Straatvraag

Maak je je weleens zorgen over je energierekening?

• 19 January 2022
  • 211 reacties
  • 6945 Bekeken
Maak je je weleens zorgen over je energierekening?
Reputatie 2
Badge +2

De energieprijzen stijgen. Dit kan gevolgen kan hebben voor je energierekening. Waar doe je dan verstandig aan? Niets doen of overstappen? Bekijk wat je kunt doen aan je energierekening.

:point_right: We stelden deze vraag ook op straat. Lees de reacties hier.

Wat voor invloed heeft de prijsstijging op jou? Maak je je weleens zorgen over je energierekening? Deel het hier.

211 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Wij ook niet . Zachte winter geweest , de thermostaat wat lager en extra kleren aan , waardoor het allemaal flink meevalt als de afrekening komt denk ik . Ben wel bezorgd om onze dochter met een laag inkomen in een slecht geisoleerd oud huurhuis . 

Reputatie 2
Badge +2

Kennis betekent in wezen een vertrouwd zijn met feiten op grond van

persoonlijke ervaring, waarneming of studie. Wijsheid is het vermogen om 

kennis aan te wenden of te gebruiken, het met begrip toepassen van het 

geleerde. Iemand zou aanzienlijke kennis kunnen hebben zonder te weten

hoe die te gebruiken, omdat het hem aan wijsheid ontbreekt.

Brief van Eneco gehad over mijn contract: wijziging in mijn tarief.

ze verwijzen diverse keren voor informatie naar de computer. Ik ben min 

of meer een digibeet maar daar houden ze geen rekening mee. Ze houden

geen rekening met ouderen. Een  verkeerd ingerichte samenleving waar 

mensen aan het stuur zitten zonder kennis van zaken. Al 2.500 jaar geleden

opgeschreven. Er is ook geen eenheid in veel dingen. De Eneco-envelop

wijkt af van wat over het algemeen genomen gebruikelijk is. Als het daar nou

maar bij bleef. Er gaat te veel niet goed met het hele energie-gedoe. ‘Ik heb nog iets gezien onder de zon: de snellen winnen niet altijd de wedstrijd of de sterken de oorlog, de wijzen hebben niet altijd het voedsel of de slimme mensen  de rijkdom, en personen met kennis hebben niet altijd succes. Want tijd en toeval treffen hen allemaal.

Emilio Sciarone

Reputatie 5
Badge +5

Ik heb 2500jaar geleden, toen er nog geen energiecrisis was, een huisdier gehad en die kon of wilde niet horen wanneer hij zijn laatste snoepje had gehad gekregen. Die bleef maar terug komen tot dat het toeval hem ook zal treffen.:joy:

Reputatie 2
Badge +2

U begrijpt mij niet goed. Ik heb dat niet zelf opgeschreven maar andere 

personen uit de oudheid. Of was het een flauw grapje van u. Maakt verder 

niet uit. De mensen vinden van alles uit maar houden geen rekening met 

de eventuele consequenties ervan. Zo ook wat het gebruik, verbruik van

energie betreft. De mensheid gaat niet goed om met de aarde. Ze zijn niet zo intelligent als ze zichzelf voordoen, over het algemeen genomen. Veel dieren bezitten meer ‘kennis’. Een grote zwerm vogels in de lucht of een grote school vissen, ze hebben geen verkeersregels nodig. Ze botsen niet op elkaar. Mieren staan nooit in de file hoe druk het ook is op hun wegen. Van hun organisatie kan veel geleerd worden. Zo is het misschien ook met uw denkbeeldige hond. Hun reukvermogen bijvoorbeeld is stukker beter uitgerust dan bij mensen. Opsporen van gassen en ziekten en wat al niet meer.

Emilio Sciarone

Reputatie 5
Badge +5

De mensen vinden van alles uit maar houden geen rekening met 

de eventuele consequenties ervan. De mensheid gaat niet goed om met de aarde.

