Lekstroom van adapters, afstandsbedieningen en andere wachtende dingen

• 14 March 2021
  • 25 reacties
  • 1234 Bekeken

Er wordt nogal wat reclame gemaakt voor Domotica met allerlei afstandbedieningen.
Daarnaast zitten er veel adapters in de stopkontakten te wachten totdat ze een telefoon mogen opladen.
Volgens mij zijn dit allemaal sluikverbruikers en je leest er nergens iets over.
Wel over het gebruik van wat geschakeld wordt maar niets over wat het verbruik is over de rest van de 24 uur waarin ze moeten wachten.

Heel veel kleine stroompjes maken een grote rivier.

Kan iemand over dat wachtverbruik iets zinnigs zeggen?

25 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Ik heb een de energieverbruiksmanager Huisbaasje van Aurum en en de Energiemeter van Pure Energie tezamen aangesloten via de P1 poort van mijn slimme meter, waarbij de energieverbruiksmanager van Pure Energie gebruik maakt van de voeding van Huisbaasje.

Hierdoor heb ik meer inzicht in het elektriciteitsverbruik en heb daar naar gehandeld. Zo heb ik het sluipverbruik weten te verlagen van ca. 100 W naar tussen de 38 W en 50 W.

Zo heb ik bijv. naast energiezuinige apparaten te kiezen ook het sluipverbruik weten te verminderen door:

-Deurbel op zonne-energie. (Solarbel)

-TV, AppleTV & AV-receiver op één stekkerdoos die met één druk op de knop kan worden uitgeschakeld.

-Stekker schakelaars geplaatst, zodat laptops en telefoons snel en eenvoudig kunnen worden afgekoppeld.

Ik kan dus bevestigen dat energieverbruiksmanagers een beetje elektriciteit verbruiken maar dat door te handelen naar het inzicht wat is verkregen het totale sluipverbruik omlaag is gegaan.

Reputatie 6
Badge +3

@E.M. Dozy  De "standaard” USB-opladers/netvoedingen verbruiken als efficiënte schakelvoedingen in "stand-by”, dus zonder aangesloten apparaat, iets van effectief 0,1-0,2W.
(De powerfactor is wel bedroevend slecht zodat een blindvermogen van 2,5 - 3W resulteert.)

Heb je nog een netvoeding met een ouderwetse transformator kan het sluipverbruik wel enkele watt zijn en de voeding wordt dus ook goed warm. => Bij niet-gebruik uit het stopcontact halen.

Afstandsbedieningen hebben eigenlijk geen sluipverbruik, pas als je een knop drukt wordt batterijstroom verbruikt.

P.S.: Aanvulling op energiemeters - op tweakers.net is een uitgebreide, actieve discussie te vinden.
Bijdragen van mij zijn onder dunklefaser te vinden, zoals bijvoorbeeld hier. YMMV

Zo'n ding met een klein display heb ik ook wel gehad.
Later een model, dat zonder leesbril te lezen was.
Daarvan is de gang reserve accu stuk.
Nu ligt die op de werkbank te verstoffen.
Brennenstuhl is wel een merk met een goede reputatie.

Meet ze...

Haha, dat apparaatje heb ik ook. Met een knopje rouleer je de functies, net als een eenvoudige fietscomputer. Verder niks instellen! Er moeten namelijk batterijtjes in (!!!) om het geheugen te bewaren als je het ding tijdelijk uit het stopcontact trekt. Dat duurt dus niet lang. Maar niet getreurd, eenmaal in een stopcontact een prima apparaat. De echte makke is echter het aflezen van de modus  in de display. De lettertjes die je moet zien zijn namelijk heel klein, zitten net aan de rand en staan in de praktijk ondersteboven. Zaklamp en leesbril dus bij de hand houden.

ps. De gemeente schenkt hier denk ik niks. Ik denk dat de pot met geld onder een andere regenboog stond.

ps. 2 Ik wil ook zo’n romantische lamp. 🙂 Veel plezier ermee.

Reputatie 6
Badge +3

@Jan   Misschien zat er ook een handleiding (in postzegelformaat) bij? - Ik moet wel zeggen dat deze energieverbruikmeters met ingebouwd display ontzettend onhandig zijn, op de plek waar je wilt meten heb je meestal geen goede toegang en slecht licht om af te lezen.

Ik gebruik dus energiemeters welke op afstand uit te lezen zijn via de PC of via een smartfoon. Een bijkomstig voordeel is dat ze zonder display ook een stuk kleiner zij wat handig kan zijn bij stekkerlijsten.
Ze zijn weliswaar wat duurder (vanaf € 25) maar je kan veel makkelijker en uitgebreider de meetgegevens beeldschermgroot in realtime visualiseren en ook opslaan voor verdere verwerking (excel bijvoorbeeld).

