Consumentenbond.nl
Beantwoord

Intergas Extreme 30 en 36 geluid

• 26 januari 2021
  • 24 reacties
  • 543 Bekeken

Badge

Volgens Intergas heeft de Extreme 36 en 30 een geluidsbelasting van 58 DB. Echter in de “Test CV ketels” krijgen deze ketels een testwaarde van 6,6. Dit is oa gelijk aan de Nefit Proline Nxt CW4, welke ook een testwaarde krijgt van 6,6. Deze ketel heeft echter volgens Nefit een DB waarde van 53.

Hoe is dit te verklaren?

Is de werkelijke geluidsbelasting van de Intergas Extreme 30 en 36 minder?

Ik wil gezien het lage minimum vermogen graag de Intergas Extreme 30 aanschaffen, maar als hij een DB waarde van 58 heeft, dan maakt hij toch veel te veel geluid.

icon

Beste antwoord door Peter van der Wilt 26 januari 2021, 14:41

@Tini van B  

Onze score op geluid is niet 1-op-1 te vergelijken met de door fabrikanten gepubliceerde decibelwaarden.

I.t.t. de fabrikanten testen wij het geluid bij de zwaarste belasting (tapwatervraag) en we testen ook hoe vaak de ketel gedurende de nacht aanslaat. Dat doen wij op de comfortstand: de ketel slaat dan af en toe aan om de warmtewisselaar op temperatuur te houden zodat je bij het eerste warmwatergebruik na een aantal uren sneller warm water hebt. Je kunt dit natuurlijk uitzetten (op 'eco' of 'slim' zetten), dat spaart energie, maar installateurs zetten de ketel standaard op 'comfort'. Ook kijken we naar het startgeluid (want als je slaapt kun je last hebben van dat hij aanslaat. Geluidsoverlast bij een moderne cv-ketel gaat over het algemeen niet over het meer continu branden, meestal niet op vol vermogen, voor de verwarming.

We komen dus tot een score door de bovenstaande metingen te combineren. De door ons gemeten decibelwaarden van de 3 genoemde toestellen zijn erg vergelijkbaar (de Xtreme 30 het stilste van de 3, de Xtreme 36 het minst stil). Overigens is de score op geluid van de Xtreme 30 geen 6,6 zoals de andere twee genoemde ketels, maar 6,8.

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 5
Badge +5

@Tini van B  

Onze score op geluid is niet 1-op-1 te vergelijken met de door fabrikanten gepubliceerde decibelwaarden.

I.t.t. de fabrikanten testen wij het geluid bij de zwaarste belasting (tapwatervraag) en we testen ook hoe vaak de ketel gedurende de nacht aanslaat. Dat doen wij op de comfortstand: de ketel slaat dan af en toe aan om de warmtewisselaar op temperatuur te houden zodat je bij het eerste warmwatergebruik na een aantal uren sneller warm water hebt. Je kunt dit natuurlijk uitzetten (op 'eco' of 'slim' zetten), dat spaart energie, maar installateurs zetten de ketel standaard op 'comfort'. Ook kijken we naar het startgeluid (want als je slaapt kun je last hebben van dat hij aanslaat. Geluidsoverlast bij een moderne cv-ketel gaat over het algemeen niet over het meer continu branden, meestal niet op vol vermogen, voor de verwarming.

We komen dus tot een score door de bovenstaande metingen te combineren. De door ons gemeten decibelwaarden van de 3 genoemde toestellen zijn erg vergelijkbaar (de Xtreme 30 het stilste van de 3, de Xtreme 36 het minst stil). Overigens is de score op geluid van de Xtreme 30 geen 6,6 zoals de andere twee genoemde ketels, maar 6,8.

Badge

Dag Peter,

Met dank voor je snelle antwoord.

De  Intergas  Extreme 30 (DB=52) heeft inderdaad een aanmerkelijk lagere DB waarde dan de Xtreme 36  (DB=58) volgens propektus Intergas.

Echter bij de door de CB gemeten geluidswaardes  is het verschil van geluidsbelasting veel kleiner (Xtreme 36 = 6,6; Xtreme 30 = 6,8.   

De Nefit Proline Next Hrc CW4 is volgens Nefit 53 DB  (vergelijkbaar geluid dus met de Xtreme 30) maar heeft in de CB test  ook een waarde van 6,6, waarbij je dan eigenlijk ook 6,8 zou verwachten.

