Lekkage zonneboiler Remeha Zentasol

Badge
Sinds 2011 heb ik een Remeha Zentasol zonneboiler. Nu begon deze ineens te lekken. Ik heb het vat leeggepompt en opengemaakt om te kijken waar de lekkage vandaan komt. De oorzaak die ik gevonden heb is een "schuur plek" aan de buitenkant van de koperen ringleiding die tegen de buitenkant van het vat aan zit. Blijkbaar heeft krimp en uitzetten van het koper in de acht jaar een lekkage veroorzaakt. Mijn vraag is: zijn er meer mensen waar het boilervat van de Remeha Zentasol plotseling is gaan lekken? Dit lijkt op een constructiefout, dus verwacht ik meer mensen met dit probleem.
Graag hoor ik de reacties.

42 reacties

Remeha biedt geen compensatie. Alleen gericht op verkoop nieuwe boilers. Productiefout wordt niet erkend. Boilervat ligt bij grof vuil. 10 jaar na installatie… Bar slecht product!

Hiermee het bewijs. Lekkage warmtewisselaar op een plek waar hij in de beugel hing.

Er zit verschil tussen zonnepanelen (elektriciteit) en zonnecollectoren (warm water). Zonnepanelen verdienen zich terug in 7 jaar (zolang huidige salderingsregeling er nog is), de terugverdientijd van zonnecollectoren (warm water zonneboiler) bedraagt denk ik 20 jaar, afhankelijk van samenstelling huishouden, grootte boiler en warmwater verbruik.

Reputatie 5
Badge +5

Ik kan dit beamen, de besparing t.o.v. wel/geen zonneboiler was bij mij 5 m3 in de zomer maanden en verwaarloosbaar in de wintermaanden.

@Free Spirit Ik ben benieuwd naar de ‘voorgespiegelde’ besparingen? Wat was je verwachting dat het zou besparen? Ik heb ook voor de keuze gestaan om zonneboiler te nemen, maar op basis van deze topic begin ik er niet aan.

Hier hetzelfde probleem. Zondagochtend ineens water aan het plafond en op de vloer van de keuken. Je zult maar met vakantie zijn dacht ik… Doordat er aan bovenzijde water uit vat kwam, was het niet moeilijk de oorzaak te bedenken. Warmtewisselaar lek. Gelukkig ben ik aardig handig en had ik nog een restantje koperen buis liggen. Dus aftappen en een paar uurtjes sleutelen. Zonneboiler er tussenuit. Dan ga je rekenen en nadenken. 75-100 m3 gas per jaar bespaard. 10 jaar lang € 75,- besparing per jaar. Zelfs na aftrek van de subsidie (destijds was dat € 940,-) heeft de boiler zich nog niet terug verdiend. Tel daarbij op alle materialen die gemaakt moesten worden, productie en transportkosten. En nu de energie en recycling kosten. Dit kost alleen maar extra energie. Als we dit duurzaam vinden! Ik ga Remeha hierover benaderen. En ook politieke partijen hierop bevragen. Steek de subsidie liever in andere vormen van verduurzaming!

Ook wij hadden van de week prijs, na 10 jaar overstroomde ons zonneboiler. De spiraal ziet er slecht uit op de contactoppervlakken. Al hoewel ik nu eenmaal uitgebouwd geen lekkage zie terwijl hij op druk staat.

Het doet me veel pijn om hem nu af te schrijven maar met de schade van badkamerplafond (vanwege de lekkage) er bij opgeteld is het zeker niet rendabel om te repareren. Ik denk dat ik op die plek maar zonnepanelen ga leggen.

Reputatie 7
Badge +6

Gewoon solderen moet kunnen . Als de omgeving ook dun is , zou er een koperen stukje plaat op gesoldeerd kunnen worden nadat dit in model gebogen is . Ik vrees echter dat er meer dunne plekken zullen zijn , waardoor vroeg of laat nieuwe lekkages zullen ontstaan . Van die Hammerite verwacht ik geen wonderen . 

Helaas hebben wij hetzelfde probleem van de lekkage en schuurplekken zoals de foto's laten zien.

De schuurplekken heb is schoon gemaakt en behandeld met 2 lagen Hammerite non ferro en 2 lagen Hammerite metaal lak om verder schuren te beperken. Daarnaast heb ik de kunststof afstandhouders iets ruimer gemaakt. De vraag blijft nu hoe de kleine lekkage aan te pakken. Kan dit met een koperen sok die je er tussen soldeer? Wie heeft hier ervaring mee en kan ons een tip geven. 

