Lekkage zonneboiler Remeha Zentasol

Toon eerste bericht

65 reacties

Badge

De warmtewisselaar (de spiraal in het vat) is niet helemaal één pijp, aan de onder- en bovenkant zit er een 90° knietje in gesoldeerd, hier gaat de 15 mm buis van vertikale aan- en afvoeren naar horizontale spiraal (eigenlijk geen spiraal, maar een helix...). 

Reputatie 1

Denk geen putcorrosie, maar puur slijtage door uitzetting en krimp van de koperen buis die in de harde kunststof beugels hangt. Buis wordt daardoor steeds dunner, totdat lekkage ontstaat. Zou het niet solderen, dat is vragen om nog meer problemen. Kans is groot dat lekkage op andere plek optreedt. Je zult maar net op vakantie zijn. Water vanuit waterleiding blijft dan wel stromen. Product afschrijven en gewoon niet weer zo’n slecht product van Remeha kopen.

Badge

. Je zult maar net op vakantie zijn. Water vanuit waterleiding blijft dan wel stromen.

Als ik met vakantie ga en er blijft niemand in huis, dan draai ik altijd de hoofdkraan dicht. 

Reputatie 6
Badge +6

@Carrilet Ja waar moet ik beginnen? Veel suggesties in de posten.🤔

1 Is deze installatie door een Vakman aangelegd en onderhouden? i.v.m. de 5,5m of 10m opvoerhoogte van de 1 of 2 pompen en het waterniveau in de zonneboiler.

Er is geen overzicht foto van alle aansluitingen in de installatie, waar bij de vraag reist of de installatie ooit goed heeft gewerkt, de ketel zal uiteindelijk altijd het water naar 60/65graden verhogen met of zonder zonneboiler.

2 De aansluitingen A en B van de boiler, inlaat Kw. en uitlaat Warmw. dus het volume van het spiraal/wisselaar koudwater wordt verwarmt door het volume water in het vat van de zonneboiler.

Er is in dit vat geen 3e medium zodat bij u, lekkage drinkwater direct contact is met het “dode” zonnecollector water.

De lekkage van de (spiraal)waterleiding in het “drukloze” vat (collector loopt leeg als de pomp uit staat) zal het vat doen overlopen het geen bij u is gebeurd.

Als de installatie niet goed werkt en afgeregeld is volgens de handleiding kunnen er problemen ontstaan die niet onder garantie vallen.

Het is ook vreemd dat dit al de 2e keer is dat de wisselaar lekt.

Wat ik ook al eerder aangaf, cavitatie/doorslijten zoals op de de foto’s! bij een druklozeinstallatie zou hier zeker een rol in mee kunnen spelen.

De 12mm en de 8mm leidingen van de collector kunnen zeer hoge doorstroomsnelheden bereiken bij een verkeerde opvoerhoogte van de pomp(en).

Als u toch de spiraal/wisselaar gaat repareren i.v.m. de kosten, blijf het toch een stukje Drinkwaterleiding wat met Kiwa gekeurde materialen gerepareerd moet worden. Dus toch geen S39 of tin/lood soldeer! 
En met een buigtang 15mm en een lengte koperbuis 15 kunt u ook zelf een mooie wisselaar maken.😁

de klemmen of beugels zijn allen maar om het spiraal niet te laten “rammelen” bij snel sluitende kranen.

@Gebruiker1644596728 ik heb nog even op wikipedia gekeken mer de zoekterm "S39 soldeer" en dan zie je dat er een reeks S39 zijn, voor elke toepassing een. Dan staat er b.v. S39-Cu, die is wel veilig. 

Ik kan goed solderen met zo'n gasbrander van de bouwmarkt. Die is daar ook voor. Alles in mijn hele huis is gesoldeerd met die S39 en tin/zilver soldeer geschikt voor waterleiding. Mijn buurman had zijn huis laten bouwen door een aannemer, alles met knelkoppelingen. Na de oplevering had hij drie grote lekkages, ik na 24 jaar nog niets. 

Die S39 heeft maar een korte werking, want daarna komt de brander erop en als het heet genoeg is de soldeer en dan klaar. Van die S39 is dan niks meer te vinden. Zonder S39 is er geen hechting van het soldeer aan koper.

Reputatie 6
Badge +6

@Jan We dwalen weer af met de S39,  Kiwa keur is duidelijk, staat ook op het CU busje😁

En bij de buurman: die heeft al die zonnepanelen en (jaren erna) nog nodig on de kosten van zijn installatie met knelkoppelingen, er ooit nog uit te krijgen. Messing Knel koppeling is zeker 10x zo duur.

Er zijn meerder “press” systemen voor leidingen.

Een lekkende knelkoppling is verkeerde (ondeskundige) montage. Of heeft de aannemer zijn timmerman het installatie werk laten doen 😧

En de reparatie/herstel zonneboiler zoals eerder door mij gepost.

(Ps meestal gaat het pas na 25 jaar overal lekken.😂😁)

Reputatie 1

Ik kom uit het installatievak en ieder moet doen wat hem of haar goed lijkt, maar mijn mening is dat je beter niet kunt proberen te repareren. Koperen buis is gewoon te dun geworden (op al die plekken waar die in de beugels hangt). Kans dat lekkages elkaar opvolgen is groot. 

