Vraag

ISDE subsidie voor Airco met warmtepomp?

• 27 May 2022
  • 9 reacties
  • 199 Bekeken

Komt een Airco met warmtepomp (Airco die zowel kan koelen als verwarmen) in aanmerking voor de ISDE-subsidie?

Zo niet, waarom niet?

9 reacties

Reputatie 5
Badge +3

@H. ter Steege. Een Airco is een warmtepomp (meestal) - zonder subsidie. En waarom u geen ISDE-subsidie krijgt ligt vermoedelijk aan de politiek.

Wat is de COP dan als je een airco gebruikt om mee te verwarmen?

Reputatie 7
Badge +5

ik neem aan dat je deze site al uitgeplozen hebt: https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en-regelingen/productbeschrijvingen/subsidie-voor-zonneboiler-warmtepomp-pelletkachel-of-biomassaketel

Reputatie 5
Badge +3

Het is heel simpel. Er wordt subsidie gegeven voor warmtepompen die een gasketel uitsparen. De meeste airco's worden nog steeds gekocht om te koelen. En daar wilde de wetgever geen subsidie voor geven.

Een tweede reden is dat een airco al een stuk goedkoper is en de echt goede een heel hoge COP  hebben met verwarmen.

Reputatie 6
Badge +5

Veel warmtepompen kunnen ook koelen, maar volgens mij is het effect beperkt.
Er wordt dan gekoeld water door de vloerverwarming of radiatoren gepompt.
Ik weet niet of je daar blij van wordt en koelen kost veel energie.
Ik heb geen last van de warmte dus laat het voor wat het is.
Koelen in Nederland vind ik een beetje overdreven voor die paar dagen dat het boven de 30 graden is.

Veel warmtepompen kunnen ook koelen, maar volgens mij is het effect beperkt.
Er wordt dan gekoeld water door de vloerverwarming of radiatoren gepompt.
Ik weet niet of je daar blij van wordt en koelen kost veel energie.
Ik heb geen last van de warmte dus laat het voor wat het is.
Koelen in Nederland vind ik een beetje overdreven voor die paar dagen dat het boven de 30 graden is.

Er zijn twee problemen met koelen via de vloerverwarming:

Een: de koude lucht blijft op de koude vloer liggen en je krijgt koude voeten maar je hoofd blijft heet. Dat is erg onprettig.

Twee: bij een hittegolf in Nederland is het vaak vochtig, dwz de dauwpuntstemperatuur is hoog. Als de temperatuur van het koelend element, hier de vloer, dat op enige plek onder de dauwpuntstemperatuur komt, dan wordt de vloer daar nat. Dan heb je dus al snel een stevig vochtprobleem aan je vloer.

Voor wie het niet weet: een dauwpuntstemperatuur van bv 22 graden celcius is al zeer onprettig.

Vanwege de vochtigheid is een airco tijdens een hittegolf in Nederland onverwacht effectief: het effect van een prettigere binnenomgeving berust meer op het verwijderen van vocht dan op het verlagen van de binnentemperatuur.

Reputatie 5
Badge +5

Vanwege de vochtigheid is een airco tijdens een hittegolf in Nederland onverwacht effectief: het effect van een prettigere binnenomgeving berust meer op het verwijderen van vocht dan op het verlagen van de binnentemperatuur.

Klopt. Bij iets te warm weer is de ventilator al voldoende om het aangenaam te krijgen en bij ietwat benauwd warm weer doet de airco uiterst effectief zijn werk door slechts 1 of 2 lager in te stellen.

Reputatie 5
Badge +3

@H. ter Steege   Bent u iets wijzer geworden uit de antwoorden hier?
Samengevat: Geen ISDE subsidie voor een Airco - helaas. De reden vind u hierboven - of ook niet.

Reputatie 6
Badge +5

Voor wie het niet weet: een dauwpuntstemperatuur van bv 22 graden celcius is al zeer onprettig.

Er moet dan ook een dauwpunt bewaking op komen, anders loop het water over de muren.

Reageer