Liander en slimme meter

Ik heb een vraag..

Liander komt bij mij met een brief over de slimme meter. Ik heb principieel bezwaren tegen een slimme meter.
In de brief zeggen ze nu dat mijn hoog-laag tarief niet meer gaat werken omdat ze dat alleen nog "kunnen" aanbieden via de slimme meter.
Dus dat ik met mijn huidige domme meter wordt afgesloten van de dienst, gesplitst tarief.

Mijn vraag.. mag Liander dit stellen?

Met dank..

33 reacties

Er zijn tijden geweest dat het wel iedere maand wel een keer uit viel.
Maar ze zijn ook in de buurt heftig aan het wroeten geweest in de grond.
De meteropnemer komt af en toe langs, ook bij de slimme meters.

En wat TF betreft. Dat betreft het hele land.
https://www.netbeheernederland.nl/nieuws/toonfrequentsignaal-verdwijnt-op-1-juli-2021--1382

@A. Deen 
Toen het duidelijk was, dat de tariefdraden in mijn wijk niet meer werkten.
Hebben ze alle meters vervangen. Wel of geen afkeur.
Ik had toen al een meter zonder draaischijf, maar wel met een mechanisch telwerk.
Als je straat aan de beurt is, krijg je een nieuwe.
Voor 2023 is iedere straat aan de beurt.

Weet ik, maar als je de meter eerder weigert mag de installatie dan wel zelf betalen.

Dat klopt niet. Als een meter wordt afgekeurd MOET de netbeheerder jouw een nieuwe leveren. Daar mogen ze geen vergoeding voor vragen. Ook niet als ze daar een slimme meter voor neerzetten. 

“Uw netbeheerder is wettelijk verplicht om er voor te zorgen dat de bij u geplaatste meter aan de  geldende wettelijke eisen blijft voldoen. Een afgekeurde meter past niet in dat plaatje en moet daarom vervangen worden. De netbeheerder heeft anderhalf jaar de tijd om alle meters uit een afgekeurde steekproef te vervangen.”

@A. Deen 
Toen het duidelijk was, dat de tariefdraden in mijn wijk niet meer werkten.
Hebben ze alle meters vervangen. Wel of geen afkeur.
Ik had toen al een meter zonder draaischijf, maar wel met een mechanisch telwerk.
Als je straat aan de beurt is, krijg je een nieuwe.
Voor 2023 is iedere straat aan de beurt.

Weet ik, maar als je de meter eerder weigert mag de installatie dan wel zelf betalen.

Dat klopt niet. Als een meter wordt afgekeurd MOET de netbeheerder jouw een nieuwe leveren. Daar mogen ze geen vergoeding voor vragen. Ook niet als ze daar een slimme meter voor neerzetten. 

“Uw netbeheerder is wettelijk verplicht om er voor te zorgen dat de bij u geplaatste meter aan de  geldende wettelijke eisen blijft voldoen.

U heeft volkomen gelijk. Ik zat in mijn hoofd met een scenario waarin de klant alsnog een nieuwe meter wil, eenmaal afgekeurd moeten ze een nieuwe meter plaatsen en dat hoef je inderdaad niet zelf te betalen.

Tarief is er hier een jaar vanaf geweest.
Dit had als resultaat, dat ik ook een heel jaar laag tarief betaald heb.
Als je een storing melding deed, kreeg je te horen: “geniet van het lage tarief”
Dat was in de tijd, dat ze net gingen schakelen tussen het oude en nieuwe(GPRS) slimme meters systeem.

Ik ken ook nog mensen die zo'n oertype slimme meter van oxxio hebben.
Dat was toen de enige leverancier die eigen meters plaatste.
Die kan geen meterstanden meer doorgeven.

Ik ken ook nog mensen die zo'n oertype slimme meter van oxxio hebben.
Dat was toen de enige leverancier die eigen meters plaatste.
Die kan geen meterstanden meer doorgeven.

Dat wordt een ellende met die slimme meters die om de zoveel jaar vervangen moeten worden om allerlei redenen.
Ik heb hier binnenshuis voor monitoring nog een ferrarismeter van Landis & Gyr die het gewoon wel doet. Het model dateert van 1933 staat er op.

En zie je verschil tussen de meters?

Nu niet want hij staat niet op het hele huis geschakeld.

Ik heb hem wel eens vergeleken en het ding is goed. Ferrarismeters zijn gewoon intrinsiek tamelijk betrouwbaar tenzij het mechanisme of lagering echt stuk of geblokkeerd is. Je ziet dat het ding werkt. Dat is iets wat je van electronica niet kunt zeggen. Je krijgt er alleen een getal uit maar of dat klopt moet je maar aannemen.

Dat is ook de reden dat ik liever een goedkope analoge multimeter heb dan een goedkope digitale. Een goedkope digitale zei me eens dat er 15 volt op stond. Het waren er 230. Ik heb hem ook maar niet naar de kringloop gebracht...

Toen mijn analoge meter stuk ging kocht ik een Fluke.
Die heb ik al tientallen jaren.

Reageer