Extra functionaliteiten: schakelbaar - timer en schakelklok met kalender

Mijn energiemeters meten sluipverbruik van 100 mW of kleiner vrij accuraat en additioneel de spanning en frequentie in de tijd.

Reputatie 5
Badge +5

@jan, je kunt de handeling van die brennenstuhl PM 231e downloaden op https://www.brennenstuhl.nl/nl-NL/producten/contactdoosadapter/primera-line-energiemeettoestel-pm-231-e

En dan zul je er best wel uitkomen… ;-)

Wie klaagt die krijgt. 

Twee maanden en drie weken duurde de levertijd. 

Een mailtje gestuurd, zo van: “Ja, als ik na 2,5 maand niet betaald heb, zouden jullie toch ook geen geduld meer hebben en aanmaningen sturen?”. Het heeft gewerkt. 

Energiebespaarbox van mijn gemeente 

Mochten voor €60 zelf bespaardingen uitzoeken.

Kijk eens wat we gratis en voor niks krijgen van onze gemeente in Midden-Brabant!

The Box
Kijk eens wat erin zit.

Op dat Verbruik meet ding zat een klein stickertje geplakt op het glas. Mens, niet te lezen joh, bril op, vergrootglas erbij, doe je best maar. Ik heb dat stickertje van een halve postzegel groot op de scanner gelegd en op 3200 dpi 48 bits gescand. He he, eindelijk leesbaar. Ai tell joe, computers moeten altijd doen wat ik wil en niet andersom. Het is pikkiedonker daar op m'n knietjes voor het stopcontact aan de muur, de vrouw heeft er allemaal bloemenpotten voor staan, ik zie geen klap, zo wel.

In werkelijkheid was het zo groot: 

Maarre, waar kan ik nou het verbruik aflezen?

Reputatie 6
Badge +5

@DarkfiberDank voor de link, dat wist ik niet.
Ik heb de mijne anderhalf jaar geleden omgeruild, was toen geen punt.
Overigens niet voor 4K en ook niet voor het lage energie verbruik, maar de andere mogelijkheden.

Off topic:
Ik heb nog een HD ready kleine plasma, maar de beeldkwaliteit is subliem en ik wil die nog lang niet kwijt.
Er is geen enkele led die er tegen op kan, misschien de (4k) Oled wel, alleen kun je die alleen in grote bakbeesten krijgen.
Daar heb ik geen behoeft aan, 37 - 42 inch is groot zat.

Reputatie 6
Badge +3

@Free Spirit   Er zijn blijkbaar nog andere (4k)-reden om de oude, stroom slurpende XL mediaboxen om te willen ruilen. (bericht van 13 maart)

Reputatie 6
Badge +5

Ik heb de Ziggo mediabox Next, zelf om gevraagd en de XL weer ingeleverd.
Zowel de tv als de mediabox (eco) staan in stand-by en nemen samen nog geen watt.
Ik zet de mediabox met de afstand bediening aan en uit en die zet op zijn beurt de tv ook aan en uit.
Wordt geregeld via de HDMI kabel.
De afstand bediening van de tv gebruik ik helemaal niet meer.
De Next is zuinig met energie nog geen 12 watt in bedrijf.

Ik snap alleen niet dat er nog zoveel media boxen niet aan de stand-by norm van minder dan één watt voldoen.
Overigens kijken wij maar een 4 a 5 uur per week tv.
Te veel andere hobby’s en de hele avond kassie kijken, zoals in de jaren 70 en 80 normaal was, doen we al sinds die tijd niet meer.

Als mensen hun media box aan laten staan is dat hun eigen schuld, dan moet je ook niet over een hoge energie rekening klagen.
Maar dit in de berekeningen als norm te verheffen vind ik te ver gaan.

Die mediaboxen xl van Ziggo, zijn ook ouderwetse slagschepen met gigantisch veel mogelijkheden.
Met het energieverbruik dat daar bij hoort.(59W)
Gelukkig zijn er opvolgers.

Reputatie 6
Badge +3

@Harrie LPP  Zeg ik toch - xs4all is KPN. 30 W = verleden tijd? Kijk maar hier voor de diverse Mediaboxen van Ziggo en wat zij allemaal onder stand-by verstaan.

Die van KPN verbruiken ook iets van 5 W, uit bijna net zoveel als aan.
30W is hopelijk toch wel verleden tijd.

