Beantwoord

Installateur en juiste keus zonnepanelen

• 19 November 2022
  • 20 reacties
  • 333 Bekeken

Badge +1

Goedemorgen,

Het is een oerwoud in het land van zonnepanelen en installateurs.

wij willen zonnepanelen laten plaatsen en hebben 3 offertes laten maken:

Maatschappij A biedt 7 AEG panelen glas-glas doorzichtig 365 aan;

30 jaar productgarantie,

15 jaar garantie op 90.43% van het nominale vermogen 

30 jaar garantie op 84.72% van het nominale vermogen 

omvormers Solar edge 3000H 25 jaar garantie

7 Optimizers 12 jaar garantie 

Onderbouwsysteem 25 jaar garantie

10 jaar installatiegarantie.

Stichting garantiefonds zonneEnergie

Betaling na installatie.

Maatschappij B heeft 7 Belinus panelen glas - glas 400 Wp M8 HJT Ultra Black

35 jaar productgarantie

35 jaar opbrengstgarantie

7 Enphase IQ7+ micro omvormers 1 fase met standaard Envoy meter

25 jaar garantie

12 jaar installatiegarantie

Geen Garantiefonds.

Betaling na installatie.

Maatschappij C 

Heeft 2 offertes :

7 AEG panelen glas-glas 365 WP A+++ 

30 jaar productgarantie

Solaredge HD Wave 3000 met Setapp

A++ parallel geschakelde omvormer

7 SolarEdge Power Optimers S500B

of

6 Hyundai G12Perc Shingled HIE-S430 HG ( FB)

A+++ Ultra Black

25 jaar productgarantie

1 Q-Term ( 1 Fase )

6 Enphase IQ7A Micro A++ Parallel geschakelde omvormer

25 jaar garantie

25 jaar garantie op montagesysteem

Garantiefonds Zonzeker 

• betaling bij opdracht 50%
  • betalen op de dag van installatie 50%.

icon

Beste antwoord door Harrie LPP 19 November 2022, 11:54

Bekijk origineel

20 reacties

Om er een beetje verstand van te krijgen ben ik de geschiedenis van de ontwikkeling van zonnepanelen gaan lezen op Wikipedia. De laatste jaren neemt de verbetering van de kwaliteit steeds toe. Ergens wordt het punt bereikt dat 1 Wattpiek aan capaciteit 1 kWh aan jaarproductie haalt. Je hebt nu panelen van 380Wp maar het stijgt steeds verder naar 400 tot 455.

Sommige merken zonnepanelen staan bovenaan, AEG, LG, Q-Cell, Hyundai. Ze zijn niet aan te slepen, de leverancier komt loodsruimte tekort. Tegen de zijgevel staat al een rij driehoog met pallets panelen van 185x105cm of groter. Vroeger was het Made in Germany, nu staat er op de dozen Engineered in Germany. Alles komt toch uit China. Ze huren zelfs busjes bij Bo-rent voor transport. Lees eens op de websites van die merken wat ze zeggen over de productie en kwaliteit. Ja, dat geloof ik wel dat ze 25 tot 30 jaar die gegarandeerde productie halen.

Sommige leveranciers rekenen €1000 startkosten en dan een bedrag per paneel, en dan de omvormer aan de muur, of €1000 - €2000 meer als je die enphase dingen neemt achter elk paneel waarvan ze zeggen dat die de beste zijn.

Personeel is bijna niet meer te krijgen. Hoe verzamel je ploegen van 3 of 4 man om bij klanten zonnepanelen te leggen en aan te sluiten op de meterkast. Eerst bouwden ze nog een steiger, nu is het een lange ladder tegen de dakgoot en met een paneel op de schouder hup het dak op. Dan schuiven ze pannen omhoog en klimmen zo verder. Maar als ze weer terugwillen, sommige pannen glijden terug, hoe dan? Nou gewoon glijden dan maar tot je de goot voelt. Petje af voor die mannen, bij mij waren het mannen uit het Caraibisch gebied, heel vakbekwame mensen.

Dus mocht je vraag zijn: wat moet ik kiezen? hoop ik dat je hier wat aan hebt.

Ergens wordt het punt bereikt dat 1 Wattpiek aan capaciteit 1 kWh aan jaarproductie haalt.

Euh, dat is altijd zo geweest. (Het is een getalsmatig toeval, dat wel)

Jan:" Je hebt nu panelen van 380Wp maar het stijgt steeds verder naar 400 tot 455. ”
Die laatste zijn vooral een stukje groter. De capacieteit per m2 neemt al een tijd nauwelijks mee toe. Dat kan ook niet, want vrijwel alle panelen werken volgens exact hetzelfde principe en daar zijn natuurkundige grenzen aan.