Reputatie 6
Badge +6

@Menzo64 Dat is voor @allen wel duidelijk 

Eerder gepost.

@Gebruiker1644596728 (Mijn "oplossing" om te repareren zou ik zelf toch ook niet snel aan beginnen).

Al je zelf gaat of (laat) repareren kan het een goede “tijdelijke” oplossing zijn.

Geeft al genoeg aan, maar voor iedereen die dat proefondervindelijk zelf wil ervaren.

En succes voor diegenen die er toch nog aan willen beginnen (support kan ik altijd geven)

Maar of het sop de kool waard is?

Jij en ik weten dat uit ervaring!🛠

Badge

De koperen spiraal in het vat is egaal zwart geoxideerd, dit is normaal, ontstaat door reactie van koper met in het water opgelost zuurstof, chemisch gezien is dit CuO (koper II oxide). Na een tijdje stopt dit oxidatieproces omdat al het zuurstof is opgebruikt. Zolang het water niet wordt ververst, komt er ook geen zuurstof meer bij. Ook door het herhaaldelijk verwarmen en afkoelen verdwijnt er opgelost zuurstof uit het water, na een tijdje is het water 'dood’, zuurstofloos.

Net op de contactvlakken van de kunststof afstandhouder (‘beugel)’ is  een brosse kristalachtige groene aanslag te zien, dit lijkt op koperhydroxcarbonaat  Cu2CO3(OH)2, dezelfde groene aanslag die ontstaat op koperen daken. De ‘C’ hierin  (koolstof) komt bij die groene daken uit de CO2 in de lucht en opgelost in regenwater (zuur), maar waar komt die C in het watervat dan vandaan??  Niet uit het water, niet uit het koper… Kan alleen uit het kunststof van die afstandhouder komen. Mijn hypothese is dat er een chemische reactie ontstaat tussen het koper en de plastic afstandhouder, die langzaam het koper ‘wegvreet’ en daardoor speldenprikgaatjes ontstaan waardoor leidingwater in het vat lekt en dit laat overstromen. Er ontstaat onder de afstandhouder ook geen zwart CuO, het koper blijft blank.

Mijn eerste lekkage ontstond in 2017, net binnen 5 jaar na installatie in 2012, het tweede lek ontstond in 2020, dit zelf gerepareerd door te solderen, nu (11/7/2022) weer lek - oorzaak moet ik nog bekijken, installatie staat niet in NL.

Alle andere opmerkingen over  (on)juiste installatie, cavitatie, opvoerhoogte pomp, S39 vloeimiddel, loodvrij soldeer, bla bla…  zijn interessant maar allemaal off topic.. 

Nog meer OT;

In het vat zit ook nog een vlotterschakelaartje (een glasschakelaar met een magneetje) waarmee de besturingscomputer 'ziet’ dat het waterniveau te laag is en laat dan een ledje laat oplichten in het display en de pomp wordt dan niet meer gestart. Er is geen waarschuwing voor te hoog waterniveau…

Er zitten ook nog twee temperatuursensoren buiten aan het vat. De computer kijkt naar de temperaturen van het vat, en van de collector, en kiest op basis daarvan een pompcyclus. Als het water >80 °C is, wordt de pomp niet meer ingeschakeld. 

Reputatie 6
Badge +6

De koperen spiraal in het vat is egaal zwart geoxideerd, dit is normaal, ontstaat door reactie van koper met in het water opgelost zuurstof, chemisch gezien is dit CuO (koper II oxide). Na een tijdje stopt dit oxidatieproces omdat al het zuurstof is opgebruikt. Zolang het water niet wordt ververst, komt er ook geen zuurstof meer bij. Ook door het herhaaldelijk verwarmen en afkoelen verdwijnt er opgelost zuurstof uit het water, na een tijdje is het water 'dood’, zuurstofloos.

​​​​​​ Het water zal zoals eerder omschreven niet “dood” worden omdat de collector leegloopt wordt de lucht, door de lucht in-uit laat van de boiler steeds weer ververst en door de werking van de pomp opnieuw belucht “zie de handleiding”

In een gesloten installatie heeft u helemaal gelijk

Net op de contactvlakken van de kunststof afstandhouder (‘beugel)’ is  een brosse kristalachtige groene aanslag te zien, dit lijkt op koperhydroxcarbonaat  Cu2CO3(OH)2, dezelfde groene aanslag die ontstaat op koperen daken. De ‘C’ hierin  (koolstof) komt bij die groene daken uit de CO2 in de lucht en opgelost in regenwater (zuur), maar waar komt die C in het watervat dan vandaan??  Niet uit het water, niet uit het koper… Kan alleen uit het kunststof van die afstandhouder komen. Mijn hypothese is dat er een chemische reactie ontstaat tussen het koper en de plastic afstandhouder, die langzaam het koper ‘wegvreet’ en daardoor speldenprikgaatjes ontstaan waardoor leidingwater in het vat lekt en dit laat overstromen. Er ontstaat onder de afstandhouder ook geen zwart CuO, het koper blijft blank.

