Liander en slimme meter


Ik heb een vraag..

Liander komt bij mij met een brief over de slimme meter. Ik heb principieel bezwaren tegen een slimme meter.
In de brief zeggen ze nu dat mijn hoog-laag tarief niet meer gaat werken omdat ze dat alleen nog "kunnen" aanbieden via de slimme meter.
Dus dat ik met mijn huidige domme meter wordt afgesloten van de dienst, gesplitst tarief.

Mijn vraag.. mag Liander dit stellen?

Met dank..

33 reacties

Ja, het ouderwetse signaal om te switchen van dag naar nacht gaat verdwijnen.
Liander is in uw omgeving eigenaar van het elektra en gas netwerk. Dit houd dan ook in dat liander dit mag stellen, ja

Zoals A Deen hier boven aan geeft is het straks door wijzigen in de technieken en verbeteringen aan het netwerk niet meer mogelijk voor de conventionele meter een dubbel tarief te meten.

Vraag ik me dan even brutaal af; bent u bent met het minimale verschil hoog/laag tarief? Dat het bij de meeste huishoudens nog geen 10 euro op jaarbasis oplevert?

Welke bezwaren heeft u tegen de slimme meter?

Zoals A Deen hier boven aan geeft is het straks door wijzigen in de technieken en verbeteringen aan het netwerk niet meer mogelijk voor de conventionele meter een dubbel tarief te meten.


Ach, niet kunnen, het oude signaal is nog een puls bovenop de electra en het is echt een hele ouderwetse techniek en die moderne meters werken daar gewoon niet mee. Ik dacht in 2021 moet iedereen of vrijwel iedereen sowieso een moderne meter hebben waarna ze in hoog tempo die oude ferarismeters af gaan keuren waarna de weigeraars alsnog, maar nu op eigen kosten, een moderne meter mogen installeren dus voor wie hou je het in de lucht?
@A. Deen De elektriciteitsmeter schakelt tussen een hoog en een laag tarief. Dit werkt nu met een signaal dat via het elektriciteitsnet loopt, het toonfrequent signaal. Door veranderingen aan het hoogspanningsnet komt dit signaal in de toekomst niet meer door. Hierdoor kunnen oude elektriciteitsmeter niet meer schakelen tussen het hoge en het lage tarief. Vanaf dan heb je dus een slimme meter nodig om gebruik te maken van het dubbeltarief

ik begrijp zoiezo niet zogoed waarom je een slimme meter tijdens de gratis plaatsing zou weigeren. Ten eerste werkt een slimme meter het zelfde als een conventionele meter. En je kan hem zelf zo dom maken als je wil.

Wanneer je zelf bewust kiest om hem alsnog te weigeren word je op de consequenties gewezen dat wanneer de slimme meter in de toekomst wel verplicht word, de kosten voor je eigen rekening komen.

De slimme meter is niet ontwikkeld omdat dit zomaar handig is. De slimme meter is ontwikkeld voor de toekomst waar we naar toe gaan en het netwerk zo op deze manier alvast klaar te maken voor de veranderingen die op energie gebied komen gaan.
Badge +8
Zijn er ondertussen nog ontwikkelingen, @J W Veldsink? Mocht je het nog niet gelezen hebben; op onze website schrijven wij het volgende over het weigeren van slimme meters.

Ik heb net ook zo’n brief ontvangen, met dagtekening 20 juli 2020. Deadline om te reageren is 3 augustus 2020. Handig om zoiets midden in de vakantieperiode te versturen.. Mijn overweging om geen slimme meter te nemen vloeit voort uit onderzoek van een van onze universiteiten dat slimme meters meer aftikken dan domme meters. Is dat inmiddels anders ? Is inmiddels bewezen dat slimme meters accuraat werken ? Ik hoor het graag.  

Is inmiddels bewezen dat slimme meters accuraat werken ? Ik hoor het graag.  

Is er ooit bewezen dat de slimme meter niet accuraat werkt? Er is een publicatie geweest, jaren geleden, waarin een paar onderzoekers twijfels hadden bij specifieke scenario's, nooit gedocumenteerde gevallen. Als u uw oren laat hangen naar (oude) verhalen op internet dan kan ik u verzekeren dat niet bewezen is dat de aarde rond is en ook niet dat de slimme meter accuraat is, en dat dit ook nooit “bevredigend” bewezen gaat worden.

Ja, de universiteit Twente heeft bewezen dat slimme meters flink teveel kunnen aftikken. Verder ervaren nogal wat mensen kennelijk een hogere rekening. Daarom is er denk ik ook ook dit uitgebreide Consbond advies:

 

Betrouwbaarheid slimme meter

Het installeren van een slimme meter heeft normaal gesproken geen invloed op je energierekening.

