Straatvraag

Maak je je weleens zorgen over je energierekening?

• 19 January 2022
  • 138 reacties
  • 5403 Bekeken
Maak je je weleens zorgen over je energierekening?
Reputatie 2
Badge +2

De energieprijzen stijgen. Dit kan gevolgen kan hebben voor je energierekening. Waar doe je dan verstandig aan? Niets doen of overstappen? Bekijk wat je kunt doen aan je energierekening.

:point_right: We stelden deze vraag ook op straat. Lees de reacties hier.

Wat voor invloed heeft de prijsstijging op jou? Maak je je weleens zorgen over je energierekening? Deel het hier.

138 reacties

Reputatie 4
Badge +5

Aangezien ik nog een vast contract heb, is niets doen momenteel mijn enige optie. Wat ik wel doe is de ontwikkeling van de energieprijzen volgen. Regelmatig vul ik vergelijkers in. De maatschappijen worstelen met hun aanbod. Ik schat in dat vaste contracten straks niet meer zo vast zullen zijn, vanwege allerlei ontbindende clausules. Betekent dat we nog scherper moeten gaan letten op de aangeboden (ontbindende) voorwaarden van energiecontracten.

Ik ben net net op tijd, een nieuw lang contract aan gegaan.
Er is altijd een risico dat die maatschappij omvalt als deze prijzen aanhouden.

Ook heb ik ook net daarvoor geïnvesteerd in het waterzijdig inregelen van mijn cv.
Als je ook zo'n cv hebt die intens warm wordt als je de thermostaat hoger zet, gaat die je in de portemonnee treffen.
Het simpelst is, de ketel wat minder fel maken door hem anders in te stellen.
Mijn ervaring is, dat veel onderhoudsbedrijven er weinig aandacht voor hebben om de cv optimaal in te stellen.

Reputatie 7
Badge +6

Bleef het maar bij onze eigen energierekening . Het maakt vrijwel alles wat we kopen ook duurder . En alweer zijn de ouderen met een klein aanvullend pensioen ( wij dus ) , het zwaarst de klos . Bedankt , kabinet Rutte ! Toch kunnen we het door maatregelen en een paar meevallers in het verleden nog goed redden . Ik maak me meer zorgen voor het stijgend aantal mensen die het steeds moeilijker krijgt zonder veel kans om hier iets aan te doen . 

Reputatie 5
Badge +3

Ook mijn glazen bol voor de ontwikkeling van energieprijzen in 2022 vertoont aardig wat barsten.

Maar niet alleen ik vermoed dat het niveau relatief hoog blijft, zowel bij de gasprijzen als ook bij de stroomprijzen. Direct zorgen maak ik me niet, mijn jaarcontract loopt nog 3 maanden en dan zijn de koudste maanden met de hoogste prijzen waarschijnlijk voorbij.

Met een nieuw 3-jarig contract zou mijn energierekening op dit moment ca. 43% hoger uitvallen,
ik denk dat ik nog heel even wacht.

Voor lage inkomens komt er een inkomensafhankelijke extra compensatie van ca. € 200 in 2022. Wij weten helaas nog niet wat de overheid het volgende jaar met de VEB en de EB gaat doen, als de VEB weer omlaag gaat wordt het voor lage inkomens weer lastiger.

Eigenlijk maak ik me daar niet zoveel zorgen over. Ik was heel hard bezig met kijken naar de laatste tarieven tot ik er achter kwam dat de hele bandbreedte ergens tussen €100 meer en €100 minder was, per jaar, peanuts. Nu zijn de tarieven gestegen maar heb ik ondertussen ook zonnepanelen laten leggen en lijkt de impact wel mee te vallen. Eigenlijk gaan mijn gedachten vooral naar de mensen in jaren zestig huurwoningen met gaskachels die zich helemaal het habbie babbie stoken en heb ik weinig compassie met de boomers die het gedachte rendement niet halen op hun zonne panelen. Het zal wel van alle tijden zijn maar veel mensen hebben vooral medelijden met zichzelf en weinig compassie met de mensen die het echt zwaar hebben.