Hier ben ik ook even in verder gaan zoeken, er is idd als enige oorzaak de reactie tussen de afstandhouders en het koper.

Plastic en kunststof zijn hele ruime begrippen. En wat is het materiaal met of zonder toevoegingen om reactie op het koper te krijgen?

Dat de beugels er uit moeten is nu wel zeker.

Mijn eerste lekkage ontstond in 2017, net binnen 5 jaar na installatie in 2012, het tweede lek ontstond in 2020, dit zelf gerepareerd door te solderen, nu (11/7/2022) weer lek - oorzaak moet ik nog bekijken, installatie staat niet in NL.

Wat mij verder opvalt, de tijden tussen de lekkage tussen de 2 en 5 jaar.

Dit is vreemd genoeg, precies de tijd die een “opofferingsanode” nodig heeft.

(Deze is in dit type boilers niet toegepast i.v.m. de materiaal keuze van de boiler)

En ik merk daardoor wel op dat de reactie, spiraal koper t.p.v. de beugel fungeert als “opofferingsanode”

Doorslijten van andere oorzaken is vrijwel uit te sluiten.

De waterkwaliteit (staat niet in NL) ijzerhoudend,gechloreerd,kalk,toevoegingen, enz.kunnen dan ook mede invloed hebben op de contact-reactie in het vat. ( de handleiding geeft ook aan dat per regio (land) de kwaliteit van water kan verschillen).

Met reparatie vervanging zult zelf moeten afwegen of dit haalbaar is, volgens mij bent u daar handig genoeg in.

Als u met een nieuw spiraal volume van 4,2L inhoud, blijft u in de capaciteit van de boiler, en zal deze zeker nog jaren meegaan.

Met de door u laatste geposte informatie, zijn een aantal eerdere reacties niet relevant meer.

Verde probeer ik met u mee te denken, elke oorzaak heeft een grondslag.

(Verder alle bla bla OT maar even laten vervallen, aan uw laatste post heef u hier al een conclusie aan verbonden).

Badge

Denk geen putcorrosie, maar puur slijtage door uitzetting en krimp van de koperen buis die in de harde kunststof beugels hangt. …   gewoon niet weer zo’n slecht product van Remeha kopen.

In het vat heb ik een digitale thermometer hangen. De temperatuur varieert van 40 °C in de winter tot  >70 °C in de zomer,  maximaal zo'n 40°C temperatuurverschil. Een koperen buis van 1 m (1000 mm) lang wordt dan 17/1000000 * 40 * 1000 = 0,68 mm langer. Laat die spiraal eens 10 m lang zijn, dan is het nog maar 6,8 mm. Bovendien; de afstandhouder is van plastic (zacht), de spiraal van koper (hard) dus als er iets doorslijt is het de afstandhouder, niet de spiraal.  

Zolang Remeha dit lekkageprobleem niet oplost, of de spiraal onder garantie vervangt, verdien je de installatie nooit terug.  

.

de afstandhouder is van plastic (zacht), de spiraal van koper (hard) dus als er iets doorslijt is het de afstandhouder, niet de spiraal. 

Helaas werkt slijtage lang niet altijd zo. Bovendien is hier niet (alleen) sprake van slijtage, maar vooral van corrosie.

Voorbeeld: het metaal oxideert een beetje. Het kuntstof schuurt het weer schoon. Metaal oxideert opnieuw. De oxidedeeltjes kruipen in het kunststof waardoor het kuntstof verandert in een soort schuurpapier.

Badge

... Later dit jaar kijken wat er nu lekt. 

Vandaag de boel weer gedemonteerd en bekeken. De eerder gerepareerde spiraal (gesoldeerd) is nog OK, nu zit er een haarscheurtje onderaan in de tank, vlak bij de aansluiting van de pomp.

Op de foto  moeilijk te zien dat het lekt, wel op video;

Dit is op bijna dezelfde plaats als in een reactie uit 2020.

Reputatie 6
Badge +6

@Carrilet Ik heb in de posten van 2020 niet gelezen/gevonden dat er iets gerepareerd is aan deze lekkage.

En er is ook geen garantie meer na 5 jaar! waarbij remeha het op alles af laat weten.

Dit soort scheuren is volgen mij niet eenvoudig te repareren.

Er zijn wel chemische lijmen/dichtingen voor alle materialen, en het zal aan uw vindingrijkheid en handigheid zijn om dit soort lekkages te "dichten.

Ik denk zelf dat de zonneboiler afgeschreven is, alles wat u er zelf nog uit kan halen om de levensduur te lengen is meegenomen.

De statische druk op deze plaats is tenslotte niet meer als het max.vulniveau van de tank.

Badge

Het was de 2e tank al, de 1e was onder garantie vervangen (met bijbetalen!), als de garantie opnieuw ingaat met die 2e, is het nog net binnen de 5 jaar.

Ik ga het scheurtje aan de binnenkant dichtsmeren met PU kit, kijken of dat plakt....

Reageer