Ik denk te begrijpen dat u zich geen zorgen maakt over uw energienota? Zijn bovenstaande items hetgeen u zich wel druk over maakt?

Reputatie 2
Badge +2

Jazeker. Maar volgens mij heeft alles met alles te maken en dat willen of weten  veel mensen niet. De oorlog bijvoorbeeld in de Oekraïne heeft veel te maken met de oplopende energiekosten. En dat weer heeft te maken met het verstandelijke vermogen van de mensen die voor de zoveelste keer op een zeer laag pitje is gezet. De oorzaken worden nooit vermeld en daar gaat het uiteindelijk om. Het menselijk vernuft is niet in staat om een ‘normaal’ functionerende samenleving te creëren met al hun zogenaamde geleerdheid. En dat al duizenden jaren lang.

Emilio Sciarone

Reputatie 7
Badge +6

Mee eens . De geschiedenis herhaalt zich steeds weer doordat het mogelijk is dat een machtswellusteling ( met hulp van een aantal machtige raddraaiers ) in staat is om zo veel leed te veroorzaken en met wat pech de hele wereld meesleept . Dit wordt mede mogelijk gemaakt door verspreiding van leugens en mensen die protesteren op te pakken . Het toppunt van crimineel gedrag . Men is blijkbaar niet in staat om iets te bedenken opdat nooit meer een nieuwe Hitler ergens aan de macht komt . Daarnaast zijn er ook heel veel andere landen waar politici alleen maar uit zijn op geld en macht . En het domme volk steunt ze vaak ook nog en anders wordt er gefraudeerd met de verkiezingsuitslag .

Reputatie 5
Badge +3

De een wordt onder invloed van de energierekening “spiritueel”, de ander gaat duizenden jaren terug in de geschiedenis en nog andere worden misschien religieus . . . 
Ik zou zeggen als deze mensen er  hun vrede mee vinden, mij best.

Maar de rest van de wereld en vooral de gewone consument in Nederland en Europa kan er waarschijnlijk niet zo veel mee, ik kan er iig absoluut niets mee en het brengt de energierekening helaas niet omlaag hoe je het ook wendt of keert.

Nog een “bonmot” tot slot: “Wie niets uit de geschiedenis leert is gedoemd deze te herhalen.”

De bron mag je zelf opzoeken (Het is niet de bijbel!)

Wat wel helpt is zeer zuinig omgaan met energie.

Reputatie 7
Badge +7

Dat de Groningse gaskraan dicht zou gaan is al ruim tien jaar in het nieuws. Ik heb de oliecrises van 1973 meegemaakt en alle adviezen die sindsdien werden gegeven gebruikt waar ik dat kon en verder mijn gezonde verstand. Mijn gasverbruik is nu nog maar 300m3 per jaar zonder warmtepomp of zonnepanelen. Daarom maak ik mij geen zorgen om mijn gasrekening.

Het is mij niet duidelijk waarom mensen niet genoeg gedaan hebben al die jaren om hun gasverbruik omlaag te krijgen en nu overvallen worden door een hoge gasrekening. Ik begrijp dat niet overal hetzelfde kan, maar iets had toch wel gekund?

Reputatie 6
Badge +4

Nee, ik maak me geen zorgen om mijn energierekening. Heb in mijn nieuwe appartement nog geen jaarafrekening gehad, maar volgens de app van mijn energieleverancier ligt mijn verbruik op 25,- euro per maand. Geen reden om aan de app te twijfelen, die klopte vorig jaar ook.

Geen gas in mijn goed geïsoleerd appartement, triple glas, vloerverwarming en warmtepomp. Alleen in januari en februari heeft mijn vloerverwarming verbruikt, andere maanden lag de binnentemperatuur zonder verwarming op 21/22 graden.

