Is het waard om te investeren in zonnepanelen bij laag stroomverbruik?

• 18 November 2021
  • 36 reacties
  • 468 Bekeken

Badge

Ik denk over zonnepanelen na en heb al een aantal offertes binnen. Maar toch vraag ik me af of we de investering wel gaan terugverdienen. We zijn nl minimale stroomverbruikers. Ons verbruik in 1 jaar was 1629 kWh = €93,03. Hoe gaan we dan ooit de investering van ong. €3000,- terugverdienen? 

Ik krijg hier niet echt  antwoord op in de adviesgesprekken van aanbieders. Kan iemand helpen? 

36 reacties

Heel eerlijk. Ik zou alleen maar zonnepanelen leggen voor hetgeen u overdag aan stroom nu en in de toekomst denkt te gaan verbruiken. Waarom? Omdat de salderingsregeling wordt afgebouwd en dus in de toekomst in de avond niet kunt gebruiken wat u overdag opbrengt met uw panelen. Of u moet een dure batterij/accu van zo'n €5 mille erbij hangen op termijn en dan wordt de investering nog groter.

Ik heb die dingen al 10 jaar liggen en terug verdiend, maar die 7 jaar waar men nu nog mee schermt klopt niet meer.

Meer opbrengen dan u verbruikt schiet helemaal niet op want de terugleververgoedingen zijn gewoonweg slecht (zie gaslicht.com) en die staan ook nooit vast. Eigenlijk wordt men anno nu ontmoedigt om nog panelen te leggen als je goed rekent en de toekomstplannen erbij betrekt vind ik.

NB: uw 1629 kWh kan geen €93,03 zijn. Dat zou €0,05 per kWh zijn. Onmogelijk. Ik betaal weinig en dat is €0,25 per kWh. Is in uw geval €427,- Zou uw rekening even checken. Als de salderingsregeling dus blijft bestaan heeft u €3000: 427 ze in 7 jaar terugverdiend.

Rijksoverheid: salderingsregeling verlengd tot 2023

...Omdat de salderingsregeling wordt afgebouwd …

Ik heb die dingen al 10 jaar liggen en terug verdiend, maar die 7 jaar waar men nu nog mee schermt klopt niet meer.

Die salderingsregeling zou al jaren geleden verdwenen zijn geweest. Eerst zien en dan geloven hé?

En moet de invstering terugverdiend worden? Terugverdienen betekent met de huidge rekenmethoden niks anders dan dat je de stroom nog goedkoper wilt hebben dan hij ooit was.

En: de stroom uit het net zou ook wel eens een heel stuk duurder kunnen worden; dat zeg ik al een tijdje, en de afgelopen maand hebben we daarvan een voorbeeld gekregen. Iets dergelijks kan met de panelen zelf gebeuren.

Ik ben ook heel benieuwd waar de stroom zo goedkoop is voordat ik verder reageer.

...Omdat de salderingsregeling wordt afgebouwd …

Die salderingsregeling zou al jaren geleden verdwenen zijn geweest. Eerst zien en dan geloven hé?

Geen betrouwbaardere partner dan de (R)overheid.:joy: Dat maakt wel dat je juist niet kan berekenen of en wanneer je ze nog terugverdiend. Terugleveren zou ik in ieder geval nooit doen. Levert echt veel te weinig op. Salderen wel.

NB: je Ferrari's meter zo lang mogelijk laten hangen. De mijne draait nog steeds vrolijk terug. Die is pas slim die meter.:sunglasses:

Badge

Heel erg bedankt voor de antwoorden, daar kan ik zeker wat mee. Maar de jaarnota van okt. 2021 laat zien dat het totaal aan stroomverbruik echt maar €93,03 was (netbeheerkosten enzo niet meegerekend). Dus dan wordt het 3000:93=32 jaar…. 

