Consumentenbond.nl
Beantwoord

Led-verlichting

• 10 september 2017
  • 23 reacties
  • 2854 Bekeken

• Nieuwe deelnemer
  • 5 reacties
Bij het op zoek gaan naar goede led-verlichting las ik jullie online artikel waarin diverse led-lampen getest zijn: https://www.consumentenbond.nl/led-lamp/geteste-lampen. Echter blijft het lastig om aan sommige led-lampen te komen omdat ze ofwel inmiddels (bijna) niet meer verkocht meer worden, ofwel de productcode ontbreekt en de fabrikant vergelijkbare namen gebruikt voor verschillende led-lampen. Zo lijkt bijvoorbeeld de 'Albert Heijn AH Led standard 806lm' (2e in de test) wel beschikbaar te zijn, maar zijn er twee modellen op de AH website te vinden die nagenoeg dezelfde naam dragen, maar met een aanzienlijk prijsverschil, zie: https://www.ah.nl/producten/product/wi203539/ah-ledlamp-standaard-9-5w-806-lumen-gr-fit en https://www.ah.nl/producten/product/wi401541/ah-led-lamp-standaard-e27-60w-806-lumen. Kan iemand mij vertellen welk model getest is door de Consumentenbond?

Is het misschien een idee om voortaan de productcode te vermelden in de tests? Dit maakt het eenvoudiger om producten terug te vinden.

Mark
icon

Beste antwoord door Peter van der Wilt 11 september 2017, 18:42

Beste Mark,
Eind september publiceren wij een nieuwe test van rondschijnende ledlampen. In het webdossier www.consumentenbond.nl/led-lamp zal dan een productvergelijker komen waarin ook de EAN-codes van de geteste lampen vermeld staat.
Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 5
Badge +5
Beste Mark,
Eind september publiceren wij een nieuwe test van rondschijnende ledlampen. In het webdossier www.consumentenbond.nl/led-lamp zal dan een productvergelijker komen waarin ook de EAN-codes van de geteste lampen vermeld staat.
Beste Peter,

Houden jullie in die test ook rekening met het regelmatig aan/uit doen van de led-lampen?
We hebben al diverse merken led-lampen geprobeerd, maar de meeste led-lampen geven er sneller de brui aan dan de gewone gloeilampen. De meeste led-lampen gaan bij ons bij frequent gebruik allemaal binnen een jaar defect.
We zijn dus weer teruggegaan naar de gewone gloeilampen.
Omstandigheden: binnen, lampen zitten niet in een krappe behuizing, dus kunnen hun warmte kwijt.

mvg

Wim
Reputatie 5
Badge +5
In de afgelopen testen hebben wij de ledlampen altijd getest op aan- en uitschakelen. Omdat vrijwel alle exemplaren in onze laatste tests zonder problemen 30.000 keer aan- en uitgeschakeld konden worden, hebben we deze (dure) test dit jaar niet gedaan. Als ledlampen van verschillende merken allemaal binnen een jaar defect gaan zou ik eens een elektricien naar de elektra in huis laten kijken. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit aan de lampen zelf ligt, het kan wel zijn dat ze gevoeliger reageren op spanningswisselingen die groter zijn dan normaal.
Het gaat om een nieuwbouwhuis. Als normaal huiselijk gebruik spanningswisselingen zou veroorzaken die schadelijk zouden zijn voor ledlampen, zou dat een reden moeten zijn om ook te testen lijkt mij.