Reputatie 5
Badge +3

Niet alleen zorgen over de individuele energierekening, maar nu ook zorgen om andere (grotere?) energieleveranciers (nieuwsbericht FD vandaag):

Geldnood dreigt voor energiebedrijven

De enorme prijsstijgingen op de olie-, gas- en stroommarkt dreigen energiebedrijven in acute geldproblemen te storten. In het ergste geval valt een groot energiebedrijf om, met een domino-effect voor de hele sector. Sommige handelaren vergelijken de huidige situatie met de bankencrisis in 2008. Hoe langer de prijzen hoog blijven, des te groter de kans dat er ergens een grote speler omvalt. Energiehandelaren roepen centrale banken en overheden op om klaar te staan om in te kunnen grijpen. Tot nu toe is slechts een handvol kleine energieleveranciers op de fles gegaan.

@Christo   Hoort de CB ook dergelijke signalen op dit moment? - Welke maatregelen kan de politiek nog nemen?

De rijkste 20 procent van Nederland ontvangt 660 miljoen euro van de 2,1 miljard die het kabinet uittrekt om de belasting op brandstof en energie te verlagen.

Huishoudens met het laagste inkomen (tot 22.600 euro per jaar) ontvangen gezamenlijk 240 miljoen euro (11 procent). Zij profiteren het minst van de belastingverlagingen.

Het kabinet zou met datzelfde geld een veel grotere groep armen kunnen compenseren door een energietoeslag of een tegemoetkoming die gekoppeld is aan de zorgtoeslag. En ook dan houd je de uitvoeringskosten laag.

zie Trouw

Reputatie 5
Badge +5

De rijkste 20 procent van Nederland ontvangt 660 miljoen euro van de 2,1 miljard die het kabinet uittrekt om de belasting op brandstof en energie te verlagen.

Huishoudens met het laagste inkomen (tot 22.600 euro per jaar) ontvangen gezamenlijk 240 miljoen euro (11 procent). Zij profiteren het minst van de belastingverlagingen.

Het kabinet zou met datzelfde geld een veel grotere groep armen kunnen compenseren door een energietoeslag of een tegemoetkoming die gekoppeld is aan de zorgtoeslag. En ook dan houd je de uitvoeringskosten laag.

zie Trouw

Ergens is het wat scheef. de laagste inkomens kunnen via de gemeente ook nog 6-800 euro aanvragen. Wie normaal al veel verbruikt, geniet dus nu ook het meeste ‘voordeel’. Daarnaast is het zo dat er bij mensen met een langdurend contract niet zoveel verandert (nog) aan hun maandnota, tenzij hun contract afloopt en/of de energiemaatschappij failliet gaat. Indien de energieprijzen lang hoog blijven, komt uiteindelijk iedereen aan de beurt. De inkoopprijzen zijn al weer gezakt, maar de prijzen voor consument blijven te lang te hoog. Hoe dat mechanisme precies werkt is mij totaal onduidelijk. Voor Oekraïne stegen de prijzen al. Volgens mij levert Rusland nog steeds volgens afspraak. We fluisteren dat het duurder (kan worden) wordt en alles gaat meteen torenhoog. Andersom is/lijkt een proces van maanden.

https://www.nieuwestroom.nl/energiemarkt/energiebeurzen/gas-handelsbeurs/

De energieproducenten maken wereldwijd enorme winsten, dit is niet meer uit te leggen.

https://www.telegraaf.nl/financieel/127690026/hogere-olieprijzen-stuwen-winst-staatsolieconcern-saudi-aramco

https://www.ad.nl/economie/hoge-energieprijzen-bezorgen-shell-megawinst~aa7eb3ce/

Grote winstmaker

De gasdivisie, waar ook de hernieuwbare energie nog onder valt, was de grote winstmaker afgelopen jaar. Maar liefst 8,8 miljard dollar hield Shell over aan de gasverkoop. Daaronder vallen ook de verkopen van vloeibaar gas, lng.

Het valt uit te leggen door het economisch systeem dat wij hebben.

Reputatie 2
Badge +2

@Christo Hoort de CB ook dergelijke signalen op dit moment?