Zelfde probleem hier. Al na 9 jaar. Ook contact gehad met Remeha. Helaas zelfs geen onderdelen meer leverbaar om het product te repareren. Zonde, geen duurzaam product zo.

FS volgens mij heet wat jij doet een marginale redenering, of heet dit een salamiredenering?

Daar kun je elk klein onderdeel van een huis wegredeneren totdat er helemaal geen huis meer is.

De reden dat zonnepanelen niet veel uitmaken is simpel: de kosten ervan stellen niks voor in vergelijking met de rest van het huis. Vierduizend euro als ze nieuw zijn tegenover 3 ton voor de rest.

Reputatie 6
Badge +5

De terugverdientijd van panelen wordt meestal gesteld op ongeveer 7 jaar . Ook als die tijd langer is , moet het nog steeds lucratief zijn . Ook bij verkoop van het huis na zo'n 7 jaar .Makelaars zeggen namelijk dat huizen met panelen doorgaans overduidelijk een hogere prijs opbrengen . De lage stroomrekening daardoor wordt altijd als pluspunt bij de verkoop genoemd .

Dat was vele jaren geleden misschien zo, maar in de huidige huizenmarkt speelt het geen rol.
Je moet minimaal al 25.000 overbieden, in sommige streken is 100.000 euro al heel normaal.
Die paar duizend euro voor zonnepanelen spelen geen enkel rol meer.
Overigens 2 jaar geleden toen er nog wel over de prijs van een huis onderhandeld werd, was dat ook al niet meer zo.
De zonnepanelen die op ons huis lagen en die op het huis lagen wat we wilden kopen speelden in de onderhandelingen geen enkele rol.
Misschien dat het over 5 of 10 jaar als het gekkenhuis op de huizenmarkt is afgelopen dat het weer een klein rolletje gaat spelen.

Reputatie 7
Badge +6

Neem jij je verwarmingsinstallatie en zonnepanelen mee naar je volgende adres?

Nee, dat doet niemand, dat bedoelde ik ook.
Gemiddeld verhuizen we om de 7 jaar, alleen daarom kun je hem niet terug verdienen.
Zelfs een investering in zonnepanelen worden op die manier discutabel als je dit meeneemt.
Mijn eigen zonnepanelen kocht ik in 2012 met een terug verdien tijd van 9 a 10 jaar.
Ze waren toen nog wat duurder.
Ik was ook echt niet van plan om te verhuizen, maar het kwam er wel van na 7 jaar.
Dus nooit terug verdient.

De terugverdientijd van panelen wordt meestal gesteld op ongeveer 7 jaar . Ook als die tijd langer is , moet het nog steeds lucratief zijn . Ook bij verkoop van het huis na zo'n 7 jaar .Makelaars zeggen namelijk dat huizen met panelen doorgaans overduidelijk een hogere prijs opbrengen . De lage stroomrekening daardoor wordt altijd als pluspunt bij de verkoop genoemd . Zonneboilers zijn een ander verhaal . Daar zou ik nooit aan beginnen wegens de lange terugverdientijd en de vele meldingen van te vroeg defect raken , waardoor het vaak  meer kost dan opbrengt .

Reputatie 6
Badge +5

Nee, dat doet niemand, dat bedoelde ik ook.
Gemiddeld verhuizen we om de 7 jaar, alleen daarom kun je hem niet terug verdienen.
Zelfs een investering in zonnepanelen worden op die manier discutabel als je dit meeneemt.
Mijn eigen zonnepanelen kocht ik in 2012 met een terug verdien tijd van 9 a 10 jaar.
Ze waren toen nog wat duurder.
Ik was ook echt niet van plan om te verhuizen, maar het kwam er wel van na 7 jaar.
Dus nooit terug verdient.

Een zonneboiler komt nooit uit de kosten.
Op zijn gunstigst na 45 jaar, maar dan moet alles mee zitten.
Afgezien dat het ding technisch dan allang afgeschreven is, vrijwel niemand blijft 45 jaar of langer op de zelfde plek wonen.
Iedereen verhuist wel eens in zijn leven.

Maar idd, slecht ontwerp/uitvoering als zo’n ding rond de 10 jaar van dit soort kuren begint te vertonen.

Het is een ding wat je alleen moet kopen uit idealistische overweging.

Dan is het wel extra zuur als hij er dan na nog geen tien jaar al mee ophoudt.

