Straatvraag

Maak je je weleens zorgen over je energierekening?

• 19 January 2022
  • 211 reacties
  • 6945 Bekeken
Maak je je weleens zorgen over je energierekening?
Reputatie 2
Badge +2

De energieprijzen stijgen. Dit kan gevolgen kan hebben voor je energierekening. Waar doe je dan verstandig aan? Niets doen of overstappen? Bekijk wat je kunt doen aan je energierekening.

:point_right: We stelden deze vraag ook op straat. Lees de reacties hier.

Wat voor invloed heeft de prijsstijging op jou? Maak je je weleens zorgen over je energierekening? Deel het hier.

211 reacties

Reputatie 5
Badge +3
  • @E.B.F. Stroeve. Energiecoaching begint met het ontleden van de energierekening in de componenten. Op Tweakers ben ik al langer onderweg, en ook het teruglevertopic consulteer ik regelmatig. Goed dat je nog een keer bevestigt dat 1 juli een belangrijk datum is.

Trouwens laatst eens de link in uw handtekening gevolgd, heer Darkfiber: niets.

En vandaag ook weer: niets.

Reputatie 5
Badge +3

Trouwens laatst eens de link in uw handtekening gevolgd, heer Darkfiber: niets.

En vandaag ook weer: niets.

Klopt. Alleen op aanvraag - vandaag niet meer - kost anders onnodig stroom.

Misschien de links dan gewoon wegdoen: gratis en handiger voor uw lezers.

Reputatie 5
Badge +3

Sommige politici en "Captains Of Industry” in Nederland & Europa maken zich ondertussen wel zorgen,
natuurlijk niet specifiek over jouw energierekening. En zelfs de Rijksoverheid (=ambtenaren) wordt een beetje onrustig. In de tussentijd stijgt de gasprijs vrolijk verder door.

Reputatie 5
Badge +5

Mijn (energie) zorgen verplaatsen zich. Zou onze regering uberhaupt wel een crisis, welke dan ook, kunnen managen? Eigenlijk weet ik het antwoord al.

Reputatie 7
Badge +5

dat gaat wel lukken, wat ze niet kunnen/doen is verder vooruitkijken en voorkomen dat er ellende optreedt. De zichtperiode van de politiek is max 4 jaar, daarna is weer iemand anders’ zorg. en dat kan niet bij de huidige grotere probleemgebieden.

Reputatie 5
Badge +3

Crisis? What crisis? - Sinds afgelopen vrijdag is de actuele gasprijs (TTF) van ca. € 147,-/MWh naar
ca. € 182,-/MWh per vanmiddag gestegen. Daar zit natuurlijk heel veel speculatie in. De noordstream I moet eerst nog op 11 juli dichtgaan.

Ik verwacht wel dat uiteindelijk alle verbruikers de rekening zo of anders gepresenteerd krijgen
en het nationaal noodvalplan gas (NCP-G) gaat waarschijnlijk naar de volgende significante stap.
Een consumentenprijs per kuub van meer dan € 3,- is niet meer denkbeeldig.

Reputatie 5
Badge +3

Het wordt misschien sneller kritiek met de Europese energiecrisis dan ik had verwacht.
De gasprijs blijft voorlopig boven de € 3,- per kuub voor consumenten en over 10-12 weken willen sommige al weer beginnen met stoken, wat ook niet helpt.

De gasreserves kunnen op dit moment niet verder gevuld worden (ca. 65% vol) en moeten zelfs aangesproken worden.  Grote vraag: Gaat “Nord Stream 1” op 21 juli weer (volledig) open?

In Nederland wordt natuurlijk (achter de schermen?) aan diverse noodwetten gewerkt (laten we maar hopen).

De “kale inkoop” gasprijs was vrijdag € 1,58/m³ (omgerekend naar NL-gas van € 162,-/MWh).

Reputatie 6
Badge +5

Ik kreeg afgelopen week een melding dat ik waarschijnlijk bijna 1400 euro zou moeten bijbetalen bij de jaarafrekening en of ik het maandbedrag maar even wilde aanpassen.
Ik weet alleen niet op grond waarvan ze aan die 1400 euro vast hebben gesteld.
Dus ga ik daar ook niks aan doen, ik heb zelf genoeg inzicht in mijn verbruik en denk dat het wel meevalt.
Ik sta sinds begin juni (laatste afrekening) op -450 euro aan kosten dankzij de zonnepanelen en ben niet van plan daar nog grote bedragen in te pompen.
Als de club failliet gaat ben je alles kwijt.

Reputatie 5
Badge +3

Ik voor mijn part concludeer dat zich bijna niemand* op dit moment zorgen over zijn energierekening maakt. Anders had ik hier meer gerelateerde berichten verwacht.