Reputatie 5
Badge +5

@Tini van B Onze scores die je noemt, de 6,6 en 6,8, zijn dus rapportcijfers, en zijn tot stand gekomen zoals ik hierboven schreef. De verschillen tussen de rapportcijfers zijn dus niet gerelateerd aan de verschillen in decibel, waarbij wij ook nog eens - zoals ik hierboven schreef - een andere geluidstest in decibel doen dan de fabrikanten.

Reputatie 5
Badge +5

Ik voeg nog even een veel simpelere vuistregel toe: als het er vooral om gaat om tijdens de slaap geen last te hebben van de ketel, is het het meest relevant om te bedenken of tijdens die slaap eventueel huisgenoten warm water uit de kraan zullen gebruiken. Zo niet, dan is van geen van deze toestellen overlast te verwachten, vooral niet als je de comfortstand uit zet en de verwarming 's nachts wat lager zet.

Reputatie 5
Badge +4

Ik had in mijn vorige woning een Remeha Calenta CW5, die hoor je niet.
Als lawaai een punt is dan is die zeker aan te bevelen.
Ik heb nu de Nefit, ik vind het een lawaaidoos.
Gelukkig zit hij op een plek waar we er geen last van hebben, anders had ik ook een probleem gehad.
Bij de consumenten bond test wordt dit voor 5% meegenomen in de test, maar ik vind het ook een heel belangrijk issue.

Badge

Kun je bij de Intergas Xtreme 30 'snachts de comfortstand (automatisch) uitzetten, zodat hij niet elke keer aanslaat om de wisselaar warm te houden?

Of als je hem altijd uitzet, heb je dan in verhouding snel warm water? (Niet zo snel als in Comfortstand natuurlijk.)

Reputatie 7
Badge +6

Dat denk ik niet . Het zal aan of uit zijn . Gewoon uitproberen hoe het bevalt .

Reputatie 4
Badge +2

@Tini van B  Een Intergas Xtreme heeft geen groot boilervaatje wat op temperatuur wordt gehouden of niet (eco-stand). Het warmwatergedeelte is met alleen de aparte warmtewisselaar eerder vergelijkbaar met een elektrische doorstromer die heel snel op temperatuur komt. Een eco-stand bespaart waarschijnlijk niet noemenswaardig bij een Xtreme ketel, hoe vaak de ketel zonder eco-modus aanslaat staat hopelijk in de technische data (waarschijnlijk niet). De eco-stand kan je meestal via de thermostaat instellen tijdens de periodes  "slapen” en "vakantie”. Just my 2cts 

Sinds een paar maanden hangt hier een Intergas Xtreme36. Bij het aanslaan gaat de ventilator kort in de hoogste stand en daarna zachter draaien. Dat korte aan- en uitgaan vind ik erg rumoerig en storend. Als ik dat van te voren had geweten dan had ik deze nooit gekocht, maar was ik voor een Remeha gegaan.

Badge

Dag Harm,

Fijn te weten. Ik twijfel ook metname gezien het geluid, dat de Xtreme 36 of de Xtreme 30 kan maken.

Maakt de ketel dat geluid bij heet water EN verwarming?

Er zijn ook gebruikers, die aangeven, dat het maken van heet water meer geluid ontstaat  (meer een geluid van een turbine) en dat voor verwarming de ketel weinig geluid maakt.

Is bij U de ketel standaard ingesteld of zijn er aanpassingen gedaan, bv. vermogen van de ketel naar 75% op een andere temperatuur ingesteld , heet water max. 75 graden, ventilatorstand op een lagere stand enz. ?

Die ventilator hoor ik bij het aanslaan van de cv om het water op temperatuur te houden voor als de thermostaat een warmtevraag zal doen. Aangezien de cv te veel vermogen heeft voor mijn woning springt de ketel vaak aan- en uit. Anti-pendeltijd op 15 minuten gezet, maar trekt de cv/thermostaat zich soms niks van aan. Als ik ga douchen of warm water beneden wil hebben dan maakt de ketel lawaai, de ventilator zal dan ook wel aan springen, maar dat stoort mij niet. 
Als er geen warm water gevraagd wordt, maar de cv alleen maar aan is om het water voor de radiatoren op temperatuur te houden dan is de cv fluisterstil. Alleen bij het aan- en uitgaan dus die rumoerige ventilator.