Reputatie 3
Badge +4

Eigenlijk maak ik me daar niet zoveel zorgen over. Ik was heel hard bezig met kijken naar de laatste tarieven tot ik er achter kwam dat de hele bandbreedte ergens tussen €100 meer en €100 minder was, per jaar, peanuts. Nu zijn de tarieven gestegen maar heb ik ondertussen ook zonnepanelen laten leggen en lijkt de impact wel mee te vallen. Eigenlijk gaan mijn gedachten vooral naar de mensen in jaren zestig huurwoningen met gaskachels die zich helemaal het habbie babbie stoken en heb ik weinig compassie met de boomers die het gedachte rendement niet halen op hun zonne panelen. Het zal wel van alle tijden zijn maar veel mensen hebben vooral medelijden met zichzelf en weinig compassie met de mensen die het echt zwaar hebben.

Zonnepanelen met subsidie, waaraan de mensen die het (echt) zwaar hebben mee betalen. Er zijn veel mensen voor wie € 100,00 3/4 weken eten is.

Zonnepanelen met subsidie, waaraan de mensen die het (echt) zwaar hebben mee betalen. Er zijn veel mensen voor wie € 100,00 3/4 weken eten is.

Ik heb geen subsidie gehad voor zover ik weet en ik snap ook niet hoe u meebetaalt aan mijn panelen. 

Ik ben net net op tijd, een nieuw lang contract aan gegaan.
Er is altijd een risico dat die maatschappij omvalt als deze prijzen aanhouden.

Ook ik heb redelijk op tijd een contract van drie jaar afgesloten via de Consumentenbond.

Om zo min mogelijk risico te lopen als de energie maatschappij omvalt, betaal ik het laagst mogelijke termijnbedrag.

Dit is te weinig, toch doe ik dit bewust. Ik probeer zo goed mogelijk in te schatten wat het reële bedrag is. Hetgeen ik te weinig betaal leg ik apart op een spaarrekening. Hiermee heb ik bij de jaarafrekening dit geld klaarliggen om een tekort aan te vullen.

Gaat de maatschappij over de kop, heb ik er zo min mogelijk geld in zitten.

Reputatie 3
Badge +4

Mijn contract bij Welkom Energie was ook via de Consumentenbond, die betaald werd voor dit contract. Ik dacht dat het veilig was om via de CB over te stappen, maar daar heb ik me in vergist. CB doet helemaal geen onderzoek naar de financiële situatie van de energieleveranciers. Na het faillissement deed de CB er alles aan om mensen ervan te overtuigen dat het voor hen problemen kan geven als ze te veel betaalde  bedragen storneren of via MOI terughalen. Zo lijkt de CB meer op de hand van het failliete bedrijf dan van de consument. Vragen worden niet  beantwoord en reviews worden afgekeurd. Bedankt Consumentenbond, ik ga voortaan elders voor mijn contract.

Reputatie 7
Badge +4

stel je even de situatie voor dat je niet via de CB een contract had afgesloten maar gewoon zelf de markt op was gegaan en een keus gemaakt. Had je dan ook onderzoek gedaan naar de financiele situatie van de partij waar je op uit zo komen?

Ikzelf heb dat (natuurlijk) ook niet gedaan, maar dit is wel een lesje…..

Reputatie 3
Badge +2

Hoezo gas is duur geworden?

Meer dan 50% gaat op aan belasting die door de regering is opgelegd;! terwijl bedrijven bijna niets betalen.

De VVD is ook niet voor burgers maar voor mensen met geld en niet voor de werkende of mensen die een handicapt hebben.

Maar ook de christelijke partijen hebben er schuld er aan.

Reputatie 7
Badge +4

gelukkig kunnen we kiezen op welke partij we stemmen in dit land, en daarmee kunnen we invloed uitoefenen op de democratie. 

Maar dat is wel heel erg off-topic.