@Darkfiber Wij krijgen geen rechtstreekse signalen van leveranciers. Maar we houden natuurlijk wel de berichtgeving in de media en klantsignalen goed in de gaten.

De energieproducenten maken wereldwijd enorme winsten, dit is niet meer uit te leggen.

Het is heel simpel. Gas en olie komen nog net zo gemakkelijk uit de grond als vorig jaar, dus alles wat het meer opbrengt dan vorig jaar houden ze extra over. Dat is verschrikkelijk veel. Als de 150 miljoen EU-huisgezinnen elk 2000 euro extra kwijt zijn (stoken, auto etc.) gaat het dus om 300 miljard Euro alleen al rechtstreeks van de burger. En daarbij komt dat 75% van de energie door bedrijven wordt verstookt, dus het gaat met vrij grote zekerheid om meer dan 1000 miljard Euro per jaar, in de EU.

Reputatie 5
Badge +3

Om de grote energieproducenten hoeven we ons dus geen zorgen te maken, gelukkig. Eerder om de grote Europese handelsbedrijven en "tussenpersonen/doorverkopers” welke niet over voldoende liquide middelen beschikken en nu naar de overheid roepen om goedkope leningen. En wie gaat dat betalen?

Blijkbaar zijn hier nog steeds relatief weinig consumenten welke zich zorgen over de eigen energierekening maken of ze klagen ergens anders?

Reputatie 5
Badge +5

Ja, de Nederlanders zijn een gedwee volkje, zolang je de kaas niet van mijn brood eet zal het wel meevallen.

En natuurlijk als we dan klagen gaan we op de baricades, eigen Energie is gewoon rellen en alles slopen want we zijn het er niet mee eens. Dat is dan het gedweeë volkje nederlanders.

De kosten voor herstel ach ja hoort er toch bij. 

En zijn dat dan ook de consumenten die zich zorgen maken over hun eigen energierekening? 

Reputatie 7
Badge +7

De prijs voor gratis wegwerppallets stijgt maar niet, ze worden alleen schaarser. Een tweede adres was nodig. Die had van die grote 1 x 1,8 meter van mooi hout, Douglas. Vroeg me af waar die voor dienden. Alleen een kenner weet het. 

De blokjes hier, de plankjes buiten. 

Reputatie 5
Badge +3

Vandaag in NRC - economie:

“6 procent

van de klanten van Eneco heeft inmiddels een betaalachterstand. De helft heeft door langere contracten nog geen last van de hogere prijzen.”

En het consumentenvertrouwen is al héél laag en blijft waarschijnlijk dalen . . .  o.a. door (fors) stijgende energierekeningen.

Reputatie 5
Badge +3

Energiekosten huishoudens - een kleine groep betaalt fors meer, enkelen minder

Ik hoor gelukkig tot de groep welke sinds januari hun maandtermijn hebben zien zakken,
maar vanaf volgende week heb ik een nieuw 3-jaarcontract (begin dit jaar afgesloten toen het nog kon)
en mijn maandtermijn stijgt natuurlijk weer, helaas.

Vanaf 1 juli gaat er door de btw-verlaging weer wat vanaf.

Al met al stijgt mijn energierekening dit jaar, bij ongewijzigd verbruik, vermoedelijk met gemiddeld 25%.

Dit is in lijn met de ca. 20% welke de research van ABNAMRO op dit moment noemt.
De voorspelling voor de rest van het jaar is wel hoger. Op jaarbasis zijn de energieprijzen (inkoop) namelijk met 103% gestegen.

Reputatie 7
Badge +5

waarom sluit je een 3 jarig contract op dit moment af? we zitten op een hoogtepunt….? Wie biedt dat aan? Of heb je een pot goud aan het eind van de regenboog gevonden? 

waarom sluit je een 3 jarig contract op dit moment af? we zitten op een hoogtepunt….?

Dat weet toch niemand zeker. Anders short energie gaan kun je veel geld verdienen. 

Reageer