Reputatie 6
Badge +5

Dus een zonneboiler gaat tien jaar mee en heeft in Nederland twintig jaar nodig om uit de kosten te komen terwijl de mensen zonnepanelen hebben geplaatst met alle financiële voordelen  al twee keer uit de kosten zijn. Welk deel van, dat zou ik de volgende keer anders doen, behoeft toelichting?

Een zonneboiler komt nooit uit de kosten.
Op zijn gunstigst na 45 jaar, maar dan moet alles mee zitten.
Afgezien dat het ding technisch dan allang afgeschreven is, vrijwel niemand blijft 45 jaar of langer op de zelfde plek wonen.
Iedereen verhuist wel eens in zijn leven.

Het is een ding wat je alleen moet kopen uit idealistische overweging.

Dus een zonneboiler gaat tien jaar mee en heeft in Nederland twintig jaar nodig om uit de kosten te komen terwijl de mensen zonnepanelen hebben geplaatst met alle financiële voordelen  al twee keer uit de kosten zijn. Welk deel van, dat zou ik de volgende keer anders doen, behoeft toelichting?

Wij hebben helaas ook lekkage in de boiler van de Remeha Zentasol. De boiler is in 2013 geinstalleerd.

Een mail gestuurd naar Remeha. Direct een antwoord gekregen. Men vindt het jammer dat de lekkage is ontstaan, maar kan er verder niets aan doen. Verder werd er gemeld een installateur te zoeken die de boiler mogelijk kan repareren.

Reputatie 7
Badge +6

Ach , maak je niet druk mensen . We zitten er allemaal wel eens naast . Sommigen zijn helaas vooral druk met anderen aanvallen . Die vinden blijkbaar dat alleen HUN bevindingen kloppen. We kunnen toch ook ons verhaal plaatsen zonder in te gaan op andere meningen ? Als we het dan toch nodig vinden , doe het dan op nette manier. Ik vind dat hier wel wat strenger op gemodereerd mag worden . Er zijn door dit gedrag een aantal mensen verdwenen met vaak hele goede bijdragen die het zat waren…...

Reputatie 7
Badge +6

@Jan 
Ik zou me eerst eens in de materie verdiepen als ik jou was voordat je dergelijk boute uitspraken doet.

Dus dit is niet op de man spelen? Dus wij hebben ons niet in de materie verdiept? Je kan ook blijven praten zonder het over de persoon te hebben? Stel nou dat iemand al 40 jaar in het vak zit waarin deze materie periodiek voorkomt. Dan zeg je toch niet zoiets tegen die persoon? 

Op 1m2 oppervlak schijnt de zon een bepaalde hoeveelheid Watt vermogen die varieert in de dag en in het seizoen. Het aantal Watt x tijd is de hoeveelheid energie in Wattseconden Ws of kiloWattuur kWh. Via drukverlaging en drukverhoging van het ene en het andere medium kan je de temperatuur verhogen. Met de formule P1xV1/T1 = P2xV2/T2 kan je dat uitrekenen. Hierin is P de druk, V het volume en T de temperatuur.

De temperatuur van het medium kan dan zo misschien 140° halen, maar met de hoeveelheid zon per dag op twee panelen krijg je geen 300 liter water aan de kook. Daar heb je veel meer Watts voor nodig dan de zon levert op de oppervlakte van twee panelen. Dan zou immers overal op de aardbol alle water in meren en de zee ook moeten koken overdag.

Je hebt ook nog zoiets als de wet van behoud van energie. Zoveel als erin gaat, zoveel kan er maximaal uitkomen. Een liter water van 140° in een hogedrukpan kan 300 liter niet aan de kook brengen maar wel een paar graden warmer maken. Je kan wel het water in de drinkwaterleiding dat van de straat binnenkomt naar het warmwatervat in je huis voorverwarmen met misschien 20°. Dat is dan je voordeel. Op straat ligt de waterleiding onder de vorstgrens, dus het water is nooit kouder dan 0°. Dus in de winter gaat het voorverwarmen van een vat van 300 liter water bijvoorbeeld van 0° naar 20° en in de zomer van 20° naar 40°. Zoals gezegd, dat waren voorbeeldgetallen.

Met een vergrootglas in de zon kan ik een stuk hout in brand steken. De temperatuur is in het brandpunt dan boven de 100°. Maar ik kan met datzelfde vergrootglas niet een vat van 300 liter water aan de kook krijgen.

Reputatie 6
Badge +5

@Jan 

Die eerste vraag geef ik geen eens antwoord op als je dat zelf niet kunt bedenken.

Geweldig, betrapt op een taalfout, wat dit met het topic te maken heeft ontgaat me, het lijkt mij nu meer op de man spelen.
Ik beëindig hiermee dan ook elke discussie met jou voor nu en in de toekomst.