Gas is echt duurder geworden, maar ik neem aan dat je een bruggetje nodig had naar je tweede opmerking :wink:

Reputatie 3
Badge +4

stel je even de situatie voor dat je niet via de CB een contract had afgesloten maar gewoon zelf de markt op was gegaan en een keus gemaakt. Had je dan ook onderzoek gedaan naar de financiele situatie van de partij waar je op uit zo komen?

Ikzelf heb dat (natuurlijk) ook niet gedaan, maar dit is wel een lesje…..

Nee, dat kan ik zelf niet. Daarom heb ik het via de CB gedaan, die kan het wel en heeft aangegeven dat het ook gebeurt.

Reputatie 3
Badge +4

“gelukkig kunnen we kiezen op welke partij we stemmen in dit land, en daarmee kunnen we invloed uitoefenen op de democratie.”

Ik ga altijd stemmen, maar heb niet het idee dat ik enige invloed heb. Door de afspraken die met een aantal partijen gemaakt worden, wordt een groot deel van de kiezers buitenspel gezet. Het duurt niet voor niets zo lang voor er na de verkiezingen een kabinet staat. De partijen die een meerderheid kunnen vormen onderhandelen net zo lang tot ze het samen eens zijn, de overige partijen mogen in de Kamer hun zegje doen en daar blijft het bij, omdat de anderen vooraf elkaar steun hebben beloofd. Bovendien sta ik er steeds weer van te kijken hoe op het moment dat de stembussen sluiten een collectief geheugenverlies optreedt als het gaat om verkiezingsbeloften.

Reputatie 7
Badge +4

dat noemen we een democratie, en we mogen blij zijn dat we dat concept hebben. Alternatief is china, rusland, korea, noem maar op. 

Reputatie 3
Badge +4

dat noemen we een democratie, en we mogen blij zijn dat we dat concept hebben. Alternatief is china, rusland, korea, noem maar op. 

Dat het elders erger is wil niet zeggen dat het hier goed is. We zullen het hierover niet eens worden 🤔

Reputatie 5
Badge +3

Een beetje off-topic, maar vooruit, het kabinet Rutte IV is achter de schermen weer goed bezig (voor wie mag je raden).

Weer on-topic: @Christo & @Peter van der Wilt   Wat ik in de bijdrage “Stijgende Energieprijzen” minimaal nog mis is een waarschuwing voor de impliciete extra risicotoeslag aka onredelijk hoge maandtermijn aka renteloze lening welke energieleveranciers vaak/soms uit hun duim zuigen.

door de stijgende energieprijzen word het leven te duur. laat de regering ingrijpen door de prijzen te bevriezen of verlaging van de belastingen. mijn contract is deze maand afgelopen. ga nu van 175 naar 368 pm. 

Reputatie 5
Badge +3

Dreigende “Energiearmoede” is waarschijnlijk het trefwoord wat achter de topic titel schuilgaat.

Als je meer dan 10% van je besteedbaar inkomen kwijt bent aan energie (stoken & elektra)
zou je volgens diverse definities last kunnen hebben van “energiearmoede” (TNO).

Badge

De energieprijzen stijgen. Dit kan gevolgen kan hebben voor je energierekening. Waar doe je dan verstandig aan? Niets doen of overstappen? Bekijk wat je kunt doen aan je energierekening.

En wat voor invloed heeft de prijsstijging op jou? Maak je je weleens zorgen over je energierekening? Deel het hier.

Grappig als ik lees over mensen met warmtepomp en zonnepanelen, die denken goedkoper te zijn. Nu dat geldt voor eigen huis met eigen voorzieningen, maar maak niet de fout om naar een nieuw huurappartement te verhuizen, waarvan je denkt dat je van het gas af bent en dus ook van een dure rekening af bent, want dan kom je bedrogen uit.

Anderhalf jaar geleden verhuist naar een huur appartement met warmtepomp installatie, zonnepanelen en A+++ glas enz. Wat blijkt, per 1-1-2022 heeft onze warmte leverancier de prijzen voor warmtelevering (k-joule)verhoogd met 75 % en ook het vastrecht voor warmte en kou extreem verhoogd. Wat blijkt, de prijzen zijn door onze fijne regering gekoppeld aan de gasprijs en de waakhond ACM bepaalt de maximum prijzen en hebben deze verdubbeld.

