Lucht-warmte pomp en geluidsoverlast ervan

Ik hoop dat het aspect van geluidsoverlast door een Lucht-warmte pomp veel aandacht krijgt.
Ik heb begrepen dat het geluid zonder ommanteling ongeveer 55 decibel bedraagt.
Kan je mensen verplichten een ommanteling te laten aanbrengen ?
Is er een wettelijke bepaling t.a.v. het aantal decibellen dat je mag veroorzaken ?
In de Volkskrant las ik dat buren vanwege het lawaai niet meer in de tuin kunnen zitten.
Lucht-warmte pompen aan huizen bevestigd zal geen fraai gezicht zijn, maar helemaal niet te pruimen als het bronnen van geluidsoverlast zijn.
Mijn verzoek aan de Consumentenbond is bij het testen van deze apparaten het geluidsaspect zwaar
te laten wegen en te vermelden welke juridische mogelijkheden er zijn om het aantal decibellen tot
minder dan 10 te beperken.

22 reacties

Reputatie 7
Hoeveel dB(A) geeft het ding MET ommanteling?.
Verminderen tot minder dan 10 lijkt me zo goed als onmogelijk.
Reputatie 7
Badge +6
Met de huidige technische mogelijkheden moeten fabrikanten dat toch kunnen oplossen? Maar ten allen tijde dient een aanvaardbaar geluidsniveau verplicht te zijn , voordat dit een levensgroot probleem dreigt te worden door mensen die lak hebben aan hun buren.
Reputatie 7
Zou men met de huidige technische mogelijkheden in staat zijn een apparaat geluidloos te maken?
10 decibel - geluid van een vallend blad
20 - ruis boomblad
30 - fluisteren
40 - rustige huiskamer
50 - koelkast die aanslaat, langsrijdende auto
55 - pruttelend koffieapparaat
60 - stemgeluid
70 - stofzuiger, meerdere pratende personen
75 - vol restaurent
80 - wekker, deurbel
85 - zagen, mixer
90 - vlakbij vrachtwagen met draaiende motor
95 - drilboor
100 - straaljagervop 300 m hoogte, machines in fabriek105 - helicopter dichtbij
120 rock-concert, menselijke stem op z'n hardst, politiesirene
130 - onweer
140 is de pijngrens.
de lijst gaat nog verder door maar dat zijn geluiden waar we hier zelden mee te maken hebben, zoals de geluiden bij de lancering van een raket.

het zou mooi zijn als die dingen niet meer geluid zouden maken dan dat van een vallend blad. Ik denk dat degene die dat uitvindt binnen de kortste keren bovenaan de lijst in de Quote komt
Die dingen niet buiten maar binnen installeren en dan niet tegen een muur, verder op geluiddempende pootjes.

in mijn woonomgeving is 75 db(A) volgens de gemeente aanvaardbaar maar dat heeft een andere oorzaak.
In de APV van iedere gemeente staat volgens mij wel iets over geluidhinder.
Reputatie 7
Badge +4
Inderdaad moet voorkomen worden dat geluidsoverlast ontstaat. Er zijn op de meeste woonplekken al meer dan genoeg geluiden waar mensen zich aan (kunnen) storen. Maar ik denk dat de techniek snel verder zal ontwikkelen waardoor alle aspecten van zo'n warmtepomp steeds verder zullen verbeteren. Het apparaat binnenshuis plaatsen, bijvoorbeeld op de plek van de cv-ketel, is misschien wel een goede optie.
Reputatie 6
Badge +3
Het apparaat binnenshuis plaatsen, bijvoorbeeld op de plek van de cv-ketel, is misschien wel een goede optie.
Een warmte pomp haalt z'n warmte uit de lucht. Je hebt daarvoor grote hoeveelheden lucht nodig. Hoe wil je die aan- en afvoeren als de pomp op de CV-ketel plek hangt.
Het probleem is niet (of zelfs maar voornamelijk) de 'pomp' maar de compressor gecombineerd met de noodzakelijke ventilator.
En ook denk ik zelf nog in hoeverre dat verandert met de levensduur: een apparaat kan min of meer stil beginnen maar door slijtage en gebrek aan onderhoud langzaamaan lawaaieriger worden....

