Lekkage zonneboiler Remeha Zentasol

Toon eerste bericht

42 reacties

Dus een zonneboiler gaat tien jaar mee en heeft in Nederland twintig jaar nodig om uit de kosten te komen terwijl de mensen zonnepanelen hebben geplaatst met alle financiële voordelen  al twee keer uit de kosten zijn. Welk deel van, dat zou ik de volgende keer anders doen, behoeft toelichting?

Reputatie 6
Badge +5

Dus een zonneboiler gaat tien jaar mee en heeft in Nederland twintig jaar nodig om uit de kosten te komen terwijl de mensen zonnepanelen hebben geplaatst met alle financiële voordelen  al twee keer uit de kosten zijn. Welk deel van, dat zou ik de volgende keer anders doen, behoeft toelichting?

Een zonneboiler komt nooit uit de kosten.
Op zijn gunstigst na 45 jaar, maar dan moet alles mee zitten.
Afgezien dat het ding technisch dan allang afgeschreven is, vrijwel niemand blijft 45 jaar of langer op de zelfde plek wonen.
Iedereen verhuist wel eens in zijn leven.

Het is een ding wat je alleen moet kopen uit idealistische overweging.

Het is een ding wat je alleen moet kopen uit idealistische overweging.

Dan is het wel extra zuur als hij er dan na nog geen tien jaar al mee ophoudt.

Een zonneboiler komt nooit uit de kosten.
Op zijn gunstigst na 45 jaar, maar dan moet alles mee zitten.
Afgezien dat het ding technisch dan allang afgeschreven is, vrijwel niemand blijft 45 jaar of langer op de zelfde plek wonen.
Iedereen verhuist wel eens in zijn leven.

Neem jij je verwarmingsinstallatie en zonnepanelen mee naar je volgende adres?

Maar idd, slecht ontwerp/uitvoering als zo’n ding rond de 10 jaar van dit soort kuren begint te vertonen.

Reputatie 6
Badge +5

Nee, dat doet niemand, dat bedoelde ik ook.
Gemiddeld verhuizen we om de 7 jaar, alleen daarom kun je hem niet terug verdienen.
Zelfs een investering in zonnepanelen worden op die manier discutabel als je dit meeneemt.
Mijn eigen zonnepanelen kocht ik in 2012 met een terug verdien tijd van 9 a 10 jaar.
Ze waren toen nog wat duurder.
Ik was ook echt niet van plan om te verhuizen, maar het kwam er wel van na 7 jaar.
Dus nooit terug verdient.

Reputatie 7
Badge +6

Nee, dat doet niemand, dat bedoelde ik ook.
Gemiddeld verhuizen we om de 7 jaar, alleen daarom kun je hem niet terug verdienen.
Zelfs een investering in zonnepanelen worden op die manier discutabel als je dit meeneemt.
Mijn eigen zonnepanelen kocht ik in 2012 met een terug verdien tijd van 9 a 10 jaar.
Ze waren toen nog wat duurder.
Ik was ook echt niet van plan om te verhuizen, maar het kwam er wel van na 7 jaar.
Dus nooit terug verdient.

De terugverdientijd van panelen wordt meestal gesteld op ongeveer 7 jaar . Ook als die tijd langer is , moet het nog steeds lucratief zijn . Ook bij verkoop van het huis na zo'n 7 jaar .Makelaars zeggen namelijk dat huizen met panelen doorgaans overduidelijk een hogere prijs opbrengen . De lage stroomrekening daardoor wordt altijd als pluspunt bij de verkoop genoemd . Zonneboilers zijn een ander verhaal . Daar zou ik nooit aan beginnen wegens de lange terugverdientijd en de vele meldingen van te vroeg defect raken , waardoor het vaak  meer kost dan opbrengt .

Reputatie 6
Badge +5

De terugverdientijd van panelen wordt meestal gesteld op ongeveer 7 jaar . Ook als die tijd langer is , moet het nog steeds lucratief zijn . Ook bij verkoop van het huis na zo'n 7 jaar .Makelaars zeggen namelijk dat huizen met panelen doorgaans overduidelijk een hogere prijs opbrengen . De lage stroomrekening daardoor wordt altijd als pluspunt bij de verkoop genoemd .

Dat was vele jaren geleden misschien zo, maar in de huidige huizenmarkt speelt het geen rol.
Je moet minimaal al 25.000 overbieden, in sommige streken is 100.000 euro al heel normaal.
Die paar duizend euro voor zonnepanelen spelen geen enkel rol meer.
Overigens 2 jaar geleden toen er nog wel over de prijs van een huis onderhandeld werd, was dat ook al niet meer zo.
De zonnepanelen die op ons huis lagen en die op het huis lagen wat we wilden kopen speelden in de onderhandelingen geen enkele rol.
Misschien dat het over 5 of 10 jaar als het gekkenhuis op de huizenmarkt is afgelopen dat het weer een klein rolletje gaat spelen.