Hierdoor kunnen leveranciers dus straffeloos hun prijzen zoveel verhogen, in mijn geval dus met 75%. De koppeling heeft te maken met het eventueel bij verwarmen met gas bij extreem koud weer, echter door onze milde winters is dit nooit nodig gebleken en zal dus ook in 2022 waarschijnlijk niet nodig zijn. Daarbij komt dat de bijverwarming bij ons waarschijnlijk geregeld is met een zonneboiler installatie en dus helemaal geen gas, maar dit wordt nog nader onderzocht.

De koppeling met de gasprijs is dus nmm belachelijk en verrijkt alleen maar onze leverancier. Overstappen is niet mogelijk, want de warmtelevering wordt alleen door deze leverancier gedaan, te weten Vaanster. Zij hebben dus een monopoliepositie en kunnen hun gang gaan omdat Den Haag ze de kans daarvoor geeft.

Badge

Hoezo gas is duur geworden?

Meer dan 50% gaat op aan belasting die door de regering is opgelegd;! terwijl bedrijven bijna niets betalen.

De VVD is ook niet voor burgers maar voor mensen met geld en niet voor de werkende of mensen die een handicapt hebben.

Maar ook de christelijke partijen hebben er schuld er aan.

Zijn rijke mensen geen burgers dan

Reputatie 5
Badge +3

@Hen Vano Ik heb direct een brandende vraag aan de “burger”:
Wat is en wordt het percentage van uw besteedbaar inkomen wat u aan energie kwijt bent?

Wat wordt het nieuwe tarief voor stads/blokverwarming (€/GJ)?

Dat de prijzen voor energie  wereldwijd stijgen:money_mouth: valt niet te ontkennen:grin:.

Badge

@Hen VanoIk heb direct een brandende vraag aan de “burger”:
Wat is en wordt het percentage van uw besteedbaar inkomen wat u aan energie kwijt bent?

Wat wordt het nieuwe tarief voor stads/blokverwarming (€/GJ)?

Dat de prijzen voor energie  wereldwijd stijgen:money_mouth: valt niet te ontkennen:grin:.

De bedragen mbt mijn inkomen gaan niemand wat aan, maar ik heb gewoon een ambtenaren pensioen en aow, dus niks bijzonders en dat prijzen voor gas en elektriciteit stijgen is logisch, maar als je geen gas hebt en zonnepanelen en een warmtepomp en je tarieven voor de kilojoule prijs worden met 75 % verhoogd, dan mag je toch wel even slikken en vinden dat je getild wordt.

Reputatie 5
Badge +3

@Hen Vano   Tja dat is de oude warmtewet met de koppeling aan de aardgasprijs - wacht maar af tot de warmtewet 2.0 en laat je verrassen.
Als ik constateer dat ik eerst ca. 3% van mijn besteedbaar inkomen aan de energierekening kwijt was en na de prijsverhogingen waarschijnlijk ca. 5% kwijt ben heb ik iig nog geen last van “energiearmoede”.

De “stroomprijs” (ook voor de warmteopwekking met de warmtepompen op uw dak) is ook gestegen, als die met 75% stijgt gaat de maandtermijn c.q. de prijs per GJ natuurlijk ook met 75% omhoog, of niet?

Bijvoorbeeld stroomprijs van € 0,22/kWh naar € 0,38/kWh is toch niet ongewoon op dit moment?

YMMV

Reputatie 4
Badge +5

@Hen Vano 

Bijvoorbeeld stroomprijs van € 0,22/kWh naar € 0,38/kWh is toch niet ongewoon op dit moment?

Ach ...hoe je de prijzen ook maar rechtvaardigt, het is heel menselijk om te schrikken, even te moeten slikken en het gevoel te krijgen getild te worden. De stijging is iets waar we geen controle over hebben, dus voelt het snel als onrechtvaardig en gedupeerd. 

Reageer