Beantwoord

Is mijn oude CV-ketel geschikt voor nieuw gas?

• 10 October 2016
  • 5 reacties
  • 388 Bekeken

Onze cv-ketel is inmiddels 23 jaar oud en aan vervanging toe. Nu ben ik mij aan het oriënteren en heb in diverse artikelen gelezen dat door het terugdringen van het Gronings gas wij overstappen naar gas dat afkomstig is uit bv Rusland dat anders is van samenstelling. Alle cv-ketels en fornuizen in Nederlandse huishoudens zijn uitsluitend ontworpen voor het gebruik van Gronings, laagcalorisch gas en niet geschikt voor hoogcalorisch importgas. Kan ik beter wachten tot er hiervoor een oplossing is gevonden? Of is er misschien al een oplossing?
icon

Beste antwoord door Peter van der Wilt 17 October 2016, 12:12

Bekijk origineel

5 reacties

Badge +2
Drie en twintig jaar oud? Ik zou niet wachten, maar gewoon de ketel vervangen. Misschien geen 23 jaar meer, maar jaren zal het toch wel duren voor dat Nederland zijn ketels moet vervangen/ aanpassen zo lijkt me.
Reputatie 5
Badge +5
Er is inderdaad al een oplossing:

De cv-ketels die nu verkocht worden zijn volgens de fabrikanten al geschikt of zonder bijkomende kosten voor consumenten geschikt te maken voor de nieuwe gassoorten. Vanaf 1 januari 2017 is het ook wettelijk niet meer toegestaan ketels te verkopen waarvoor dit niet geldt. Zie ons artikel over cv-ketels en het nieuwe gas.
Heel veel dank voor het meedenken en jullie reactie.
Badge
Heb dezelfde vraag en overweging. Zeker met de overheid die maar tot 2021 zekerstelling geeft over de gassamenstelling. Tuurlijk zeggen alle CV fabrikanten dat hun laatste modellen hiervoor geschikt zijn maar wat betekent dat precies ? Zit er al reeds een component in en is eventuele aanpassing kwestie van een instellingsomzetting of (en dit vermoed ik eerder) zal er tzt een extra component nodig zijn en hiervoor wordt kosten + arbeidsloon van a 200-300 EUR gerekend. Als je dat meeweegt in een uitgave en terugverdiencapaciteit van keuze A en keuze B dan is dit toch wel een kritisch nootje dat de Consumentenbond in haar test laakt.
Reputatie 5
Badge +5
Mijns inziens 'laken' wij dit kritische nootje niet, maar 'kraken' wij het. Zoals ik hierboven schreef hebben wij desgevraagd van de fabrikanten te horen gekregen dat de nu verkochte toestellen ofwel al geschikt, of zonder bijkomende kosten voor consumenten geschikt te maken zijn voor de nieuwe gassoorten.

Overigens heeft de minister van Economische Zaken toegezegd dat levering van het huidige G-gas tot 2022 gegarandeerd is, en dat deze datum zoveel mogelijk zal worden opgerekt.

Heb dezelfde vraag en overweging. Zeker met de overheid die maar tot 2021 zekerstelling geeft over de gassamenstelling. Tuurlijk zeggen alle CV fabrikanten dat hun laatste modellen hiervoor geschikt zijn maar wat betekent dat precies ? Zit er al reeds een component in en is eventuele aanpassing kwestie van een instellingsomzetting of (en dit vermoed ik eerder) zal er tzt een extra component nodig zijn en hiervoor wordt kosten + arbeidsloon van a 200-300 EUR gerekend. Als je dat meeweegt in een uitgave en terugverdiencapaciteit van keuze A en keuze B dan is dit toch wel een kritisch nootje dat de Consumentenbond in haar test laakt.

Geplaatst door PeIrBrJJ op Jan 10, 2017.

Reageer