Badge

Reputatie 7
Badge +6

We weten niet wat de toekomst brengt . Wel is het aannemelijk dat energie steeds duurder wordt en mogelijk duur blijft . Best mogelijk , dat het aantrekkelijk gaat worden om ook bij laag verbruik het hele dak vol te leggen met het oog op de toekomst en als er geen gas meer is . Denk aan elektrisch koken , verwarmen met warmtepomp of Infrarood , elektrisch rijden . Dan wordt het verbruik veeeeel hoger .  Hopelijk blijft er wel een vorm van saldering . Het zou belachelijk zijn als we onze overtollige stroom gratis moeten terugleveren terwijl de energiebedrijven voor die stroom WEL geld vangen . 

@L. PrangerDat is uw kale tarief volgens mij. U betaalt vast niet per maand twee tientjes of zo. Zo ja dan hebt u verkeerd tarief berekend gekregen. €0,05 per kWh is onmogelijk.

@E.T. WiersumDan moet je al die actie wel overdag doen want als saldering weg is schiet dat niet op. Laten nu net de meeste mensen in de avond koken, stoken en hun auto op willen laden. U kunt dat belachelijk vinden maar je krijgt nu al bijna niets voor terugleveren (is wat anders dan salderen). Ik zou er niet te hard op hopen want het net is nu al overbelast met steeds meer zonnepanelen.

Reputatie 7
Badge +6

Mensen die absoluut elke werkdag met de auto weg moeten kunnen uiteraard niet thuis laden behalve in het weekend , tenzij ze dan ook weg moeten  . Hopelijk kunnen ze gratis of goedkoop bij de werkgever laden . Corona levert meer thuiswerkers op . Mogelijk een blijvend fenomeen . Verder komen er steeds meer pensionado's en zijn er anderen die om uiteenlopende redenen niet elke dag ergens anders hoeven te zijn . Thuis laden zal dus denk ik voor steeds meer mensen mogelijk zijn . We kunnen verder besluiten s'middags te koken en vele andere stroomvreters ook zo veel mogelijk aan te zetten op momenten dat er voldoende zonnestroom is . Ideaal wordt het niet op dit moment . Hopelijk gaan nieuwe vindingen de pijnpunten in de toekomst verzachten . 

Badge

Bedankt voor alle informatie, tips en advies. Ik heb dus huiswerk om e.e.a. beter uit te zoeken en uit te rekenen.  

Reputatie 4
Badge +3

Het is hierboven al aangehaald. Je betaald echt geen 5 cent voor een kWh. Het is niet eenvoudig om de energierekening te doorgronden, maar dat is wel het startpunt om je keuze te maken.

Ten tweede: ga niet van je huidige gebruik uit maar van het toekomstige. En dat is voor bijna iedereen hoger. We krijgen een energietransitie van gas naar meer elektra. Denk alleen aan elektrisch koken, elektrische auto en misschien warmtepomp of airco.

Zonnepanelen lonen altijd. Zeker met de huidige salderingsregeling kun je nog mooi de eerste jaren veel van je investering terugverdienen. Zeker als je het geld niet hoeft te lenen. Is het trouwens erg als ze niet terugverdiend zijn in 6 jaar, maar  bijvoorbeeld in 10 jaar.

Ik heb voor mij zelf ooit eens een berekening gemaakt wat de panelen in 20 jaar zouden kosten en opbrengen. Kwam op ongeveer 6 cent aan kostprijs uit. Dat is veelal de terugleververgoeding.

Dus heb je het geld er voor, is de vraag beter gesteld als: hoeveel panelen passen er op mijn dak.

Ga vooral niet huren. Lenen is zeker goedkoper. Houd ook rekening met eventuele verhuisplannen.

Badge

Bedankt, basic, Ik heb inmiddels gehoord en gemerkt dat zonnepanelen altijd loont - voor je eigen portemonnee en soweiso voor het milieu. Dus we gaan het doen. Bedankt allemaal voor jullie adviezen en voorbeelden. 

