Consumentenbond.nl

Interesse in een zonneboiler of heb je er al een?

• 29 december 2015
  • 31 reacties
  • 2818 Bekeken

• Oud-medewerker
  • 233 reacties
Met zonnepanelen maak je je eigen elektriciteit, maar je kunt nog meer doen met de zon! Namelijk er warm water mee maken. Met een zonneboiler kun je een deel van je warmwaterbehoefte door de zon laten verzorgen, en je gasrekening daardoor verlagen. Op je dak komen dan geen zonnepanelen maar zonnecollectoren (of ze liggen er allebei), die het zonlicht vangen en daarmee het water verwarmen dat erdoor stroomt. Dat water verwarmt dan weer je kraan- of douchewater, zodat je cv-ketel minder hoeft te stoken.

Voor zonneboilers is er nu een extra subsidie.

Heb je interesse? We zijn benieuwd, laat het hieronder weten!

Of heb je al een zonneboiler? We zijn heel erg benieuwd naar je ervaringen ermee.

[img]eab0dd53-ec8f-4af5-acf2-40d42ff075c4.png[/img]

31 reacties

Ik heb in oktober 2015 10 zonnepanelen laten plaatsen met uw aanbieding van het zonnecollectief.

Kan er een zonneboiler aan de zonnepanelen worden gekoppeld en wordt er dan gelijktijdig stroom opgewekt en water verwarmd.

Mvg
Bij de bouw van mijn huis in 1987 is er een zonneboiler geplaatst die het tot aan de dag van vandaag nog steeds doet. Bijna geen onderhoud , slechts eenmaal de pomp vervangen en regelmatig het water bijvullen dat door de collector stroomt en thats all. In de maanden mei t/m augustus vrijwel geheel gratis warm water waarbij je moet opassen als je geen thermostaatkraan hebt dat het water wel erg heet kan zijn (85 graden!).Ik verwarm mijn huis er niet mee. Kortom een aanrader , terwijl je nu t.o.v. mijn systeem veel mooiere systemen hebt. Alleen de aanschaf is erg duur dus als je moet kiezen tussen zonnepanelen( die ik ook heb) of een zonneboiler , zijn zonnepanelen een betere investering.
Badge +1
Ons huis is voorzien van stadsverwarming, we hebben geen aardgas aansluiting. Kan de zonneboiler worden aangesloten op de stadsverwarming? natuurlijk om daarmee het water indien nodig extra te verwarmen.

Maar als extra zou ik de overtollige warmte willen terug leveren aan het warmte net! Zoals dat ook bij electriciteit mogelijk is. Technisch moet het kunnen: het warmte net werkt volgens mij met temperaturen tussen de 60 en 70 graden.
Ruim 18 jaar gratis (voor)verwarmd bad- en douchewater genoten dankzij de Agpo-zonneboiler. Helaas zit er in het paneel nu kennelijk een lekje. Een identiek (want in de dakpannen ingezaagd) nieuw paneel schijnt ex plaatsing 1200 euro te kosten. Te veel voor ons tegenwoordige nog maar 2 x 5 minuten douchen per dag.
We vroegen naar een zonneboiler te koppeling aan onze vloerverwarming. Helaas vangen we overal bot.. Er zal toch wel zoiets zijn?

Heeft u zo'n nare ervaringen met offertes vragen: op 5 maar 1 reactie van iemand, die je in geen 100 jaar wil hebben.

qua stroom wekken we inmiddels meer op dan we gebruiken, dus het lijkt aantrekkelijk om een straalkachel af en toe aan te zetten. Vloerverwarming duurt nl een paar uur voor het warmer wordt.

Dus vraag: Kan je zonneboiler aan vloerverwarming koppelen, eventueel via de cv ketel?

Met dank voor uw aandacht

Aart Wagenaar
Een zonneboiler zou mooi zijn!. Helaas vind ik niet de lijst van leveranciers dan wel de type Zonneboilers welke geschikt zouden zijn om in aanmerking te komen voor subsidie. Misschien kan iemand aangeven waar ik die gegevens kan vinden!.
Een alternatief voor zonneboiler:

Maatregelen om uw gasverbruik terug te brengen zijn meestal behoorlijk prijzig. Een zonneboiler is zo’n voorbeeld. Bovendien verdient u hem nooit terug omdat de terugverdientijd langer is dan de levensduur.

