Vraag

Jaarlijkse inkomen check bij energie leverancier

• 6 November 2022
  • 5 reacties
  • 172 Bekeken

Hallo, bij het afsluiten van een nieuw energie contract werd gevraagd naar mijn jaarlijks inkomen. Is deze vraag tegenwoordig standaard of verplicht voor energiemaatschappijen? Ik was het nog niet eerder tegengekomen. 

5 reacties

Reputatie 6
Badge +4

Oei, Dit is een vraag die twee kanten op kan. Het kan zijn dat u in een bepaalde wijk woont of in een bepaald postcodegebied. Dat is voor sommige bedrijven aanleiding om een creditcheck te doen. Het kan ook zijn dat u bij de huidige of voormalige leverancier een betaalprobleem heeft gehad, dan willen ze nu zekerheid.

Wellicht is er nog een andere reden die ik niet ken.

Reputatie 4
Badge +3

Bent u verplicht te antwoorden om een contract af te kunnen sluiten?

Reputatie 6
Badge +6

@Maurius een inkomens check kan ik ook bij geen enkele energieleverancier even snel vinden.

Wat ik wel vind is een kredietcheck bedoelt u dat?

Waarborgsom energie: waarom vraagt een energieleverancier borg?

Energieleveranciers vragen een borg als ze verwachten dat je de rekening niet op tijd betaalt. Stap je over naar een nieuwe energieleverancier? Dan doen leveranciers een kredietcheck. Voor deze check raadplegen zij verschillende databases. Hier zien leveranciers of je een betalingsachterstand hebt of ergens hebt gehad.

Dank allen voor jullie feedback! Goeie punten om op te letten. Er zijn geen betalingsachterstanden geweest. Woon in een gemiddelde wijk. Ik kan er mee terug naar de leverancier. 

Reputatie 4
Badge +4

@Maurius Heb je nog iets gehad aan de tips van de community leden? Mocht er een reactie tussen staan die je het meest geholpen heeft, dan kun je deze aanvinken als Beste Antwoord. 
Zo help je anderen met een vergelijkbare vraag ook om snel het antwoord te vinden.

Reageer