Consumentenbond.nl
Sneller internet en extra zenderpakketten? |

Vergelijk alles-in-1 providers en stap over. Tijdelijk €10 retour

Alles-in-1 icoon
Vraag

Kassa uitzending - 16 maart 2019 - Brandgevaarlijke CV ketel van Ferroli

• 17 maart 2019
  • 17 reacties
  • 2870 Bekeken

Badge
Beste Consumentenbond en forumleden,

Ik met een trotse bezitter van een koopwoning, echter kwam ik tot de ontdekking gisteravond dat Ferroli CV ketels niet meer veilig zijn volgens de uitzending van Kassa! Er zijn in Amsterdam, begin 2019 een 2-tal branden geweest met deze CV ketel. Het probleem schijnt te liggen bij verstopping van de warmtewisselaar. Ik heb een Ferroli MegaDens 3, uit 2009. In 2012 heb ik het huis gekocht.

@Lezers van dit bericht: Onderstaande link, is alle informatie van Kassa terug te vinden, over type CV en bouwjaar. Daar kan je nakijken of jouw CV ketel ook brandgevaarlijk is. De eerste 2 cijfers van de streepjescode geeft de bouwjaar aan.

Vragen:
1. Wat moet ik doen, mag ik de CV nog wel gebruiken?
2. Moet ik een monteur laten langskomen?
3. Moet ik op korte termijn een nieuwe CV ketel laten installeren (lastig als we ook van het gas af gaan)?
4. Wie is aansprakelijk voor de kosten, wanneer ik een gevaarlijke CV ketel bezit? Ferroli/Makelaar/Eigenaar woning (ik).
5. Moet ik mijn woonverzekeraar hierover informeren? Weet niet zeker of bij brand van CV ketel mijn woning verzekert is.

Informatie Kassa:
https://kassa.bnnvara.nl/nieuws/is-jouw-ketel-een-probleemketel
https://kassa.bnnvara.nl/nieuws/oudere-modellen-cv-ketels-van-agpo-ferroli-levensgevaarlijk

17 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Wordt je ketel regelmatig onderhouden en schoongemaakt?
Zo ja, dan lijken er geen problemen te zijn en zou er bij onvolkomenheden een advies van de onderhoudsmonteur moeten zijn wat te doen in dit geval.

Ik miste in Kassa de vraag of de opmerking of de ketels, die in brand zijn gevlogen, regelmatig onderhouden werden.

De ketels waar het in Kassa over gaat zijn uit 2004 en jou ketel lijkt een heel ander model ketel die ook anders opgebouwd lijkt.

Als je de ketel in eigendom hebt, dan ben je zelf verantwoordelijk voor het onderhoud van je CV ketel.
Zie de voorschriften die bij de ketel horen en in de handleiding staan: https://www.ferroli.nl/static/downloadcenter/2010/06/handleiding_megadens-100_serie_.pdf

De garantietermijn voor cv-ketels en apparatuur bedraagt 2 jaar. Zie pagina 43

Onderhoud Dit toestel heeft minimaal een keer per twee jaar een onderhoudsbeurt nodig. Neem hiervoor contact op met uw installateur of onderhoudsbedrijf.

Brand valt onder je inboedel en opstal verzekering.

Als je een auto koopt ben je ook zelf verantwoordelijk voor het onderhoud, indien je dit niet doet en hij vliegt in brand, dan kun je de autofabrikant niet aansprakelijk stellen en ook een CV fabrikant niet.

Laat je wel onderhoud doen en er gebeurd wel iets mee, dan wordt het na de garantietermijn ook heel lastig om te bewijzen dat het apparaat ondeugdelijk was en dat daardoor de brand is ontstaan.
Badge
Beste Bert,

Heb ook een bericht gestuurd naar Kassa en Ferolli om bovenstaande vragen te beantwoorden.

Ben benieuwd om welke type en bouwjaar het precies gaat als het een CV ketel uit 2004 betreft, deze waren i.d.d. 15 jaar waar ze het over hadden in Kassa -> Uitzending van Kassa.
Reputatie 6
Badge +6
In de eerste link die je geeft, en dan de sublink daarin https://kassa.bnnvara.nl/nieuws/oudere-modellen-cv-ketels-van-agpo-ferroli-levensgevaarlijk staat onderaan bij de titel " Agpo Ferroli herkent problemen niet" deze zin:

"Coppes (de onderzoeker) en Ale (de professor) stellen dat alle 150.000 cv-ketels van dit merk zo snel mogelijk vervangen moeten worden want ze zijn volgens hen levensgevaarlijk. Zij adviseren gebruikers om de ketel tot die tijd uit te schakelen tijdens de nacht en na het verlaten van de woning."