Dan is de ecoflo het overwegen waard. Deze kost u €485 inclusief BTW en is goedkoop bovenop uw ketel te installeren. De ecoflo gebruikt de warmte uit de rookgassen van uw ketel om tapwater op te warmen en doet dat zo efficiënt dat u hem al in 5 tot 6 jaar heeft terugverdiend. U realiseert bijna dezelfde besparing als met een zonneboiler, echter tegen een veel geringere investering en met een korte terugverdientijd.

Zie: http://energieprovincie.nl/blog/goedkoop-op-gas-besparen-met-de-ecoflo/
Ik heb ook op de website van het ministerie gezocht naar de Apparatenlijst, die er volgens de website per 4 januari 2016 op zou moeten staan, maar er inderdaad niet staat. Na tel. contact met het ministerie van EZ (RVO.NL) , blijkt, dat zij nog zo'n acht (8) weken nodig hebben om die lijst te kunnen publiceren. Er zijn blijkbaar zoveel aanvragen ingediend. Er kwam geen antwoord op mijn vraag, waarom ze dat dan niet gewoon op de website vermelden.

Overigens is zo'n aanschaf van alleen een zonneboiler gedeelte nog steeds een prijzige bedoening als je het deel wil aansluiten op je bestaande HR ketel. Daarom heb ik er destijds geen gebruik van gemaakt, want het leverde veel te weinig op qua energie, e.d. De terugverdientijd lag toen op meer dan 25 jaar. Dan heb je inmiddels al een nieuw systeem moeten aanschaffen.

Ik heb in oktober 2015 10 zonnepanelen laten plaatsen met uw aanbieding van het zonnecollectief.

Kan er een zonneboiler aan de zonnepanelen worden gekoppeld en wordt er dan gelijktijdig stroom opgewekt en water verwarmd.

Een zonneboiler en zonnepanelen zijn totaal andere dingen, staan los van elkaar en kunnen niet worden gekoppeld. Maar als er naast de zonnepanelen nog ruimte op het dak vrij is dan houdt niets je tegen om daar ook nog een zonnecollector voor de zonneboiler te plaatsen! En dan heb je inderdaad stroom en warm water van de zon.

Ons huis is voorzien van stadsverwarming, we hebben geen aardgas aansluiting. Kan de zonneboiler worden aangesloten op de stadsverwarming? natuurlijk om daarmee het water indien nodig extra te verwarmen.

Maar als extra zou ik de overtollige warmte willen terug leveren aan het warmte net! Zoals dat ook bij electriciteit mogelijk is. Technisch moet het kunnen: het warmte net werkt volgens mij met temperaturen tussen de 60 en 70 graden.

Geplaatst door C. Beerse op Jan 11, 2016.
Theoretisch / technisch zou je een zonneboiler met stadsverwarming kunnen combineren, er zou dan een voorziening moeten zijn die overschakelt tussen het voorraadvat van de zonneboiler en de warmtetoevoer van de stadsverwarming. Of dit in de praktijk al ergens wordt toegepast is de vraag.

En ook warmte terugleveren zou technisch / theoretisch inderdaad moeten kunnen, maar ook hier is de vraag of dat ergens in de praktijk al wordt toegepast.

We vroegen naar een zonneboiler te koppeling aan onze vloerverwarming. Helaas vangen we overal bot.. Er zal toch wel zoiets zijn?

Heeft u zo'n nare ervaringen met offertes vragen: op 5 maar 1 reactie van iemand, die je in geen 100 jaar wil hebben.

qua stroom wekken we inmiddels meer op dan we gebruiken, dus het lijkt aantrekkelijk om een straalkachel af en toe aan te zetten. Vloerverwarming duurt nl een paar uur voor het warmer wordt.

Dus vraag: Kan je zonneboiler aan vloerverwarming koppelen, eventueel via de cv ketel?

Ook hier geldt weer: technisch is er geen probleem: een zonneboiler kan naast verwarmen van tapwater ook gebruikt worden voor ruimteverwarming, En dus ook via vloerverwarming.

