Consumentenbond.nl

Interesse in een zonneboiler of heb je er al een?

• 29 december 2015
  • 31 reacties
  • 3100 Bekeken

Toon eerste bericht

31 reacties

Inderdaad H. Bougie, dat is dus mijn punt. Even er bij vermelden dat wij uit een 2 persoons huishouden bestaan en een LTV vloerverwarming hebben, die zomers dus niet nodig is maar vooral in de winter. Bij een groter gezinshuishouden zal er ook meer bespaard kunnen worden. Ik ga er van uit dat bij een investering van 3000 Euro een max terugverdientijd van 15 jaar moet zijn en dus minstens een 200 Euro besparing per jaar op het gasverbruik. Na 15 jaar zal de techniek achterhaald kunnen zijn en is dus een betere/zuinigere zonneboiler wellicht beschikbaar. Er van uit gaande dat de gem gasprijs over die periode 70 ct. zal zijn moet er bijna 300m3 gas bespaard mee worden per jaar wat hoofdzakelijk dus in de koude maanden moet gebeuren wanneer de vloerverwarming aan het werk moet, maar wanneer de opbrengst van de zonnecollectoren dus over het algemeen laag zijn. Ik zou dus wel willen weten welke opbrengst een zonneboiler heeft in de verschillende seizoenen indien mogelijk.

Zijn er statistieken bekend van de energieopbrengst dmv van zonne energie in de maanden november t/m februari bijvoorbeeld in vergelijking tot de rest van het jaar.

Kortom heeft het dus wel zin om een zonneboiler aan te schaffen of is het beter om een alternatief te zoeken?
Reputatie 3
Badge +4
Een beetje offtopic:

Een alternatief is alle ramen te vervangen door HR++ glas.Wij hadden HR+, 18 jaar oud en al een lekkage gehad.Dus alle ramen (34 stuks waarvan 4 grote) voor een zelfde bedrag laten vervangen.Dat pakte goed uit, de verwarming valt uit als de zon nu in de winter op de ramen schijnt.Een betere investering dan de zonneboiler.

Kortom heeft het dus wel zin om een zonneboiler aan te schaffen of is het beter om een alternatief te zoeken?

Geplaatst door Errald op Jan 27, 2016.
Dank je Free Spirit voor je reactie en het geboden alternatief, echter heb ik 8 jaar geleden de ramen al vervangen door HR++ glas. Dus die optie kan ik afvinken. Ik denk dus ipv een zonneboiler toch op zonnepanelen over te gaan die gem 1300/1400 Kwh per jaar opleveren. En daarnaast te investeren in een nieuwe zuinigere HR ketel icm met de eerder genoemde Ecoflo. Volgens mij moet ik dan al positieve veranderingen gaan zien het eerste jaar als ik de eindafrekening van de energieleverancier krijg.
Voor Errald.

Met het verlagen van de belasting op de elektriciteit met bijna 3 cent/Kwh per 1 januari 2016, zijn zonnecolectoren minder interessant geworden. En dan is er ook nog een nieuwe salderingsregeling in aantocht waar geen duidelijkheid over komt; pas in 2017 gaat Kamp vertellen hoe de nieuwe regeling wordt. In diverse staten van de USA is de salderingsregeling ongunstiger geworden c.q. afgeschaft en meestal waait zoiets over naar hier. Met de forse ( ca. 6 cent/m3) verhoging van de belastingen op gas per 1 januari 2016 en de verwachting dat dit pas het begin is, is het nu interessanter het gasverbruik terug te dringen. Dus investeren in een HR-ketel denk ik is zinvol.
wij hebben ruim 25 jaar een thermosyphon instroomvlak met gekoppelde boiler, water stroomt nadien door de verwarmingsketel.

in die 25 jaar geen enkel onderhoud behoudens eenmaal een overloop ventiel, moest uit Australie(productielocatie) komen en duurde even.

het is een genot onder de douche te gaan staan, even de verwarmingsketel te horen aanslaan en na plusminus 20 seconden te horen afslaan.

kosten,rendement jazeker belangrijk maar kan ik niet meer nagaan: ik heb er gewoonweg pleizier van.

en ja als er geen zon is dan doet ie het niet, jammer toch ? mijn PV panelen hebben een klein beetje licht nodig en doen het dus beter dan de thermosyphon maar iedere dag rekenen ? neen dat moet je aan Kamp overlaten..
Nibe heeft een zonnestroomboiler op de markt gebracht is dit iets voor je?

Ik heb in oktober 2015 10 zonnepanelen laten plaatsen met uw aanbieding van het zonnecollectief.

Kan er een zonneboiler aan de zonnepanelen worden gekoppeld en wordt er dan gelijktijdig stroom opgewekt en water verwarmd.

Mvg

Geplaatst door Zakelijke relatie CODA Bibliotheek Apeldoorn op Jan 7, 2016.

Reageer