Consumentenbond.nl

Landelijk Energie Collectief (LEC)

• 23 juli 2020
  • 10 reacties
  • 2365 Bekeken

Vanochtend gebeld vanuit tel nr 010-3027879 - Landelijk Energie Collectief. Ik zei: ik ben bij het bel-mij-niet-register aangemeld! Nee, u begrijpt het helemaal verkeerd! Misleidend, leugenachtig en frauduleus: gewoon marketing! Ze zeggen: ‘Wij hebben u beloofd terug te bellen, zodra de tarieven zouden zakken. Ik kan mij niet herinneren, ooit eerder contact met hen te hebben gehad. Ik heb een melding gedaan bij de ACM Consuwijzer, en raad iedereen aan hetzelfde te doen. Zij wilden direct een onderzoek starten. Ik zei LEC dat ik met mijn energieleverancier zou bellen, voor info over hen, ze zouden mij vanavond terugbellen. Bevestig geen data die zij je toespelen, zoals kosten energie, postcode en dergelijke. Nummer blokkeren, en verwijderen. Mailtje gestuurd, en recht van verzet: verwijder al mijn gegevens. Alleen postcode en huisnummer en telefoonnummer vermelden. Geen naam geven. 

10 reacties

Reputatie 4
Badge +2

Het zou met niet verbazen als achter LEC en NEC dezelfde initiatiefnemers/ondernemers schuil gaan.
Een melding bij de ACM, Consuwijzer etc. zal ze waarschijnlijk niet kunnen stoppen. Blijkbaar is met deze praktijken bij argeloze consumenten nog steeds "goed” geld te verdienen. Colporteurs bij de deur en via telefoon zou ik “vriendelijk” via een soort tegenscript om de tuin leiden (als ik zin en de tijd heb).

Vandaag toevallig een Essent-colporteur (RWE) aan de deur gehad, deze kon ik meteen met mij huidige leveringstarieven weer de deur wijzen.

Ik heb vandaag ook via diverse energievergelijkers naar een betere offerte gezocht. Vreemd genoeg is per 1 juli geen lagere offerte te vinden. Eigenlijk had ik nu minimaal 10-15% lagere leveringsprijzen voor gas en stroom verwacht (op termijn minder vraag en lagere (groothandels)energieprijzen).

Het maakt mij niet meer uit of ze nu bellen of aan de deur komen. In het kader van fool me once, fool me twice en inderdaad fool me thrice, heb ik ook voor mijn eigen gemoedsrust, besloten daar gewoon niet meer naar te luisteren. Als mijn contract afloopt neem ik de aanbieding die me het meest aanstaat en die zit ik uit. Juist met het idee dat je misschien geld laat liggen krijgen ze je oor en tenzij je de cijfers perfect op een rijtje hebt stink je er toch weer in. De derde keer was overigens Essent me een offer I couldn't refuse deden maar toen hadden ze een trucje uitgehaald waarbij ze gewoon een geweldig laag maandbedrag neergezet hadden en toen de echte rekeningen kwamen voelden ze zich daar niet aan gebonden. Ik had immers met de tarieven het maandbedrag zelf ook kunnen uitrekenen, die laaielichters van Essent waren echt de druppel.

Als iedereen ongevraagde aanbiedingen nou negeert dan is het met dat deurbezoek en bellen snel afgelopen, als mensen blijven luisteren omdat ze bang zijn wat te missen gaat het gewoon door.

Dan moet je 010-30278XX blokkeren. Dus 100 nummers.
Essent belt me ook om de paar maand, omdat ik 10 jaar geleden klant was.
Beste is, bij als je klant word bij een energieboer 085-3033033 als telefoonnummer opgeven.

+31 55 204 85 62 is het nieuwe nummer waarmee ze bellen, ik werd ook even op het verkeerde been gezet toen die man zei dat ie terugbelde ivm mijn energie contract. Ik zei ik heb geen zin in jullie diensten. Nee u begrijpt het verkeerd. Ik vroeg om mijn gegevens te verwijderen en hing toen op. Had de meneer ook nog het lef om me nog eens te bellen. :rage: bah!

De laatste weken opgebeld uit Rotterdam, Arnhem, Amsterdam, Utrecht en Purmerend, steeds door het  Landelijk Energiecollectief. Ze proberen met veel praatjes en aandringen m je van je huidige energieleverancier naar een andere te krijgen. “U heeft echt de verkeerde” “U betaalt te veel, bij ons zijn de tarieven lager."”De overstap kost u niets.

Als je vervolgens (voorlopig) ingaat op hun voorstel en na vergelijken van tarieven het aanbod annuleert, wordt je opgebeld en wordt met veel gezag geponeerd dat zij het LECD zijn etc.

Is deze club wel te vertrouwen???