Soms zien consumenten echter toch een onverwachte stijging van hun verbruik na plaatsing van een slimme meter. Redenen hiervoor kunnen zijn:

Na installeren van een slimme meter stuurt de energieleverancier je voortaan een maandelijks overzicht van je energiegebruik. Het verbruik daarop kan hoger zijn dan wat je zou verwachten op basis van je ‘normale’ jaarverbruik, bijvoorbeeld omdat het de afgelopen 2 maanden winter was. Maar op je jaarrekening wordt dit uiteindelijk gecorrigeerd.

Als de vervangen meter een erg oude draaischijfmeter was, kan die in de loop der tijd langzamer zijn gaan draaien. Je betaalde de afgelopen tijd daardoor eigenlijk te weinig, omdat de meter een te laag verbruik mat. Je hoeft natuurlijk niet met terugwerkende kracht bij te betalen, maar het verbruik dat je nieuwe meter aangeeft kan bij gelijke omstandigheden wat hoger liggen.

uitzonderlijke gevallen kan de nieuwe meter zelf gebreken vertonen. Zo blijkt uit onderzoek van de Universiteit Twente dat sommige typen slimme meters onder bepaalde extreme omstandigheden te hoge meterstanden (voor stroom, niet voor gas) kunnen aangeven. Netbeheer Nederland, de brancheorganisatie van de netbeheerders, heeft tot nu toe geen enkel geval gevonden waarin dit verschijnsel zich bij een huishouden voordeed. Maar andere defecten aan de meter zijn ook mogelijk. Om defecten op te sporen en onverwachte grote afwijkingen in energiegebruik te verklaren heeft Netbeheer Nederland een stappenplan opgesteld:

  • Controleer zelf of je onverklaarbare verhogingen of verlagingen in je eigen energieverbruik hebt – zo niet, dan is er geen aanleiding om verder onderzoek te doen.
  • Zie je wel onverklaarbare afwijkingen? Vergelijk dan je jaarverbruik met het verbruik van vergelijkbare huishoudens – dat kan via het Nibud.
  • Is je verbruik hoger dan dat van vergelijkbare huishoudens of veel hoger dan voorheen? Kijk dan of dit te verklaren valt door bijvoorbeeld veranderingen in je gezinssamenstelling, nieuwe – of juist heel oude – apparaten, ‘grootverbruikers’ als elektrische boilers, infraroodpanelen, vijverpompen of waterbedden. Een lijst van ‘energieslurpers’ vind je bij Milieu Centraal.
  • Heb je nog steeds geen verklaring voor je energieverbruik? Vraag dan je energieleverancier om mee te denken: zo kun je nauwkeuriger controleren waar je verhoogd verbruik vandaan komt.
    Pak voor het gesprek je jaaroverzichten van de afgelopen jaren erbij, of vraag deze op bij je energieleverancier. Kom je er samen met de energieleverancier niet uit, dan kan je netbeheerder het onderzoek overnemen.
  • Hebben de voorgaande stappen geen verklaring opgeleverd? Neem dan contact op met je netbeheerder. Deze kan een gespecialiseerde doormeting komen maken van de elektriciteit in je woning en je energiemeter. Soms komen daardoor nog onverwachte technische oorzaken naar voren. Blijkt uit de meting dat er een fout in de (slimme) meter zit, dan zijn de kosten voor de netbeheerder.
    Blijkt de meter in orde (en de oorzaak bijvoorbeeld in apparatuur in huis te zitten) dan zijn de kosten voor de consument. Netbeheer Nederland heeft deze kosten tot nader orde verlaagd tot €100,-.
    Om lange wachttijden en onnodige metingen te voorkomen is het belangrijk dat je pas om de doormeting vraagt als je de voorgaande stappen echt grondig doorlopen hebt.

Vandaar mijn vraag of slimme meters tegenwoordig goed meten. Zijn er geen mensen meer die na installatie ineens een hogere rekening krijgen. Wordt de meter vervangen als dat gebeurt. Zonder vertrouwen in de goede werking hoef ik nl. geen slimme meter.  

Zonder vertrouwen in de goede werking hoef ik nl. geen slimme meter.  

Iedereen overtuigen is gewoon geen haalbaar doel. We zullen het dus zonder uw vertrouwen moeten doen en ik denk dat het wel goed komt.

@promar74 
U wenst een draaischijf meter te behouden.
Echter, die worden niet meer geleverd.
En de oude meter gaan ze verwijderen.

U krijgt een meter met de nieuwe meet techniek.(geen keuze)
De keuze is dus, een meter met een draadloos communicatie module of niet.