Zo is bekend dat gelijktijdig gebruik van TL-lampen op een zelfde aansluiting als led-lampen een sterk verkortende effect heeft op de levensduur van led-lampen. Daar houden we dus al rekening mee.
Reputatie 5
Badge +5
De oorzaak van spanningswisselingen of te hoge/lage spanning kan ook buitenshuis liggen. Op de website van Netbeheer Nederland is jaarlijks een update te vinden van een rapport over de spanningskwaliteit in Nederland, met data op postcodeniveau. Misschien levert dat nog aanknopingspunten op.
Dank voor de link.
Meteen even gekeken, bij alle metingen is er nauwelijks variatie te zien en blijven de schommelingen ruim binnen de kwaliteitsmarge.
Wel lees ik dat LED-lampen (even als TL-lampen) voor (harmonische) vervuiling zorgen op het elektriciteitsnet in huis. Nu zullen de meeste huizen niet vol hangen met TL-balken, maar als er veel LED-lampen gebruikt worden, hebben die dan invloed op elkaar i.r.t. de levensduur?
Beste Mark,

Super, dan ga ik nog even wachten op de publicatie van het webdossier!
Naar aanleiding van de september-test LED lampen valt het mij op dat er zeer positief over de filamentlamp geschreven wordt maar dat een nadeel onbenoemd blijft: in een armatuur met matte lampenkap geeft de filamentlamp lelijke en opvallende kleurschaduwen op de kap. Voor mij reden om in die situatie niet voor filament te kiezen.
Waar zoek ik, of zie ik het over het hoofd, het nadeel van de led-dimmers, die op vaste tijden de storing, lees knipperen, van het uit of aanzetten van stads of dorps electra, lantaarnpalen, stoplichten, etc.etc. daar is zeggen de dimmer leveranciers, niets aan te doen, maar knap vervelend, op tijden van 22.30 uur, 23.00, 23.30 enz. enz. hebben sommige led-dimmers een storing mee in de lampen, dan knipperen ze een 20 keer heel snel achter elkaar.
Ja, dan moet je daar een filter bij inzetten zegt de leverancier, ja dat schiet lekker op als je al een dimmer hebt van 70€ en nog eens een ander moet gaan proberen.

Ik hoop dat u dat eens mee kunt testen of een oplossing weet die ik nergens gezien heb.

Groet
Bert
Beste Mark,

Beste Peter,

Waar kan ik de EAN-codes vinden van de geteste led-lampen in de productvergelijker?

Ik heb inmiddels een paar exemplaren besteld van de led-lamp met het predicaat 'Beste uit de test' van sept. 2017 (de Osram LED Retrofit Classic A60, 6 W = 60W). Dit heb ik gedaan bij Conrad via de link op jullie website. Echter kreeg ik een 7W variant geleverd, de Osram Led Star Classic A60 7W = 60 W (zie afbeeldingen). Als ik de EAN-code (4 052899 951433) op de verpakking vergelijk met de EAN-codes op de andere websites waar er naar gelinkt wordt in jullie productvergelijker, dan is deze toch steeds hetzelfde.

Mijn tweede vraag is dan ook: is het dezelfde lamp en wordt die verkocht onder meerdere namen, of wordt er in de productvergelijker bij alle 3 websites naar de verkeerde lamp gelinkt?

Meteen de flair van de Hornbach besteld. Nu een mail niet meer leverbaar.

Zo heeft testen niet veel zin.
Reputatie 6
Badge +3
Dank voor de link.
Meteen even gekeken, bij alle metingen is er nauwelijks variatie te zien en blijven de schommelingen ruim binnen de kwaliteitsmarge.
Wel lees ik dat LED-lampen (even als TL-lampen) voor (harmonische) vervuiling zorgen op het elektriciteitsnet in huis. Nu zullen de meeste huizen niet vol hangen met TL-balken, maar als er veel LED-lampen gebruikt worden, hebben die dan invloed op elkaar i.r.t. de levensduur?

Praktisch alle elektronische apparaten hebben tegenwoordig z.g. schakelende voedingen. Als je denkt dat de levensduur van de LED's door storingen wordt verkort, zou ik het eerder bij een van die apparaten zoeken dan bij TL's.
Reputatie 5
Badge +5
Naar aanleiding van de september-test LED lampen valt het mij op dat er zeer positief over de filamentlamp geschreven wordt maar dat een nadeel onbenoemd blijft: in een armatuur met matte lampenkap geeft de filamentlamp lelijke en opvallende kleurschaduwen op de kap. Voor mij reden om in die situatie niet voor filament te kiezen.

