Ketelvervanging door Energiewacht is een dure aangelegenheid

• 1 July 2021
  • 4 reacties
  • 163 Bekeken

Badge

I.v.m. vervanging van een Remeha Avanta CW4 een offerte gevraagd bij Energiewacht. Door de adviseur wordt weer een Avanta geoffreerd maar dan een CW5. Dat is dezelfde ketel wat betreft afmetingen en plaats van de aanslutingen.

De adviseur doet mij een voorstel voor een totaalprijs van € 2117 en geeft zelfs nog een korting van
€ 100 en nog eens € 150 voor afsluiten van een onderhoudscontract. Totaal kom ik dan op € 1867. Verdere specificatie vind niet plaats, later wordt wel aangegeven dat er € 150 extra is opgenomen voor een niet standaard aansluiting rookgasafvoer. Als ik zelf terug ga rekenen kost de ketel bij bijvoorbeeld
CVtotaal (zusterbedrijf van Energiewacht, beide overigens eigendom van Essent) € 1019. De kosten van montage zijn dan € 848 en minus extra kosten i.v.m. niet standaard rookgasafvoer zijn de standaard montagekosten € 698. In dit tarief zitten alle te vervangen onderdelen inclusief expansievat. Uit verder onderzoek op internet blijkt dat Energiewacht dit bedrag altijd als tarief hanteert.
Dit is een behoorlijk bedrag temeer het een kwestie in mijn geval is van afkoppelen van de ketel, verwijderen, nieuw gat in dak voor rookgasafvoer (is al extra berekend) en plaatsen en aansluiten ketel.

Uit een offerte van CVtotaal inclusief montage komt al een bedrag dat € 100 lager is dan zusterbedrijf Energiewacht. Uit een offerte van Warmtethuis via het energiecollectief kom ik zelfs nog lager uit, waardoor het verschil met Energiewacht zelfs € 400 is. En ook de abonnementskosten zijn ca. €1 per maand lager.

Ketelvervanging door Energiewacht zal door mij geen aanrader zijn, tenzij je de hoofdprijs wilt betalen.
Er wordt een hoge totaalprijs gehanteerd en via “kortingen” probeert men de consument te verleiden tot aankoop, echter ook met “kortingen” is deze te duur uit en loont struinen op internet.

4 reacties

Reputatie 7
Badge +4

dat is toch met alles wat je koopt?! van hagelslag tot een kasteel…..

Over extra kosten gesproken.
Heb je ook er aan gedacht of er al een vuil afscheider zit?
Is de woning al waterzijdig ingeregeld?

Reputatie 7
Badge +6

Ik vraag altijd meerdere offertes . Dan is het nog niet simpel , want de goedkoopste levert vaak slechter werk , al hoeft dat niet . En de duurste hoeft niet de beste te zijn . Ik kijk naar de prijs en naar de indruk die ik van het bedrijf en de persoon die de offerte uitbrengt krijg . Ik betaal liever iets meer bij iemand waar ik een betere indruk van heb . Al genoeg gelazer gehad met diverse bedrijven . Het scheelt flink als we ons tevoren er van op de hoogte stellen wat we wel en niet willen , zodat de uitbrengers van een offerte dat ook weten en de prijs klopt . En dan maar hopen dat ze ook foutloos doen wat we willen ….

Reputatie 5
Badge +5

Het verhaal van @H. Molling klopt wel, maar er zit ook een verhaal aan vast.
Bij mij lag de offerte nog wat hoger omdat ik ook de vloerverwarmingspomp vervangen wou hebben.

Ze doen wel iets meer dan alleen de ketel vervangen, bij mij is er een buffervat tussen gekomen om pendelen te voorkomen en een aantal kranen zodat je later niet alles leeg hoeft laten lopen mocht je later wat willen vervangen of zo.
Daarnaast is de lucht afvoer vervangen, was de oude op de manier van snel en goedkoop, de nieuwe is netjes geplaatst waardoor nogal wat extra tijd en materiaal nodig was.
Ook zijn er een vuil afscheider en een micro luchtbellen afscheider geplaatst wat vaak niet wordt gedaan bij goedkope aanbieders, maar wel beter is voor de levensduur van de ketel.

Tot zover de voordelen, nu nog de nadelen:
Er wordt je direct een service abonnement aangesmeerd, staat ook direct al op de offerte en je zit er 2 jaar aan vast.
Dit abonnement is niet een van de goedkoopste, inclusief onderdelen enz.
Maar dat is in de garantie periode helemaal niet nodig, je kunt met het goedkoopste abonnement toe voor alleen onderhoud, storingen en de onderdelen worden toch al gedekt door de garantie.

Nu had ik een klacht dat de nieuwe vloerverwarmingspomp soms uitviel.
Ze zijn komen kijken en ze zouden er op terug komen, nu vier maanden later nog niks weer gehoord.
Na hun komst viel de pomp 3 keer op een dag uit en heb toen zelf de boel maar gefikst.
Het bleek uiteindelijk niet door hun montage of pomp te komen.
Het moest echter wel direct gerepareerd worden, de ketel bleef branden om de kamer op temperatuur te krijgen maar zonder vloerverwarmingspomp lukte dat natuurlijk niet en dat koste erg veel gas.

De eerste keer dat er iemand kwam voor onderhoud werd alleen de uitstoot gemeten, verder niks.
Toen vroeg ik me toen wel af waar ik zoveel geld voor betaalde.
Als straks de 2 jaar om zijn ga ik een ander bedrijft zoeken voor het onderhoud.

Reageer