Lekkage zonneboiler Remeha Zentasol


Badge
Sinds 2011 heb ik een Remeha Zentasol zonneboiler. Nu begon deze ineens te lekken. Ik heb het vat leeggepompt en opengemaakt om te kijken waar de lekkage vandaan komt. De oorzaak die ik gevonden heb is een "schuur plek" aan de buitenkant van de koperen ringleiding die tegen de buitenkant van het vat aan zit. Blijkbaar heeft krimp en uitzetten van het koper in de acht jaar een lekkage veroorzaakt. Mijn vraag is: zijn er meer mensen waar het boilervat van de Remeha Zentasol plotseling is gaan lekken? Dit lijkt op een constructiefout, dus verwacht ik meer mensen met dit probleem.
Graag hoor ik de reacties.

37 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Heb je al contact met Remeha opgenomen?
Mijn ervaring is dat zij problemen met hun producten, over het algemeen, goed oplossen.
Badge
Hallo Bert,

Heb Remeha gebeld en daar vertelden ze me een mail te sturen. Dit heb ik gedaan met foto's erbij. Nog geen reactie na handerhalve week. Zal ze nog een keer bellen.
Reputatie 7
Badge +5
Het duurt wel even voor ze alles door hebben genomen, dat heb ik ook ervaren, maar dan komen ze met een onderbouwt verhaal en bij mij een redelijke oplossing.
Badge +8
Goed om te horen dat er in ieder geval al contact geweest is, @S.W. de Vries! Hou je ons hier op de hoogte van de ontwikkelingen?
Badge
Heb contact gehad met Remeha. Dom, dom spelfout in het mailadres. Heb nu snel antwoord gekregen. Remeha geeft aan dat er vijf jaar garantie op de boiler zit. En dat ze ter compensatie een nieuw boilervat via een installateur willen leveren voor € 850,- incl. B. T. W. . Aangezien een nieuw vat op internet te koop is voor € 1066,- krijg ik dus iets korting, Heb geen garantie natuurlijk dat in een nieuw vat niet dezelfde of andere productiefout zit.

Voor deze aanschaf ga ik eerst kijken hoeveel meer gas ik verbruik. Heb netjes verbruik over de afgelopen jaren per maand bijgehouden.
Jammer wil graag duurzaam bezig zijn, dit maakt het niet makkelijk.
Reputatie 7
Badge +5
@S.W. de Vries Dank voor je bericht en het delen van de oplossing die geboden is.
Badge
In de maand juni heb ik voor het eerst kunnen zien wat mijn zonneboiler eigenlijk opleverde.
Even mijn persoonlijke omstandigheden: wij wonen met twee personen in een rijtjeshuis met bad en douche, op de vrijdagen hebben we de kleinkinderen op bezoek die dan in bad gaan.

Sinds ik zonnepanelen heb houd ik de meterstanden bij. Hieronder een opsomming van de maanden juni:

2013 verbruik 6m³
2014 verbruik 5m³
2015 verbruik 4m³ (op vakantie geweest)
2016 verbruik 6m³
2017 verbruik 9m³ (zonneboiler had ineens te lage waterstand, na bijvullen werkte alles weer)
2018 verbruik 6m³
2019 verbruik 10m³ (zonneboiler defect)

Mijn conclusie is dat ik circa 4m³ gas per maand (juni) bespaar met de zonneboiler.

De kosten voor de het nieuwe boilervat zijn € 850,- (coulance regeling, op internet te koop voor € 1066,-). Deze moet dan wel door een installateur geplaatst worden, schatting van deze kosten circa € 100,-. Laat ik de kosten van een kub gas op € 1,- zetten wat voor nu veel te hoog is.
Dan is mijn terugverdientijd dus 4m³= € 4,- /maand, € 950,- / 4= 237,5 maanden, bijna twintig jaar dus. Dan moet deze natuurlijk wel continue blijven werken en in de winter zal ik minder profijt van de zonneboiler hebben waardoor deze terugverdientijd nog langer zal zijn.
Conclusie hieruit: geen nieuw vat kopen!
Een zonneboiler heeft onderhoud nodig en er zullen dus nog meer kosten zijn.

