landbouwgrond verhuren voor zonnepark

Heeft iemand ervaring met het verhuren van eigen landbouwgrond aan een ontwikkelaar van zonne-energie projecten? Het bedrijf Ikaros Solar schrijft mensen, met eigen landbouwgrond, aan om mee te doen en hun land langdurig te verhuren voor het plaatsen van zonnepanelen. Ik vraag me af of dit een betrouwbaar bedrijf is en hoe dit in zijn werk gaat, wat zijn dus de voor- en zeker ook de nadelen?

Groeten en bedankt voor het meedenken, Twan

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4

lijkt mij een zakelijke vraag?

Misschien heb je daar wel gelijk in... bedankt

Reputatie 7
Badge +6

Grondeigenaren zijn ook consumenten . @Twanneman , het zal vermoedelijk niet meevallen om hier een bevredigend antwoord op te krijgen via dit forum . Beginnen met wat in het concept- contract staat . Als er dan nog interesse is , laten beoordelen door een deskundige. Mij lijkt het riskant omdat dergelijke bedrijven ongetwijfeld het risico voor hunzelf zo laag mogelijk maken . 

Het is een Belgische bedrijf. Ze investeren dus voor België. Mocht je het willen verhuren, doe het dan aan een Nederlands bedrijf 

Als je je grond verhuurt en men daar een zonne-installatie op zet loop je denk ik relatief weinig risico. Je moet het geboden rendement gewoon vergelijken met andere opties. Als je beter kan moet je beter gaan tenzij er ook andere motieven spelen dan financiële.

Reputatie 7
Badge +6

Kunt u misschien terecht bij boerenorganisaties voor informatie over huur- en pachtcontracten van landbouwgronden? Je hebt ook te maken met het bestemmingsplan voor het buitengebied want de bestemming is dan niet meer agrarisch. Het zal wellicht wel mogen maar het mag pas na vergunning! Er zal ook een milieuvergunning nodig zijn, die zal wel gegeven worden, maar het mag pas na vergunning! Moet je die dingen niet eerst uitzoeken?

Een langdurig huurcontract met een buitenlands bedrijf geeft toch extra haken en ogen. Dat is geen standaardcontractje waar je bij de notaris een model van kan afhalen. Zo'n bedrijf heeft het wellicht door een juristenkantoor laten uitzoeken, als particulier ben je daar geen partij voor.

De wettelijke aansprakelijkheid moet je ook goed beschrijven, voor welke dingen is de huurder aansprakelijk en voor welke dingen de eigenaar? Stel in theorie door wateroverlast staat de grond onder water omdat het niet goed genoeg dreineert. Er komt een joekel van een kortsluiting en de meeste zonnepanelen zijn doorgebrand. Wie is aansprakelijk?

Bedankt Jan voor je uitgebreid antwoord, zeker dingen waar ik op zal letten 

Reputatie 5
Badge +5

Vergunningen zijn vaak van tijdelijke duur, die moet wel overeenkomen met de verhuur periode.

Er zijn inmiddels ook gemeenten die grote zonneparken op landbouwgrond verbieden.

https://www.waldnet.nl/wn/nieuws/67593/Dantumadiel_verbiedt_zonneweiden_op_landbouwgrond.html

De Duitse consumenten-tv maakte al melding van huizenbezitters met gehuurde zonnepanelen op het dak die problemen hadden met de verkoop van hun huis omdat zij in feite het recht op hun dak hadden afgestaan aan de verhuurder van zonnepanelen. Ook iets om attent op te zijn.

Ik denk dat je dezelfde situatie hebt als je een kamer verhuurt en je huis probeert te verkopen. Inderdaad hij blijft hier wonen 🥴  Als je iets (deels) verpacht heb je altijd een probleem met verkoop, niets nieuws onder de zonnecel.

😄

Reageer