Is het waard om te investeren in zonnepanelen bij laag stroomverbruik?

• 18 November 2021
  • 36 reacties
  • 658 Bekeken

Badge

Ik denk over zonnepanelen na en heb al een aantal offertes binnen. Maar toch vraag ik me af of we de investering wel gaan terugverdienen. We zijn nl minimale stroomverbruikers. Ons verbruik in 1 jaar was 1629 kWh = €93,03. Hoe gaan we dan ooit de investering van ong. €3000,- terugverdienen? 

Ik krijg hier niet echt  antwoord op in de adviesgesprekken van aanbieders. Kan iemand helpen? 

36 reacties

en toch blijf je hier de tweakers boodschap keer op keer verkondigen. dat is op zich helemaal niet saai of voorspelbaar.

maar we raken weer van het padje af.

Ik zou het de Tweakers gospel noemen en ik vraag me altijd af waarom mensen die zo blij zijn met een forum ergens anders naartoe verhuizen. Als je een punt hebt kun je hem ook gewoon maken of als je een bepaalde discussie dan zo waardevol vindt of een bijdrage, quote die dan. Naar een ander forum verwijzen in z'n algemeenheid is een beetje raar tenzij je punt is, en dat heb ik ook wel eens gedaan, dat is te technisch/specifiek voor dit forum, dat kan je beter ergens anders bespreken. *

*[deel bericht verwijderd door beheerder]

@E.B.F. StroeveGrappig dat veel mensen te bang zijn om aandelen aan te kopen maar wel bij deze onzekerheid duizenden euro's investeren (en nog in overcapaciteit) zonnepanelen met al die onzekerheid over vergoedingen in de toekomst.

Ik vind dit toch wel een beschamende uitspraak richting milieu. Ik zal uitleggen waarom.

Er zijn hier in de buurt huizen te koop. Vanaf 700.000 euro. Als warme broodjes. Er komen auto’s voor de deur van 60.000 euro, die over 15 jaar geen cent meer waard zijn. In die huizen zitten keukens van 20.000 euro, waarbij ik nog zuunig doe. Over 30 jaar mikken ze die in de container. Badkamrrs en meubels idem. Er worden klauwen met geld uitgegeven. Maar als het om milieu gaat is een paar duizend euro te veel. En dan hebben we het niet over bv een auto die na aanschaf zakken met geld blijft kosten, maar over iets dat geld oplevert. Dán moet precies vaststaan dat het helemaal wordt terugverdiend, wat niets anders betekent dan dat de energie nog goedkoper was dan het al was. Want aan milieu willen we helemaal niks uitgeven.

En aanvullend op @Harrie LPP wil ik óók aangeven dat ik me al tijden verbaas dat de discussie over het zelf opwekken van groene energie hier verworden is tot enkel een discussie over euro's. Dat het wat oplevert is mooi en het zal voor sommige mensen ook best de doorslag geven maar dat dat het enige argument is is wel een beetje geestelijke armoede.

Reputatie 7
Badge +5

helemaal mee eens, ik heb zonder positieve business case een warmtepomp (incl alle isolatie en zonnepanelen) in mijn woning uit ‘75 laten installeren. 

en toch blijf je hier de tweakers boodschap keer op keer verkondigen. dat is op zich helemaal niet saai of voorspelbaar.

maar we raken weer van het padje af.

Ik zou het de Tweakers gospel noemen en ik vraag me altijd af waarom mensen die zo blij zijn met een forum ergens anders naartoe verhuizen. Als je een punt hebt kun je hem ook gewoon maken of als je een bepaalde discussie dan zo waardevol vindt of een bijdrage, quote die dan. Naar een ander forum verwijzen in z'n algemeenheid is een beetje raar tenzij je punt is, en dat heb ik ook wel eens gedaan, dat is te technisch/specifiek voor dit forum, dat kan je beter ergens anders bespreken. *

Ik ben hier naartoe verhuist (tijdelijk) omdat een Tweakers topic (jaja weer Tweakers) mij erop wees via het energiecollectief bij CB een contract af te sluiten bij Greenchoice nog voor de absurde stijgingen. Ik ben dus zowel Tweakers als CB dankbaar hiervoor.

Heb enige maanden hierdoor een gratis account maar betwijfel of ik dat in stand houdt zeker met maar een zeer klein aantal personen in de topics, die blijkbaar het allemaal altijd roerend met elkaar eens zijn (begin een politieke partij:grinning: ). Dus heb nu de kans eens wat andere geluiden te laten horen alhier.

Ik vind de toegevoegde waarde van de topics minimaal hier. Er klinkt gewoonweg maar 1 geluid * volgen die adviezen klakkeloos op.

En die euro discussie of het wat oplevert voor jezelf of niet of maar wel voor het klimaat is leuk hoor voor mensen die knaken zat hebben. De meerderheid van de mensen moet toch eerst kijken naar de eigen financiële positie @E.B.F. Stroeve  en dan komt voor hen pas klimaat. Toen ik reeds 15 jaar geleden panelen wilde leggen (ja toen al voor klimaat) heb ik het niet gedaan. Te duur! Vandaar dat het goed is dat de energieprijzen nu ook eindelijk de pan uitreizen want dan is het omslagpunt een stuk sneller bereikt. Maar ik zal nooit panelen gaan leggen die mij minimaal opleveren alleen tbv klimaat. Dat investeer ik dan wel weer in iets waarbij het mes aan 2 kanten snijdt.

