Consumentenbond.nl

Lekkage zonneboiler Remeha Zentasol


Badge
Sinds 2011 heb ik een Remeha Zentasol zonneboiler. Nu begon deze ineens te lekken. Ik heb het vat leeggepompt en opengemaakt om te kijken waar de lekkage vandaan komt. De oorzaak die ik gevonden heb is een "schuur plek" aan de buitenkant van de koperen ringleiding die tegen de buitenkant van het vat aan zit. Blijkbaar heeft krimp en uitzetten van het koper in de acht jaar een lekkage veroorzaakt. Mijn vraag is: zijn er meer mensen waar het boilervat van de Remeha Zentasol plotseling is gaan lekken? Dit lijkt op een constructiefout, dus verwacht ik meer mensen met dit probleem.
Graag hoor ik de reacties.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Heb je al contact met Remeha opgenomen?
Mijn ervaring is dat zij problemen met hun producten, over het algemeen, goed oplossen.
Badge
Hallo Bert,

Heb Remeha gebeld en daar vertelden ze me een mail te sturen. Dit heb ik gedaan met foto's erbij. Nog geen reactie na handerhalve week. Zal ze nog een keer bellen.
Reputatie 7
Badge +5
Het duurt wel even voor ze alles door hebben genomen, dat heb ik ook ervaren, maar dan komen ze met een onderbouwt verhaal en bij mij een redelijke oplossing.
Badge +8
Goed om te horen dat er in ieder geval al contact geweest is, @S.W. de Vries! Hou je ons hier op de hoogte van de ontwikkelingen?
Badge
Heb contact gehad met Remeha. Dom, dom spelfout in het mailadres. Heb nu snel antwoord gekregen. Remeha geeft aan dat er vijf jaar garantie op de boiler zit. En dat ze ter compensatie een nieuw boilervat via een installateur willen leveren voor € 850,- incl. B. T. W. . Aangezien een nieuw vat op internet te koop is voor € 1066,- krijg ik dus iets korting, Heb geen garantie natuurlijk dat in een nieuw vat niet dezelfde of andere productiefout zit.

Voor deze aanschaf ga ik eerst kijken hoeveel meer gas ik verbruik. Heb netjes verbruik over de afgelopen jaren per maand bijgehouden.
Jammer wil graag duurzaam bezig zijn, dit maakt het niet makkelijk.
Reputatie 7
Badge +5
@S.W. de Vries Dank voor je bericht en het delen van de oplossing die geboden is.
Badge
In de maand juni heb ik voor het eerst kunnen zien wat mijn zonneboiler eigenlijk opleverde.
Even mijn persoonlijke omstandigheden: wij wonen met twee personen in een rijtjeshuis met bad en douche, op de vrijdagen hebben we de kleinkinderen op bezoek die dan in bad gaan.

Sinds ik zonnepanelen heb houd ik de meterstanden bij. Hieronder een opsomming van de maanden juni:

2013 verbruik 6m³
2014 verbruik 5m³
2015 verbruik 4m³ (op vakantie geweest)
2016 verbruik 6m³
2017 verbruik 9m³ (zonneboiler had ineens te lage waterstand, na bijvullen werkte alles weer)
2018 verbruik 6m³
2019 verbruik 10m³ (zonneboiler defect)

Mijn conclusie is dat ik circa 4m³ gas per maand (juni) bespaar met de zonneboiler.

De kosten voor de het nieuwe boilervat zijn € 850,- (coulance regeling, op internet te koop voor € 1066,-). Deze moet dan wel door een installateur geplaatst worden, schatting van deze kosten circa € 100,-. Laat ik de kosten van een kub gas op € 1,- zetten wat voor nu veel te hoog is.
Dan is mijn terugverdientijd dus 4m³= € 4,- /maand, € 950,- / 4= 237,5 maanden, bijna twintig jaar dus. Dan moet deze natuurlijk wel continue blijven werken en in de winter zal ik minder profijt van de zonneboiler hebben waardoor deze terugverdientijd nog langer zal zijn.
Conclusie hieruit: geen nieuw vat kopen!
Een zonneboiler heeft onderhoud nodig en er zullen dus nog meer kosten zijn.

