Beantwoord

Is www.slimmemetermanager.nl een betrouwbare site ?

• 14 October 2017
  • 13 reacties
  • 3953 Bekeken

Op zoek naar manieren om inzicht te krijgen in mn energieverbruik, sinds een slimme meter is geïnstalleerd, kwamen verschillende mogelijkheden langs, die allemaal geld kosten (als aanschaf en/of abonnementskosten) zoals Toon/Anna/ etc . Maar ook stuitte ik op de site www.slimmemetermanager.nl , waarmee je gratis overzichten kunt inzien, via een app. Ik begrijp dat je dan eerst toestemming moet geven dat de energiemaatschappeij elk kwartier gegevens uit je meter inleest , en die vervolgens te beschikking stelt aan www.slimmemetermanager.nl , die ze dan inzichtelijk maakt voor jou. (de site zelf is niet zo transparant als ik het hier schrijf, (als het klopt) wat te denken geeft)
Vraag:
1. klopt dit (wat ik hierboven concludeer) ?
2. zit er ergens een addertje onder het gras ? immers: "no such thing as a free lunch"
3. iets anders wat ik over het hoofd zie ?

bvd voor reacties
icon

Beste antwoord door Enelogic 17 October 2017, 16:46

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +5
in het privacy statement op die site staat wat ze met je gegevens doen.....
Badge

Status Slimmemetermanager.nl

Slimmemetermanager.nl stopt ermee. Vanaf 1 november zal de website uit de lucht gaan.
Bron: Blog Enelogic.*

Wie kan je toegang geven tot je slimme meter gegevens?

In Nederland zijn er in principe 3 mogelijkheden om je slimme meter uit te lezen:
  1. Via een ODA (Onafhankelijke Diensten Aanbieder)
  2. Via een stukje hardware wat je op je slimme meter aansluit
  3. Via je Energieleverancier

Via een ODA (Onafhankelijke Diensten Aanbieder)

Via een ODA partij kan je iedere dag een update over je energieverbruik verwachten. Meestal voor 8 uur 's ochtends (afhankelijk van je netbeheerder) heb je dan de meterstanden van de vorige dag. De meterstanden zijn qua nauwkeurigheid per kwartier voor je elektrameter en per uur voor je gasmeter. De slimme meter heeft verder een geheugen, waardoor je tot maximaal 13 maandstanden, 40 dagstanden en 10 dagstanden met kwartier- / uurwaarden in de historie kan ophalen. Erg handig als je eerdere besparende maatregelen wil toetsen op effectiviteit!

Via een stukje hardware wat je op je slimme meter aansluit

Iedere slimme meter in Nederland (geïnstalleerd na 1 januari 2012) heeft een zogenaamde P1 poort aansluiting. De P1 poort aansluiting is een RJ11 aansluiting waar je externe hardware op aan kan sluiten. De P1 poort geeft live informatie over je verbruik. Heb je een slimme meter voor (D)SMR 5.0, dan krijg je iedere 10 seconden een update van je elektrameter en ieder uur van je gasmeter. Heb je een slimme meter vanaf (D)SMR 5.0, kan krijg je iedere seconde een update van je elektrameter en iedere 5 minuten van je gasmeter. Zoek je bijvoorbeeld naar slimme meter p1 op Google, dan kom je verschillende aanbieders tegen.

Via je Energieleverancier

Je Energieleverancier leest (ook zonder toestemming) iedere 2 maanden je slimme meter uit. Wettelijk gezien is je energieleverancier verplicht om aan de hand van deze waarden je iedere 2 maanden op de hoogte te brengen over je verbruik.
Zonder je zogenaamde ondubbelzinnige toestemming mag je Energieleverancier je meterstanden niet vaker dan iedere 2 maanden ophalen. Geef je deze ondubbelzinnige toestemming wel, dan gelden de regels voor ODA's voor je energieleverancier.

Proces slimme meter uitlezing via een ODA

Het proces voor de slimme meter uitlezing via een zogenaamde ODA (Onafhankelijke Diensten Aanbieder) verloopt als volgt:
  1. Je registreert bij een ODA, bijvoorbeeld bij ons. *
  2. Je geeft de ODA ondubbelzinnige toestemming dat ze je slimme meter mogen uitlezen
  3. De ODA geeft dit door aan je netbeheerder
  4. Je netbeheerder registreert dat de betreffende ODA je slimme meter mag uitlezen (kan enkele werkdagen duren)
  5. De ODA kan nu iedere dag je slimme meter uitlezen (via de systemen van je netbeheerder)

Gratis en betaalde ODA diensten

"no such thing as a free lunch"

Dit is natuurlijk een goed punt. Als je de markt zou analyseren vanaf 2012 (wanneer de slimme meter officieel werd geïntroduceerd) tot nu, zie je een groot aantal ODA partijen die de handdoek in de ring hebben moeten gooien aangezien ze alleen een gratis dienst aanboden.
In Nederland geldt een relatief groot privacy bewustzijn en met dit in het achterhoofd hebben de meeste (grotere) overgebleven ODA partijen (waaronder wij) bewust gekozen voor een zogenaamd Freemium verdienmodel. Een gratis dienst met basis functionaliteiten en een Premium dienst met uitgebreidere functies.

