Koken: van aardgas naar electriciteit

De aardgasprijs vliegt omhoog. Die van electriciteit iets minder hard, geloof ik. Maar hoe bereken je nu wanneer het gunstig is om de aardgas kookplaat te vervangen door een electrische?

26 reacties

Reputatie 7
Jullie hebben het maar druk met verplaatsen en dat bij deze temperatuur.😴dit is beter, siësta.
Reputatie 5
Badge +7
Lopen er nou twee topics door elkaar of heb ik last van de warmte? De airco staat uit.
Goedemorgen! Ik zag ook door de bomen het bos niet meer. Twee draadjes begonnen door elkaar te lopen, de ene over koken op gas of elektriciteit (oorspronkelijke onderwerp) en eentje over hooikisten, koelboxen en zonnepanelen 😉. Superleuke tips voor energiezuinig leven, heeft alleen weinig te maken met de vraag van de topicstarter. @Mevrouw Jones @Lisa Boele @Ekokok ik heb jullie gesprek hierover verplaatst naar een topic waarin dit prima past: Hoe hou jij je energierekening laag? Meer tips van consumenten voor energiezuinig leven in huis zijn daar van harte welkom!
Hieronder praten we weer verder over koken op gas of elektrisch.
Reputatie 7
Badge +5
Het is een eenvoudige rekensom, zoals velen al schreven.
Gezien de huidige prijzen is op gas koken de helft goedkoper dan op elektriciteit.

Het pure feit dat er warmte langs de pan gaat, zeg niets over de kosten en is een non argument.
Dat je het zonde vindt van de warmte die verloren gaat, zegt ook niets over de prijs.
Als het gas dusdanig goedkoper is dan elektriciteit dan blijft het in de praktijk nog de helft van de kosten van de elektriciteit.

Daarom gaat het gas over een tijdje in prijs omhoog en elektriciteit omlaag om mensen de keuze te laten nemen om op elektriciteit te gaan koken vanwege de kosten in plaats van op gas.

Zie de berekening op deze site en dit komt overeen met mijn berekening en ervaring:
https://www.plezierindekeuken.nl/koken-op-gas-of-electrisch-wati-sgoedkoper
Reputatie 7
Lopen er nou twee topics door ellaar of heb ik last van de warmte? De airco staat uit.
Reputatie 7
Badge +7
Fijn dat er zoveel antwoorden op je vraag zijn gekomen @bavel4854. Mocht je geholpen zijn door één van de antwoorden, zou je deze dan als 'Beste antwoord' willen markeren? Zo komt er bij je vraag te staan dat deze beantwoord is, en zijn andere consumenten met soortgelijke vragen hopelijk ook geholpen met je topic!
Voorlopig zit ik nog even op gas. Ik zal volgend jaar nog eens kijken, met de jaarrekening in de hand, of ik wil overstappen naar electrisch. De prijsverschillen tussen gas en electriciteit worden tenslotte vooral bepaald door de geheven belastingen. Iedereen bedankt voor het meedenken!
@bavel4854 Nee, dat is nooit uitgerekend omdat er teveel variabelen zijn. Om het kostenverschil tussen gas en electriciteit voor b.v. het aan de kook brengen van 1 l water te berekenen moet je al rekening houden met: soort/merk/ouderdom pan en deksel, soort/merk/ouderdom fornuis/kooktoestel, afmetingen gasbrander/kookplaat, de bij elke knoppenstand behorende capaciteit en hoe lang dat dan duurt. Als vergelijken makkelijk of zelfs maar doenlijk was had je allang fabrikanten gezien die met de voordeligste prijs adverteren voor de bereiding van een standaard 4-persoons hollandse maaltijd.
Reputatie 7
@Mevrouw Jones
O ja, en als het donker wordt doen we ook het licht aan.☺️

