Straatvraag

Maak je je weleens zorgen over je energierekening?

• 19 January 2022
  • 182 reacties
  • 6261 Bekeken
Maak je je weleens zorgen over je energierekening?
Reputatie 2
Badge +2

De energieprijzen stijgen. Dit kan gevolgen kan hebben voor je energierekening. Waar doe je dan verstandig aan? Niets doen of overstappen? Bekijk wat je kunt doen aan je energierekening.

:point_right: We stelden deze vraag ook op straat. Lees de reacties hier.

Wat voor invloed heeft de prijsstijging op jou? Maak je je weleens zorgen over je energierekening? Deel het hier.

182 reacties

Reputatie 5
Badge +3

dat is precies wat ik bedoel, waarschijnlijk hanteren ze jsv als je minder dan 3 jaar klant bent

Ik voor mijn part zou zeggen: Mijn leverancier kiest precies dat wat hem het beste? uitkomt,
met als gevolg het hoogst mogelijke maandtermijn, maar hun “herberekening” communiceren?

- Nee, want het “algoritme” is waarschijnlijk een (bedrijfs)geheim.

Op het huidige adres woon ik al decennia en mijn verbruiken voor gas en stroom dalen alleen maar (kinderen uit huis). - Ik heb het (on🤑)vriendelijke voorstel natuurlijk niet “geklikt”.

Reputatie 5
Badge +5

Als je vind dar je (nieuwe) energieaanbieder je termijn niet goed vaststeld.

@Darkfiber een beetje onzeker wat de berekening van het “Standaard Jaar Verbruik” voor mijn adres betreft.
Ik heb bij de algemene (bijna alle) energieleveranciers gezien, dat je maar 2x per jaar je termijn bedrag zelf mag aanpassen, of anders in overleg met je leverancier, daarmee is jou keuze bedrag toch doorslaggevend?

En zelf heb je de echte (jou) cijfers van de jaarnota’s. (toch ook van vorige energieleveranciers?).

Ik probeer altijd met “mijn” cijfers te rekenen, standaard en voorbeeld: is bij mij altijd anders.

als je  het jaar daar voor vergelijkt van je jaarverbruik kan je goed een inschatting maken je voor termijnbedrag om aan te passen.

Reputatie 7
Badge +5

het risico van je leverancier is dat ie moet gaan financieren uit eigen middelen omdat het voorschotbedrag van de klant te laag is. En dat wil ie niet, dus zal de leverancier aan de veilige kant gaan zitten en het risico bij de klant neer willen leggen. En dus rekent ie een risico- mijdend maandvoorschot. Het komt uiteraard altijd goed bij de jaarafrekening en die paar tientjes extra per klant maakt de klant niet uit, maar alle klanten bij elkaar maal een paar tientjes maakt de leverancier wel uit.

En als klant zelf nadenken is een uitstervend beroep, en dat komt de leverancier goed uit 😉

Reputatie 6
Badge +5

Stel dat ik niks doe, dan krijg ik straks een nieuw aanbod met een voorschot van minimaal 400 euro per maand.
Echter is het hartje zomer en verbruik ik nauwelijks gas.
Dat betekend dat ik de energie maatschappij zeer fors voor financier voor de kosten van in de winter.
Wat er met dat geld gebeurd als de club failliet gaat weet inmiddels iedereen, dat ben je kwijt.
Dus voel ik daar helemaal niks voor, zeker niet met maandelijks opzegbare contracten.
Nu had ik al kromme tenen van Enexis (ik kom levenslang niet weet bij die club) , maar die hebben de klanten van van de failliete maatschappijen nog eens extra uitgemolken met mega winsten als gevolg, ook een direct gevolg dat deze energie maatschappij over genomen is door een durfinvesteerder.
De gevolgen zijn direct zichtbaar: het uitmelken van hun klanten.

Nu wil ik niet in die zelfde valkuil trappen en ben ik eerder geneigd per maand het verbruik af te rekenen.
Dan betaal ik in de zomer weinig en in de winter veel, maar dan ga ik niet het financiële schip in bij een faillissement.
Er is al eerder sprake van geweest om dat standaard zo te doen.
Daar voelde vrijwel niemand voor, ik ook niet, maar ik denk er na een aantal faillissementen nu toch anders over.
Ook al krijg ik een warmte pomp en geen gas rekening meer, ik heb wel veel meer stroom nodig.

Reputatie 7
Badge +5

om dat risico van omvervallen te voorkomen kun je toch gewoon je maandbedrag minimaal maken? en dan moet je fiks bijbetalen aan het eind, maar dat kun je dan zelf organiseren. En bij een faillissement krijg je toch wel de rekening van wat je verbruikt hebt. hiermee is jou risico weg. Ik schat overigens dat risico minimaal in, de wankele leveranciers zijn omgevallen en degene die hun huishouding op orde hebben blijven nu gewoon.