Misschien is het dat wat je zoekt? Bij Ferroli gaat het om ketels met een bouwjaar van voor 2011. Jouw ketel valt daar onder. Dan weet je wat je moet doen. Het komt alleen voor bij ketels waar de warmtewisselaar verstopt raakt door zuinig stoken. Vanavond bij Kassa komt het bedrijf met een reactie.
Reputatie 7
Badge +6
Zo simpel is het niet , Bert. Volgens onderzoekers raakt de warmtewisselaar verstopt en de onderhoudsmonteurs kunnen er niet goed bij om dat te voorkomen. Monteurs noemen het een tikkende tijdbom. Al in 2009 kwamen de eerste meldingen , waarna onder druk van de NVWA verbeteringen zijn doorgevoerd. 10 jaar later blijkt dit niet of te weinig geholpen te hebben . Gerenommeerde onderzoekers vinden dat de NVWA hier steken heeft laten vallen en de ketels zsm vervangen moeten worden . Zoals gebruikelijk 'herkent de fabrikant de problemen niet ..... ' . Het betreft de types Econpact , Ultima , Megadens , Megalux van voor 2011 . Daar blijkt vrijwel zeker uit dat Ferroli snel de constructie gewijzigd heeft nadat er klachten kwamen.
Badge
Zo simpel is het niet , Bert. Volgens onderzoekers raakt de warmtewisselaar verstopt en de onderhoudsmonteurs kunnen er niet goed bij om dat te voorkomen. Monteurs noemen het een tikkende tijdbom. Al in 2009 kwamen de eerste meldingen , waarna onder druk van de NVWA verbeteringen zijn doorgevoerd. 10 jaar later blijkt dit niet of te weinig geholpen te hebben . Gerenommeerde onderzoekers vinden dat de NVWA hier steken heeft laten vallen en de ketels zsm vervangen moeten worden . Zoals gebruikelijk 'herkent de fabrikant de problemen niet ..... ' . Het betreft de types Econpact , Ultima , Megadens , Megalux van voor 2011 . Daar blijkt vrijwel zeker uit dat Ferroli snel de constructie gewijzigd heeft nadat er klachten kwamen.

Goei E.T. Wiersum, anders zouden ze het model met bouwjaar van 2011 en later niet aanpassen. Maar vroeg mij af, speelt dit niet voor de hele Europeese markt? In de landen die ook gasgestookt woningen verwarmen? Dan zouden het er meer zijn dan de 150.000 CV ketels in NL.
Reputatie 7
Badge +6
Ik vermoed van wel , Zoetje . Mogelijk zelfs buiten Europa . Hierbij even nog wat aanvullende info . Met een bepaald type Nefit is ook een probleem geweest . Dat is voor zover ik weet netjes opgelost door de fabrikant. Zelf had ik tot 3 jaar geleden een Radson. Daar was ook een veiligheidsprobleem mee als gevolg van een niet al te slimme constructie . Dit merk is overgenomen door Bosch . Dit wetende heeft Bosch tijdelijk een inruilactie met extra korting gehad om zodoende die Radson versneld weg te werken . Helaas was die actie voorbij toen ik er van hoorde . Strop dus ...... Wie nog een Radson heeft is gewaarschuwd .
Reputatie 7
Badge +5
@E.T. Wiersum Ik vroeg me af of die CV ketels die in brand zijn gevlogen wel in onderhoud waren, daar werd in het geheel niet over gesproken en ik begreep uit het programma dat er wel degelijk onderhoud uitgevoerd kon worden met de juiste instructies en werkwijze en dat er een wijziging aangebracht kon worden die jaren geleden al geadviseerd werd.
De monteur vertelde ook dat ze mogelijke problemen aan konden zien komen en dan actie konden ondernemen door vervanging te adviseren.
Reputatie 7
Badge +6
Er is inderdaad een wijziging geweest in de handelwijze voor de monteurs , Bert .Dat was kennelijk niet genoeg om die ketel echt veilig te maken. Door middel van een spiegel kon men ook zien als het problematisch dreigde te worden. Vanaf 2011 is kennelijk de hele constructie gewijzigd , waardoor het probleem echt opgelost is .
Badge
Hierbij de reactie van Ferroli ontvangen per mail op 20/3/2019.

Indien u twijfelt of het toestel nog veilig kan functioneren adviseren wij u een service bedrijf het toestel te laten beoordelen. Op onze website kunt u partners van ons vinden.
Verder verwijzen wij u naar het onderstaande.

Indien door uw installateur het onderhoud is uitgevoerd volgens de richtlijnen die door Ferroli zijn opgesteld, is er geen aanleiding om er vanuit te gaan dat het CV toestel niet veilig kan functioneren. Dat wil niet zeggen dat er geen storing kan ontstaan omdat, dit mede afhankelijk is van de leeftijd van het toestel.
Op de website www.ferroli.nl onder de kop CORRECT ONDERHOUD, staan de onderhoudsvoorschriften en andere informatie m.b.t. de Ferroli producten. Laat uw installateur schriftelijk bevestigen of zij het onderhoud volgens deze voorschriften hebben uitgevoerd.

Mochten er nog vragen zijn, dan hoor ik dit graag.