Ik heb zeker niet altijd gelijk maar opmerkingen als mijn onderbuik zegt iets anders? Kom op, dat slaat werkelijk nergens op. Kom dan met echte onderbouwing.

Rest my case.

Reputatie 7
Badge +5

je blijft in herhalingen vallen en bent voorspelbaar. prima, maar van mij geen applaus

Reputatie 6
Badge +5

Ik denk over zonnepanelen na en heb al een aantal offertes binnen. Maar toch vraag ik me af of we de investering wel gaan terugverdienen. We zijn nl minimale stroomverbruikers. Ons verbruik in 1 jaar was 1629 kWh = €93,03. Hoe gaan we dan ooit de investering van ong. €3000,- terugverdienen? 

Ik krijg hier niet echt  antwoord op in de adviesgesprekken van aanbieders. Kan iemand helpen? 

Uit ervaring: Ja het is de moeite waard om zonnepanelen te nemen. Advies is: neem wat overcapaciteit, dan heb je in de toekomst wat keuzes hoe de extra kWh te benutten. Succes.

@Gebruiker1633091203 valt niet mee hier op dit forum hè met allemaal kritische mensen die je eraan herinneren dat je de afschrijving van de €13.200 aan extra apparatuur om je huis gasloos te verwarmen moet meetellen bij de kosten. En dat je met je zonnepanelen eigenlijk jezelf rijk rekent met de energiebelasting en netwerkkosten die andere mensen in feite voor je betalen. Gelukkig kan dat na afloop van de salderingsregeling niet meer. In België kan het nu al niet meer, het terugdraaien van de meter mag je niet meer rekenen. Als je zo weer wegbent mis je de voordracht van de jaarcijfers van de moderators, de laatste keer waren het iets van 86.000 mensen die hier komen. Op Tweakers weten alle mensen evenveel, een discussie kan daar wel 130 pagina's doorgaan, ze komen er niet uit. Hier is dat gelukkig niet zo.

Reputatie 6
Badge +3

Nog een duit in het het zakje:

Voorlopig draait mijn oude ferraris uit 1984 nog vrolijk terug (als de zon schijnt dan).

De stand, op dit moment, is 495 kWh hoger dan op de dag van de installatie (25-07-2015),
gemiddeld heb ik per jaarcontract ca. 80 kWh afgerekend.
De totale opwek in deze periode was ca. 18.285 kWh.

De netto “investering” was € 3.305 (na aftrek btw).

P.S.: Ik betaal vanzelfsprekend nog wel de volle netbeheerkosten voor stroom, alleen de belastingen incl. EB en ODE voor de afgerekende kWh zijn natuurlijk relatief laag (=resultaat van volledig salderen).

Just my 2 cts (waren wel wat meer van de zon)
- resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

@Jan *

Ik heb helemaal geen 13 mille geinvesteerd om gasloos te verwarmen. Ik heb welgeteld €1800,- beneden hangen om te verwarmen. Vandaag wel zo'n 0,5 kWh tot nu toe om de kamer op 21 graden te houden. Poeh poeh wat een kosten en afschrijving (€0,32 per dag afschrijving is zo’n 1 kWh. Unit gaat zo'n 15 jaar mee). NB: en u vervuilt hier wederom een topic met een ander onderwerp (en het klimaat met uw cop1 kachel).:sob: U gaat deze discussie echt niet winnen. Ook niet als u deze in verkeerde topics dumpt.:wink:

@DarkfiberMijn panelen hebben me €2800,- gekost en hebben me zo'n 17 MWh opgeleverd tegen gemiddeld €0,22 = €3740,- Zijn nu bijna 10 jaar en gaan nog zo'n 15 jaar mee en de stroomprijs is nu voor €0,25 per kWh en zal alleen maar oplopen. Maar dat levert volgens @Jan allemaal niets op. Blij dat ik mijn geld niet allemaal op een spaarrekening laat staan tegen inflatie 4 procent op het moment en wel 0,01 % rente of het investeer in Cop1 kacheltjes zoals @Jan 

NB: hier ook nog zo'n echte slimme Ferraris meter. Top!

Eind conclusie voor dit topic: Lonen zonnepanelen? Ja in verleden zeker. In de toekomst? Ja. Alleen hoeveel en hoe de regelingen gaan uitvallen.blijft een onbekende.

Badge +5

Hallo allen. In een eerder topic is het al een keer genoemd: Je hoeft het niet altijd met elkaar eens te zijn. Een discussie voeren mag altijd, maar je hoeft een ander niet te overtuigen van je gelijk. Ik merk dat de reacties in dit topic niet meer constructief zijn. Er wordt door L. Pranger gevraagd om advies over het investeren in zonnepanelen bij laag energieverbruik. Niet meer of minder. We verzoeken jullie in reacties rekening met elkaar te houden en on topic te blijven. Off topic reacties zullen worden verwijderd. 

Reageer