16688… Ik mis de offerteprijzen. Wat ik nog meer mis is wat voor installateurs dat zijn. Zijn het mensen uit de buurt waar je veel goede dingen over hebt gehoord of die je al jaren in je eigen wijk bezig ziet of is het een landelijke keten die steeds bij Tros Radar aan bod komt - ik chargeer natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +5

in alle offertes staan micro omvormers, heb je last van schaduw overdag op het dak? 

Reputatie 6
Badge +3

@Gebruiker1668844944   3 solarteurs en 4 offertes welke hopelijk qua prijs in € per Wp vergelijkbaar zijn?

Zijn er opwekgaranties = hoeveel kilowattuur gemiddeld per jaar?
Garanties, garantietermijnen etc. en de “garantiefonds” zijn misschien vergelijkbaar?

Dan zou ik, zonder me verder in de techniek te gaan verdiepen, gewoon op de prijs per wattpiek afgaan.
Enkele (technische) aandachtspunten voorafgaand aan en tijdens een offertetraject zijn o.a. hier te vinden.

Badge +1

Hallo Darkfiber,

De opbrengsten etc zijn alle nagenoeg gelijk.ook qua prijs ligt het redelijk bij elkaar.

Gr Peter 

Als je drie vergelijkbare offertes hebt en verder niets om de knoop mee door te hakken doe je één van drie dingen,  neem simpelweg de goedkoopste of, omdat het rationeel toch weinig uitmaakt  pak degene waar je het beste gevoel bij hebt.of als laatste redmiddel hanteer de dobbelsteen. 

Badge +1

Dank u,

Dat ging ook door mij heen, maar hoopte op reacties uit ervaringen met dat merk panelen of omvormers.

Gr Peter 

Reputatie 6
Badge +6

@Gebruiker1668844944 Aan Russisch Roulette heeft u natuurlijk niets😟 

Als u het op prijs stelt, kan ik mijn bevindingen in, definitieve aankoop, keuze, selecteren van een installateur, panelen, omvormer, plaatsing, garantie, aanbetaling, schouw enz. met u in een PB delen.

Dan heeft gegevens 1 op 1 zonder discussie, beter of slechter, en daar kunt u zelf uw keuze en conclusie uit trekken.

Goed inlezen over de voor u, belangrijkste vragen, dan heeft de adviseur ook het gevoel dat hij u, niet iets op de mouw kan spelden!

Met een paar verkeerde vragen stellen, valt de adviseur al snel door de mand met zijn kennis!

Mijn keuze is gevallen op de installateur/adviseur die al mijn vragen kon beantwoorden, en die ook nog eens voldeed aan al mijn criteria,

met Facturatie, Achteraf betalen💵, Btw service, kwaliteit, en land waar de “grondstoffen” vandaan komen enz.

Aan een goedkope halve installatie op nalevering heeft u ook niets.

Mijn adviseur was wel voor bereid op mijn “kritische” 🤔vragen en met ruim voldoende kennis alles kunnen beantwoorden.

Ook later met een paar opgekomen vragen, werd ik vrijwel direct terug gebeld.📞

Overigens zonder dwang tot aankoop, heb ik zelf voor deze installateur gekozen.

Nu 5 mnd. In bedrijf geen spijt van mijn keuze.😀

Badge +1

in alle offertes staan micro omvormers, heb je last van schaduw overdag op het dak? 

Minimale schaduw 

Badge +1

Ergens wordt het punt bereikt dat 1 Wattpiek aan capaciteit 1 kWh aan jaarproductie haalt.

Euh, dat is altijd zo geweest. (Het is een getalsmatig toeval, dat wel)

Jan:" Je hebt nu panelen van 380Wp maar het stijgt steeds verder naar 400 tot 455. ”
Die laatste zijn vooral een stukje groter. De capacieteit per m2 neemt al een tijd nauwelijks mee toe. Dat kan ook niet, want vrijwel alle panelen werken volgens exact hetzelfde principe en daar zijn natuurkundige grenzen aan.

16688… Ik mis de offerteprijzen. Wat ik nog meer mis is wat voor installateurs dat zijn. Zijn het mensen uit de buurt waar je veel goede dingen over hebt gehoord of die je al jaren in je eigen wijk bezig ziet of is het een landelijke keten die steeds bij Tros Radar aan bod komt - ik chargeer natuurlijk.

16688.

De offerteprijzen 

A €5660 : BonGo Solar

B € 5532 : Veranderstroom

C € 4825 Aeg : Energie XL

C € 4763 Hyundai : Energie XL 

Reputatie 7
Badge +5

Minimale schaduw 

dan heb je waarschijnlijk geen microconvertors nodig en ook geen solaredge. dit is allemaal elektronica op het dak onder de panelen die onnodig is Tegenwoordig kunnen de gewone, en goedkopere, omvormers een beetje schaduw prima zelf aan. 