FS volgens mij heet wat jij doet een marginale redenering, of heet dit een salamiredenering?

Daar kun je elk klein onderdeel van een huis wegredeneren totdat er helemaal geen huis meer is.

De reden dat zonnepanelen niet veel uitmaken is simpel: de kosten ervan stellen niks voor in vergelijking met de rest van het huis. Vierduizend euro als ze nieuw zijn tegenover 3 ton voor de rest.

Zelfde probleem hier. Al na 9 jaar. Ook contact gehad met Remeha. Helaas zelfs geen onderdelen meer leverbaar om het product te repareren. Zonde, geen duurzaam product zo.

Helaas hebben wij hetzelfde probleem van de lekkage en schuurplekken zoals de foto's laten zien.

De schuurplekken heb is schoon gemaakt en behandeld met 2 lagen Hammerite non ferro en 2 lagen Hammerite metaal lak om verder schuren te beperken. Daarnaast heb ik de kunststof afstandhouders iets ruimer gemaakt. De vraag blijft nu hoe de kleine lekkage aan te pakken. Kan dit met een koperen sok die je er tussen soldeer? Wie heeft hier ervaring mee en kan ons een tip geven. 

Reputatie 7
Badge +6

Gewoon solderen moet kunnen . Als de omgeving ook dun is , zou er een koperen stukje plaat op gesoldeerd kunnen worden nadat dit in model gebogen is . Ik vrees echter dat er meer dunne plekken zullen zijn , waardoor vroeg of laat nieuwe lekkages zullen ontstaan . Van die Hammerite verwacht ik geen wonderen . 

Ook wij hadden van de week prijs, na 10 jaar overstroomde ons zonneboiler. De spiraal ziet er slecht uit op de contactoppervlakken. Al hoewel ik nu eenmaal uitgebouwd geen lekkage zie terwijl hij op druk staat.

Het doet me veel pijn om hem nu af te schrijven maar met de schade van badkamerplafond (vanwege de lekkage) er bij opgeteld is het zeker niet rendabel om te repareren. Ik denk dat ik op die plek maar zonnepanelen ga leggen.

Hier hetzelfde probleem. Zondagochtend ineens water aan het plafond en op de vloer van de keuken. Je zult maar met vakantie zijn dacht ik… Doordat er aan bovenzijde water uit vat kwam, was het niet moeilijk de oorzaak te bedenken. Warmtewisselaar lek. Gelukkig ben ik aardig handig en had ik nog een restantje koperen buis liggen. Dus aftappen en een paar uurtjes sleutelen. Zonneboiler er tussenuit. Dan ga je rekenen en nadenken. 75-100 m3 gas per jaar bespaard. 10 jaar lang € 75,- besparing per jaar. Zelfs na aftrek van de subsidie (destijds was dat € 940,-) heeft de boiler zich nog niet terug verdiend. Tel daarbij op alle materialen die gemaakt moesten worden, productie en transportkosten. En nu de energie en recycling kosten. Dit kost alleen maar extra energie. Als we dit duurzaam vinden! Ik ga Remeha hierover benaderen. En ook politieke partijen hierop bevragen. Steek de subsidie liever in andere vormen van verduurzaming!

Reputatie 5
Badge +5

Ik kan dit beamen, de besparing t.o.v. wel/geen zonneboiler was bij mij 5 m3 in de zomer maanden en verwaarloosbaar in de wintermaanden.

@Free Spirit Ik ben benieuwd naar de ‘voorgespiegelde’ besparingen? Wat was je verwachting dat het zou besparen? Ik heb ook voor de keuze gestaan om zonneboiler te nemen, maar op basis van deze topic begin ik er niet aan.

Er zit verschil tussen zonnepanelen (elektriciteit) en zonnecollectoren (warm water). Zonnepanelen verdienen zich terug in 7 jaar (zolang huidige salderingsregeling er nog is), de terugverdientijd van zonnecollectoren (warm water zonneboiler) bedraagt denk ik 20 jaar, afhankelijk van samenstelling huishouden, grootte boiler en warmwater verbruik.

Hiermee het bewijs. Lekkage warmtewisselaar op een plek waar hij in de beugel hing.

Remeha biedt geen compensatie. Alleen gericht op verkoop nieuwe boilers. Productiefout wordt niet erkend. Boilervat ligt bij grof vuil. 10 jaar na installatie… Bar slecht product!

Reageer