Heel erg jammer dat de vinger gewezen wordt naar onderhoud van de CV, weet niet of hier standaard op gelet wordt door monteurs en dat zij weten wat speelt per type CV.

Ferroli heeft een uitgebreide reactie op hun website geplaatst,
https://www.ferroliservice.nl/correct-onderhoud-agpo-ferroli-megadenseconpart/
Badge
Uiteraard ook een aantal vragen gesteld aan Kassa. Maar ik kreeg enkel een standaard e-mailbericht van ze. Ze gaven aan dat op het info@kassa.nl adres te veel e-mail binnenkomen dat ze niet persoonlijk op kunnen reageren maar ze hebben mijn vragen lezen.
Reputatie 7
Badge +6
Als Kassa er een uitzending aan wijdt , is er echt iets flink mis . Ze riskeren heus geen strafzaak doordat ze zomaar iets roepen . Natuurlijk roept Ferroli dat het allemaal erg meevalt . Stookgedrag , onderhoudsinterval en de kwaliteit van het onderhoud speelt ook een rol als oorzaak. Uit wat ik er van begrepen heb is de constructie dusdanig lastig , dat schoonmaken bijna niet te doen is. De constructie is daarom niet voor niets gewijzigd. Monteurs die deze ketels niet kennen of de aangepaste richtlijnen niet kennen , zouden er af moeten blijven . Ik denk niet dat dat er veel zullen zijn.
Reputatie 7
Twee branden in hoeveel jaar? Hoeveel van deze ketels zijn er in gebruik? Waren ze goed onderhouden?
Drogers vliegen ook in brand, vaker dan CV ketels, heel vaak komt dat omdat de pluizenfilter verstopt is, kwestie van schoonmaken, dat zal met CV ketels ook het geval zijn. Door alle milieumaatregelen die er aan zitten te komen word ik een beetje wantrouwig bij het horen van dergelijke berichten, misschien moeten al die CV ketels worden vervangen door warmtepompen, zo wordt het tempo alvast opgeschroefd want niemand wil in de kou zitten.
Reputatie 7
Badge +5
Wat als warmtepompen dreigen vast te lopen, ik neem aan dat deze ook onderhoud nodig hebben, zoals alle draaiende onderdelen en motoren. @MrsJones

@Zoetje schreef: "Heel erg jammer dat de vinger gewezen wordt naar onderhoud van de CV, weet niet of hier standaard op gelet wordt door monteurs en dat zij weten wat speelt per type CV."

Bij mijn onderhoudsmonteurs wel, als er iets gevonden is in de loop van de tijd, door monteurs en/of fabrikant, in een ketel b.v. een onderdeel wat te vroeg versleten is of onvoorzien niet geheel deugdelijk blijkt in de loop van de tijd, wordt deze gratis ter beschikking gesteld door de fabrikant en gratis vervangen door de monteurs waar ik het onderhoudscontract mee heb, al 2 maal meegemaakt met de laatste 2 CV ketels in 20 jaar.
Vandaar dat ik een onderhoudscontract heb en dergelijke zaken dan vervangen kunnen worden.
Als je het onderhoud zelf uitvoert of geen onderhoud uit laat voeren, ben je vaak niet op de hoogte van deze zaken.
Reputatie 7
@Bert , Warmtepompen zullen ook wel op verschillende punten kwetsbaar zijn, welk apparaat is dat niet?
Bij een goed onderhoudscontract worden ketels toch twee keer per jaar gecontroleerd? Bij geisers is dat ook zo, in ieder geval toen ik in een vorig leven zo'n ding had, ik betaalde destijds als ik het goed heb 50 cent per maand. Ik kan me niet voorstellen dat het anders zal zijn als iedereen een warmtepomp heeft, de contributie zal wel vertienvoudigd worden. Ik vraag me trouwens af hoe de stadsverwarming gaat functioneren op een warmtepomp.
Reputatie 7
Badge +5
@MrsJones schreef: "Bij een goed onderhoudscontract worden ketels toch twee keer per jaar gecontroleerd?"

Gelukkig zijn ze een stuk beter, kwalitatief hoger en veiliger geworden.
1,5 jaar is nu het gemiddelde wat de CV fabrikanten adviseren voor onderhoud en die blijven aan de veilige kant zitten.
Reputatie 7
Ik geloof dat ik op dit punt ben blijven steken in de sixties.,
Reputatie 7
Badge +6
Gisteren werd bij het tv-programma Kassa opnieuw aandacht besteed aan deze gevaarlijke ketels. De fabrikant blijft volhouden dat er niets aan de hand is, mits hij bij tijdig onderhoud goed wordt schoongemaakt . Dat liegen ze niet. Ze zeggen er echter niet bij dat die ketel zo ongelukkig in elkaar zit , dat de monteurs er niet goed bij kunnen om de warmtewisselaar schoon te krijgen en te houden. Zie ook https://kassa.bnnvara.nl/gemist

Reageer