Reputatie 7
Badge +6

@Free Spirit 

Waarom moeten mensen die een andere mening hebben dan jij zich eerst verdiepen in de materie? Hebben die zich dan niet verdiept in de materie?

Waarom schrijf jij "ik ben verhuisd" en "wordt begrensd" met een "t"? Op school in Suriname zou ik daar een onvoldoende voor krijgen. Dit waren "weetje fouten" waar we geen genade voor kregen zoals wel bij typefouten.

Reputatie 6
Badge +5

@Jan 
Ik zou me eerst eens in de materie verdiepen als ik jou was voordat je dergelijk boute uitspraken doet.
Het is een algemeen bekent feit dat zonneboilers vrijwel niks doen in de winter.
De door jou genoemde temperaturen kloppen ook niet, de boiler wordt begrenst op 85 of 90 graden, de collector loopt op tot 150 graden in de zomer, een vacuümbuis systeem nog 100 graden hoger.
in de winter kwam de boiler bij mij niet boven de 30 graden en is de winst op het gas te verwaarlozen.

Deze informatie is overal op internet te vinden en wordt door gebruikers ook uit de praktijk bevestigd zoals in dit topic.
Ook is te vinden dat de terug verdien tijd op 40 tot 45 jaar zou liggen, dat blijkt nogal optimistisch te zijn in de praktijk, bij mij zat er geen terug verdientijd in.

Reputatie 7
Badge +6

Ik kan dit beamen, de besparing t.o.v. wel/geen zonneboiler was bij mij 5 m3 in de zomer maanden en verwaarloosbaar in de wintermaanden.

Dit is je reinste onzin. De zon warmt het aardoppervlak het hele jaar door op. In de winter is in Nederland de hellingshoek van de straling alleen kleiner dan in de zomer. Maar met de stand van het paneel heb je daarmee rekening gehouden. In de zomer en winter is het te behalen temperatuurverschil even groot, in de zomer wordt het water opgewarmd van bijvoorbeeld 20° naar 40° en in de winter van 0° naar 20°. Je hebt dus het hele jaar door circa 20° voordeel.

Reputatie 6
Badge +5

In de maand juni heb ik voor het eerst kunnen zien wat mijn zonneboiler eigenlijk opleverde.
Even mijn persoonlijke omstandigheden: wij wonen met twee personen in een rijtjeshuis met bad en douche, op de vrijdagen hebben we de kleinkinderen op bezoek die dan in bad gaan.

Sinds ik zonnepanelen heb houd ik de meterstanden bij. Hieronder een opsomming van de maanden juni:

2013 verbruik 6m³
2014 verbruik 5m³
2015 verbruik 4m³ (op vakantie geweest)
2016 verbruik 6m³
2017 verbruik 9m³ (zonneboiler had ineens te lage waterstand, na bijvullen werkte alles weer)
2018 verbruik 6m³
2019 verbruik 10m³ (zonneboiler defect)

Mijn conclusie is dat ik circa 4m³ gas per maand (juni) bespaar met de zonneboiler.

De kosten voor de het nieuwe boilervat zijn € 850,- (coulance regeling, op internet te koop voor € 1066,-). Deze moet dan wel door een installateur geplaatst worden, schatting van deze kosten circa € 100,-. Laat ik de kosten van een kub gas op € 1,- zetten wat voor nu veel te hoog is.
Dan is mijn terugverdientijd dus 4m³= € 4,- /maand, € 950,- / 4= 237,5 maanden, bijna twintig jaar dus. Dan moet deze natuurlijk wel continue blijven werken en in de winter zal ik minder profijt van de zonneboiler hebben waardoor deze terugverdientijd nog langer zal zijn.
Conclusie hieruit: geen nieuw vat kopen!
Een zonneboiler heeft onderhoud nodig en er zullen dus nog meer kosten zijn.

Je verdient de onderhoudskosten (gemiddeld 50 euro per jaar) er niet eens mee terug.
Ik ben er vanaf omdat ik verhuist ben, maar een nieuwe komt er nooit weer.

Lekkages heb ik ook gehad, direct in het begin door onkundige montage.
Er is 2 keer iemand voor terug geweest, de laatste loste de lekkage wel op, maar knoeide koelvloeistof over de pomp besturing, zodat die hele unit een maand later ook vervangen moest worden.
Bij mij gelukkig wel allemaal onder garantie maar zonneboilers=drama.
Ik begin er nooit weer aan.

Reageer