Hier is in een vakblad een artikel er aan gewijd:

Geluid buitenunit lucht/water warmtepomp wordt aandachtspunt

Een paar highlights:

Ook hebben ze niet de indruk dat gebruikers of hun omgeving daar van wakker liggen. “Een airco maakt ook een beetje geluid. Daar klaagt toch ook niemand over? Warmtepompen zijn prachtapparaten. Laten we vooral de positieve aspecten benadrukken”, stelt een woordvoerder die er verder niet al te veel woorden aan vuil wil maken.

...
Wim Bouman, accountmanager bij Stulz Groep in Amstelveen krijgt maar af en toe vragen van installateurs over het geluidsniveau van buitenunits van warmtepompen. “Ik verwacht dat dit de komende jaren gaat toenemen, naarmate meer lucht/water warmtepompen bij woonhuizen worden toegepast. Van één buitenunit verstopt in een grote tuin bij een vrijstaand huis is weinig overlast te verwachten. Maar wanneer elke rijtjeswoning in een wijkje met een eigen buitenunit wordt uitgerust, krijg je een totaal andere situatie.”

...

De warmtepomp-leveranciers benadrukken dat met name goedkopere airco´s die ook voor verwarming worden ingezet in het Nederlandse klimaat meestal niet de stilste oplossing opleveren. Zij wijzen erop dat airco-units bedoeld zijn om vooral overdag te draaien, als de omgeving lawaaiiger is. Maar als je de installatie ook als warmtepomp gaat gebruiken, zal deze ook in de stilte van de nacht veel draaien.

...

“Als het goed is, wordt al bij de eerste installatie de optimale geluidsisolatie en trillingsdemping aangebracht. Daar in een later stadium nog een extra schil aan toevoegen, haalt dan niet zoveel meer uit”, meent Van Lieshout.Hun boodschap is dan ook dat als geluid een aandachtspunt is, dit al bij de keuze van de installatie moet worden meegewogen. ,,In landen waar de toepassing van lucht/water warmtepompen al meer is ingeburgerd, wordt daar door leveranciers en installateurs ook zo mee omgegaan”, weet Van Lieshout. “Door vooraf elke toepassing kosten- én geluidstechnisch goed door te rekenen, kom je achteraf niet voor verrassingen te staan.”

Het apparaat binnenshuis plaatsen, bijvoorbeeld op de plek van de cv-ketel, is misschien wel een goede optie.Een warmte pomp haalt z'n warmte uit de lucht. Je hebt daarvoor grote hoeveelheden lucht nodig. Hoe wil je die aan- en afvoeren als de pomp op de CV-ketel plek hangt.

Hmm jullie snappen het helaas denk ik geen van 2en: Ja de warmte wordt uit de lucht gehaald, maar als je de lucht wil gebruiken om te verwarmen, dan moet er warmte aan de lucht worden onttrokken. En als je dat binnen doet, heeft dat volgens de 2e wet van de thermodynamica natuurlijk netto geen enkel effect...
Reputatie 6
Badge +3

Hmm jullie snappen het helaas denk ik geen van 2en: Ja de warmte wordt uit de lucht gehaald, maar als je de lucht wil gebruiken om te verwarmen, dan moet er warmte aan de lucht worden onttrokken. En als je dat binnen doet, heeft dat volgens de 2e wet van de thermodynamica natuurlijk netto geen enkel effect...

Vandaar mijn vraag hoe denk je die lucht aan- en af te voeren. Als je de warmtepomp ergens binnen in huis hangt moet je buizen hebben, naar buiten, die grote hoeveelheden lucht kunnen transporteren. Al snel aan 3000 m3 per uur. Dat is niet realistisch.
Dus, dan toch maar niet een warmtepomp die zijn warmte aan de lucht moet onttrekken.
Haal de warmte uit de grond en alle geluid is weg.
Ik moet nog zien of dit op de langere termijn ook werkelijk duurder is dan de luchtgebonden systemen.
Kosten van onderhoud en rendement van het systeem zijn duidelijk veel ongunstiger.
Reputatie 7
Badge +6
Je kunt aan die vulkanen zien , dat er een onvoorstelbare hoeveelheid hitte in de aarde zit , die niet benut wordt. Kwestie van koud water naar beneden pompen en we krijgen het warm weer terug. Zal wel te simpel gesteld zijn , dat dat niet al op grote schaal gedaan wordt , maar dat lijkt me toch heel kansrijk.
Reputatie 7
Badge +6
Lig je in de zomer lekker in je achtertuin, mag je voortaan genieten van de geluidjes van de lucht-warmte pompen. Dat wordt een leuk vooruitzicht. Maar dat geldt niet voor de rest van het jaar. Het apparaat helemaal luchtdicht ommantelen haalt het geluid weg, maar dan werkt het apparaat niet meer goed.

