Kan je zonnepanelen en een verticale windmolen op één omvormer laten werken ?

• 8 July 2019
  • 5 reacties
  • 8939 Bekeken

Ik wil graag zonnepanelen op het dak, maar voor de avond en de nacht wil ik er een verticale windmolen op aansluiten zodat er dag en nacht energie kan worden opgewekt.
Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van de benodigde apparatuur?
Zijn er al gebruikers die dit al hebben gerealiseerd?

5 reacties

Reputatie 7
Badge +5
ik zou deze vraag op tweakers zetten.
Reputatie 2
Badge +1
Nee, en zeker niet tegelijk. de windmolen geeft een heel ander soort spanning /stroom af dan de zonnepanelen. Zonnepanelen geven een gelijkspanning af en alle zonnepanelen staan in serie die met elkaar een heel hoge spanning kunnen afgeven (tot ca 900V). Als je dan ook nog optimizers zou hebben dan zit daar ook nog een protocol overheen die communiceert met de omvormer.
Wil je een windmolen optimaal gebruiken dan moet spanning en stroom van de windmolen geregeld worden voor een maximale belasting.
Badge +8
Hebben de reacties hier je al iets verder kunnen helpen, @J. Scheld? Ik ben benieuwd!
Reputatie 2
Badge +3
Ik wil graag zonnepanelen op het dak, maar voor de avond en de nacht wil ik er een verticale windmolen op aansluiten zodat er dag en nacht energie kan worden opgewekt.

Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar de energetische terugverdientijd van windmolens. Dat is de tijd dat een windmolen moet draaien eer hij de energie heeft opgebracht die het kostte om hem te maken en te plaatsen. Die is voor de grote windmolens van de orde van een half jaar, daarna gaan ze pas netto energie opleveren. Hoe groter de molen, hoe korter de terugverdientijd.
Die terugverdientijd is voor kleine windmolens als jij bedoelt helaas langer dan hun levensduur.

Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van de benodigde apparatuur?
Zijn er al gebruikers die dit al hebben gerealiseerd?

Ja dit is mogelijk.

Met onderstaande link laten ze er iets van zien.

Hier gaat het over de windmolen van TESUP de Atlas 2.0. Om deze ook voor lage windsnelheden te kunnen gebruiken sluit deze man er een paar zonnepanelen op aan. Zodat je al heel snel de opstart spanning van de inverter hebt bereikt. In het filmpje gebruiken ze de Delta D3000 inverter met 2 MPPT trackers. Deze start al op met 30 V. Maar hierbij word wel een AC - DC laadregelaar toegepast voor de windmolen.

Voor eventueel extra info zou je op de site van tesup kunnen kijken.

Groeten R

Reageer