Beantwoord

Invloed HR ketel op energielabel

• 10 December 2021
  • 4 reacties
  • 108 Bekeken

Ik woon in een groot huurappartement op de begane grond van een historisch pand uit 1700. De ruimte is bijna 4 meter hoog., 12 meter lang en bijna 5 meter breed. Aan voor- en achterzijde 3 meter hoge ramen met enkel glas. Muren, vloer en plafond zijn niet geisoleerd. Desondanks heeft mijn appartement een C label . De overige appartementen boven mij hebben allemaal e of f. Van de woningbouwvereniging kreeg ik te horen dat dat te maken heeft met de Intergas HRE 28/24 combiketel die ik heb. Mijn vraag is of dat zo'n groot verschil kan maken.

icon

Beste antwoord door RonaldD 10 December 2021, 20:09

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Per 1 januari 2021 is er een nieuwe bepalingsmethode voor de energieprestatie van gebouwen, de NTA 8800. Deze methode wordt gebruikt voor zowel woningen als utiliteitsgebouwen, bestaand en nieuw. Voor het bepalen van een energielabel zijn de volgende normen en documenten van belang:

• NTA 8800
  • Beoordelingsrichtlijn (BRL) 9500
  • ISSO publicatie 82.1
berekeningen (NTA 8800)

In een berekening van de energieprestatie zijn alle mogelijke factoren verwerkt die van invloed zijn op het gebouwgebonden energiegebruik van een gebouw, zoals de bouwkundige schil, verwarming, warmtapwater, ventilatie, koeling, bevochtiging, verlichting en zonne-energie.

Het energielabel bevat gegevens met betrekking tot de berekende indicatoren van de energieprestatie. Indicatoren zijn bijvoorbeeld de energielabelklasse, het primair fossiel energiegebruik in kWh/m2 per jaar, het aandeel hernieuwbare energie in het geval van een woning of woongebouw, de oververhitting in de zomer en de warmtebehoefte. En in het geval van een utiliteitsbouw ook de energiebehoefte. Naast de gebouwkenmerken op basis waarvan de energieprestatie berekend is, zoals isolatie en installaties, bevat het label ook verbetermogelijkheden.

Goede kans dus dat een HR ketel (mede) het verschil kan maken.

Badge

Goedemorgen heer/mevrouw Teunissen, misschien is mijn antwoord op uw vraag m.b.t. het energielabel woning wat aan de late kant maar ik doe toch een poging. Ik stel al meer dan 13 jaar energielabels op voor woningen en bedrijfspanden en ik heb mijn bedenkingen bij het energielabel C van uw niet geïsoleerde appartement. 

Er is weliswaar geen sprake van een dak, maar de vloeren, gevels en glas niet zijn geïsoleerd. In de energielabelmethodiek gaat het om de rendementen van de installaties én de isolatie van de schil. Met alleen een zuinige HR ketel in een pand uit 1700 (gevels zonder spouwmuren) met daarin enkel glas lijkt het mij uitgesloten dat energielabel C mogelijk is. 

Ik zou u adviseren een uitdraai van de invoergegevens (grondslag van het energielabel) op te vragen bij uw verhuurder. Hierin staan oppervlaktes en isolatiewaardes die u zelf kunt controleren op juistheid.

Reputatie 6
Badge +5

@M. Teunissen Ik weet niet wanneer dat label is vastgesteld, onder de oude of nieuwe regeling, maar als het onder de oude regeling is vastgesteld kan ik jou verhaal beamen.
Ik heb in 2019 een energie label aangevraagd voor mijn toenmalige woning omdat we gingen verhuizen en dus een label nodig hadden voor de verkoop.
Er was al een voorlopig B label op grond van bouwjaar, maar dankzij de zonnepanelen werd het een A label.
Opvallend waren de uitgebreide vragen over de CV ketel en ook dat er met foto's bewijzen meegestuurd moesten worden.
Dat hoefde niet voor de zonnepanelen.
Dat we het huis ook helemaal voorzien hadden van HR++ glas en een zonneboiler hadden deed niet ter zake, het speelde voor het vaststellen van het energie label geen rol.

Bedankt voor je reactie. Blijf het  vreemd vinden dat de capaciteit van je cv ketel een grotere rol speelt dan isolatie en dubbel glas. 

Reageer