Is een dynamisch energiecontract momenteel niet de beste optie?

• 5 October 2022
  • 60 reacties
  • 10941 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Ik had een variabel contract bij voor stroom. Door de verhoging per 1 Juli 2022 ben ik overgestapt na een dynamisch contract.

Het gemiddelde tarief voor electra is tot op heden gemiddeld €0,32  Door op daluren de grote stroomverbruikers (wasmachine, vaatwasser,etc) aan te zetten daalt het gemiddelde nog verder.

Het genoemde plafond van € 0.40 heb ik tot op heden nog nooit betaald. Het overstappen naar een dynamisch contract is mijn inziens een goede oplossing om de energiekosten in de hand te houden.

Tibber.nl biedt alleen stroom aan uitermate geschikt voor mensen die van het gas af zijn of veel stroom gebruiken.

Er zijn naast Tibber.nl, verschillende aanbieders die ook een dynamisch gas- en stroomcontract aanbieden zoals Frank.nl  Nieuwe stroom. Zero energie van de ANWB, etc.

Ik wou daar op wijzen als m.i. een goede optie naast een variabel contract.

Door geen enkele partij die bezig houden met de hoge energiekosten wordt deze optie genoemd, terwijl dit volgens mij momenteel de goedkoopste optie zowel voor de consument als de Overheid.

60 reacties

Er zijn al wel topics over geweest en als ik dat zo lees zou dat inderdaad lonend zijn maar zelf zou ik dan wel iets geautomatiseerd willen hebben, dat als de kosten op enig moment (tijdelijk) echt exorbitant zijn, alles thuis zoveel mogelijk afgeschakeld wordt. Zeg maar het scenario zoals dat zich een paar jaar geleden in Texas afspeelde.

Reputatie 6
Badge +5

@G.T. Verweij Wat zijn dan de tijden waarop de stroom gemiddeld genomen het goedkoopst is per dag? Of anders gevraagd: wanneer kookt, wast, droogt, laadt auto op en/of zet u uw grootgebruikers (welke dan?) in e.d.? Moet u er veel voor doen en/of laten om het benoemde resultaat te behalen?

Reputatie 1
Badge

Dat is in principe mogelijk met deTibber.nl eventueel in combinatie met Homey.

Ik stuur b.v. automatisch de wasmachine aan als de stroomprijs laag is.

Reputatie 1
Badge

@G.T. VerweijWat zijn dan de tijden waarop de stroom gemiddeld genomen het goedkoopst is per dag? Of anders gevraagd: wanneer kookt, wast, droogt, laadt auto op en/of zet u uw grootgebruikers (welke dan?) in e.d.? Moet u er veel voor doen en/of laten om het benoemde resultaat te behalen?

Van 11:00 tot 15:00u zijn de prijzen het laagst.Vandaag  was de prijs om 13:00u gedaald tot 0 cent. Als je niets doet is de gemiddelde prijs altijd nog veel lager dan bij een variabel contract.

Reputatie 7
Badge +5

heb je ook statische waarden van wat het tarief in de winter doet?

Reputatie 1
Badge

2021  Gemiddeld

Jan        19 cent

Feb         17 cent

mrt          26 cent

apr           20 cent

De prijs is voornamelijk afhankelijk van de windturbines en als 2e van de zonnenpanelen. Als het hard waait en veel zonneschijn is de prijs zelfs negatief

Reputatie 7
Badge +5

maar waarom zit dan niet heel nederland op deze oplossing? is het onbekendheid? zit er ergens een addertje onder het gras??

Energielobby wil geen dynamische contracten want ze vinden t fijn dat hun prijs gekoppeld is aan gas. Als t waait is geen gas nodig dus werkt die koppeling niet in geval van een dynamisch contract. Aanbieders van dynamische contracten maken geen of weinig reclame, ik denk omdat de winsten minimaal zijn (risico's ook) en de kosten van reclame erg hoog, dus dat verklaart de onbekendheid. Daarnaast is t effectieve rendement op je zonnepanelen lager omdat je de meeste kwh vangt als t tarief relatief laag is. Per saldo ben je toch goedkoper uit en daar gaat t natuurlijk om. Verder moet je t wel allemaal managen. De goedkope momenten variëren. In de zomer gaat t om de combinatie zo'n en wind overdag. In de winter zal t goedkope moment ook snachts kunnen liggen als t wat harder waait. Dat moet je wel in de gaten houden.

Reputatie 6
Badge +5

Verder moet je t wel allemaal managen. De goedkope momenten variëren. In de zomer gaat t om de combinatie zo'n en wind overdag. In de winter zal t goedkope moment ook snachts kunnen liggen als t wat harder waait. Dat moet je wel in de gaten houden.

Het effect van je gebruik managen lijkt niet zo rendabel. Feitelijk heeft alleen mijn wasmachine en de airco's een timer. De wasdroger gaat niet aan, ook al zet je er een getimede schakelaar tussen. Een EV heb ik (nog) niet.  De mechanische ventilatie draait 24/07. En je warmte bronnen zet je/ik aan wanneer nodig en niet slechts wanneer de stroom goedkoop is. Volgens mij wordt er ook gerekend met een inkoopvergoeding ?, naast de reguliere belastingen.