Reputatie 6
Badge +3

@Peter van der Wilt  Bedankt voor de toelichting.  In de tabel op de geciteerde CB-pagina staat idd bij gebruik: 4 uur per dag (+ 20 standby). Uit jouw antwoord concludeer ik dat er nog steeds zeer grote verschillen in vermogensopname zijn en is het volgens mij zinvol en nodig bij de set-top boxen dit per type en merk (provider!) concreet te benoemen.
Mijn nieuwe! set-top box (xs4all) verbruikt in stand-by bijna zo veel als tijdens het tv-kijken, gemiddeld dus  4,6 W. Vergeleken met het NL gemiddelde van 15 W heb ik nog een zuinige decoder.

P.S.:
Ik kan me nog aan een Horizonbox van Ziggo/UPC herinneren met een continu-vermogen van ca. 30 W!

Reputatie 5
Badge +5

@Darkfiber Het door ons genoemde stroomverbruik van de set-top box kan helaas wél kloppen; het verschil tussen jouw en onze berekening is dat jij van 4 uur per dag uitgaat, terwijl bij veel huishoudens dit apparaat 24 uur per dag aan staat, ook als de tv uit staat. Providers stimuleren dat ook, zodat er continu updates gedaan kunnen worden en de digitale tv snel opstart. Moderne decoders hebben een echte standby-stand (hoewel je die vaak wel zelf moet activeren), maar oudere meestal niet eens.

En dan kom je met dat sommetje op continu 15 W, wat helaas niet eens het ernstigste geval van energieverspilling door een set-top-box/decoder is, zie https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/apparaten-in-huis/televisie/#digitale-decoder-een-stille-stroomvreter

Reputatie 6
Badge +3

@Imke  Het stroomverbruik op https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/energie-besparen-in-huis i.v.m. tv kijken en audio kan niet kloppen:

Een digitale tv-ontvanger (= set-top box) verbruikt nooit zoveel of zelf meer dan een tv. Dit wordt wel door de CB gesuggereerd. Als ik de  €29 in onderstaande tabel met € 0,22/kWh terug reken na het werkelijke verbruik kom ik op 132 kWh/a en bij 4 uur per dag op een vermogen 90 W voor een "digitale tv-ontvanger”.

Ik zou graag willen weten of dit representatief is, mijn IPTV-STB-Motorola-VIP2952 trekt namelijk 4, 5 W in stand-by en 5 W in bedrijf. Hij staat wel 24 h per dag aan omdat het opstarten bijna 1,5 minuten duurt.

Tv en stereo met apparatuur €25 4 uur per dag (20 uur standby)
Digitale tv-ontvanger €29 4 uur per dag (20 uur standby)

Sommigen laten de pomp, decennia oud, inderdaad het hele jaar aan staaf FS!

Reputatie 6
Badge +5

@Imke Ik denk dat zelf meten een beter inzicht geeft dan de waarden uit die lijst klakkeloos aan te nemen.
Zo even een voorbeeld uit die lijst die ik zo weet en kan vergelijken, de vloerverwarmingspomp.
Volgens het lijstje 125 euro per jaar bij 24 uur werken.
Onduidelijk is (net als bij de CV ketel die genoemd word) of dit over 12 maanden is of over 7 maanden, zeg maar de winter periode.
Maar ik kom met mijn pomp op 42 euro per jaar uit, gewoon gemeten. ( is een derde van 125 euro)
Ik ben daarbij uitgegaan van 7 maanden volle snelheid en 5 maanden in de zomer op een laag pitje.
Maar zelfs als ik hem 365 dagen vol laat draaien kom ik net boven de 60 euro uit, nog niet de helft van de genoemde 125 euro.

Badge +8

Hi @E.M. Dozy, op deze pagina van onze website lees je meer over energieverbruik in huis en welke apparaten echte stroomvreters zijn. 

Reputatie 6
Badge +5

De bond schrijft er regelmatig over: https://www.consumentenbond.nl/zoeken?q=Sluipverbruik&category=website

Bij tests van TV’s wordt het zeker al getest en vermeld in de resultaten.

Overigens is 2W véél te hoog, ik heb met zo’n verbruiksmeter pogingen gedaan (org. Apple) telefoonladers te meten, maar die gebruiken eigenlijk niets.