Hopelijk heb je iets aan deze volledige reactie. We hebben ons commercieel gezien proberen in te houden 😉 .

Met vriendelijke groeten,
Huub van Iwaarden
Chief Happiness Officer bij Enelogic

*Commerciële links verwijderd door beheerder.
Reputatie 7
Badge +5
even off-topic, maar wat doet een 'chief happiness officer'? en belangrijker, hoe kan ik dat worden? 😉
Reputatie 7
Badge +7
Ha Chief Happiness Officer bij @Enelogic,

Bedankt voor je reactie.
Afgezien van je hyperlinks keur ik hem helemaal goed hoor. 😉

Ik hoop dat @R. van Woerden veel aan je reactie heeft.

Wellicht tot snel!

Met vriendelijke groeten,
Monique van de Beek
Connaisseur of Removing URL / Office Ninja bij de Consumentenbond
dank Enelogic, mijn happiness goed gemanaged :)
erg informatief

R van Woerden
Badge
Ik heb goede ervaringen met slimmemeterportal.nl
Badge
@E.B.F. Stroeve, bedankt voor je off-topic vraag! Een CHO (Chief Happiness Officer) wordt je door iedere dag met veel plezier naar het werk te gaan 😉 .

@Monique van de Beek, de volgende keer zullen we ons qua hyperlinks wat inhouden 🙂 .

@R. van Woerden graag gedaan natuurlijk, we zien je graag bij ons verschijnen ☺️ .

^Huub van Team Enelogic
Reputatie 7
Badge +7
@Enelogic, top Huub! Dankjewel. 🙂

Naar aanleiding van de uitzending van Max 2022-11-18 begonnen met downloaden van de SlimmeMeterPortal app. Openen van de app start met een varkenskop (welke idioot verzint dit?) en 2 velden om mail adres en wachtwoord in te tikken (zelfde idioot?).
Keer op keer op keer word gewaarschuwd tegen misbruik van persoonsgegevens. Hier vraagt een idioot om mijn e-mail adres en N.B. wachtwoord. Die kan dan dus bij al mijn correspondentie en gegevens in Gmail!
Gaan ze dus echt, eerlijk waar, niet doen, en gij geleuft dat?
Deze app moet onmiddelijk uit de App store worden verwijderd en Max moet wat slimmer worden, graag.

Naar aanleiding van de uitzending van Max 2022-11-18 begonnen met downloaden van de SlimmeMeterPortal app. Openen van de app start met een varkenskop (welke idioot verzint dit?) en 2 velden om mail adres en wachtwoord in te tikken (zelfde idioot?).
Keer op keer op keer word gewaarschuwd tegen misbruik van persoonsgegevens. Hier vraagt een idioot om mijn e-mail adres en N.B. wachtwoord. Die kan dan dus bij al mijn correspondentie en gegevens in Gmail!
Deze app moet onmiddelijk uit de App store worden verwijderd en Max moet wat slimmer worden, graag.

Ik gebruik de website, om ook een leveranciersonafhankelijke uitlezing te hebben. Nog nooit iets raars gezien. Weet u wel zeker dat die app ook van dezelfde club is als de website?

Reputatie 6
Badge +4

Het is een spaarvarkentje, geen kop. Ze vragen om een emailadres en wachtwoord dat je voor hun app of site aan maakt. Ik denk dat je zelf wat slimmer moet worden...

Slimmemeterportal.nl geeft prima inzicht in je electriciteitsnet- en gasverbruik. Je moet uiteraard een account aanmaken, hoe zou anders het individuele verbruik op de goede, bij jezelf, plek terecht kunnen komen. Dus gebruikersnaam/e-mailadres en wachtwoord aanmaken. 
Je kunt jouw gebruik ook vergelijken met bijv vergelijkbare woningen. Dit portal is een gratis product. De gegevens van heel veel woningen (nu zo’n 100.000) hebben wel waarde omdat ze inzicht bieden in het gebruik op grotere schaal. De gegevens van een individuele woning zijn in feite niet interessant ( behalve voor de bewoners zelf). 
Slimmemeterportal.nl is voor particulieren bedoeld. Op Energyalert.nl is te zien dat deze dienstverlening, inzicht, op basis van dezelfde software, voor bijvoorbeeld bedrijven ook maar dan tegen betaling beschikbaar is. 
Het beste inzicht in verbruik voor verwarming is, vind ik, te verkrijgen via een andere website nml. 
Mindergas.nl

Ook geschikt voor warmtepompen en warmtenetten. Als je hem goed gebruikt is het effect van besparingsmaatregelen en de temperatuur buiten inzichtelijk. Het onderdeel “instellingen “ vergt iets meer werk maar met het lezen van de toelichting goed te doen. 

Als aanvulling op R.Lieste. Slimmemeterportal vraagt niet om het wachtwoord van je Gmail account. Je moet een nieuw wachtwoord aanmaken dat alleen bedoeld is voor slimmemeterportal.nl 

Accounts en wachtwoorden zorgen nogal eens voor stress. In veel bibliotheken zijn vrijwilligers actief die je hierbij kunnen helpen. 

Reageer