Praat dus niet over wel of niet slim.
Het slimme van de meter is een heel ander verhaal.

Reputatie 6
Badge +3

@Wortelstamper@promar74 Als je op deze aanbiedingsbrief van de netbeheerder niet reageert blijft de oude draaischijf meter gewoon hangen weet ik uit eigen ervaring. Ik had tot nu toe twee van deze brieven.

Als je zelf stroom opwekt wordt je meter (wettelijk) verplicht voor 2023 vervangen om de afbouw van de salderingsregeling uit te kunnen voeren.

Als de betreffende serie van draaischijfmeters wordt afgekeurd kan je natuurlijk een vervanging verwachten.

@Wortelstamper@promar74 Als je op deze aanbiedingsbrief van de netbeheerder niet reageert blijft de oude draaischijf meter gewoon hangen weet ik uit eigen ervaring. Ik had tot nu toe twee van deze brieven.

Als je zelf stroom opwekt wordt je meter (wettelijk) verplicht voor 2023 vervangen om de afbouw van de salderingsregeling uit te kunnen voeren.

Als de betreffende serie van draaischijfmeters wordt afgekeurd kan je natuurlijk een vervanging verwachten.

Zeker, maar als je de vervanging tegenhoud en als ik de publicaties goed begrijp, is het tegen die tijd dan wel rekening man.

@A. Deen 
Toen het duidelijk was, dat de tariefdraden in mijn wijk niet meer werkten.
Hebben ze alle meters vervangen. Wel of geen afkeur.
Ik had toen al een meter zonder draaischijf, maar wel met een mechanisch telwerk.
Als je straat aan de beurt is, krijg je een nieuwe.
Voor 2023 is iedere straat aan de beurt.
 

@A. Deen 
Toen het duidelijk was, dat de tariefdraden in mijn wijk niet meer werkten.
Hebben ze alle meters vervangen. Wel of geen afkeur.
Ik had toen al een meter zonder draaischijf, maar wel met een mechanisch telwerk.
Als je straat aan de beurt is, krijg je een nieuwe.
Voor 2023 is iedere straat aan de beurt.
 

Weet ik, maar als je de meter eerder weigert mag de installatie dan wel zelf betalen.

Reputatie 7
Badge +5

wat is nou echt de kern van de weerstand tegen slimme meters? dat van dat onnauwkeurig meten is natuurlijk een smoes.

wat is nou echt de kern van de weerstand tegen slimme meters? dat van dat onnauwkeurig meten is natuurlijk een smoes.

Tweeledig, de mensen die meer terugleveren dan afnemen worden automatisch gesaldeerd en dat kunnen ze dan niet stoppen, ik ken er die die meter met hand en tand denken te gaan verdediging. (Type: arme mensen die het geld echt hard nodig hebben) en de rest zijn wappies die bij ieder nieuw apparaat of nieuwe techniek op Internet gelezen hebben dat het niet goed is of gevaarlijk.

Reputatie 6
Badge +4

wat is nou echt de kern van de weerstand tegen slimme meters? dat van dat onnauwkeurig meten is natuurlijk een smoes.

Het is eigenlijk topsecret, maar vooruit dan maar😂

Ik heb de slimme meter geweigerd omdat ik a) geen zin had om mijn gangkast leeg te halen en b) ik slimmer ben dan de slimste meter.😉😎

Ik verwacht overigens nog wel een final free offer voor een volgende keer.

 

Reputatie 7
Badge +5

dank! gewoon binnen een half uurtje in een paar woorden tot de kern van de zaak 😉 zouden er vaker moeten doen 🤗

Overigens is "slimme meter" echt de grootste misnomer uit de geschiedenis want het enige dat dit ding kan is communiceren, er zit niets slims aan. Sterker, we zouden best wel eens snel moeten investeren in meters met echte lokale intelligentie als er schot komt in het intelligente grid.

Reputatie 7
Badge +5

aan de andere kant, die meter zit alleen maar te kijken hoeveel er in en weer uitgaat. de echte slimmigheid moet binnen zitten, daar waar de slimheid nodig is, bij de warmtepomp, de zonnepanelen en de grote afnemers. laat de portier maar tellen hoeveel er binnenkomen en weer naar buiten gaan

Ik zie dat als je nu een nieuwe meter laat plaatsen, je met achterhaalde techniek komt te zitten: 

 

'Grenzen datacapaciteit huidige slimme meters zijn al in zicht'

Miljoenen slimme meters in Nederland zijn niet geschikt om te voorzien in de hoeveelheid data die naar verwachting nodig is voor de energietransitie. De gebruikte cdma-techniek vormt hierbij een obstakel, maar vervanging op korte termijn is duur.