Is deze club wel te vertrouwen???

Zelf huldig ik het standpunt dat niemand die mij belt te vertrouwen is. Ik heb mijn leergeld betaald

Ik vraag me ook af, hoe ze aan de nummers komen.
Hier valt het mee, ik heb geen oude nummers en sommige zitten in een vreemde reeks.

Vertrouwen doe ik niemand, die me spontaan iets wil verkopen.

Als er een belt, probeer ik me te vermaken.
Ik heb hele discussies gehad met verkopers, over niets.
Zeg bijvoorbeeld, dat je aardbeien kweekt en dat je daar groene stroom voor nodig hebt.
Blijf dan eindeloos doordrammen over jouw aardbeien.
Bellen met verkopers, is echt leuk.

Badge +1

Ik vraag me ook af, hoe ze aan de nummers komen.
Hier valt het mee, ik heb geen oude nummers en sommige zitten in een vreemde reeks.

Vertrouwen doe ik niemand, die me spontaan iets wil verkopen.

Als er een belt, probeer ik me te vermaken.
Ik heb hele discussies gehad met verkopers, over niets.
Zeg bijvoorbeeld, dat je aardbeien kweekt en dat je daar groene stroom voor nodig hebt.
Blijf dan eindeloos doordrammen over jouw aardbeien.
Bellen met verkopers, is echt leuk.

Ja bellen met verkopers is leuk. Vooral wanneer je je eigen jaarrekening/cijfers erbij hebt, het rekensommetje omdraait en hen kan ‘dood’ gooien met tarieven en hun de oren van het hoofd vraagt. Meestal na 10 minuten geven ze het op, want per overstap kunnen ze denk ik zo'n 15 euro vangen. Dus na 10-15 minuten is het voor hen niet meer rendabel (-:, wanneer ze geen winstkans meer proeven. (-: Wat ook helpt is ‘momentje, ik ben zo terug’. En dat vervolgens niet doen (-: Kortom: ik ervaar wel lol aan het bedenken van tegen strategieën.

Badge

Ons huishouden is onlangs ook geconfronteerd met dergelijke telefoonterreur. In dit geval Energie Vergelijk of iets dergelijks. Overigens is dat niet de naam waarmee ze zich introduceren. Wonderlijk genoeg weten ze vrij nauwkeurig waar op dit moment de energie wordt afgenomen en wekken de suggestie vertegenwoordiger te zijn van die leverancier. Er werd aangegeven dat “er iets in orde gemaakt moest worden”, “verkeerde/verouderde tarieven”. Omdat er alertheid was en nog recent het energiecontract was vernieuwd, werd aangegeven dat er geen belangstelling was.

Deze verkoper presteerde het echter om hier geen genoegen mee te nemen en telkens weer terug te bellen. Zoals hierboven gesuggereerd blokkeren helpt (even), maar via anderen weet ik dat ze dan gewoon het volgende telefoonnummer pakken.

Mijn punt is dat deze mensen geen geld rechtstreeks van jou zullen ontvangen, maar een commissie krijgen voor een afgesloten contract. Zij handelen dus uiteindelijk “in opdracht” van energieleveranciers die een marktsysteem hebben gecreëerd waarbij blijkbaar iedereen een poging kan doen om energiecontracten te slijten. Vanuit de energieleveranciers vindt blijkbaar geen enkele controle op de kwaliteit en integriteit van deze verkopers plaats.

Deze verkopers zijn aalglad; zetten mensen onder grote druk, maar doen dat uiteindelijk met instemming van degene waaraan ze hun gescoorde contracten afleveren. Deze partijen hierop aanspreken lijkt mij effectiever dan je druk te maken om deze charlatans.

Een idee voor de Consumentbond om hier met energieleveranciers over in gesprek te gaan?

Reputatie 7
Badge +6

Ik denk dat het enige wat telt het binnenslepen van klanten is , @Simon Sikkes . Zelfs als een partij hier op aangesproken wordt , zullen ze vermoedelijk verbaasd reageren en beterschap beloven . Gaan ze echt niet doen omdat deze methode werkt . Anders was het al wel gestopt en had men weer iets anders verzonnen .  Het enige wat echt werkt is NOOIT op ingaan . Te veel mensen die er toch intuinen  ,veroorzaken dit zelf . Ik geef ze niet helemaal de schuld , want de consumenten hebben wel met  verkopers te maken die getraind zijn op resultaten behalen en onder druk staan om dit waar te maken . Het enige wat de CB zou kunnen doen is druk op de politiek uitoefenen om ons beter te beschermen tegen niet alleen dit , maar alle vormen van oplichting en zeer zware druk om ergens ja op te zeggen . In de praktijk is gebleken dat we het niet alleen kunnen . De consument dom noemen is een veel te kortzichtige conclusie .

Reageer