Consumentenbond.nl
Vraag

Ligging extra zonnepanelen

• 20 februari 2021
  • 16 reacties
  • 126 Bekeken

Op mijn huis liggen 24 panelen van 8 jaar oud op het op het westen gerichte dak (opbrengst ca. 35 kwh pj). In principe hebben ze zichzelf nu terugverdiend, maar omdat ze nog prima functioneren, kunnen ze nog jaren (gratis) mee.

Ivm inductie koken en elektrische auto wil ik zonnepanelen bijplaatsen. Er zijn 4 opties.

1. Bij de bestaande op west (ander model).
  2. Oostzijde (minder opbrengst maar betere spreiding van de opwekking over de dag (vooral interessant als de salderingsregeling wordt afgeschaft) 
  3. Op schuur op west (als dak woning, maar beetje schaduw)
  4. Op schuur op oost (dak is platter en pikt dus wat van zuid/west mee)

Welke positie adviseren de kenners onder jullie? Ik heb er nog niet met de leverancier over gesproken.

16 reacties

Ik hoop voor je dat de opbrengst groter was dat de 35 kWh per jaar die je vermeldt.

Wat is de precieze hoek van oost versus west? In eerste instantie zeg ik oost; inderdaad vanwege de betere spreiding.

Reputatie 7
Badge +6

De beste optie vind ik : Selecteer een paar leveranciers en laat die ter plaatse naar de mogelijkheden kijken . Laat die offertes met de huns inziens beste oplossingen uitbrengen . Verdiep jezelf ook in de materie als je dat nog niet gedaan hebt . Dan weet je zelf ook ongeveer wat je wel en niet wil . In theorie neig ik ook naar aanvulling op oost . Beter is om een deskundige ter plaatse dat te laten bekijken waarbij ook bekeken kan worden of schuur- of woningdak gunstiger is. 

De opbrengst moet natuurlijk 3500 kWh zijn.

De nok lijn van woning en schuur liggen ca 5 graden zuid zuid Oost

Dan denk ik nog steeds oost, maar E.T. heeft gelijk, wij kunnen hier het totale plaatje toch niet overzien.

Reputatie 7
Badge +6

Volgens mij is op west het beste omdat je daar de meeste opbrengst hebt. Voorwaarde is dat de auto laadt en de kookplaat aan staat voor koken als het overdag is. Anders zit je (na voltooiïng van de salderingsregeling) overdag zonne-energie voor circa 6 cent op het net te zetten om het na zonsondergang voor circa 22 cent terug te pakken. Dat schiet niet op. Moet het niet zijn 5 graden oost van zuid?

Als er gesaldeerd gaat worden is oost-west spreiden afaik toch echt beter dan alleen oost of west. Op zijn minst voor je basisverbruik. Mocht er een thuisbatterij komen dan scheelt het ook als je zonnedag zo lang mogelijk is in plaats van een hoge piek. Ook profiteer je met spreiding beter van dagen met maar één van de twee dagdelen mooi weer.

Ik heb er wel eens naar gezocht maar zover ik weet zijn er vrijwel geen onderzoeksgegevens naar wat zonnepanelen daadwerkelijk opbrengen als functie van de verticale en horizontale hoek. Het is in principe ook regio-afhankelijk vanwege microklimaatverschillen. De cirkel/bolvormige figuur die je altijd ziet is puur theoretisch. Oost zou trouwens ook meer moeten opbrengen omdat het in de ochtend kouder is. Zonnepanelen doen het beter als het koud is.

Reputatie 7
Badge +4

ik zou ook proberen je opbrengst te spreiden over de dag, zuid zou een mooie aanvulling op west zijn.

overigens is er genoeg te vinden over de ideale hellingshoek: De ideale hellingshoek voor zonnepanelen. (siderea.nl)

Toch zijn ook dit geen metingen. Dit soort zaken wordt echt interessant als er gesaldeerd gaat worden. Dan worden heel steile en zelfs verticaal staande panelen interessant omdat zonlicht in de winter, in de vroege ochtend en tegen zonsondergang financieel veel gaat opbrengen en de stroom die je rond de middag in de zomer maakt vrijwel of soms zelfs helemaal niets. 

