Jaarnota EnergieDirect.nl: afronding naar boven

• 9 January 2015
  • 2 reacties
  • 209 Bekeken

Het is nu de 3e keer op rij dat de prijs per kWh en m3 op de jaarafrekening afwijkt van de prijs afgesproken in het contract. Drie keer op rij is de prijs per eenheid op de afrekening hoger (gas € 0,005 m3 / elektr. € 0,003 kWh).

Zo wordt In mijn geval de nota € 20 hoger op jaar basis. Voorwaar niets om wakker van te liggen. Maar stel dat de gegevens van www.deenergiegids.nl kloppen en ze 600.000 klanten hebben dan levert zo'n kleine "afronding naar boven" een bedragje op van 12 miljoen euries.

Ik krijg daar een beetje een raar gevoel van. Woorden als "graai cultuur" en "de bonus moet veilig gesteld" schieten door m'n hoofd.

Ik wil dat de afrekening exact klopt met hetgeen we hebben afgesproken. Wat heeft het anders voor zin een vaste prijs over een te komen.

Zijn er meer klanten die dit ook zo hebben ervaren de afgelopen jaren bij energiedirect.nl (of andere leveranciers)?

2 reacties

Voor mij is de lakmoesproef of de meterstanden die ik opgeef kloppen met de nota, die ik uiteindelijk ontvang. Dit keer zag ik wel een verschil, maar geen verwisseling van de metertelwerken hoog en laag zoals in begin van 2012. Als na ga, zie ik iets meer dan 1% verschil alleen op mijn verbruikersopgave gas. Het verschil wijt ik aan de verschillen in de periode waarover de nota wordt opgemaakt. In mijn geval 4 dagen langer tov de voorgaande jaarnota.

Verdere uitleg van EnergieDirect is voor mij niet te doorgronden zoals: "Je gasgebruik is niet altijd gelijk aan het verschil tussen de begin- en eindstanden van je meter. Dit komt door de verschillen in temperatuur, druk en de hoeveelheid energie die je uit 1 m3 gas kunt halen". Wat geeft de meter dan wel aan?

Verder heb ik moeite met de (nieuwe?) kostenpost "Wind Garantie" en de term duurzame opslag (van stroom?). Wat hoort eigenlijk wel bij de "vaste" prijs?
Reputatie 2
Badge +2
Beste G Oosterveld, Ik ben het met je eens dat dit niet klopt. Zelf heb ik hier nog geen ervaring mee omdat ik vanaf 11 december j.l. klant ben geworden bij Enegiedirect . Ga hier dus heel goed op letten bij mijn eerste jaarafrekening. Ik heb wel bij mijn vorige leverancier geprotesteerd dat ik ÉÉn termijn te veel voorstachot heb betaald. Dat hebben ze volgens mij over het hooft gezien. Op zich al slordig. Dat zag ik toevallig omdat ik min of meer zelf al had berekend dat ik meer tegrug zou krijgen als ik nu daadwerkelijk terug heb gekregen

Ik heb het idee dat veel mensen , net als ik moet ik bekennen, alleen maar kijken of alles klopt als je moet bijbetalen. De laatste jaren heb ik alleen maar terug gehad en dan ben je al gauw tevreden omdat je denkt dat je het goed gedaan hebt.

Dit is gelijk een goede bespaartip van je. Ongeacht of je terug krijgt of bij moet betalen; de jaarafrekening precies narekenen of alles volgens het contract is berekend.

Reageer