Reputatie 5
Badge +3

@Free Spirit 

Enexis is een netwerkbedrijf. Wil je daar geen klant van zijn moet je verhuizen. Zo is het ook mijn netwerkbedrijf.

Klanten van Energie Direct kunnen in de app heel gemakkelijk hun maandbedrag aanpassen. Ik hou de eerste maanden het in de  gaten en laat in het loop van het jaar het  maandbedrag zakken. Zo zit ik nu op  €30 per maand en kan het nog lager. Zet hem met een paar maanden op €0,00

Reputatie 6
Badge +5

@basic Je hebt gelijk, ik bedoelde Eneco, ik kan het helaas niet meer aanpassen.

Reputatie 7
Badge +6

@Free Spirit niet erg . Ik zie enorm veel schrijffouten en maak ze zelf ook ondanks nalezen alvorens te plaatsen . Meestal weten we denk ik wel wat bedoeld wordt en dan maakt het niet uit en wijs ik er doorgaans niet op . Lastiger vind ik dat sommigen niet goed lezen of dat een tekst op twee manieren te lezen is . Dat geeft verwarring en soms ergernis . 

Reputatie 5
Badge +5

Weer een klein "foutje" van de belastingdienst: niets doen, lost zich vanzelf op.

Bron: Solar magazine

27 april 2022

Belastingdienst stuurt verkeerde brief aan eigenaren zonnepanelen over kleineondernemersregeling

De Belastingdienst meldt aan zo’n 30.000 zonnepaneeleigenaren een brief te hebben gestuurd met daarin de foute ingangsdatum voor de kleineondernemersregeling. Waar 1 januari 2022 staat, moet dat 1 januari 2023 zijn.

‘Hebt u zonnepanelen en doet u mee aan de kleineondernemersregeling (KOR)? In de brief die u in februari, maart of april hierover hebt gekregen, staat een foute ingangsdatum’, aldus de Belastingdienst. ‘In de brief staat dat de KOR ingaat op 1 januari 2022. Dat had 1 januari 2023 moeten zijn. Onze excuses voor de verwarring.’

Nieuwe brief
Eigenaren van zonnepanelen die meedoen aan de kleineondernemersregeling (KOR) en hierover in februari, maart of april een brief hebben gekregen, hebben de brief met de verkeerde ingangsdatum ontvangen. 

De Belastingdienst benadrukt dat in zijn administratie de datum wel goed staat. De zonnepaneeleigenaren krijgen binnenkort een nieuwe brief met de juiste datum en zij hoeven daarom niets te doen.🤫

Reputatie 5
Badge +5

@Darkfiber Het herberekende termijnbedrag is € 125,00 
Voor de volledigheid; momenteel betaalt u € 72,00 

Vergelijkbaar:

Jaarrekening (Schoonmoedertje alleenst. met AOW + heel klein pensioentje)

Vandaag binnen: april 2022 is vergelijkbaar 12X 71,00 gaat nu 12X 116,00 worden met haar laag/zuinig verbruik is dat wel 540,00 meer per jaar,

is voor haar en vele anderen "direct” in de portemonnee voelbaar.

Met de Energietoeslag zal zij dan ook wel het lage bedrag 200,00 krijgen. (of niet).

Vanaf 1 mei kan dit voor de lage\minima inkomens zelf worden aangevraagd, als je het niet automatisch hebt gekregen!

Reputatie 6
Badge +4

@Gebruiker1644596728 De energietoeslag voor lage inkomens is 800 euro en in sommige gemeenten zelfs 900 euro. Netjes van het kabinet en voldoende, lijkt me.

Reputatie 5
Badge +3

Bij mij daalt door de btw verlaging de (berekende) maandtermijn per 1 juli van ca. € 72,- naar ca. € 65,- (-12,2%)  alleen weet mijn energieleverancier er nog niets van en ik verwacht ook niet dat hij dit automatisch doet.

Ik vraag me af welke energieleverancier “automatisch” de maandtermijnen aan de lagere btw aanpast.

Reputatie 5
Badge +3

Uit een email van mijn energieleverancier van 12 mei (positieve verrassing!):

“Btw-verlaging per 1 juli
Per 1 juli 2022 gaat de btw op stroom en gas van 21% naar 9%. Dit is een tijdelijke maatregel die de Rijksoverheid neemt vanwege de stijgende energieprijzen. Als energieleverancier verrekenen wij deze verlaging op uw jaar- of eindnota en in uw termijnbedrag. In juni zal de herberekening van uw termijnbedrag plaatsvinden. Hier hoeft u zelf niets voor te doen. U wordt uiterlijk 1 juli geïnformeerd over uw nieuwe termijnbedrag.“

Dus mijn leverancier doet de aanpassing van het maandtermijn wel automatisch.
Ik ben benieuwd of hij mijn huidige maandtermijn van € 72,- of zijn oorspronkelijke, uit de duim gezogen waarde van € 125,- als berekeningsbasis gebruikt.