Hieronder even de briefwisseling tussen Remeha en mijn en de reden waarom ik zelf ben gaan sleutelen aan de zonneboiler: (namen heb ik verwijderd)
Begrijpelijk wil Remeha niet dat mensen zelf gaan “sleutelen” aan de zonneboiler. Daarom zullen er ook maar weinig mensen zijn die weten waar een lekkage vandaan komt en dus vraag ik iedereen die een lekkage heeft of heeft gehad aan een Remeha Zentasol zonneboiler om dit hier te melden.




Mail 29-5-2019:

Geachte mevrouw/mijnheer,

In 2011 is bij mij een Zentasol zonneboiler geïnstalleerd. Vorig jaar heb ik hier al een lekkage zelf verholpen en heeft hij tot nu goed gedraaid. Nu heeft hij weer lekkage, helaas is de oorzaak nu een lek door schuren (uitzetten/krimpen) in het boilervat zelf. Vorig jaar zou deze boiler niet meer te repareren zijn volgens jullie, na het sturen van foto's van de installateur. Toch na een redelijk eenvoudige reparatie heb ik hem zelf weer gemaakt, aangezien deze al afgeschreven was.

De nieuwe klacht is een productiefout, de koperen buis in het vat heeft geschuurd tegen de buitenwand van het vat en is daardoor gaat lekken. Ik heb foto's bijgevoegd van de koperen spiraalbuis en de binnenkant van het vat. Deze boilers moeten toch veel langer meegaan dan de 8 jaar die hij nu gewerkt heeft?

Hopelijk komen we tot een goede oplossing van dit probleem.

Met vriendelijke groet,


Antwoord 31-5-2019:

Geachte heer,

Naar aanleiding van uw onderstaande mail willen wij u als volgt informeren.

Wij vinden het erg vervelend dat u problemen heeft van uw Remeha ZentaSol 110 boiler.

U heeft 5 jaar garantie op uw boiler. Gezien wij de situatie erg vervelend vinden willen wij u het volgende voorstel doen onder coulance. Wij bieden u een Remeha ZentaSol Plus 110 aan voor € 850,00 inclusief btw, exclusief plaatsingskosten.

Echter werken wij uitsluitend via installateurs. Indien u kunt aangegeven wie uw installateur is zullen wij, indien u akkoord gaat, contact met hen opnemen voor de levering.

Graag horen wij van u.

Met vriendelijke groet / Best regards,

Mail 2-6-2019:

Geachte mevrouw ,

Hartelijk dank voor uw snelle reactie. In uw aanbod gaat u in het gehaal voorbij aan het feit dat de lekkage veroorzaakt is door een fabrieksfout. Wij hebben een zonneboiler gekozen in het kader van duurzaamheid. De verwachte levensduur bij aanschaf was volgens de installateur 20 tot 25 jaar. Helaas heeft de zonneboiler het maar 8 jaar uitgehouden, dit kan niet de bedoeling zijn.

Ik wacht uw reactie af.

Met vriendelijke groet,

Antwoord 6-6-2019:

Geachte heer ,

Het probleem, zoals door u omschreven in onderstaande mail, met uw zonneboiler is vanuit ons geen bekend probleem. Wij hebben de zonneboiler zelf echter niet beoordeeld.

Tevens willen wij u erop attenderen dat in principe de garantie komt te vervallen indien particulieren zelf onderhoud of reparaties uitvoeren.

Graag vernemen wij alsnog van u of u akkoord gaat met ons eerdere voorstel.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u echter nog vragen hebben, neemt u dan gerust contact op met ons via telefoonnummer 055-5496969.