Hieronder even de briefwisseling tussen Remeha en mijn en de reden waarom ik zelf ben gaan sleutelen aan de zonneboiler: (namen heb ik verwijderd)
Begrijpelijk wil Remeha niet dat mensen zelf gaan “sleutelen” aan de zonneboiler. Daarom zullen er ook maar weinig mensen zijn die weten waar een lekkage vandaan komt en dus vraag ik iedereen die een lekkage heeft of heeft gehad aan een Remeha Zentasol zonneboiler om dit hier te melden.




Mail 29-5-2019:

Geachte mevrouw/mijnheer,

In 2011 is bij mij een Zentasol zonneboiler geïnstalleerd. Vorig jaar heb ik hier al een lekkage zelf verholpen en heeft hij tot nu goed gedraaid. Nu heeft hij weer lekkage, helaas is de oorzaak nu een lek door schuren (uitzetten/krimpen) in het boilervat zelf. Vorig jaar zou deze boiler niet meer te repareren zijn volgens jullie, na het sturen van foto's van de installateur. Toch na een redelijk eenvoudige reparatie heb ik hem zelf weer gemaakt, aangezien deze al afgeschreven was.

De nieuwe klacht is een productiefout, de koperen buis in het vat heeft geschuurd tegen de buitenwand van het vat en is daardoor gaat lekken. Ik heb foto's bijgevoegd van de koperen spiraalbuis en de binnenkant van het vat. Deze boilers moeten toch veel langer meegaan dan de 8 jaar die hij nu gewerkt heeft?

Hopelijk komen we tot een goede oplossing van dit probleem.

Met vriendelijke groet,


Antwoord 31-5-2019:

Geachte heer,

Naar aanleiding van uw onderstaande mail willen wij u als volgt informeren.

Wij vinden het erg vervelend dat u problemen heeft van uw Remeha ZentaSol 110 boiler.

U heeft 5 jaar garantie op uw boiler. Gezien wij de situatie erg vervelend vinden willen wij u het volgende voorstel doen onder coulance. Wij bieden u een Remeha ZentaSol Plus 110 aan voor € 850,00 inclusief btw, exclusief plaatsingskosten.

Echter werken wij uitsluitend via installateurs. Indien u kunt aangegeven wie uw installateur is zullen wij, indien u akkoord gaat, contact met hen opnemen voor de levering.

Graag horen wij van u.

Met vriendelijke groet / Best regards,

Mail 2-6-2019:

Geachte mevrouw ,

Hartelijk dank voor uw snelle reactie. In uw aanbod gaat u in het gehaal voorbij aan het feit dat de lekkage veroorzaakt is door een fabrieksfout. Wij hebben een zonneboiler gekozen in het kader van duurzaamheid. De verwachte levensduur bij aanschaf was volgens de installateur 20 tot 25 jaar. Helaas heeft de zonneboiler het maar 8 jaar uitgehouden, dit kan niet de bedoeling zijn.

Ik wacht uw reactie af.

Met vriendelijke groet,

Antwoord 6-6-2019:

Geachte heer ,

Het probleem, zoals door u omschreven in onderstaande mail, met uw zonneboiler is vanuit ons geen bekend probleem. Wij hebben de zonneboiler zelf echter niet beoordeeld.

Tevens willen wij u erop attenderen dat in principe de garantie komt te vervallen indien particulieren zelf onderhoud of reparaties uitvoeren.

Graag vernemen wij alsnog van u of u akkoord gaat met ons eerdere voorstel.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u echter nog vragen hebben, neemt u dan gerust contact op met ons via telefoonnummer 055-5496969.