Reputatie 5
Badge +3

Overstappen? - Er komen weer contracten met een vaste looptijd beschikbaar, maar . . .

“Wanneer je nog een vast contract hebt (dat niet binnenkort afloopt) en je tarieven onder de €0,40 per kWh en €1,90 per m³ liggen hoef je niets te doen en kun je gewoon nog even blijven zitten.”
(bron: overstappen.nl 26 mei)

Dus de prijzen stabiliseren en zakken de komende weken vermoedelijk nog iets, m.n. voor stroom.
(vanaf 1 juli ook door de lagere btw!)

Groothandelsprijzen per 26 mei: gas ca. 80 - 84 ct/m³; elektra ca. 15 ct/kWh

Reputatie 5
Badge +5

Bij mij daalt door de btw verlaging de (berekende) maandtermijn per 1 juli van ca. € 72,- naar ca. € 65,- (-12,2%)  alleen weet mijn energieleverancier er nog niets van en ik verwacht ook niet dat hij dit automatisch doet.

Ik vraag me af welke energieleverancier “automatisch” de maandtermijnen aan de lagere btw aanpast.

De tijdelijke BTW maatregel tot december 2022 maatregel levert jou dan 42 euro op.(naar verbruik)

Het is de energieleveranciers wel vrij gelaten om dit p/m of aan het eind, van de periode te verrekenen, voor diegenen, levert het dan niet direct de beoogde maandlasten verlichting op, en komt de verrekening pas in 2023.

Reputatie 5
Badge +3

@Gebruiker1644596728   Blijkbaar heb je dit hier over het hoofd gezien, mijn leverancier (BudgetEnergie) verlaagt dus zelfstandig de maandtermijn. Of dit overeenkomt met mijn eigen berekening moet nog blijken. Anders pas ik mijn maandtermijn zelfs aan.

Reputatie 5
Badge +5

@Darkfiber Dat was helder.

Ging ook meer voor de meelezende consumenten om daar alert op te zijn, en/of zelf aan te passen.

Reputatie 5
Badge +5

mijn leverancier (BudgetEnergie) verlaagt dus zelfstandig de maandtermijn.

Ben benieuwd of BE mijn maandbedrag verlaagt naar 88 ct (-:

Reputatie 5
Badge +3

@RonaldD  Bij € -1,- gaan ze zeker graag aanpassen naar bijvoorbeeld € -0,88 🤑!

(Over luxe problemen gesproken)

Reputatie 5
Badge +3

Wat mij bij prijsvergelijkingssite “gaslicht.com” is opgevallen dat voor een aanbieder (1-jaar contract) wordt aangegeven dat de leverancier het termijnbedrag eenzijdig vaststelt, blijkbaar zonder dat de klant dit bedrag kan aanpassen (zie bewerkt screenshot hieronder). Dus opletten!

Reputatie 5
Badge +5

@Darkfiber Zie wel dat er een tekst verschijnt, indien je op die knop - leverancier bepaalt …. - gaat staan.  In overleg kan je het maandbedrag laten aanpassen. Bij het voorschotbedrag wordt eerst geen rekening gehouden met zonnepanelen.

Reputatie 5
Badge +3

De verwachting dat de gasprijs langzaam zakt lijkt niet uit te komen, integendeel, de afgelopen dagen bleef de prijs rond de 80 ct/m³ hangen (groothandels inkoop) met een licht stijgende tendens - nu weer op ca. 90 ct/m³.  Stroomprijzen liggen nog rond de 21 ct/kWh.

Ik vrees dat de gasprijs voor consumenten voorlopig niet onder de € 2/m³ komt en de stroomprijs ruim boven de 40 ct/kWh blijft. Of de tijdelijke verlaging van de btw bij nieuwe contracten de consument bereikt is nog maar de vraag.

Reputatie 7
Badge +5

essent verhoogd per 1 juli met 25-30%…. 

Reputatie 5
Badge +3

essent verhoogd per 1 juli met 25-30%…. 

Vergeleken met de prijzen van 1 januari? - Dat valt dan nog mee ...

Reputatie 7
Badge +6

Ik kreeg gisteren de prijsverhoging in € per kWh van Essent ingaande 1 juli. 

Dagtarief van 0,27 naar 0,32

Nachttarief van 0,23 naar 0,28.

Mijn maandtarief had Essent gebaseerd op €379 voor het hele jaar maar met deze verhoging wordt het om en bij €413 bij een jaarverbruik van 2500kWh. Dit zijn de echte tarieven van nu die Essent rekent naargelang je contract. (Daar zit dus geen millimeter veroudering aan zoals hierboven wel is gesteld. Volgens mij is het een kwestie of je wel of geen voordelig contract weet af te sluiten.) Met zonnepanelen kan de besparing dus niet groter zijn dan die €413 per jaar ook al rekenen ze in offertes €890 bij 8 panelen of circa €1200 bij 12 panelen.

Reageer