandingswaarde van voedingsstoffen in W/m²;
de clo-waarde dit is de warmteweerstand van de kleding in clo.

De Deense professor Per Ole Fanger heeft aan de hand van zijn behaaglijkheidonderzoeken een waarderingsschaal voor het binnenklimaat opgesteld. De waardering van de gebruikers van het binnenklimaat wordt uitgedrukt in een PMV-waarde (Predicted Mean Vote), die kan variëren van -2 tot +2. Onderstaande tabel geeft de relatie weer tussen de PMV-waarde en het percentage gebruikers dat klachten heeft over het binnenklimaat. Een optimale beoordeling komt overeen met een PMV-waarde van 0. Een PMV-waarde van 0 betekent niet dat alle gebruikers tevreden zullen zijn over het binnenklimaat. Zelfs bij een PMV van 0 zal ca. 5% van de gebruikers klachten hebben over het binnenklimaat.

Het is handiger als je de link naar je website er meteen bij doet.

Reputatie 5
Badge +6

Het is handiger als je de link naar je website er meteen bij doet.

Dit zijn geen uiteraard geen rekenwaardes, maar achtergrond kennis voor je adviseur of installateur die ter plaatse een berekening voor je zou kunnen maken.

“behaaglijkheidsgevoel” Dit ging er om, dat het iets meer is als wat @Wortelstamper postte met straling.

Wat ik ook al eerder postte:

Verder zijn er eigenlijk te weinig gegevens door TS aangeleverd.

Als er geen tussentijdse reactie van TS @Martens komt gaan we misschien te veel veronderstellingen of aannames doen.

Maar als je even zoekt op “behaaglijkheidsgevoel” vind je daar meer informatie over.😀

Reputatie 6
Badge +3

In de winter moet je propaan gebruiken omdat butaan beneden de 5℃ in de fles blijft.

Ik ben het geheel met jou eens. Maar aanmoedigen heb ik niet gedaan. Ik heb direct vermeld dat het bouwkundig en veilig mogelijk moet zijn. Ik heb alleen de mogelijk aangegeven.

Butaan is in Nederland volgens mij ook niet meer te koop als flessengas. Alleen nog als campinggas en voor het vullen van een aansteker. Onkruidbranders werken er ook nog op.

Ik gebruik nog wel butaan als flessengas om te koken, maar inderdaad de fles staat niet meer in het aanrechtkastje. Dat was vroeger trouwens heel normaal.

Reputatie 5
Badge +6

Ik ben het geheel met jou eens. Maar aanmoedigen heb ik niet gedaan. Ik heb direct vermeld dat het bouwkundig en veilig mogelijk moet zijn. Ik heb alleen de mogelijk aangegeven.

Butaan is in Nederland volgens mij ook niet meer te koop als flessengas. Alleen nog als campinggas en voor het vullen van een aansteker. Onkruidbranders werken er ook nog op.

Ik gebruik nog wel butaan als flessengas om te koken, maar inderdaad de fles staat niet meer in het aanrechtkastje. Dat was vroeger trouwens heel normaal.

Gavo voorschriften is ook voor woningen met flessengas installaties.

voor boten, caravans, e.d. is dat meestal geen “gasinstallateur”.

Er is nog wel eens een bootje in brand, of een caravan uitgebrand, omdat er best wel veel DHZ-vers zijn.(oorzaak onbekend)

propaan is eigenlijk een vuil industriegas en is iets goedkoper als butaan.

is wel overal bij Gasdepot’s te koop.

butaan heeft een iets hogere calorische waarde en is een zuiverder gas voor huishoudelijk gebruik.

Daarom is Campinggas altijd butaan zonder vervuilende deeltjes in het gas.

Maar zo raken we steeds verder van het onderwerp van TS af, met de gasinbouwhaard.

klein stukje gekopieerd:
NEN 1078:2018

Voorziening voor gas met een werkdruk tot en met 500 mbar

Prestatie-eisen - Nieuwbouw

Publicatiedatum: 01 januari 2018

Vervangt NEN 1078:2004

Vervangt NEN 1078:2017 Ontw.

Samenvatting 
NEN 1078 geeft eisen en beproevingssmethoden voor een gebouwgebonden voorziening voor gas met een werkdruk tot en met 500 mbar (0,05 MPa). Deze norm is bedoeld om te worden toegepast voor een voorziening voor gas die is ingericht voor het gebruik van geodoriseerde gassen uit de tweede en derde familie volgens hoofdstuk 4 van NEN-EN 437; in Nederland zullen dat zijn voor de tweede familie: aardgas en voor de derde familie: de flessengassoorten butaan en propaan. De norm is ook van toepassing voor industriële processen tot ten hoogste 500 mbar volgens het Besluit gastoestellen, mits een risicoanalyse wordt uitgevoerd.

Reputatie 5
Badge +5

Ging het hier niet om de relatief simpele vraag: “ben ik op zoek naar een elektrisch inbouwkachel die als bij verwarming kan dienen. Wie heeft hier ervaring mee of heeft tips”. ????

Badge +8

Off topic reacties zijn verwijderd. Laten we weer terugkeren naar de oorspronkelijke vraag van de Topic Starter!

Reputatie 6
Badge +5

@Martens Ik heb ook vloerverwarming en in de woonkamer staat een gaskachel met nep houtblokken.
Staat heel leuk, maar die hebben we nooit aan omdat de thermostaat ook in de woonkamer hangt en de verwarming voor de rest van het huis dan uitvalt.
Hij is ook niet nodig, de vloerverwarming houdt het prima warm en hij staat er dus alleen voor de sier.
Nu we helemaal van het gas af gaan wordt hij onbruikbaar,  maar ik ga hem niet vervangen voor een elektrische variant.
Die heeft een cop van 1 en gebruikt 5 keer zoveel energie dan de warmtepomp.
Maar we hebben wel een rookkanaal met schoorsteen die geschikt is voor hout of pellet kachel.
Ik overweeg wel hem door een houtkachel te vervangen en de thermostaat in de keuken te hangen.
Een pellet kachel is efficiënter ( en veel duurder) maar brand niet gezellig.
En voor de gezelligheid branden is toch wel zijn voornaamste taak.
Bovendien hebben we dan nog een back-up voor het geval de stroom uitvalt (CV doet het dan overigens ook niet meer) en de warmtepomp stopt of als de warmtepomp het bij -20 niet meer trekt.
Als de stroom uitvalt heb je ook niks aan een elektrische kachel.
Ik zie dat als een reële mogelijkheid, ons stroomnet loopt op zijn tenen en ik hou mijn hart vast als in de winter iedereen elektrisch verwarmt d.m.v. een warmtepomp en er ook nog massaal elektrische auto's opgeladen moeten worden.
Bij lage temperaturen presteren accu's flink slechter en moet er ook meer en vaker geladen worden.

Reputatie 5
Badge +5

Een pellet kachel is efficiënter ( en veel duurder) maar brand niet gezellig.

Er zijn nu pelletkachels met grotere/ andere ruiten en standen die gericht zijn op ‘gezelligheid’. De ventilator draait dan bijna niet en hij blijft vlammen als een open haard. Nadeel van pelletkachels blijft inderdaad dat ie stroom nodig blijft houden. Grote voordeel vind ik wel dat je hem niet ruikt in huis, mits ie goed is afgesteld. Momenteel kosten pellets zo'n 50 ct/kg en de prijs gaat nog omhoog. Het benodigde hout schijnt voorheen uit Duitsland te komen, die het weer van Rusland betrok. 

Reageer