Kost het veel tijd om al die kaarsen en olielampjes aan te steken? 😉
Reputatie 7
Badge +4
@Mevrouw Jones
Het is het stopcontact wat laag achter het fornuis zit. Het zit wel op een aparte groep, dus niet in combinatie met andere apparaten in de keuken. Maar dit zat standaard in onze woning van 8 jaar oud, er is nooit iets speciaal gewijzigd of aangelegd. Overigens hebben wij geen magnetron, vaatwasser, elektrische frituurpan en koffiezetapparaat.🙂
Behalve de energiezuinige Bosch koel-vriescombinatie gebruiken wij heel vaak de Bosch Filtrino om thee te zetten en heel af en toe de Bosch staafmixer of het bijbehorende hak/pureermolentje, heel soms de broodrooster.
O ja, en als het donker wordt doen we ook het licht aan.☺️
Reputatie 7
Je betaalt inderdaad dubbel omdat er gas gestookte elektriciteitscentrales zijn, alleen je vastrecht wordt iets lager als je nergens gas gebruikt of gewoon niet hebt zoals hier.

@Ekokok , ik vind het toch heel vreemd dat er zoveel elektrische apparaten op een gewoon stopcontact zitten, misschien zonder dat er een aparte groep voor is aangelegd. Wat gebeurt er als het fornuis, de oven, misschien een magnetron, de vaatwasser, een elektrische frituurpan en een koffiezet apparaat tegelijk aan staan?
Vrijwel alle kooktoestellen hebben een hoog vermogen en worden met een perilex contact en vijfpolige stekker aangesloten. Hier was de aansluiting al aanwezig maar omdat er steeds meer elektrische apparaten komen na verloop van jaren hebben we extra groepen laten aanleggen, ik kon voorheen de magnetron en vaatwasser niet tegelijk gebruiken, dan knalde alles in de keuken, behalve de kookplaat, eruit.
Reputatie 7
Badge +6
Er zijn nog veel te veel onzekerheden , waardoor de vraag van TS niet goed te beantwoorden is. Ook wordt er nagedacht of we het gasnet niet beter kunnen behouden om via dat net in de toekomst waterstofgas te leveren.
Reputatie 7
Badge +4
Je kunt kiezen voor 100 % échte schone groene stroom dan is er helemaal geen CO2 productie.
Kortom, alle voordelen die ik genoemd heb om op elektrisch te koken blijven bestaan, en in de praktijk is het ook nog eens goedkoper. Ik kan dus geen enkel argument bedenken om op gas te willen koken.
Rendement van centrales noemen is wel nodig zodat topic starter kan weten dat bij stroom van kolen- of gasgestookte centrales hij beter niet elektrisch kan koken maar op gas omdat het 1,5 tot 2 keer zo onvoordelig is. En je hebt ook 1,5 tot 2 keer zoveel CO2 productie. 😊

Je kan je kookplaat eenvoudig checken door even in je meterkast te kijken hoeveel Ampère de zekering van die groep is waar je keramisch fornuis op zit. En op het plaatje achterop staat hoeveel Watt het fornuis is. Is de zekering 15 Ampère is dan moet op het plaatje minder dan 3300 Watt staan, is het 10 Ampère dan moet het minder dan 2200 Watt zijn. Anders heb je een brandgevaarlijke situatie. Maar hier had de topic starter het ook niet over toch?🍻
Reputatie 7
Badge +4
Zoals ik al zei, het ging de topic starter alleen om de kosten voor hemzelf. Hij heeft helemaal geen vraag gesteld over rendement in centrale enz. 🤔
Wanneer je met eigen zonnepanelen gaat werken wordt het natuurlijk helemaal voordelig.

En ons keramisch fornuis met 2 ovens is gebouwd om met een gewone stekker op een gewoon stopcontact aangesloten te worden. Aangezien dat kosten bespaarde waren we daar blij mee, terwijl het ons ook verbaasde, want ook wij dachten dat je altijd een aparte kabel en/of groep moest laten aanleggen. Inmiddels koken we er 3 1/2 jaar zonder enig probleem of afslaan van de zekering op. 🙂
Ik heb al ervaring met elektrisch koken vanaf mijn geboorte want ook thuis hadden we al een Atag die in die tijd nog 4 van de ronde zwarte kookplaten had en wel aangesloten was met zo'n dikke kabel op een speciaal stopcontact aangesloten zat..
Hoe je het uitrekent staat in m'n derde paragraaf hierboven, heel simpel sommetje.