Een andere vraag is: wie heeft hier in de praktijk ervaring mee ??
De terugverdientijd van een zonneboiler lijkt inderdaad ongunstiger dan die van zonnepanelen. Toch kan dat snel gaan veranderen als de gasprijs stijgt. En kijk nu eens: de energiebelasting op aardgas is net met 8 cent per m3 verhoogd. Dus die terugverdientijd zou nog wel eens gunstiger kunnen uitkomen!
Reputatie 1
Badge +2
Ik heb een zonneboiler laten plaatsen in augustus vorig jaar.Dit dankzij de ruime subsidie mogelijkheden hier in Groningen.Leveranciers schetsen echter een veel te rooskleurig beeld van de opbrengsten.Laat alle mooie berekeningen voor wat ze zijn.De praktijk: Kijk in de zomer wat je verbruikt aan gas voor warm water, voor koken, tapwater en douchen en ga er vanuit dat je daar maximaal 60% op kunt besparen.Bij mij schommelt dat rond de 20 m3 p/m, maar wij zijn maar met zijn tweeën, bij een gezinssituatie met kinderen zal dat meer zijn. (heb je ook een grotere en duurdere boiler nodig)Stel dat ik alle tapwater uit de zonneboiler kan betrekken, dan levert dat zelfs met de genoemde 8 cent verhoging maximaal 14 euro per maand op, in werkelijkheid zal ik de tien euro niet halen.Ga er ook maar van uit dat van de late herfst tot het vroege voorjaar de opbrengst te verwaarlozen is.Kortom, ik mag blij zijn als ik 75 euro per jaar aan gas bespaar, extra elektriciteitskosten voor de pomp even niet mee gerekend.Waar ook geen enkele leverancier mee te koop loopt is dat de koelvloeistof eens in de 5 jaar vervangen moet worden, kosten liggen tussen de 100 tot 150 euro.

Ik heb zelf in augustus geen daling van gasverbruik geconstateerd, in september 3 m3 t.o.v. andere jaren.Kortom zelfs mijn sterk naar beneden bijgestelde verwachtingen haal ik waarschijnlijk niet eens.Conclusie: Ook met subsidie is een zonneboiler niet terug te verdienen.In mijn geval: Als ik de hierboven geschetste verwachtingen wel haal en de kosten daar vanaf trek hou ik hooguit 50 euro per jaar over.Kosten boiler plus installatie zonder subsidie ruim 3000 euro.Terug verdien tijd: 60 jaar, maar de levensduur is de helft en dan ook maar hopen dat je geen kosten aan reparaties krijgt zoals een defecte pomp.

De terugverdientijd van een zonneboiler lijkt inderdaad ongunstiger dan die van zonnepanelen. Toch kan dat snel gaan veranderen als de gasprijs stijgt. En kijk nu eens: de energiebelasting op aardgas is net met 8 cent per m3 verhoogd. Dus die terugverdientijd zou nog wel eens gunstiger kunnen uitkomen!

Geplaatst door Erik op Jan 13, 2016.
Reputatie 1
Badge +2
In de winter levert een zonneboiler niks op, en juist dan heb je de vloerverwarming nodig.Is dus volstrekt zinloos.Maar al zou de boiler maximaal opleveren, dan is de hoeveelheid warm water veel te gering om substantieel bij te dragen aan de verwarming.

Met dank voor uw aandacht

Aart Wagenaar

Geplaatst door A. Wagenaar op Jan 11, 2016.
Iedereen enorm bedankt. Nu met overopbrengst zonnepanelen, dus beter af en toe electrisch kacheltje aan, tegen een 9ct/Kwh.

Bedankt
Dank, Free Spirit, goed om de ervaring in de praktijk hier te vernemen. Je praktijkcijfers over besparing per maand komen trouwens in grote lijnen overeen met de kentallen die we hanteren.