Met vriendelijke groet / Best regards,

Mail 6-6-2019:


Geachte mevrouw ,

Hartelijk dank voor uw mail van 6 juni. Graag kom ik nog even terug op enkele punten in uw mail.
Dat ik zelf de zonneboiler heb opengemaakt heeft er mee te maken dat vorig jaar september er ook al een lekkage was. Hiervoor is een monteur geweest die de boiler heeft bekeken en foto’s heeft gemaakt. Deze zijn naar Remeha gestuurd en twee!!! weken later was er bericht dat deze niet meer te maken was. Hierop heeft de monteur de boiler afgekoppeld van het waterleidingnet. Terwijl hij bezig was zag ik al een tule die in het vat gedrukt zat, dit kon het niet zijn volgens de monteur. In de dagen hierna heb ik het vat leeggepompt en ontdekt wat er aan de hand was. Er was schijnbaar iets gevallen op het vat waardoor de tule naar binnen was gedrukt, tevens zat er een lekkage in de soldering van de retourleiding naar het vat. Deze soldering is trouwens een erg zwakke constructie en mijn inziens gemaakt om lek te gaan. Ik heb de constructie verbetert en hierna het vat weer dichtgemaakt. Opmerking hierbij; de afdichtingsring is extreem duur (€ 55,-) voor een plak siliconenrand!
Hierna heb ik het vat weer aangesloten (in een lekbak) en gevuld. Na het inschakelen werkt alles weer. In februari hoor ik de pomp wel brommen maar er loopt geen water. Ook hiervoor zou ik een monteur kunnen laten komen. Maar aangezien dit weer extra kosten met zich meebrengt ben ik zelf gaan kijken. Heb het vat weer leeggehaald en de pomp nagekeken. Er zat kalk in het schoepenhuis. Na een nachtje azijnwater en schoonmaken werkte de pomp weer. Ben bang dat een monteur direct een nieuwe pomp zou monteren.
En dan nu dus weer een lekkage!! Nu kwam deze van een onverwachte plek waar de kopenen binnenleiding tegen het buitenvat aan zat. Voor mijn ongetrainde technische oog was duidelijk te zien dat deze lekkage veroorzaakt was door krimpen en uitzetten van het koper tegen de kunststof buitenkant. Aangezien koper op kunststof niet snel een lekkage zal geven moet dit al vanaf het begin in het vat hebben gezeten. Ben trouwens nog blij dat het kunststof boilervat niet lek is geraakt, dit geeft veel water ineens.
De meeste klanten van jullie zullen niet zover kijken als dat ik heb gedaan en vertrouwen op de monteur en Remeha. Ben blij dat ik dat niet gedaan heb en de oorzaak gevonden heb.
Mochten jullie dit willen onderzoeken wil ik voorstellen om een onafhankelijk adviseur in te schakelen van bijvoorbeeld de Consumentenbond.
U begrijpt al dat het aanbod om een nieuw boilervat te kopen voor mij niet aantrekkelijk is omdat ik niet weet of hier ook niet zo’n productiefout in zit en ik na acht jaar weer lekkage heb.

Groet,

Antwoord 7-6-2019:

Geachte heer ,

Wij willen u er nogmaals op wijze dat wij als fabrikant in principe uitsluitend werken via installateurs en na het zelf repareren aan de boiler onze garantie komt te vervallen.

Met ons voorstel zijn wij zeer coulant naar u.
Ons voorstel is geldig tot en met 21 juni 2019.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u echter nog vragen hebben, neemt u dan gerust contact op met ons via telefoonnummer 055-5496969.

Met vriendelijke groet / Best regards,

Mail 8-6-2019:

Beste mevrouw ,

Dank voor uw reactie. U heeft mijn verhaal blijkbaar niet goed gelezen. Na de eerste lekkage heeft mijn installateur contact gehad met jullie monteur. Deze kon op afstand, op basis van een foto, zien dat de boiler niet meer te repareren was en afgekoppeld kon worden! Dit was vorig jaar oktober. De boiler is in 2011 door ons aangeschaft! Tot dit moment heb ik de boiler zelf nooit opengemaakt!