Als je elektriciteit hebt van een kolen- of gasgestookte centrale, dan heb je dus 1,5 tot 2 keer zoveel gas of kolen nodig vanwege de rendementsverliezen om een pannetje water elektrisch te koken dan wanneer je hetzelfde pannetje op gas kookt. In die situatie is elektrisch koken dus 1,5 tot 2 keer zo onvoordelig. Met stroom van zonnepanelen, windmolens of Franse atoomstroom is het niet onvoordelig.

De zekering in je meterkast is tot 15 Ampère. Bij 220 Volt kan je dan tot 220 x 15 = 3300 Watt energie afnemen per groep. Elektrische kookplaten en ovens gaan tot 7000 Watt of meer. Sluit je die aan op een normaal stopcontact, dan slaat de zekering door, zo niet dan smelt de kunststof bescherming om je stroomdraad omdat die te heet wordt en krijg je brand. Voor een elektrische kookplaat moet er dus in de keuken een Perilex aansluiting zitten (achter je aanrecht) met 3-fasen stroom. Dat is een apart stopcontact met vier pinnen. De voorziening van 3-fasen stroom moet dan ook in je meterkast zitten.
Reputatie 7
Badge +4
@Mevrouw Jones
Het is niet altijd zo dat er een speciale kabel en/of groep aangelegd moet worden.
Wij hebben een keramisch fornuis met 2 ovens en die kon gewoon op het bestaande stopcontact in de keuken aangesloten worden.
Reputatie 7
Badge +4
@Jan
@E.T. Wiersum
Maar het ging @bavel4854 niet om het totale rendement van energie, het ging hem om de kosten van het koken voor hem zelf. Koken op gas is duurder dan koken op elektrisch door de grote hoeveelheid hitte die bij gas langs de pan wegvliegt. Je betaalt dus voor een groot deel voor hitte die letterlijk in de lucht verdwijnt. Door omstandigheden heb ik enkele jaren op gas gekookt. Toen ik in hetzelfde huis overstapte op een oud keramisch fornuis ging mijn energierekening / verbruik omlaag terwijl het kookgedrag hetzelfde bleef. Dit geldt veel sterker voor modernere apparaten omdat die efficiënter hun warmte aan de pannen overdragen en ook de ovens zijn veel beter geïsoleerd.
Reputatie 7
Badge +6
Inderdaad een instinker als we zuiver alleen in rendement denken . Als stroom ons huis binnenkomt , zijn er al forse rendementsverliezen ontstaan. Ook het transport van centrale naar huisdeur geeft flinke verliezen. Maar dat is niet echt een antwoord op de vraag van TS , al heeft het er wel mee te maken.
Op school moesten we sommen maken over het energierendement van apparaten. Dus Pietje kookt een pan water op gas, en vanwege het "enorme" warmteverlies van de vlam langs de pan, was zijn rendement maar 60%. Jantje liet zijn stoommachine draaien op het gekookte water met 60% rendement en liet die een dynamo draaien om stroom op te wekken. Met die stroom werd een kookplaat verhit om een pan met water te koken. Vanwege het "enorme" warmteverlies langs de rand van de pan was zijn rendement ook 60% van 60% is 36%. Dus gas is 60% en elektrisch is 36%.

Nu zullen de energiecentrales wel een hoger rendement halen. Maar als je stroom trekt van een kolencentrale of gascentrale heb je dubbel rendementsverlies en is koken op gas dus voordeliger. Komt de stroom van zonneenergie of windmolens of atoomstroom, dan is stroom wellicht voordeliger.