Wellicht een optie om de zonnestroom aan te wenden om gas eruit te doen? Maar goed ik weet niet hoe u stookt

Badge

Dat zal in de toekomst wel gaan gebeuren maar ik woon in een jaren 30 wijk en heb een cv ketel, dus dat duurt nog wel even...

Leuk om deze man te volgen op YouTube. Heeft al veel interessante geplaatst 

@LexOortwijn Snap niet dat u dit als argument aanvoert. Nogal onzinnig. Mijn warmtepomp staat nu aan en mijn zonnepanelen hebben vandaag “wel” 1,98 kWh opgebracht, oftewel bijna niets. In december en januari wordt dit nog minder. Oftewel veel te weinig om de gehele dag mijn warmtepomp te laten draaien. Tevens draait nu de wasmachine en warmtepomp droger. Zonnepanelen leveren helaas de meeste stroom in de maanden dat je niet verwarmt. Als saldering straks wegvalt heb je in de winter dus niets aan je topmaanden.

In de winter heb je weinig aan je panelen helaas en dan stook je het meest.

@L. Pranger Dan nog kan je cv eruit en overstappen op warmtepomp indien je maar voldoet aan de gestelde voorwaarden zijnde voldoende isolatie en afgiftevermogen. Is vele malen goedkoper dan door blijven stoken op gas. Zonnepanelen of niet.

@LexOortwijnSnap niet dat u dit als argument aanvoert. Nogal onzinnig. Mijn warmtepomp staat nu aan en mijn zonnepanelen hebben vandaag “wel” 1,98 kWh opgebracht, oftewel bijna niets. In december en januari wordt dit nog minder. Oftewel veel te weinig om de gehele dag mijn warmtepomp te laten draaien. Tevens draait nu de wasmachine en warmtepomp droger. Zonnepanelen leveren helaas de meeste stroom in de maanden dat je niet verwarmt. Als saldering straks wegvalt heb je in de winter dus niets aan je topmaanden.

In de topmaanden heb je wel iets aan de topmaanden. Ook topmaanden hebben nemelijk avonden.
En tussen de topmaanden en de winter zitten nog een aantal andere maanden, zoals maart, april, september en oktober. Ook in die maanden heb je middagen en avonden waar in de middag de zon wel eens, soms wel vaak, flink wil schijnen en de avonden duister zijn terwijl je wel stroom nodig hebt.

Of het uiteindelijk nuttig is, is iets anders, maar zo zwart-wit als u hier uitlegt is het niet.

Nou prima reactie uwerzijds. Succes verder

Badge

Warmtepomp is voor later. Momenteel zijn we al blij met isolatie en zonnepanelen. 

Reputatie 7
Badge +4

Leuk om deze man te volgen op YouTube. Heeft al veel interessante geplaatst 

we hebben het hier al zo uitgebreid over gehad, v2g is echt niet slim

@LexOortwijnSnap niet dat u dit als argument aanvoert. Nogal onzinnig. Mijn warmtepomp staat nu aan en mijn zonnepanelen hebben vandaag “wel” 1,98 kWh opgebracht, oftewel bijna niets. In december en januari wordt dit nog minder. Oftewel veel te weinig om de gehele dag mijn warmtepomp te laten draaien. Tevens draait nu de wasmachine en warmtepomp droger. Zonnepanelen leveren helaas de meeste stroom in de maanden dat je niet verwarmt. Als saldering straks wegvalt heb je in de winter dus niets aan je topmaanden.

In de topmaanden heb je wel iets aan de topmaanden. Ook topmaanden hebben nemelijk avonden.
En tussen de topmaanden en de winter zitten nog een aantal andere maanden, zoals maart, april, september en oktober. Ook in die maanden heb je middagen en avonden waar in de middag de zon wel eens, soms wel vaak, flink wil schijnen en de avonden duister zijn terwijl je wel stroom nodig hebt.

Of het uiteindelijk nuttig is, is iets anders, maar zo zwart-wit als u hier uitlegt is het niet.