Ik kan nu niet anders doen dan andere stappen te ondernemen en andere gebruikers te waarschuwen. Uw aanbod maakt dat mijn investering in een zonneboiler nooit rendabel zal zijn.

Met vriendelijke groet,
Ons is hetzelfde overkomen. Lekkage van de Remeha boiler. Dit is even eerder gebeurd dan boven omschreven. De boiler was eveneens 8 jaar geleden aangeschaft. Opengemaakt en met foto's de lekkage aangetoond. Remeha gevraagd om coulance, maar heeft geen coulance aangeboden. Een nieuwe Remeha boiler is toen geplaatst voor € 1600,- met de gedachten dat een nieuwe boiler zeker geen constructiefout meer zal vertonen. Nu ik deze berichten verneem twijfel ik hieraan. Te meer omdat de nieuwe boiler aan de buitenzijde weer een knullige koperen las-constructie vertoond.Waarom mijn installateur niet een ander merk adviseert weet ik niet. De makkelijkste weg bewandeld denk ik dan.
Het lijkt mij nu een zaak voor de consumentenbond om eens ernstig naar deze boilers te kijken en te onderzoeken op constructiefouten.
De vraag is ook of duurzaam hier nog wel van toepassing is. Wij moeten allemaal toch voor duurzaam kiezen?

B. van Doormaal
Is er iemand die ook lekkage heeft gehad met de Solesta zonneboiler?

Femmy M.
Reputatie 7
Badge +6
Fabrikanten zullen niet snel toegeven dat er sprake is van een constructiefout . Ook in TV- programma's over problemen met producten en probleemoplossingen is door de jaren heen gebleken dat ze het doorgaans alleen toegeven als ze het niet meer kunnen ontkennen . Blijkbaar werkt dit bij Remeha ook zo . Daarom vind ik hun antwoorden en aanbod ook zeer onbevredigend maar helaas niet ongewoon in dit soort gevallen. Hier blijkt ook maar weer uit dat wie een beetje handig is , heel veel geld kan besparen.

Na zes jaar kregen wij lekkage aan onze Remeha Zentasol zonneboiler.

Na urenlang onderzoek en bellen met Remeha kwam de installateur tot de conclusie dat de oorzaak een lek in het inwendige van het boilervat moest zijn.

De garantietermijn van 5 jaar was inmiddels verstreken, maar Remeha vertelde dat als de installateur het vat zou afkoppelen en naar hen zou transporteren, ze zouden kijken of er een coulanceregeling mogelijk was.

Alles bij elkaar kostte dit (onderzoek en afkoppelen en transport van het boilervat) al ruim 400 euro!

Nu, 3 maanden later, eindelijk bericht van de installateur: Remeha weigerde volgens hem  het vat in ontvangst te nemen met als reden dat de garantietermijn was verstreken. De installateur heeft het vat toen zelf opengemaakt en geconcludeerd dat de warmtewisselaar lek is en niet te repareren (hiermee bedoelen ze dus waarschijnlijk deze zelfde koperen spiraal die door het vat loopt en waar het leidingwater doorheen loopt om op te warmen) . We krijgen van hem een korting van 20% op een nieuw vat, dat nog steeds 1092 euro zou moeten kosten , inclusief BTW maar exclusief montage.

Wij vinden dit een hele slechte service van Remeha: Van een zonneboiler vat mag je toch verwachten dat de inwendige warmtewisselaar niet na 6 jaar al stuk is en niet te repareren.

Voor ons nooit meer Remeha!

Reputatie 7
Badge +6

De klant kosten laten maken met de toezegging van een coulancemogelijkheid na onderzoek en dan helemaal niet willen onderzoeken als het ware de deur voor de neus dichtsmijten ? Dat vind ik wel diep triest. Onderzoek was eigenlijk ook niet nodig doordat ze zelf getuige de vele meldingen allang wisten wat het probleem was. Ze hadden gewoon een coulanceregeling kunnen en moeten aanbieden .