Een ding intrigeert me: je zegt met stelligheid dat een zonneboiler niets oplevert in de periode late herfst tot vroege voorjaar. Dat is wel anders dan wat meestal gesteld wordt, dus extra interessant als uit praktijkervaring blijkt dat een zonneboiler alleen iets op zou leveren in de zomermaanden. Weet je dit heel zeker / blijkt dat bij jou inderdaad in de praktijk? Wij gaan er namelijk vanuit dat er in alle maanden opbrengst is, en dat een zonneboiler ook voor centrale verwarming gebruikt kan worden (zonneboilercombi, ook voor vloerverwarming). En dat de jaarlijkse besparing circa 210 m3 gas is, dus rond de €130 per jaar. Waar inderdaad nog elektriciteitskosten voor de pomp bij komen, plus €150 onderhoud per 5 jaar (voor een drukgevuld systeem, bij een terugloopsysteem zijn deze kosten lager).

Hoor graag, en we horen heel graag ook nog meer praktijkervaringen hier!
Reputatie 1
Badge +2
Vandaag een mooie zonnige dag.

Boiler temperatuur is opgelopen tot 23,7 graden.Dat is ruim boven het vriespunt, maar de winst t.o.v. koud aangevoerd water (+/- 10 tot 15 graden) is marginaal.De meeste dagen zijn echter grauw en doet de boiler niks.Voor de volledigheid: dit is de temperatuur van het boiler water toen ik thuis kwam van werk, er is vandaag nog niet getapt.Er lag ook geen sneeuw op, hij ligt zo schuin dat dit er niet op blijft liggen.

Ik vond een mooi grafiekje over de boiler temperatuur in over het hele jaar.Dit geeft mooi aan dat de boiler tussen 1 november en half februari niks doet maar tussen half maart en half september pas echt wat oplevert.Dit komt aardig overeen met de eigen ervaring.De grafiek geldt echter alleen bij mooi zonnig weer, als het een paar dagen regent warmt de boiler ook in de zomer niet op.

Wat ik mis in de discussie c.q. informatie betreffende zonnepanelen:

- wat is het concrete onderhoud

-wat zijn de kosten van onderhoud

- rendement van de panelen (vermindering v energieopname na bepaalde periode)

- levensduur
Heb al 5 jaar een zonnecollector gekoppeld aan de warmwatervoorziening. De koppeling bestaat uit een extra voorraadvat waarin het water door de collector wordt voorverwarmd. Daarna stroomt het in het tweede voorraadvat dat door de CV op de juiste temperatuur wordt gehouden en vandaar gaat het naar de diverse tappunten in het huis. Het systeem werkt zonder problemen en vooral in de zomer wordt het medium dat van de collector naar het eerste voorraadvat stroomt zeer heet. In de winter met veel donkere korte dagen en laag staande zon is de werking minimaal en daarom is een koppeling aan de vloerverwarming, zoals iemand hier voorstelt, weinig zinvol naar mijn mening. Omdat ik nergens kan zien hoeveel warmte de collector genereert kan ik ook niet zeggen of het een, financieel gezien, zinvolle investering is. Denk er om dat het systeem ook energie verbruikt omdat er een pomp nodig is die het verwarmingsmedium circuleert over de collector en het voorraadvat.
Heb al sinds de bouw van mijn woning in 1999 een 200 liter zonneboiler.

Werkt nog steeds uitstekend, alleen wat het rendement betreft heb ik grote twijfels.

Ik ben zelfs bang dat het rendement negatief is.

Tweepersoonshuishouden dus het warmwater gebruik is beperkt.

Deze boilers worden na-verwarmd door de CV ketel, dus er wordt constant 200 liter water op temperatuur gehouden.

Er zijn ook behoorlijk wat draai uren voor de pomp, kost ook energie.

Kortom, ik denk dat het bijstoken om de boiler op temperatuur te houden meer kost dan het gebruik van een kleine doorstroom boiler omdat dan het stilstand verlies beperkt is.

Deze grote plens water koelt immers constant af.
Ik heb al 36 jaar 10m2 zonne panelen voor verwarming en warmwater. Alles werkt nu nog naar behoren.

Toch zal ik het niet gauw adviseren als de gebruiker niet technisch is .Het blijft onderhouds gevoelig in tegenstelling tot de PV panelen. Ik ben nu bijna energie neutraal .

Wim
Noot hierbij: bij dit naverwarmen gaat het om de cv-ketel, dat staat los van de de vraag of je het water voorverwarmt met een zonneboiler. CV-ketels met voorraadvat dat continue op temperatuur gehouden wordt zijn toch al niet zo aan te bevelen, tegenwoordig heb je vooral doorstroommodellen, zie ook onze test.

