Jaarnota energierekening

• 11 May 2014
  • 4 reacties
  • 327 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2
Als ik van mijn energieleverancier (sinds 2012 is dat NLE) de jaarnota krijg controleer ik dat ook aan de hand van mijn gegevens die ik elke maand bij houd. Dat bijhouden van bijvoorbeeld het maandelijks verbruik zorgt ervoor dat de jaarnota geen vervelende verrasing wordt.

Dit jaar blijkt nu blijkt dat de uiteindelijke berekening van het aantal m3 een verschil oplevert van 11 m3. Na bestudering van de nota ontdek ik het volgende. De juiste begin- en eindstanden zijn correct weergegeven en het totale verbruik van 1039 m3 is verhoogd met 11 m3 ☹️. Als reden hiervoor wordt opgegeven "Calorische herberekening (1.010587)"

Op de toelichting wordt de volgende uitleg gegeven : " Hoe hoger de calorsice waarde van het gas , hoe minder u ervan nodig heeft om dezelfde hoeveelheid energie te krijgen. Door kleine afwijkingen in de calorische waarde van het gas dat in Nederland wordt geleverd, krijgt u soms meer of miner energie dan uw gasmeter aangeeft. De correctie van het verbruik op basis van de calorische waarde wordt het herleid verbruik genoemd."

Vorig jaar is mij dat eerlijk gezegd niet opgevallen en bij controle van de vorige jaarrekening blijkkt dat het toen ook is geveurt. Ik ben nu eens gaan kijken bij de jaarrekeningen van mijn oude leverancier (ENECO) en daar kom ik en dergelijke verhoging niet tegen.

Is dit gebruikelijk ? Hebben jullie daar ooit wat van gemerkt? Heeft CB daar wel eens klachten of opmerkingen over gehad?. Of is dit een normale gang van zaken

Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn.

tot horens,

Herman

4 reacties

@H.G.Docter: Dat is een veel gestelde vraag bij ons adviescentrum. Een standaardkuub Gronings gas bevat 10 kWh warmte. Maar omdat aardgas een natuurproduct is, kan die zogenaamde calorische waarde schommelen. Er kan gas met een lagere of hogere waarde geleverd worden. De Gasunie stelt de calorische waarde maandelijks vast. Daarom mag de leverancier bij gas met een afwijkende calorische waarde een correctiefactor (bij het berekenen van de prijs) toepassen; let wel: op de meterstanden heeft dat uiteraard geen invloed.

Groet,

Marc
Graag gedaan.

Marc
Reputatie 2
Badge +2
Marc,

Bedankt voor de info. Ben dus weer een beetje wijzer geworden

Herman
Interessant onderwerp. Ik wist dit niet en ga toch de jaarafrekeningen er eens bijpakken.

Reageer