 

Na iets meer dan 7 jaar is er bij mij onlangs ook lekkage ontstaan aan het boiler vat van de Remeha Zentasol.  Na contact met Remeha kreeg ik te horen dat garantie verlopen is. Heb het vat nog niet open gemaakt, maar de scheur zit onder in het vat in de buurt van de pomp. Zie foto onder, de scheur is omcirkeld met stift. komt deze locatie overeen met de bovengemelde schuilplek?
 

Ik ben erg voorstander van het princiepe om water dmv de zon op te warmen ipv met gas. Maar economisch is het helaas niet. En zeker niet met product dat na 7 jaar kapot gaat. 

 

 

Badge

In 2012 is in ons huis een Remeha Zentasol zonneboiler geïnstalleerd. In 2017, net vóór het aflopen van de 5 jaar garantie, begon de ketel te lekken. Het bleek dat de koperen spiraal binnen in het

 

vat was ‘doorgeroest’ en daardoor stroomde het vat over. 

De koperen spiraal wordt door twee kunststof afstandhouders op zijn plaats gehouden en precies op de contactvlakken van koperen spiraal en kunststof waren op meerdere plaatsen heel kleine gaatjes in het koper gecorrodeerd. Het gehele vat is onder garantie vervangen (maar niet voor de volledige nieuwprijsm dat scheelde nog zo’n 200 euro...).

Er lijkt mij duidelijk sprake van een materiaalfout, een vorm van galvanische corrosie, het kunststof van de afstandhouder veroorzaakt zeer plaatselijk (alleen op het contactvlak) corrosie van het koper. 

Afgelopen weekend (6/6/2020) kreeg ik bericht dat het vat opnieuw lekt. Het vat is nu afgekoppeld van het leidingnet. Ik moet nog gaan kijken wat het precies is maar ik ben bang dat de spiraal weer lek is.

 

corrosie op plaats afstandhouder
​​​​
corrosie over hele lengte afstandhouder
na schuren meerdere heel kleine gaatjes zichtbaar

 

Reputatie 7
Badge +6

Als koper een groen oxidelaagje krijgt , oxideert het niet verder op voorwaarde dat dit laagje onaangeroerd blijft . Mijn conclusie is dat door uitzetten en krimpen tussen leiding en afstandhouder dit laagje steeds weer beschadigd waardoor de leiding ter plaatse steeds dunner wordt en op de dunste plek op den duur gaat lekken. Mijns inziens dus een constructiefout .

Badge

Koperoxide is zwart of rood. Andere koperverbindingen zoals kopersulfaat en kopercarbonaat zijn blauw/groen. Waarom is de spiraal alleen op de contactvlakken met de plastic afstandhouder aangetast?

Er is duidelijk sprake van een reactie tussen het kunststof en het koper, die resulteert in putcorrosie en uiteindelijk kleine gaatjes. De rest van de spiraal is egaal zwart geoxideerd.

Reputatie 7
Badge +6

Gewoon rood koper waarvan hier sprake is neem ik aan ,  wordt op den duur donkerder . Bij contact met water of waterdamp ( condens ) , krijg je groene oxidatie die eenmaal aanwezig zoals bij koperen daken niet verder oxideert als het er niet af schuurt . En dat is nu juist het probleem naar mijn overtuiging door uitzettingen en krimp als gevolg van variatie in temperatuur, waardoor beweging  tussen de koperen leiding en de afstandhouder.

Reputatie 5
Badge +5

In de maand juni heb ik voor het eerst kunnen zien wat mijn zonneboiler eigenlijk opleverde.
Even mijn persoonlijke omstandigheden: wij wonen met twee personen in een rijtjeshuis met bad en douche, op de vrijdagen hebben we de kleinkinderen op bezoek die dan in bad gaan.