Heb al sinds de bouw van mijn woning in 1999 een 200 liter zonneboiler.

Werkt nog steeds uitstekend, alleen wat het rendement betreft heb ik grote twijfels.

Ik ben zelfs bang dat het rendement negatief is.

Tweepersoonshuishouden dus het warmwater gebruik is beperkt.

Deze boilers worden na-verwarmd door de CV ketel, dus er wordt constant 200 liter water op temperatuur gehouden.

Er zijn ook behoorlijk wat draai uren voor de pomp, kost ook energie.

Kortom, ik denk dat het bijstoken om de boiler op temperatuur te houden meer kost dan het gebruik van een kleine doorstroom boiler omdat dan het stilstand verlies beperkt is.

Deze grote plens water koelt immers constant af.

Geplaatst door P.A. Beers op Jan 24, 2016.
Voor de veelgebruikte zogeheten terugloopsystemen geldt de €50 per 5 jaar aan onderhoudskosten die wij noemen op onze informatiepagina's. De zaak moet dan even goed worden nagekeken. Dat kan ook ca €150 per 5 jaar zijn, zoals Free spirit hier eerder al noemde. Het gaat dan om zogeheten drukgevulde systemen, waarbij bijvoorbeeld de transportvloeistof vervangen wordt.

Het rendement bij zonnecollectors/zonneboilers wordt eigenlijk niet minder in de loop der jaren, in tegenstelling tot bij zonnepanelen die elektriciteit leveren, waar dat wel enigszins het geval is.

Hoe lang een zonneboiler ongeveer meegaat is moeilijk nauwkeurig te zeggen, ruwweg wordt 20 jaar aangehouden maar in dit topic zag ik al bijdragen die van een lagere levensduur reppen.

Wat ik mis in de discussie c.q. informatie betreffende zonnepanelen:

- wat is het concrete onderhoud

-wat zijn de kosten van onderhoud

- rendement van de panelen (vermindering v energieopname na bepaalde periode)

- levensduur

Geplaatst door Johanna op Jan 24, 2016.
Middels het Advies op Maat (MilieuCentraal) heb ik bekeken wat de besparingen zouden kunnen zijn bij de aanschaf van een zonneboiler welke dan ook gebruikt zou worden voor de vloerverwarming (LTV) die ik heb. Sowieso wordt de buitengevel van isolatie voorzien (2 onder 1 kap) wat al de nodige besparingen en comfort op zal gaan leveren.

Uit de berekening is voortgekomen dat ik ca 110 Euro per jaar zou besparen bij aanschaf van een zonneboiler, De investeringskosten bedragen bij een ruime levensduur minimaal 3000+200+onderhoudscontract/reparaties dus laten we zeggen 3700 Euro. Dat betekent echter dat ik minstens 185 Euro per jaar moet besparen om break-even te draaien! En dan gaan we ervan uit dat de boiler 20 jaar meegaat en weinig onderhoud/lage reparatiekosten heeft gehad.Ik denk dat de gevelisolatie al voor een aanzienlijke besparing en hoger rendement zal gaan leiden en twijfel dus sterk om geld te investeren in een systeem dat een negatief rendement in investering met zich meebrengt. Of bekijk ik het te negatief? En is het toch zeker wel lonend?

Reactie op Errald.

Kort gezegd: er wordt effectief € 100 per jaar bespaard bij een investering van € 3.000. Dus na 30 jaren speel je quitte en deze 30 jaren is waarschijnlijk langer dan de levensduur van de zonneboiler. Een meevaller kan zijn dat de gasprijs flink gaat stijgen, dan wordt er meer per jaar bespaard. Mogelijke tegenvallers kunnen zijn: reparaties aan de zonneboiler en/of zonnepanelen, stijgende elektriciteitstarieven, stijgende rente (meer renteverlies over 30 jaren). Het is voorts de vraag of een zonneboiler al niet na 10 jaren technisch is verouderd waardoor besloten wordt deze vroegtijdig te vervangen. Ik zou het me nog eens goed overdenken, maar financieel is dit geen interessant product.

Reageer