In de avond heb je geen moer aan je opgewekte stroom als saldering straks is afgeschaft (en reken maar dat dat gaat gebeuren). Tevens heb je in de topmaanden als het goed is je verwarming niet aan. De steller zegt dat dat reden moeten zijn om van het gas te gaan, lees verwarming middels stroom. Dat is gewoon pertinent niet correct. Ik verwarm met een warmtepomp en stook in mijn zogenaamde topmaanden niet omdat je met een warmtepomp ook je huis goed moet hebben geisoleerd. Tussen maart en oktober staat bij mij de verwarming nooit aan. Je kan nog middels een warmtepomp overdag je warm water voorzien maar dat vraagt niet veel stroom.

Zonnepanelen zijn in de toekomst, na afschaf saldering, alleen interessant voor de stroom die je overdag gebruikt (of je moet een accu hangen van zo'n 5 mille). De stroom die je dan overdag teveel levert krijg je dan alleen een belachelijke lage prijs voor zijnde teruglever vergoeding (als dat ook nog bestaat is ook nog eens de vraag). Je moet dus nu leggen wat je denkt in de toekomst overdag direct te gebruiken. Die terugverdientijd van 7 jaar moet je dus ook maar nog zien als men na 2023 besluit saldering af te bouwen.

@LexOortwijnPrima reactie toch mijnerzijds? :wink:

Edit:

Regelingen voor zelfgeproduceerde stroom

Als de zonnepanelen geïnstalleerd zijn, kunt u de stroom die u niet gebruikt, aan het elektriciteitsnet leveren. Hiervoor krijgt u een vergoeding. Dit heet salderen. De salderingsregeling geldt tot 1 januari 2023. Vanaf 2023 wordt de regeling langzaam afgebouwd tot 2031.

Reputatie 7
Badge +4

ik blijf herhalen dat schaarste (lees: elektra) er voor zal zorgen dat dat geld waard is. dus teruglevering zal altijd voldoende opbrengen om interessant te zijn. als de saldering verdwijnt komt er wel iets anders, een marktplaats voor energie oid

@E.B.F. StroeveGrappig dat veel mensen te bang zijn om aandelen aan te kopen maar wel bij deze onzekerheid duizenden euro's investeren (en nog in overcapaciteit) zonnepanelen met al die onzekerheid over vergoedingen in de toekomst. Ook bij aandelen geldt dat rendementen uit het verleden geen garanties zijn voor de toekomst. Zo ook hier.

Ik heb ze al 10 jaar liggen maar als ik ze nu zou leggen zou ik never nooit meer leggen dan mijn eigen verbruik. NB: ik heb minder liggen dan mijn verbruik dus heb dat probleem niet.

Uw hypothese mag u voor u zelf nemen, maar ik zou dat nooit een ander adviseren. U bent namelijk niet thuis als het niet zo is, net zoals de leveranciers. Een ieder mag zijn eigen afwegingen maken, maar @L. Pranger is gewaarschuwd.

Reputatie 7
Badge +4

het is inderdaad helaas net als bij aandelen, voorspellen met zekerheid is niet te doen. maar gelukkig hebben we nog een onderbuik 😉

En net zoals bij aandelen is uw onderbuik een slechte raadgever. Het gaat om weloverwogen met spreiding van je risico een beslissing nemen.

Blij dat ik veel meer op Tweakers zit. Daar nemen mensen op basis van feiten, ratio en cijfers beslissingen.:wink: Hier wordt veel geroepen zonder enige feitelijke onderbouwing. Het is hier ook een klein clubje van zo'n dezelfde 10 personen maar die in alle topics wat roepen. Dat is niet best voor een brede discussie.

Reputatie 7
Badge +4

en toch blijf je hier de tweakers boodschap keer op keer verkondigen. dat is op zich helemaal niet saai of voorspelbaar.

maar we raken weer van het padje af.

Reageer