In Nederland moeten er eind 2020 zo'n 4,4 miljoen slimme meters zijn geplaatst en de communicatie van deze meters verloopt via de mobielenetwerktechnologie cdma. Voor gebruiksscenario's die nodig zijn voor de energietransitie is die techniek niet geschikt en de grenzen komen nu al in zicht, volgens onderzoek dat het ministerie van Economische Zaken liet uitvoeren door onderzoeksbureau Dialogic.

"Noch de technologie, noch het netwerk zijn in staat om de communicatiebehoefte te dragen die wordt voorzien in de energietransitie en voorbij de slimme meter", luidt de conclusie van het onderzoek, dat aantekent dat cdma end of life is. Voor het optimaal balanceren van vraag en aanbod op het elektriciteitsnet, is gedetailleerde data nodig maar cdma is niet geschikt om die te leveren.

In eerste instantie werd bij de huidige slimme meters één waarde per dag uitgelezen, maar de vraag naar kwartierwaarden, de P4-intervaldata, die eens per dag worden opgehaald groeit, wat de druk op de capaciteit doet toenemen. De verwachting is dat voor de energietransitie het real-time ophalen van secondenwaarden nodig is, maar volgens het rapport is dit praktisch gezien niet mogelijk met het cdma-netwerk tenzij er fors geïnvesteerd wordt in de infrastructuur. Of die investeringen zinvol zijn is de vraag, aangezien het onderzoek stelt dat het 'zeer aannemelijk is dat in de toekomstige slimme meterstandaarden cdma geen rol meer zal spelen, en andere connectiviteit zal worden toegepast.'

De huidige slimme meters bieden echter beperkte ondersteuning voor andere connectiviteit. Tegelijkertijd is de verwachting dat de huidige meters minimaal tot 2038 á 2040 in bedrijf blijven. Vervanging van cdma of het gebruiken van niet-ondersteunde frequenties vergt flinke investeringen en een omvangrijk traject, stellen de onderzoekers.

Nieuwere technieken als lte-m en nb-iot zijn gezien de hogere capaciteit en betere dekking vele malen beter, is de conclusie verder. "We zien dat de grenzen van cdma gezien de toenemende datavraag in zicht komen." De redenen voor de keuze voor cdma waren onder andere de onafhankelijkheid van het lichtnet, de onafhankelijkheid van mobiele aanbieders en het volledig gescheiden zijn van het netwerk. Momenteel exploiteert Utility Connect het cdma-netwerk voor netbeheerders Liander, Stedin en Westland Infra. Enexis gebruikt wel al lte-meters.

De onderzoekers stellen desondanks geen reden te zien om vast te houden aan cdma, gezien de voordelen van andere technieken en openbare netten, zoals de langere levensduur, flexibiliteit dankzij de mogelijkheid tot roaming en wisselen tussen aanbieders en de betrouwbaarheid bij storingen.

 

Dus dit is wellicht nog een reden om het maar even niet te doen. Naast de twijfels over de betrouwbaarheid. Bovendien, waarom zou je een extra stralingsbron in huis willen hebben ?

 

 

Bovendien, waarom zou je een extra stralingsbron in huis willen hebben?

Nee, ik moet er ook niet aan denken😚

Reputatie 7
Badge +5

oplossing is simpel, p1 connector aansluiten, uitlezen en uploaden via internet, de sim alleen gebruiken voor de afrekenwaarden. en die seconden waarden zijn natuurlijk alleen lokaal van belang, daar zit de besturing

Bovendien, waarom zou je een extra stralingsbron in huis willen hebben?

Nee, ik moet er ook niet aan denken😚


Of ik nu 18 of 20 stralingsbronnen heb, maakt niets meer uit.
En een slimme meter doet veel meer als het verbruik doorgeven.
Zo kan de meter ook doorgeven dat de stroom uit valt.
Ik verwacht ook wel een toeslag in de toekomst voor de extra bezoeken van de meteropnemer bij weigeraars. 
Mijn meter heeft een deurtje, waar ze het communicatie module kunnen wijzigen.

Reputatie 6
Badge +4

Zo kan de meter ook doorgeven dat de stroom uit valt.
Ik verwacht ook wel een toeslag in de toekomst voor de extra bezoeken van de meteropnemer bij weigeraars. 

Dat kan ik ook zonder slimme meter eenvoudig doorgeven. De laatste keer dat bij mij de stroom uit viel, is zeker 20 jaar geleden trouwens. 

De toekomst zal uitwijzen of mijn verwachting of jouw verwachting uit gaat komen v.w.b. plaatsing slimme meter na weigering. Ik gok op mijn verwachting… En hoezo ‘extra’ bezoek? Hij is niet eerder bij mij aan de deur geweest.

Reageer