Sinds ik zonnepanelen heb houd ik de meterstanden bij. Hieronder een opsomming van de maanden juni:

2013 verbruik 6m³
2014 verbruik 5m³
2015 verbruik 4m³ (op vakantie geweest)
2016 verbruik 6m³
2017 verbruik 9m³ (zonneboiler had ineens te lage waterstand, na bijvullen werkte alles weer)
2018 verbruik 6m³
2019 verbruik 10m³ (zonneboiler defect)

Mijn conclusie is dat ik circa 4m³ gas per maand (juni) bespaar met de zonneboiler.

De kosten voor de het nieuwe boilervat zijn € 850,- (coulance regeling, op internet te koop voor € 1066,-). Deze moet dan wel door een installateur geplaatst worden, schatting van deze kosten circa € 100,-. Laat ik de kosten van een kub gas op € 1,- zetten wat voor nu veel te hoog is.
Dan is mijn terugverdientijd dus 4m³= € 4,- /maand, € 950,- / 4= 237,5 maanden, bijna twintig jaar dus. Dan moet deze natuurlijk wel continue blijven werken en in de winter zal ik minder profijt van de zonneboiler hebben waardoor deze terugverdientijd nog langer zal zijn.
Conclusie hieruit: geen nieuw vat kopen!
Een zonneboiler heeft onderhoud nodig en er zullen dus nog meer kosten zijn.
 

Ik kan dit beamen, de besparing t.o.v. wel/geen zonneboiler was bij mij 5 m3 in de zomer maanden en verwaarloosbaar in de wintermaanden.
Je verdient de onderhoudskosten (gemiddeld 50 euro per jaar) er niet eens mee terug.
Ik ben er vanaf omdat ik verhuist ben, maar een nieuwe komt er nooit weer.
 

Lekkages heb ik ook gehad, direct in het begin door onkundige montage.
Er is 2 keer iemand voor terug geweest, de laatste loste de lekkage wel op, maar knoeide koelvloeistof over de pomp besturing, zodat die hele unit een maand later ook vervangen moest worden.
Bij mij gelukkig wel allemaal onder garantie maar zonneboilers=drama.
Ik begin er nooit weer aan.

Reputatie 7
Badge +6

Ik kan dit beamen, de besparing t.o.v. wel/geen zonneboiler was bij mij 5 m3 in de zomer maanden en verwaarloosbaar in de wintermaanden.

Dit is je reinste onzin. De zon warmt het aardoppervlak het hele jaar door op. In de winter is in Nederland de hellingshoek van de straling alleen kleiner dan in de zomer. Maar met de stand van het paneel heb je daarmee rekening gehouden. In de zomer en winter is het te behalen temperatuurverschil even groot, in de zomer wordt het water opgewarmd van bijvoorbeeld 20° naar 40° en in de winter van 0° naar 20°. Je hebt dus het hele jaar door circa 20° voordeel.

Reputatie 5
Badge +5

@Jan 
Ik zou me eerst eens in de materie verdiepen als ik jou was voordat je dergelijk boute uitspraken doet.
Het is een algemeen bekent feit dat zonneboilers vrijwel niks doen in de winter.
De door jou genoemde temperaturen kloppen ook niet, de boiler wordt begrenst op 85 of 90 graden, de collector loopt op tot 150 graden in de zomer, een vacuümbuis systeem nog 100 graden hoger.
in de winter kwam de boiler bij mij niet boven de 30 graden en is de winst op het gas te verwaarlozen.

Deze informatie is overal op internet te vinden en wordt door gebruikers ook uit de praktijk bevestigd zoals in dit topic.
Ook is te vinden dat de terug verdien tijd op 40 tot 45 jaar zou liggen, dat blijkt nogal optimistisch te zijn in de praktijk, bij mij zat er geen terug verdientijd in.

 

Reputatie 7
Badge +6

@Free Spirit 

Waarom moeten mensen die een andere mening hebben dan jij zich eerst verdiepen in de materie? Hebben die zich dan niet verdiept in de materie?