Zoek op bij je energiecentrale hoeveel Watt 1m3 gas geeft. Ik neem dan gewoon mijn jaarnota, en dan jaartotaal in euro's gedeeld door aantal verbruikte watts respectievelijk in watts omgerekende m3.
Reputatie 7
Badge +4
@E.T. Wiersum
Als je op de juiste wijze met de apparatuur omgaat is elektrisch koken goedkoper dan op gas koken.
Bij gas vliegt een groot deel van de warmte namelijk letterlijk ongebruikt de lucht in, dus daarmee ook je geld. Zeker moderne elektrische kookapparatuur werkt véél efficiënter.
Reputatie 7
Badge +6
Momenteel is elektrisch koken nog duur , maar de tarieven gaan naar verwachting snel veranderen in het nadeel van gas. Als je zonnepanelen hebt of krijgt , wordt elektrisch koken nog veel gunstiger . Een berekening er op loslaten lijkt me heel moeilijk , zo niet onmogelijk wegens een steeds veranderende markt en elk huis en huishouden is ook nog eens anders.
Reputatie 7
Badge +4
@bavel4854
Op gas koken is de duurste en meest verspillende manier omdat er veel warmte verloren gaat en dus niet gebruikt wordt om de pan te verwarmen. Maar ook alle andere voordelen die ik u heb genoemd lijken mij niet te verwaarlozen. Een extra voordeel is nog dat u van schone échte groene energie gebruik kunt maken zonder de nadelen van fossiele brandstoffen en zonder risicoverhoging op aardbevingen. Die krijg je er dan dus allemaal ook nog eens gratis bij. ☺️
Daarom het advies om over te stappen.
Reputatie 7
@Ekokok, de vlam kan bij elektrisch koken wel degelijk in de pan slaan, niet zo snel als bij gas maar het kan wel.
Er kunnen ook andere ongelukken mee gebeuren, een kind dat in een onbewaakt ogenblik zijn handjes op een gloeiende plaat legt zit vast, met alle gevolgen van dien, natuurlijk moet je daarop letten maar een kind is als een paling in een emmer snot, inductie is wat dat betreft veilig, op de hete pan na. Dat kan jou ook overkomen, je zet de voorste plaat aan, draait je om en zet zonder te kijken je hand verkeerd, ok, beetje overdreven maar niet onmogelijk. Ik kook zo'n 40 jaar elektrisch, gas heeft bij wokken wel een voordeel, een wok voor elektrisch is loodzwaar, alleen die van gietijzer doen het namelijk goed.
De meeste mensen die voor het eerst elektrisch gaan koken hebben niet in de gaten dat er zoiets bestaat als restwarmte, dat heb je bij inductie dan weer niet.
Lieve mensen, ik wil alleen bekijken wanneer het financieel gunstig is om van koken-op-gas over te stappen op electrisch koken. De contracten van de energieleveranciers zijn volkomen ondoorzichtig. Heeft iemand ooit uitgerekend wanneer de overstap gunstig is?
Reputatie 7
Badge +4
@bavel4854
Elektrisch koken heeft sowieso enorm veel voordelen boven gas.
Het is in het begin soms even wennen maar wij zouden nooit meer gas willen.

Voordelen:
  • Geen open vuur en daardoor geen risico op vlam in de pan, dus veel veiliger
  • Doordat er geen open vuur is is er ook geen zuurstofverbruik en daardoor blijft de luchtkwaliteit dus veel beter
  • Zeer geleidelijke warmteverdeling waardoor veel minder kans op (plaatselijk) aanbranden
  • Na het koken blijft de plaat nog een tijdje warm. Dat is ideaal om de pan op te laten staan om het eten warm te houden om nog een tweede keer op te scheppen. Dus geen gedoe met vlamverdelers e.d.
  • Het is een vlakke plaat zonder randjes, hoekjes, gleufjes, roosters enz. Daardoor is het véél eenvoudiger schoon te maken.
  • Omdat veel warmte van de gasvlam langs de pan vliegt is het veel minder rendabel en zijn de kosten meestal hoger dan bij elektrisch koken
Een argument dat veel mensen gebruiken om op gas te willen koken is dat het sneller reageert als je de pit lager zet. Maar dat is gewoon even een kwestie van wennen. Bij keramische kookplaten moet je gewoon de plaat wat eerder lager zetten of uitschakelen. Bij inductie reageert het beter en sneller dan gas dus daar geldt het al helemaal niet.

Kortom: Waarom zijn er eigenlijk nog mensen die op gas koken?🤔☺️

Reageer