Vermogen is teruggezet naar 50% en de watertemperatuur voor radiator van 80 naar 76.  De ventilatorstand bij het aanspringen om de laatste restjes rookgassen weg te blazen kan niets aan worden gedaan helaas. Ik ga de installateur vragen om een verzoek bij Intergas in te dienen zodat er een Intergas-monteur naar de ventilator kan kijken. Bij een Remeha Ace 28c (cw4 ketel met max 13 liter warm water) hoor je de ventilator helemaal niet. Maar ik wilde een ketel die veel warm water kan leveren. Achteraf was het beter om bijv een Remeha Tzerra 39c of Remeha Calenta40c te kopen. Lees over beide veel goede recensies en ook heel stil.

Badge

Dag Harm,

Ik had ook mijn twijfels over de Xtreme 36 mbt geluid. Ik kan op de diverse sites maar weinig reviews vinden van de Xtreme, maar een aantal geven dan ook een negatief beeld mbt het geluid. 

Ik heb in het Tweakers forum de vraag gesteld :“Vraag mbt geluid nieuwe CV ketel Intergas Xtreme 30”

(zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2049556).  . Enkele gebruikers van de Xtreme zeggen daar weer dat het geluid meevalt.

Alleen zoals jij zegt, dat hij om de 15 minuten pendelt en dan dat de ventilator aanslaat, is natuurlijk niet acceptabel.

Ik heb bij Intergas ook de vraag gesteld in welke situatie dat het geluid van 58 DB (bij de Xtreme 36) ontstaat. Ik krijg daar geen antwoord op. Ook bij Feenstra konden (wilden?) ze er weinig over vertellen. Bij de Xtreme 30 wordt trouwens in de doku als max. 52 DB aangegeven.

Volgens de Tweakers wordt dit geluid alleen in vollast bereikt.

Misschien kun je vwb het pendelen ook op dat forum eens kijken .  Mogelijk staat de temperatuur voor de verwarming nog te hoog. Er zijn daar ook gebruikers die de temperatuur voor verwarming op 50 (50 maanvoer, 30 retour) gezet  hebben.  Dit om te kijken of ze daarmee uitkomen.

Je hebt me toch weer aan het twijfelen gebracht. Ik wilde zelf in 1e instantie een Remeha Avanta (heb ik zelf in een vorig huis een gehad en heeft mijn dochter ook) welke in verhouding weinig problemen geeft en beduidend minder geluid maakt.

De Tzerra is een nieuwer concept, maar heeft volgens reviews van gebruikers meer onderhoudskosten.

Echter de Intergas Xtreme-serie kan naar een heel laag vermogen moduleren. (En is qua onderhoud de favoriet van onderhoudsmonteurs).

Ik ben benieuwd of je een oplossing kan vinden voor het ventilatorgeluid.

Sukses, Tini

Reputatie 4
Badge +2

@Tini van B   Wil je maar een voorbeeld van een werkelijk “pendelende ketel” zien (zonder ventilator)?

Enter if You dare!

Serieus: Bij de meeste ketels kan je het opstarttoerental (=opstartvermogen) van de ventilator (en daarmee het geluid) verlagen). YMMV

P.S.: De Vitodens-200 van Viessmann kan naar een nog lager vermogen moduleren.

Badge

@Darkfiber 

Ik hoor het in het filmpje nauwelijks.

Dat zou de installateur van @Harm8  van de Xtreme 36 toch ook moeten weten. Ik heb meer reviews gezien, die hierover klagen bijn de Xtreme 36.

Bedankt trouwens voor jouw commments.

De installateur zegt dat het niet kan en ik heb Intergas gebeld en die zegt ook dat het niet kan.

Reputatie 4
Badge +2

@Harm8 Dat is nou pech! - En als de ketel bij lagere afgifte dan de ca. 4,1 kW nu steeds aan/uit moet branden, bijvoorbeeld 6 x per uur in de zgn. low-load modus van de thermostaat? Dan heb je 6 keer per uur het opstartgeluid!

Gelukkig moduleren de meeste ketels binnen 20 sec terug naar het minimale vermogen. YMMV

En dat gebeurd dus soms ook. 6x in een uur aan/uit en de herrie vd ventilator. Ga de installateur nog een keer bellen of er voor gezorgd kan worden dat cv langer blijft doorbranden door de cv-temperatuur lager te zetten, bijvoorbeeld naar 60 graden, staat nu nl. op 75 graden. Dan zijn er minder starts en minder herrie van de ventilator. En anders moet er over een aantal jaren maar een andere cv in. Ik heb gelezen dat bij cv’s van Remeha de ventilator niet hoorbaar is bij het opstarten. Cv hangt trouwens in een grote open ruimte op dr tweede verdieping.