Met vriendelijke groet / Best regards,

Mail 6-6-2019:


Geachte mevrouw ,

Hartelijk dank voor uw mail van 6 juni. Graag kom ik nog even terug op enkele punten in uw mail.
Dat ik zelf de zonneboiler heb opengemaakt heeft er mee te maken dat vorig jaar september er ook al een lekkage was. Hiervoor is een monteur geweest die de boiler heeft bekeken en foto’s heeft gemaakt. Deze zijn naar Remeha gestuurd en twee!!! weken later was er bericht dat deze niet meer te maken was. Hierop heeft de monteur de boiler afgekoppeld van het waterleidingnet. Terwijl hij bezig was zag ik al een tule die in het vat gedrukt zat, dit kon het niet zijn volgens de monteur. In de dagen hierna heb ik het vat leeggepompt en ontdekt wat er aan de hand was. Er was schijnbaar iets gevallen op het vat waardoor de tule naar binnen was gedrukt, tevens zat er een lekkage in de soldering van de retourleiding naar het vat. Deze soldering is trouwens een erg zwakke constructie en mijn inziens gemaakt om lek te gaan. Ik heb de constructie verbetert en hierna het vat weer dichtgemaakt. Opmerking hierbij; de afdichtingsring is extreem duur (€ 55,-) voor een plak siliconenrand!
Hierna heb ik het vat weer aangesloten (in een lekbak) en gevuld. Na het inschakelen werkt alles weer. In februari hoor ik de pomp wel brommen maar er loopt geen water. Ook hiervoor zou ik een monteur kunnen laten komen. Maar aangezien dit weer extra kosten met zich meebrengt ben ik zelf gaan kijken. Heb het vat weer leeggehaald en de pomp nagekeken. Er zat kalk in het schoepenhuis. Na een nachtje azijnwater en schoonmaken werkte de pomp weer. Ben bang dat een monteur direct een nieuwe pomp zou monteren.
En dan nu dus weer een lekkage!! Nu kwam deze van een onverwachte plek waar de kopenen binnenleiding tegen het buitenvat aan zat. Voor mijn ongetrainde technische oog was duidelijk te zien dat deze lekkage veroorzaakt was door krimpen en uitzetten van het koper tegen de kunststof buitenkant. Aangezien koper op kunststof niet snel een lekkage zal geven moet dit al vanaf het begin in het vat hebben gezeten. Ben trouwens nog blij dat het kunststof boilervat niet lek is geraakt, dit geeft veel water ineens.
De meeste klanten van jullie zullen niet zover kijken als dat ik heb gedaan en vertrouwen op de monteur en Remeha. Ben blij dat ik dat niet gedaan heb en de oorzaak gevonden heb.
Mochten jullie dit willen onderzoeken wil ik voorstellen om een onafhankelijk adviseur in te schakelen van bijvoorbeeld de Consumentenbond.
U begrijpt al dat het aanbod om een nieuw boilervat te kopen voor mij niet aantrekkelijk is omdat ik niet weet of hier ook niet zo’n productiefout in zit en ik na acht jaar weer lekkage heb.

Groet,

Antwoord 7-6-2019:

Geachte heer ,

Wij willen u er nogmaals op wijze dat wij als fabrikant in principe uitsluitend werken via installateurs en na het zelf repareren aan de boiler onze garantie komt te vervallen.

Met ons voorstel zijn wij zeer coulant naar u.
Ons voorstel is geldig tot en met 21 juni 2019.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u echter nog vragen hebben, neemt u dan gerust contact op met ons via telefoonnummer 055-5496969.

Met vriendelijke groet / Best regards,

Mail 8-6-2019:

Beste mevrouw ,

Dank voor uw reactie. U heeft mijn verhaal blijkbaar niet goed gelezen. Na de eerste lekkage heeft mijn installateur contact gehad met jullie monteur. Deze kon op afstand, op basis van een foto, zien dat de boiler niet meer te repareren was en afgekoppeld kon worden! Dit was vorig jaar oktober. De boiler is in 2011 door ons aangeschaft! Tot dit moment heb ik de boiler zelf nooit opengemaakt!

Ik kan nu niet anders doen dan andere stappen te ondernemen en andere gebruikers te waarschuwen. Uw aanbod maakt dat mijn investering in een zonneboiler nooit rendabel zal zijn.

