Ligging extra zonnepanelen

• 20 February 2021
  • 27 reacties
  • 503 Bekeken

Op mijn huis liggen 24 panelen van 8 jaar oud op het op het westen gerichte dak (opbrengst ca. 35 kwh pj). In principe hebben ze zichzelf nu terugverdiend, maar omdat ze nog prima functioneren, kunnen ze nog jaren (gratis) mee.

Ivm inductie koken en elektrische auto wil ik zonnepanelen bijplaatsen. Er zijn 4 opties.

1. Bij de bestaande op west (ander model).
  2. Oostzijde (minder opbrengst maar betere spreiding van de opwekking over de dag (vooral interessant als de salderingsregeling wordt afgeschaft) 
  3. Op schuur op west (als dak woning, maar beetje schaduw)
  4. Op schuur op oost (dak is platter en pikt dus wat van zuid/west mee)

Welke positie adviseren de kenners onder jullie? Ik heb er nog niet met de leverancier over gesproken.

27 reacties

Reputatie 6
Badge +3

De jaaropbrengst valt mee ivm de redelijk vlakke hoek. Alleen in de winterperiode is de minderopbrengst veel groter dan 30 %. Dat zit volgens de eerste post ruim boven de 50 %.

En dat is jammer voor de toekomst. De stroom in de winter wordt veelal gebruikt en bespaart 22 cent per kWh. De overtollige zomerstroom gaat verkocht worden voor 4 a 5 cent.

Reputatie 4
Badge +3

De jaaropbrengst valt mee ivm de redelijk vlakke hoek. Alleen in de winterperiode is de minderopbrengst veel groter dan 30 %. Dat zit volgens de eerste post ruim boven de 50 %.

En dat is jammer voor de toekomst. De stroom in de winter wordt veelal gebruikt en bespaart 22 cent per kWh. De overtollige zomerstroom gaat verkocht worden voor 4 a 5 cent.

Het klopt dat in de winter de opbrengst lager is maar toch heb ik uit esthetisch oogpunt er bewust voor gekozen om beide dakkapellen vol te leggen met 12 panelen. 9 panelen aan de zuidzijde waarvan er 6 op de dakkapel en 3 op het resterende dak was voordeliger in aanschaf geweest en had dan voor ongeveer dezelfde opbrengst gezorgd, maar het gezicht wil ook wat. Ik ben erg tevreden en het valt mij mee dat over het hele levensduur tot nu toe de opbrengst aan de noordkant maar zo’n 30% minder is. Ons jaarlijks overschot is ca. 1500 kWh en daar willen we nog invulling aan gaan geven. Tot nu toe is het overschot door de salderingsregeling en mooie terugleververgoeding van Pure Energie gebruikt om de energierekening te verlagen. Dat is best goed gelukt, want die is nog maar slechts €19,- per maand bij een gasverbruik van nog geen 600 m3 per jaar. Ik laat het hier nu bij want misschien dwalen we teveel af van dit topic.

Reageer