Ik zie bij de huidige dynamische tarieven (ANWB Energie https://www.epexspot.com) dat stroom vannacht tussen 1 en 4 uur gratis was, zo ook tussen 11 en 13 uur. Gisteren tussen 12 en 15.00 uur. Daarvoor was de laatste dag, waarop er echt gratis stroommomenten waren, op 17 september jl.

https://www.nu.nl/wonen/6207054/dynamische-tarieven-gaat-het-weer-je-energierekening-bepalen.html

Reputatie 1
Badge

De genoemde gemiddelde prijzen zijn zonder iets te managen. Als je rekening houdt met de ldaluren wordt je gemiddelde prijs lager!

Ik zelf zit bij Tibber.nl maar ook de bv de Anwb biedt contracten aan  op basis van een dynamisch contract.

Hieronder een link wat de tarieven vandaag zijn.

https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven

Naast Tibber en de Anwb zijn er nog meer aanbieders van dynamisch 

Hieronder een aantal aanbieders

1. Frank Energie
  2. Next Energy
  3. Tibber (alleen stroom)
  4. Easy Energy
  5. Zonneplan
  6. Energy Zero (via ANWB)
  7. Nieuwe Stroom (alleen zakelijk)

Reputatie 1
Badge

Met Tibber kun je zaken automatiseren.  Alle warmtebronnen en airco,s slurpen energie. T.o.v een variabel contract kum je veel besparen. Heb je een electrische auto dan bespaar je aanzienlijk. Bij nieuwe auto,s ook teruglevering mogelijk. Ik heb ook 14 zonnenpanelen op het dak liggen en krijg minder terug dan bij een variabel contract maar de lage prijzen maken dit ruimschoots goed

Reputatie 6
Badge +5

@G.T. Verweij  U heeft het steeds over “kun je….”  Wat moet of heeft u qua managen/ aanpassen gedrag gedaan om deze besparing (t.o.v. een variabel contract) te realiseren? Het aantal aanbieders van dynamische contracten lijkt inderdaad toe te nemen. Hoe en waaraan verdienen zij hun geld anders dan de variabele contracten?

Ik lever meer stroom dan ik verbruik. Geen gasaansluiting. Dus feitelijk nog geen belang bij een overstap naar dynamisch. Althans zolang salderen werkt, zoals bedoeld.

Reputatie 1
Badge

Bij een vast contract met of zonder zonnenpanelen zou ik niet wisselen.

Bij een variabel contract betaal je de hoofdprijs voor 1 Kwh stroom thans meer dan een 1 euro per Kwh. Zoals je ziet is de stroomprijs bij een dynamisch contract veel lager. Je betaald per maand een vast maandbedrag aan de leverancier Bij Tibber is dat 4 euro per maand.

Verder zijn de leveringskosten en belastingen gelijk als bij anderen.

De daluren zijn overdag rond 13:00 uur en tijdens de nacht tussen 24.00u en 6.00u.  Zie als voorbeeld de link hieronder.

https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven

Als je in de daluren je afwas-, wasmachine en andere apparatuur die veel stroom gebruikt laat lopen dan ben je nog voordeliger uit.

Reputatie 7
Badge +5

ik heb hier aan even snel aan gerekend. Het probleem bij day-ahead tarieven is dat salderen ook per uur gaat. Ik lever in de zomer veel terug wat ik in de winter middels salderen weer nodig heb voor de warmtepomp. Zolang we per jaar salderen is dat voor mij de meest gunstige optie. 

Bij day-ahead spelen 2 parameters een rol: de hoeveelheid benodigde energie, hoe meer vraag hoe hoger de prijs. De tweede is de marktprijs voor energie, en die wordt gedreven door emotie.

Onderaan de streep is het day-ahead systeem voor deze situatie volgens mij niet de meest gunstige, zolang er gesaldeerd wordt. Als dat ophoudt is het wel efficient. Nog even wachten dus ;-) 

Reputatie 6
Badge +5

@E.B.F. StroeveHoe meer vraag hoe hoger de prijs en een marktprijs die wordt gedreven door emotie.

Je zou denken: meer vraag leidt tot meer productie, leidt tot lagere productiekosten en meer concurrentie. Hetgeen leidt tot een lagere prijs per eenheid. Denk dat de emotie en verdien model op dit moment op de voorgrond staan. Wat mij betreft wordt het tijd voor openheid over het verdienmodel energie.  Dynamische tarieven gaat voor veel mensen ondoorzichtig werken, denk ik.  En gedrag afstemmen op inkoop van energie lijkt mij, op collectief niveau, erg moeilijk. Gaan we opeens op wisselende tijden koken, omdat de inkoopprijs energie per dag en per uur wisselt?