Reputatie 4
Badge +2

@Harm8 Niet de max. cv-temperatuur verlagen is een oplossing, maar het maximale vermogen verlagen helpt (missschien). Reden: Met beperkt vermogen duurt het langer voordat de doeltemperatuur bereikt wordt, vooral bij het opwarmen na een nachtverlaging. Maar dan is het helaas niet zo snel weer warm - ieder voordeel hept z'n nadeel (J.C.) 

Just my 2cts

Badge

@Harm8   @Darkfiber 

Dat betekent, dat als  je het gevraagde vermogen van alle radiatoren bij elkaar telt, je dus minder nodig heb dan het laagste modulatievermogen van de Xtreme 36 (4,1).

Dan zou het probleem zich voornamelijk voordoen als het niet koud is. In de koudeperiode ,wanneer de verwarming meer toeren moet maken en het gevraagde vermogen altijd boven de 4,1 ligt, zou zich het probleem niet moeten voordoen. een juiste constatering??

Als ik het wattage van al mijn radiatoren optel, kom ik aan 11KW en dat is het maximum.

Klopt. Als het koud is dan brandt de cv mooi constant door. En bij warmer weer: als de cv de gevraagde temperatuur heeft bereikt dan gaat ie daarna pendelen. Dan is het gevraagde vermogen om het huis warm te houden lager dan het minimum vermogen van de cv. En zoals al eerder gezegd: op zich vind ik het pendelen niet zo erg (al heb ik gelezen dat al dat aan en uitgaan ook niet zuinig is), maar ik hoor dus iedere keer de ketel aangaan door het geluid van de ventilator. Gelukkig woon ik in een zeer zonnig huis en heb ik vanaf begin maart tot en met oktober de cv niet aan.

Badge

@Harm8 

Wij zitten in dezelfde situatie. Een zeer zonnig appartement, waarin de zon van 'smorgens tot 'savonds in de huiskamer schijnt.

Ik ben blij dit probleem (ventilatorherrie) nu te horen, omdat dit bij ons ook wel zal spelen, metname in de tussenperiodes, wanneer weinig van de CV gevraagd wordt.

Het is overigens verbazend, dat dit probleem zo weinig in reviews gemeld wordt.

Reputatie 4
Badge +2

@Tini van B  Klopt - het "probleem” speelt meestal in de overgangsperiode. Er is bijna geen ketel die dan door kan stoken omdat het warmteverlies van vele (rijtjes)woningen kleiner is dan het minimum vermogen van de ketel en dan krijg je aan-uit modulatie in de tijd. Met 4,1 kW b.w. heb je een relatief laag minimum vermogen en de kans dat de ketel ook bij een nederlandse kwakkelwinter continu kan blijven branden.

Wat je nu hebt opgeteld (11 kW) is het ontwerpvermogen van de radiatoren en idd het maximum bij vermoedelijk iets van 75/60/20 dus bij hoge temperaturen. Let op! Dan heb je natuurlijk geen HR-ketel meer.
Dit afgiftevermogen van 11 kW heb je bij lang niet bij lage  aanvoer-temperaturen. Ik zelf schat dat het afgiftevermogen bij 35-40 °C aanvoertemperatuur minder dan 1/3 is, dus vermoedelijk  < 4 kW. Er zijn tabellen beschikbaar en er is een calculator bij Henrad te vinden om het afgiftevermogen bij ieder gewenst temperatuurregime te berekenen.

P.S.: @Harm8 Wat je beschrijft is de zgn. low-load modus van de thermostaat of te wel modulatie in de tijd - zoeken op low-load modus levert nog wat aan treffers. - “Pendelen” is meestal wat anders:wink: .

Badge

@Darkfiber Ik zag bij het zoeken naar Low-Modus bij het Tweakers Forum, dat er inderdaad ook ketels zijn, waar je het toerental van de ventilator kan begrenzen (@Dunkelfaser- november 2016-  AWB). (Ben jij dat niet in de Duitse versie ?

Ik ga ook eens kijken, wat de mogelijkheden zijn bij Remeha. 

Als de ventilatorherrie bij de Xtreme niet beperkt kan worden,   en hij 5 tot 6 keer per uur de ventilator op topvermogen opstart in de tussenperiodes (voor en na de winter) invalt, dan is dat voor ons geen optie en valt hij voor ons af.

Badge

@Harm8 

Toch misschien een optie om de ketel te omkasten. Dit heb ik vroeger bij mijn oude lawaaierige Nefit ook eens gedaan. En die stond ook op de overloop langs de trap op de 2e etage.  Daarbij had ik ook nog geluiddempend materiaal gebruikt.

Reageer