Reputatie 5
Badge +4

Ik had in mijn vorige woning 8 panelen op het oosten liggen, de dak hoek was vrij stijl zodat de lage zonnestand 's ochtends er recht op scheen.
Dus een redelijk ideale situatie.
De opbrengst was het zelfde als de 7 panelen op het zuiden die voor zuid onder de ideale hoek lagen.
Je hebt vrijwel nooit te maken met een pal oost zuid west situatie, er zal altijd wel iets links of rechts van oost, zuid of west liggen.
Bij mij was dat 20 graden.
Bij keuze tussen oost of west onder de zelfde omstandigheden verdient oost de voorkeur.
De lucht is 's ochtends helderder en 's middags ontstaan vaak stapelwolken die heel vaak tegen de avond steeds dichter worden.

De noklijn staat idd ca. 5 graden naar oost, dus west krijgt iets meer tijd dan Oost. Op de schuur is Oost een stuk vlakker en pikt daardoor ws nog een stukje zon na de zuidstand mee. Op basis van jullie adviezen denk ik toch sterk aan Oost op de schuur. Extra voordeel dat wel er dan niet tegenaan kijken, want het is wel zonde van de mooie rode Oudhollandse pannen. Op Oost kijkt er alleen de schapen ernaar.

Reputatie 5
Badge +4

ik zou ook proberen je opbrengst te spreiden over de dag, zuid zou een mooie aanvulling op west zijn.

overigens is er genoeg te vinden over de ideale hellingshoek: De ideale hellingshoek voor zonnepanelen. (siderea.nl)

De ideale hellingshoek bestaat eigenlijk  niet, het diagram wat ze laten zien komt op 30 graden uit, maar is het resultaat van gemiddelden.
Ideaal is in de winter steiler dan in de zomer, in de winter zou dat op kunnen lopen tot 75 graden, in de zomer terug tot 25 graden.
Helaas heb je de hoek van het dak niet voor het kiezen.

Reputatie 7
Badge +6

@Free Spirit Een gat in de markt dus …. Met de zon mee kantelende panelen …. :thinking::relaxed:

Reputatie 5
Badge +4

De noklijn staat idd ca. 5 graden naar oost, dus west krijgt iets meer tijd dan Oost. Op de schuur is Oost een stuk vlakker en pikt daardoor ws nog een stukje zon na de zuidstand mee. Op basis van jullie adviezen denk ik toch sterk aan Oost op de schuur. Extra voordeel dat wel er dan niet tegenaan kijken, want het is wel zonde van de mooie rode Oudhollandse pannen. Op Oost kijkt er alleen de schapen ernaar.

Nog een ander mogelijk voordeel, je kunt misschien de zelfde omvormer gebruiken omdat het piek moment op verschillende tijden hebt.
Ik had dan wel een omvormer met twee trackers, ik weet niet of dat ook voor jou geldt of dat er ander mogelijkheden zijn.
Ik kan me die wel indenken, maar dan is vast iemand anders ook wel op het idee gekomen.

Reputatie 5
Badge +4

@Free Spirit Een gat in de markt dus …. Met de zon mee kantelende panelen …. :thinking::relaxed:

Met de zon meedraaiende en kantelende panelen bestaan al lang, maar de extra opbrengst weegt niet op tegen de kosten.
Met panelen op een vast dak kun je daar ook niks mee, je hebt dan een open veld nodig.

Reputatie 7
Badge +4

https://www.homedeal.nl/inspiratie/duurzaam-wonen/smartflower-eerste-super-intelligente-zonnepaneel/

Precies. 14000 euro om 3200 kWh per jaar op te wekken. Dat is 10.000 euro verspild want een standaard setje van 4000 euro wekt dat ook op. Ik denk dat je de voordelen van spreiding over de dag vervolgens wel weg kunt strepen tegen het onderhoud van bewegende dingen.

Dit soort dingen zijn geen toekomstmuziek. Ze zijn, letterlijk, dingen uit het verleden, toen panelen nog peperduur waren. Ze waren zo duur dat een mechaniek om ze te draaien goedkoper was.

Reageer