Op tweakers.net is een discussie hierover gaande: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1676103 (Stroomverbruik Domotica apparatuur)

Ik ben het alleen niet eens met de CB dat een huishouden voor 100 euro is volgens het artikel 450kWh kwijt zou zijn aan sluipverbruik. (=15 tot 20% van het totaal verbruik)
Met een verbruik van 0,5 tot 1 watt per apparaat kun je nooit op dergelijke getallen uitkomen.
Wat ze meenemen is b.v. een slecht geïsoleerde kokend waterkraan en een HDD wordt genoemd, ik denk dan aan bv een NAS HD.
Maar dat is geen sluipverbruik, naar normaal regulier verbruik van die apparaten en soms met een slecht rendement zoals die kokend waterkraan.
Sluipverbruik is in mijn ogen alleen van apparatuur die in stand-by staat en niet gebruikt wordt.
Dan praat je hooguit over 20 tot 30 euro per jaar, of te wel 2 tot 2,5 euro per maand.
Niet iets op wakker van te liggen.
Domotica zal daar misschien wel iets aan toevoegen, maar waarschijnlijk niet veel.
Ik ga dat nog meten met 2 van die net switches die ik heb, gewoon uit nieuwsgierigheid.

@Jan 
Hier ook zoiets.
Ik heb al een afhaal datum.

Daar zat geen meet ding bij.
Huisbaasje mag je wel een tijdje lenen.

Onze gemeente ging centjes uitdelen. Kregen we allemaal een tegoedbon van €60 om energiebespaardingen van te kopen. Dus ik dacht, doe mij maar zo'n energie verbruik meet ding , zo'n sjieke en niet goedkoop. 27 December besteld, levertijd binnen twee weken. Ik ben nu 2,5 maand verder, nog niets ontvangen. Wel een mailtje vandaag dat er binnen twee weken iets komt. Dat hadden ze al eerder gezegd. 

Maar ik ga dan die lekstromen die hier genoemd worden ook eens meten. Twee watt maal 24 uur maal 365 dagen is 17,5kWh per jaar. En als je nog meer apparaten hebt dan kan het toch wat oplopen. Je hebt van die stekkerblokken met een aan/uit knop erop. Dan leg je de boel stil. Die knop is er gekomen van de discussie over energiebesparen in de jaten '70. Ik dacht dat m'n computer 1 Watt is met een led monitor. 

Moderne adapters hebben een geschakelde voeding en hebben daardoor een lage nullast.
Ik heb een paar kastjes die lampen schakelen en van alles meten, die verbruiken ½W per stuk.
Vroeger zat er een transformator in die een paar watt verbruikte om het magnetisch veld in stand te houden.
Zo bezit ik nog een lampje dat ik kocht met een 20W halogeen lampje er in.
De lamp is vervangen door een 1W LED.
De schakelaar zit na de 12V adapter die permanent 5W consumeert.(travo)
Dus een lamp van 1W verbruikt dan 6W als die aan is.
Eigenlijk moet ik die vervangen omdat dit €10 p/j extra kost.

Ook bij een TL buis, heb je met een voorschakelapparaat te maken die het verbruik hoger maakt.
Hierdoor is het verbruik 15-20% hoger dan wat op de buis staat. Maar dan alleen als het aan staat.

Sommige adapters kunnen er niet tegen als je ze onbelast in het stopcontact laat.
Ze raken eerder defect.

Reputatie 5
Badge +5

De bond schrijft er regelmatig over: https://www.consumentenbond.nl/zoeken?q=Sluipverbruik&category=website

Bij tests van TV’s wordt het zeker al getest en vermeld in de resultaten.

Overigens is 2W véél te hoog, ik heb met zo’n verbruiksmeter pogingen gedaan (org. Apple) telefoonladers te meten, maar die gebruiken eigenlijk niets.

Op tweakers.net is een discussie hierover gaande: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1676103 (Stroomverbruik Domotica apparatuur)

Het verbuik per apparaat is al lang niet meer zo groot als dat het twintig jaar geleden was, maar het aantal apparaten loopt inderdaad wel erg op.
Denk ook aan de koffiezetter (ja inderdaad, als je die met drukknop start dan heeft hij sluipverbruik), de TV, wekkers, draadloze telefoons (zijn er nog te koop met draad?), printers etc. etc.
Als je 25 apparaten zou hebben die continu twee watt gebruiken heb je het over 438 kWh per jaar, tegen de 100 euro. Maar om die allemaal steeds uit te zetten als je ze niet gebruikt is niet te doen.

Maar het is wel zo dat als je een goedkoop 'slim’ apparaat koopt je er meteen rekening meer kunt houden dat het vaak meer geld gaat kosten aan sluipverbruik dan het ding zelf kost.
Ik ken zo het sluipverbruik van een 'slimme’ lamp niet maar als dat 2 W is kost zo'n ding je dus 4 euro per jaar aan sluipverbuik, en dan heb je hem dus nog niet eens gebruikt. Na 5 jaar loopt dat dus wel op. Het hele huis met zulke dingen volhangen zou een dure grap worden. Misschoen moet de CB het sluipverbuik van die dingen eens meten.

Reageer