Waarom schrijf jij "ik ben verhuisd" en "wordt begrensd" met een "t"? Op school in Suriname zou ik daar een onvoldoende voor krijgen. Dit waren "weetje fouten" waar we geen genade voor kregen zoals wel bij typefouten.

Reputatie 5
Badge +5

@Jan 

Die eerste vraag geef ik geen eens antwoord op als je dat zelf niet kunt bedenken.

Geweldig, betrapt op een taalfout, wat dit met het topic te maken heeft ontgaat me, het lijkt mij nu meer op de man spelen.
Ik beëindig hiermee dan ook elke discussie met jou voor nu en in de toekomst.

Reputatie 7
Badge +6

@Jan 
Ik zou me eerst eens in de materie verdiepen als ik jou was voordat je dergelijk boute uitspraken doet.

Dus dit is niet op de man spelen? Dus wij hebben ons niet in de materie verdiept? Je kan ook blijven praten zonder het over de persoon te hebben? Stel nou dat iemand al 40 jaar in het vak zit waarin deze materie periodiek voorkomt. Dan zeg je toch niet zoiets tegen die persoon? 

Op 1m2 oppervlak schijnt de zon een bepaalde hoeveelheid Watt vermogen die varieert in de dag en in het seizoen. Het aantal Watt x tijd is de hoeveelheid energie in Wattseconden Ws of kiloWattuur kWh. Via drukverlaging en drukverhoging van het ene en het andere medium kan je de temperatuur verhogen. Met de formule P1xV1/T1 = P2xV2/T2 kan je dat uitrekenen. Hierin is P de druk, V het volume en T de temperatuur.

De temperatuur van het medium kan dan zo misschien 140° halen, maar met de hoeveelheid zon per dag op twee panelen krijg je geen 300 liter water aan de kook. Daar heb je veel meer Watts voor nodig dan de zon levert op de oppervlakte van twee panelen. Dan zou immers overal op de aardbol alle water in meren en de zee ook moeten koken overdag.

Je hebt ook nog zoiets als de wet van behoud van energie. Zoveel als erin gaat, zoveel kan er maximaal uitkomen. Een liter water van 140° in een hogedrukpan kan 300 liter niet aan de kook brengen maar wel een paar graden warmer maken. Je kan wel het water in de drinkwaterleiding dat van de straat binnenkomt naar het warmwatervat in je huis voorverwarmen met misschien 20°. Dat is dan je voordeel. Op straat ligt de waterleiding onder de vorstgrens, dus het water is nooit kouder dan 0°. Dus in de winter gaat het voorverwarmen van een vat van 300 liter water bijvoorbeeld van 0° naar 20° en in de zomer van 20° naar 40°. Zoals gezegd, dat waren voorbeeldgetallen.

Met een vergrootglas in de zon kan ik een stuk hout in brand steken. De temperatuur is in het brandpunt dan boven de 100°. Maar ik kan met datzelfde vergrootglas niet een vat van 300 liter water aan de kook krijgen.

 

Reputatie 7
Badge +6

Ach , maak je niet druk mensen . We zitten er allemaal wel eens naast . Sommigen zijn helaas vooral druk met anderen aanvallen . Die vinden blijkbaar dat alleen HUN bevindingen kloppen. We kunnen toch ook ons verhaal plaatsen zonder in te gaan op andere meningen ? Als we het dan toch nodig vinden , doe het dan op nette manier. Ik vind dat hier wel wat strenger op gemodereerd mag worden . Er zijn door dit gedrag een aantal mensen verdwenen met vaak hele goede bijdragen die het zat waren…...

Wij hebben helaas ook lekkage in de boiler van de Remeha Zentasol. De boiler is in 2013 geinstalleerd.

Een mail gestuurd naar Remeha. Direct een antwoord gekregen. Men vindt het jammer dat de lekkage is ontstaan, maar kan er verder niets aan doen. Verder werd er gemeld een installateur te zoeken die de boiler mogelijk kan repareren.

Reageer