Afstand verdubbelen is halvering van het geluid, dat is 3 dB verschil. Dat klinkt mooi, maar zoals hierboven gezegd, het 10 dB verschil tussen de ruis van een blad in de wind en een vallend blad is niet te horen, laat staan dat je een verschil van 3 dB hoort.

Heb je twee apparaten die elk 40 dB geven, dan hoor je maximaal 43 dB. Is een apparaat 30 dB en de ander 40 dB, dan hoor je alleen de luidste, 40 dB dus.

Als iedereen aan de lucht-warmte pomp gaat, ik denk dat de oplossing dan gaat worden oordopjes of koptelefoon voor in je achtertuin.
Reputatie 7
Hoe zouden ze iets dergelijks kunnen doen als je stadsverwarming hebt?
er moet nog heel wat onderzoek plaats vinden hoe ze dit probleem van geluid kunnen beperken ,zodat mensen er weinig tot geen last van hebben als ze in de tuin zitten
Ik lees hier veel napraterij. Bijvoorbeeld over ontwikkeling van warmtepompen, Dat Nederland nu niet de snelste is, in de Scandinavische landen en Japan, Korea bijvoorbeeld draaien er miljoenen. Ontwikkeling is al heel ver, maar wordt telkens nog in kleine stappen verbeterd, bijvoorbeeld door aanpassing van het koelmiddel. Hoeveel airconditioners draaien er wereldwijd, honderden keren meer als typisch Nederlandse gasketels.
Dan over het geluid. Ik heb een Daikin 8 kw pomp, en die hoor je echt niet. Gewoon in samenspraak met je buren naar een goede plek kijken, s avonds evt geluidsarme instelling kiezen. En als je in de tuin zit, draait er echt geen warmtepomp.

Kortom, ga eens bij iemand in je buurt zelf eens luisteren alvorens je een oordeel vormt op basis van bla bla uit de telegraaf. Tuurlijk zijn er lawaaierige pompen, maar een beetje moderne is geluidsarm zonder kap
Reputatie 7
Je kunt aan die vulkanen zien , dat er een onvoorstelbare hoeveelheid hitte in de aarde zit , die niet benut wordt. Kwestie van koud water naar beneden pompen en we krijgen het warm weer terug. Zal wel te simpel gesteld zijn , dat dat niet al op grote schaal gedaan wordt , maar dat lijkt me toch heel kansrijk.
Uiteindelijk koelt die aardwarmte dan af. In woestijnlanden wordt fossiel water gebruikt, dat begint op te raken, dat gebeurt ook met aardwarmte als dat voortdurend koud water noet verwarmen Dat water zal, als het te dicht bij de warmtebron komt, in eerste instantie meteen verdampen maar als je maar blijft pompen zou kern van de aarde wel eens langzaam kunnen afkoelen, nou ja, dat is dan voor twintig of meer generaties na ons. Wij zouden er nog lang niets van merken.
.
Inderdaad belangrijk dat er regels komen voor geluidsoverlast als straks ieder huishouden zo’n ding ‘moet’ hebben omdat een gas gestookte ketel niet meer kan...
Geluidsoverlast is in ons dichtbevolke land sowieso een onderwerp dat meer aandacht verdient. Het hangt samen met de totale belastbaarheid van ieders zenuwstelsel en dat kan in de loop van een leven sterk veranderen. Een bekend gevolg van geluidsoverlast is hoge bloeddruk. De een gaat daarvoor naar de dokter en aan de pillen, een ander geeft aan zijn opkomende woede de vrije loop en gaat verhaal halen bij de veroorzaker. Alvorens onze volksvertegenwoordigers zich weer eens verbazen over toegenomen agressie in de maatschappij zou men zich moeten verdiepen in de oorzaken.

Mijn gemeente doet aan "evenementen"-toerisme. De geluidsoverlast veroorzaakt elke keer een vloed van protesten waarvan men zich niets aantrekt. In plaats van een draai aan de knop van het geluidsvolume worden gehoorbeschermers voor de evenementgangers aanbevolen. Bestuurders blijken altijd op plaatsen te wonen die geen overlast ondervinden. Als aan dit soort waanzin geen einde komt belooft de toevoeging van nog meer lawaai weinig goeds.