Zolang de salderingsregeling er is, zijn dynamische contracten ook voor mij nog niet efficiënt.  Ik ben eerder geneigd om te onderzoeken hoe ik in het zomerseizoen, met behulp van een accusysteem, echt 0 kWh kan afnemen van het net. Om vervolgens deze ‘winst’ op te tellen bij wat ik in de in de wintermaanden kan inzetten voor verwarming. Kortom: mijn huidige jaarverbruik er in de stookmaanden doorheen ‘jassen’.

Zo wil ik het ook doen. Dat de salderingsperiode maar een overgangsperiode is, en dat je in die tijd een manier ontwikkelt om stroom overdag van de zonnepanelen naar de avond te brengen en van de zomer naar de winter. 

Reputatie 6
Badge +3

De dynamische prijzen zijn gewoon niet gunstig voor mensen met zonnepanelen. Als de panelen veel leveren is de prijs laag. Het voordeel is voor de mensen die het risico kunnen nemen op soms hoge prijzen.

Het risico ligt dan niet meer bij de leverancier en die kan een mooie korting geven en gewoon geld blijven verdienen aan de vaste lasten.

Voor mensen die geen zonnepanelen hebben en hun verbruik naar de uren midden overdag kunnen verplaatsen is er gewoon een leuk voordeel. Zeker thuiswerkers, bejaarden etc. kunnen dat. Hoef je niet eens allerlei domotica te hebben. Gewoon net als vroeger rond 12 uur het (warme) middageten en 's avonds brood. Als je de gewoontes een beetje laat inslijten dat je overdag de apparaten aanzet die veel gebruiken, hoef je niet eens de app met uurprijzen bij te houden. Even naar buiten kijken naar het weer is voldoende.

Reputatie 5
Badge +4

Is dit niet heel riskant? Prijzen last minute vastgesteld en geen begrenzing naar boven toe. Kan er niet een piek ontstaan, waaraan je dan bij wijze van spreken failliet gaat?

Reputatie 7
Badge +5

zo snel en zo hoog zal het tarief niet stijgen. 

Remember Texas?

Reputatie 7
Badge +5

neee, ik woon ien’t oostn, doar giet alles viel langzoamer 😉 

Reputatie 1
Badge

Alle contracten zijn gebaseerd op de marktprijzen  zowel vast  variabel als dynamisch.   Vaste contracten worden niet meer afgesloten  en bij variabele contracten mag het tarief voor stroom op basis van de gasprijs bepaald worden. Thans meer dan 1 euro per Kwh en niet op de gemiddelde kwh-prijs van dit moment.  (24 cent laatste jaar )

Je betaald bij een variabel contract altijd  de hoofdprijs en als de prijzen stijgen kan, na 30 dagen, de prijs aangepast worden en alsnog het risico op de klant afgewenteld worden.

Bij een variabel contract is geen sprake van winstopslag, voorschotten en ik betaal pas achteraf de werkelijke kosten.  Ik loop geen enkel risico bij een faillissement zoals bij een vast of variabel contract. Ook dus een voordeel van een variabel contract.

In het geval dat men zonnepanelen heeft  en men krijgt hetzelfde terug als men betaald  wat lang niet bij alle leveranciers het geval is en men wekt zelf voldoende KWH op om het eigen jaarverbruik te dekken dan is het inderdaad zo dat men geen voordeel heeft bij een variabel contract zolang er gesaldeerd wordt. Wel draagt dit bij tot hoge stroomprijzen omdat de leverancier  deze verliezen moet compenseren uit hun eigen winst en leidt tot meer Co2 uitstoot gedurende uren dat de zon niet schijnt en dus tot meer opwarming van de aarde. Het zou dus goed zijn als iedereen zijn gedrag aanpast als de stroomprijs laag is los van zijn contract en of men zonnenpanelen heeft.

Reputatie 5
Badge +4

Wat met bijvoorbeeld aandelen kan, kan ook met grondstoffen, en dus ook met energie. Denk aan een squeeze. Lijkt mij risicovol in deze tijden.

Reputatie 1
Badge

Wat met bijvoorbeeld aandelen kan, kan ook met grondstoffen, en dus ook met energie. Denk aan een squeeze. Lijkt mij risicovol in deze tijden.

Bij variabele contracten gaat de het tarief dan ook omhoog en deze zijn al veel hoger.

Ik zie dat risico dan ook niet in vergelijking met dynamische contracten en daar vergelijk ik mee! Bovendien  geldt het prijsplafond voor alle contracten.

Bij variabele contracten gaat de het tarief dan ook omhoog en deze zijn al veel hoger.

Ik zie dat risico dan ook niet in vergelijking met dynamische contracten en daar vergelijk ik mee! Bovendien  geldt het prijsplafond voor alle contracten.

Ik betwijfel of u iets dergelijks dan ook al mee heeft gemaakt. Echte tekorten hebben zich bijvoorbeeld de afgelopen tijd nog niet voorgedaan en dat hoeft ook helemaal niet te gaan gebeuren maar dat wil niet zeggen dat je het uit kunt sluiten.

Anderzijds klinkt dit alles best interessant mits je je maar bewust bent wat je doet.

Reageer