Met vriendelijke groet,
Ons is hetzelfde overkomen. Lekkage van de Remeha boiler. Dit is even eerder gebeurd dan boven omschreven. De boiler was eveneens 8 jaar geleden aangeschaft. Opengemaakt en met foto's de lekkage aangetoond. Remeha gevraagd om coulance, maar heeft geen coulance aangeboden. Een nieuwe Remeha boiler is toen geplaatst voor € 1600,- met de gedachten dat een nieuwe boiler zeker geen constructiefout meer zal vertonen. Nu ik deze berichten verneem twijfel ik hieraan. Te meer omdat de nieuwe boiler aan de buitenzijde weer een knullige koperen las-constructie vertoond.Waarom mijn installateur niet een ander merk adviseert weet ik niet. De makkelijkste weg bewandeld denk ik dan.
Het lijkt mij nu een zaak voor de consumentenbond om eens ernstig naar deze boilers te kijken en te onderzoeken op constructiefouten.
De vraag is ook of duurzaam hier nog wel van toepassing is. Wij moeten allemaal toch voor duurzaam kiezen?

B. van Doormaal
Is er iemand die ook lekkage heeft gehad met de Solesta zonneboiler?

Femmy M.
Reputatie 7
Badge +6
Fabrikanten zullen niet snel toegeven dat er sprake is van een constructiefout . Ook in TV- programma's over problemen met producten en probleemoplossingen is door de jaren heen gebleken dat ze het doorgaans alleen toegeven als ze het niet meer kunnen ontkennen . Blijkbaar werkt dit bij Remeha ook zo . Daarom vind ik hun antwoorden en aanbod ook zeer onbevredigend maar helaas niet ongewoon in dit soort gevallen. Hier blijkt ook maar weer uit dat wie een beetje handig is , heel veel geld kan besparen.

Na zes jaar kregen wij lekkage aan onze Remeha Zentasol zonneboiler.

Na urenlang onderzoek en bellen met Remeha kwam de installateur tot de conclusie dat de oorzaak een lek in het inwendige van het boilervat moest zijn.

De garantietermijn van 5 jaar was inmiddels verstreken, maar Remeha vertelde dat als de installateur het vat zou afkoppelen en naar hen zou transporteren, ze zouden kijken of er een coulanceregeling mogelijk was.

Alles bij elkaar kostte dit (onderzoek en afkoppelen en transport van het boilervat) al ruim 400 euro!

Nu, 3 maanden later, eindelijk bericht van de installateur: Remeha weigerde volgens hem  het vat in ontvangst te nemen met als reden dat de garantietermijn was verstreken. De installateur heeft het vat toen zelf opengemaakt en geconcludeerd dat de warmtewisselaar lek is en niet te repareren (hiermee bedoelen ze dus waarschijnlijk deze zelfde koperen spiraal die door het vat loopt en waar het leidingwater doorheen loopt om op te warmen) . We krijgen van hem een korting van 20% op een nieuw vat, dat nog steeds 1092 euro zou moeten kosten , inclusief BTW maar exclusief montage.

Wij vinden dit een hele slechte service van Remeha: Van een zonneboiler vat mag je toch verwachten dat de inwendige warmtewisselaar niet na 6 jaar al stuk is en niet te repareren.

Voor ons nooit meer Remeha!

Reputatie 7
Badge +6

De klant kosten laten maken met de toezegging van een coulancemogelijkheid na onderzoek en dan helemaal niet willen onderzoeken als het ware de deur voor de neus dichtsmijten ? Dat vind ik wel diep triest. Onderzoek was eigenlijk ook niet nodig doordat ze zelf getuige de vele meldingen allang wisten wat het probleem was. Ze hadden gewoon een coulanceregeling kunnen en moeten aanbieden .

 

Na iets meer dan 7 jaar is er bij mij onlangs ook lekkage ontstaan aan het boiler vat van de Remeha Zentasol.  Na contact met Remeha kreeg ik te horen dat garantie verlopen is. Heb het vat nog niet open gemaakt, maar de scheur zit onder in het vat in de buurt van de pomp. Zie foto onder, de scheur is omcirkeld met stift. komt deze locatie overeen met de bovengemelde schuilplek?
 

Ik ben erg voorstander van het princiepe om water dmv de zon op te warmen ipv met gas. Maar economisch is het helaas niet. En zeker niet met product dat na 7 jaar kapot gaat. 

 

 

Reageer