Reputatie 6
Badge +3

De prijzen vind ik meevallen. Het zijn dan maar 7 panelen, maar wel veelal glas/glas en optimizers of micro omvormers. Dat is aardig duurder. Of dat nodig is kan ik geen uitsluitsel over geven. Je mist zonder die systemen vaak net de duurste stroom aan het begin of aan het eind van de dag. Er zijn natuurlijk meer voordelen aan die systemen. Betere controle over functioneren en inzicht in het gebruik per paneel.

Zo had ik gisteren een mooi inzicht in mijn eigen systeem. Er staat een eigen boom (nog in het blad) die de onderste rij in de schaduw heeft gezet. Die panelen brachten maar de helft op tov de bovenste rijen.

Het zijn alle drie landelijk opererende bedrijven. Niets mis mee, maar als ik het opnieuw zou doen, zou ik anders kiezen. Garantie ed. is allemaal oke. Daar heb je vaak weinig aan.

Wat ik verder belangrijk vind. Hoe wordt de installatie aangesloten in de meterkast. En hoe gaat de kabel lopen.

De prijzen vind ik meevallen. Het zijn dan maar 7 panelen,

Prijzen kun je beter vergelijken per Wp. Het aantal panelen op zich boeit immers niet voor het resultaat.

De prijzen zijn inderdaad niet verkeerd. Kiezen voor de installateur die je de panelen met zekerheid levert is ook belangrijk, want of je ze krijgt in maart of in augustus scheelt je zo 1000 euro met de huidige prijzen. Kennissen vertelden me gisteren dat hun installateur de installatie al twee keer had uitgesteld, nu voor onbepaalde tijd. Ze kunnen gerust een andere leverancier zoeken, maar wel later dus.

Badge +1

E.B. Stroeve,

ik voel wel wat voor solaredge, het gekke is dat Energie XL ze compleet afbrand als ik ze noem.

Badge +1

Basic,

ik heb een goed gevoel bij BonGo solar, en heb al reviews gelezen waar men veel goeds schrijft, en ook een aantal negatieve dingen maar dat zal elke maatschappij wel hebben.

Veranderstroom heeft geen garantiefonds en Energie XL vraagt 50% aanbetaling ( dus dan twijfelen al een klein beetje bij deze twee ) .

Reputatie 7
Badge +5

E.B. Stroeve,

ik voel wel wat voor solaredge, het gekke is dat Energie XL ze compleet afbrand als ik ze noem.

Solaredge is over het algemeen een prima omvormer, maar die gebruik je vooral als je serieuze schaduwvorming gedurende de dag over je panelen krijgt waardoor een deel in de schaduw zit en de rest niet. Door ze individueel te voorzien van een micro omvormer haal je toch het optimale uit de opbrengst. Echter, die micro omvormers liggen achter je panelen en is elektronica die stuk kan gaan en dan heb je een kostenpost erbij. Ook is solaredge duurder dan een gewone omvormer. SMA heeft bv al een optimalisatie ingebouwd voor lichte schaduw vorming zoals bij jou het geval is. 

Badge +1

Dan zou het de vraag zijn of de maatschappij waar ik mee in zee wil gaan ook SMA omvormers heeft .

maar dit is een mooi duidelijk antwoord. Dank U 

Hier ligt al 8 jaar een solaredgesysteem met micro-omvormers op het dak, zonder enig onderhoud. Inderdaad hebben we ook een boom die serieuze schaduw geeft.

Reputatie 6
Badge +3

@Gebruiker1668844944   Ik zou met de nu bekende prijzen de offerte met de
6 “Hyundai G12Perc Shingled HIE-S430 HG ( FB)” kiezen - en eventueel de micro-omvormers door een stringomvormer met een goed schaduw-management laten vervangen. (bijvoorbeeld SMA, GoodWe)

Maar dit hangt, zoals ook @E.B.F. Stroeve schrijft, o.a. daarvan af wanneer en waar je last van schaduw hebt. 
Als dit voornamelijk in de donkere maanden is zijn de dure micro-omvormers eigenlijk weggegooid geld.
Behalve misschien als je graag en regelmatig naar elk individueel paneel kijkt🤓.

Bij de productgaranties van 25/30 jaar zit natuurlijk alleen het materiaal en als een optimizer of micro-omvormer kapot is moet de solarteur toch echt het dak op en onder het betreffende paneel aan het werk.

Toevallig bij een buur meegemaakt, het vervangen van de kapotte optimizer duurde ongeveer ¾ uur. (Gelukkig nog binnen de wettelijke garantietermijn)

@Gebruiker1668844944 Meer informatie zie ik. Ik kan u melden dat Bongo Solar bij mij en ook bij een collega een installatie heeft geleverd en een heel professionele indruk heeft achter gelaten. Natuurlijk heb ik dan weer geen enkele ervaring met die andere leveranciers dus N=2, doe er uw voordeel mee.

Reageer