Dat punt hebben we juist wel genoemd (pagina 40 in de Consumentengids) als reden om op dat soort plekken een filamentlamp eerst even uit te proberen. Het hangt wel van zowel armatuur als lamp (bijv. het aantal filamentdraden) af in hoeverre dit effect zich voordoet.
Reputatie 6
Badge +6
Topic verplaatst naar de categorie 'Energie'

Hoi @S. de Wolff@A. Ursem@A.D. Bentinck,

Van harte welkom op de Community! 🙂

Met vriendelijke groet,

Niels Kamper
Reputatie 5
Badge +5
@MarkN: Bedankt voor de tip! Onze links gaan niet naar de verkeerde lamp. De EAN-code op jouw verpakking is exact gelijk aan die van de door ons geteste lampen van 6W. We vragen dit na bij Osram.
Reputatie 5
Badge +5
Meteen de flair van de Hornbach besteld. Nu een mail niet meer leverbaar.

Zo heeft testen niet veel zin.

Tikkie overdreven wellicht: Hornbach laat ons weten dat de voorraad in de twee filialen die de leveringen voor de webshop uitvoeren even ontoereikend was. Andere filialen hebben de lamp nog wel. Deze week komt nieuwe voorraad uit centrale magazijn in Duitsland aan. Je zou later deze week dus weer gewoon vanuit de webshop deze lamp moeten kunnen bestellen.
@MarkN: Bedankt voor de tip! Onze links gaan niet naar de verkeerde lamp. De EAN-code op jouw verpakking is exact gelijk aan die van de door ons geteste lampen van 6W. We vragen dit na bij Osram.

Beste Peter,

Bedankt voor de informatie! Ik ging er vanuit dat ieder product een unieke EAN-code had (en omgekeerd). Maar schijnbaar verkoopt Osram led-lampen met eenzelfde EAN-code onder twee verschillende namen en twee verschillende vermogens.

Hebben jullie nog navraag gedaan bij Osram over hoe het zit en of het precies dezelfde lampen zijn?
Reputatie 5
Badge +5
Beste @MarkN,

Helaas gebeurt het wel vaker dat producten dezelfde EAN-code houden terwijl er (gelukkig meestal kleine) wijzigingen in de productie zijn doorgevoerd.
Osram heeft ons laten weten dat dat hier ook het geval is; de definitieve technische details van hun leverancier kwamen te laat binnen om nog een nieuwe EAN aan te maken naar aanleiding van de iets gewijzigde specificaties. De precieze versie van de lamp die wij getest hebben wordt dus niet meer gemaakt. Maar Osram verzekert ons dat er afgezien van het vermogen geen enkel verschil is tussen de twee lampen en wij vinden het zeer aannemelijk dat de nu geleverde lamp van zeer vergelijkbare kwaliteit is als de exemplaren die wij getest hebben.
Bij de vorige test kwamen de LED lampen van Albert Heijn zeer goed uit de bus. Waarom zijn in de laatste test niet meegenomen?
Reputatie 5
Badge +5
Beste @P.J. Verspeek,
Lampen van Albert Heijn konden we helaas niet meenemen in deze test wegens een assortimentswijziging.
Reputatie 5
Badge +5
Voor iedereen die geïnteresseerd is in onze lampentest: we hebben een nieuw filmpje gemaakt over hoe we de ledlampen testen.
Online is er veel informatie te vinden. Let vooral op lichtopbrengst (lumen) en lichtechtheid. Ook is de energieklasse belangrijk. Bij armaturen letten op de slagvastheid (IK waarde) en de waterdichtheid (IPwaarde). ***

***[gedeelte bericht en commerciële link door beheerder verwijderd]
Reputatie 7
Badge +6

Vandaag voor de derde keer binnen een jaar een LED lamp gesneuveld die is gekocht bij Lidl. Alle drie hebben naar schatting minder dan 1000 uur gebrand. Die laat ik voortaan liggen . Tot nu toe wel goede ervaringen met lampen van IKEA die ook tijdens een aanbieding zijn gekocht . 

Reageer