Consumentenbond.nl
Vraag

Keurmerk Energie (Eneco)

• 23 augustus 2019
  • 7 reacties
  • 573 Bekeken

Eneco meldt op zijn website dat ze co 2 gecompenseerd gas leveren. Dit zou dan volgens het Gold Standard keurmerk gaan.
Klopt dit en hoe is e.e.a. te controleren?

BartP

7 reacties

Badge +6
Zijn er Communityleden die een antwoord hebben voor @B. Prinsen? 🙂
Reputatie 1
Badge
Helaas - ik kan op de website van Eneco ook geen definitie van het keurmerk met een referentie ontdekken, behalve dat ze aan het WNF refereren (zonder link/onderbouwing)
Citaat van de eneco website:

Gold Standard

Gold Standard: de kwaliteitsstandaard voor CO₂-compensatieprojecten die voldoen aan de strengste criteria. Het keurmerk is opgericht door onder andere het Wereld Natuur Fonds. Met de projecten waar een Gold Standard-keurmerk aan verbonden is, steun je de lokale bevolking in ontwikkelingslanden. Deze projecten produceren schone energie en creëren betere leefomstandigheden.

einde citaat

Ik persoonlijk kan hier niets mee.
Reputatie 4
Badge +4
Eerst kwamen ze met het groene stroom praatje.
Inmiddels weten we, dat groene stroom op papier geruild wordt met een land dat groene stroom produceert. Dat land gebruikt dan weer de grijze stroom uit Nederland op papier.

Mijn vertrouwen in de energieboeren is helemaal NUL wat groene praatjes betreft.
Reputatie 7
Misschien net zo'n gel** als Shell met een cent extra. Ik heb steeds vaker het gevoel hevig te worden bedonderd. Ik heb geen gas maar voor stroom zullen ze ook wel iets bedenken.
Badge +6
Hi @B. Prinsen, heb je zelf inmiddels al meer informatie kunnen vinden? En hebben de reactie hier je misschien al iets verder kunnen helpen?

Ben inmiddels wel overgestapt naar ecduurzaamassen voor 100 % groene stroom, echter v.w.b. het gas (die we nog nodig hebben) heb ik nog geen tevreden antwoord kunnen krijgen. Het is en blijft ietwat schimmig hoe de verschillende gas-leveranciers de CO2 compensatie regelen.

Misschien dat de consumentenbond dit (nog) verder wil en kan onderzoeken , gezien de expertise die ze reeds hebben.

Mvg Bart Prinsen

In jouw geval: https://energie.vanons.org/nieuws/co2-gecompenseerd-gas-wat-is-dat-nu-precies/  . Geldt ook voor mij, zit via andere bron bij dezelfde leverancier. Waar mijn stroom vandaan komt is helder, die bronnen liggen hier op het dak. 

Reageer