Een beperking van lawaai is (technisch) mogelijk maar er hangt een prijskaartje aan. Als de (plaatselijke) overheid begint met de hand in eigen boezem te steken zou dat de animo voor het beperken van zulke overlast door individuele burgers sterk kunnen verbeteren.
Reputatie 7
@lisa Boele, ben je mijn buurvrouw? 😉wij komen hier om in de evenementen, protesteren helpt niet, waar ik woon is bovendien jaren geleden het bestemmingsplan gewijzigd. We worden sindsdien omringd door steeds meer horeca, veelal met een nachtvergunning. Er wordt ook regelmatig een zogenaamd "verlaatje" of "geluidje" aangevraagd. Je raakt eraan gewend maar gezond is het natuurlijk niet. Er zijn nog andere geluiden, zowel overdag als 's nachts maar die noem ik niet wegens mogelijke herkenbaarheid.
Ik moet stiekem dikwijls een beetje gniffelen als ik ergens lees dat iemand uit Boerenkoolstronkendorp last heeft van de disco op drie kilometer afstand die eens in de week tot 00.00 uur open is, zo iemand werd hier in een week gillend gek.
@Mevrouw Jones Ik ken de situatie. Ben ooit vertrokken uit een zich ontwikkelend winkelgebied vanwege toenemend aircolawaai en, inderdaad, horeca met luiddruchtige thuisgangers in de nacht. Het gemeentestandpunt is altijd, dat wonen in het stadscentrum enorm veel voordelen biedt, maar geluidsoverlast hoort erbij en anders ga je maar verhuizen. Maar rustige plekken zijn duur en voor de meeste mensen onbereikbaar. Stadsplanning houdt rekening met de windrichting. Die is in Nederland overwegend W/ZW. Hoe minder bebouwing aan die kant hoe schoner de lucht en hoe minder lawaai. In stedelijk gebied zijn buurten met aan de westkant een park en veel bomen altijd de duurste.

Mijn enige troost is, dat in Nederland uiteindelijk niemand meer aan het lawaaiprobleem zal kunnen ontkomen. De Veluwe, waar officiëel niet gebouwd mag worden maar toch merkwaardig veel villa's in de bossen verscholen liggen, blijkt onder de geplande vliegroutes voor Lelystad Airport te liggen. Zo ook de daar aanwezige vakantie/bungalowparken.voor wie lawaaimakende lucht-warmtepompen nog een extra economische bedreiging kunnen gaan vormen.
Reputatie 2
Badge +3
Dus, dan toch maar niet een warmtepomp die zijn warmte aan de lucht moet onttrekken.
Haal de warmte uit de grond en alle geluid is weg.
Ik moet nog zien of dit op de langere termijn ook werkelijk duurder is dan de luchtgebonden systemen.
Kosten van onderhoud en rendement van het systeem zijn duidelijk veel ongunstiger.

Ik heb de voors en tegens van de diverse soorten warmtepomp op een rijtje gezet in een pdf-stukje op mijn topic 'Warmte voor Warmtepompen'. Misschien helpt dit stukje bij de beeldvorming.
Reputatie 7
Badge +6
Zijn er mensen die een buitenunit van een luchtwarmtepomp hebben geplaatst? Op je mobieltje kun je een app downloaden om geluid in decibels te meten. De volgende meting zou ik interessant vinden. Hou het mobieltje tegen de gevel van je woning. Dus niet de gevel van het schuurtje of bijgebouw, maar van de woning aan de kant waar de buitenunit staat. Volgens het Bouwbesluit mag er maximaal 50dB geluidsterkte op de gevel staan. Komen die metingen met het mobieltje boven de 50 dB op de gevel?

Ik weet dat er bij geluidmeting twee soorten metingen zijn, laboratoriummeting onder de meest ideale omstandigheid met meetapparatuur van een door elke rechtbank erkende specialiteit, en praktijkmeting. Wat ik hier vraag is de praktijkmeting. Als het onder de 50 dB is, dan weet je dat de geluidsoverlast van een buitenunit geen probleem zal zijn. Want als je een huis koopt teken je akkoord voor de 50 dB maximaal op de gevel toch.
Reputatie 5
Badge +5
Zie ook onze tips over geluid van warmtepompen.

Reageer