*Of zie ik hier alleen berichten van consumenten die het nog “goed geregeld” hebben, mij inbegrepen?

Reputatie 7
Badge +7

Als je in Google typt: "verkoop houtkachel nieuws" vind je daar misschien je antwoord.

Reputatie 5
Badge +5

Of ik het goed geregeld heb, daar zal ik de komende maanden achter komen.

Vandaag 19 juli 2022 wekker 05:15uur

06:00-06:30  3monteurs plaatsen zonnepanelen met een laddelift op plat dak (16 X 405 Wp) werktijden tot max. 12:00 uur klaar of niet klaar.

Gelukkig was de installatie 10:30uur al in bedrijf 💡 en waren zij ruim op tijd klaar, 11:00uur was de hele ploeg weer vertrokken, alsof er niets gebeurd was.

In 6 uur tijd al 13kWh teruggeleverd ondanks airco 2kWh tuinsproeipomp 0,5 kWh + diverse huis/tuin vriezer koelkast en de gebruikelijk klein verbruikers.

16:30 alles nog in bedrijf en nog steeds 1,589 kWh terugleveren.

Morgen een plan maken om de verbruiksapparaten in een volgorde te krijgen.

Ook nog even met Eneco in conclaaf, kon het maandtermijn maar 20% omlaag krijgen, via mijnEneco en ook met direct contact was dat niet mogelijk: mijn optie was 75,00 lager maar Eneco met een l...verhaal over mensen in problemen door te lage maandtermijn bleef bij 52,00 lager (20%).

Ik moest maar wachten op de jaar afrekening om de termijnbedrag verder aan tepassen.

Op mijn vraag of alle klanten van Eneco Mongolen waren die niet zelf konden rekenen bleef Eneco het antwoord wijselijk schuldig. (krijgt nog wel een staartje) want je moet eerst, die eerste servicemedewerkster zien te passeren, anders kom je helemaal nergens.

wordt vervolgd.

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @Gebruiker1644596728, ik had zo'n leuk draadje voor jou gemaakt om je verhaal over je eerste zonnepanelen te plaatsen, weet je nog: Mijn eerste zonnepanelen? Dat kan hoor, je post verplaatsen naar een andere draad, als je dat wil, even vragen aan de moderator.

Maar amai, jij staat vroeg op! Werk aan de winkel, dat wel. Ja, je raakt er niet overuitgepraat hoe snel ze dat doen hè, die zonnepanelen. 16x405Wp, jij hebt de luxe panelen? Dat wordt dan 2-fase in de meterkast. En dat allemaal op de heetste dag van het jaar, die mannen zullen wel gevloekt hebben, of niet?

Maar dat klopt hè, dat je zelf je maandbedrag kan aanpassen, maar dan mag het niet meer dan 20% zijn. Dat is bij mijn Essent waar ik zit ook zo. Op een gegeven moment zien zij aan je teruglevering op je slimme meter dat je ook zonnepanelen hebt. Misschien dat je dan een poging waagt het met een lieve email aan ze te vragen, joh, doe die es omlaag of zo? Ik zit met hetzelfde want die SEMS-portal loopt elke dag te zeggen hoeveel euro's ik die dag bespaard heb, maar die wou ik eigenlijk ook gewoon zien. Afwachten maar. Helaas had ik net m'n jaarafrekening gehad, dus dat wordt effe een tijdje wachten dan. 

Reputatie 5
Badge +5

@Jan klopt dit Topic gaat over zorgen over de energie rekening, maar het één sluit op het ander aan met dit onderwerp.

En ja de monteurs draaiden tropenrooster, maar ik was wel blij dat het niet uitgesteld werd ondanks de hitte.

Vrolijke nette boys met kennis van zaken en klant tevreden gewerkt.

Heb nu voor de Fun airco 8 uur draaien en er is 15 kWh al teruggeleverd ik weet ook niet of dat nu veel of weinig is, voor een dag als deze. Blijft nu ook om circa 20:00uur nog steeds met eigenverbruik 2 kWh extra terugleveren.

Alles ff laten bezinken en morgen kijken of er nog wat cijfers aan het verbruik en meterstanden zijn te koppelen.

Ik ga wel op (jouw) Topic ,Mijn eerste zonnepanelen, verder.

Reputatie 5
Badge +3

Om ca. 16 uur kwam het nieuws: de Nordstream I gaat zoals gepland overmorgen weer open.

De hamvraag is: Hoe ver gaat de gaskraan uiteindelijk open?

De beurs maakte een sprong naar boven  en de TTF gasbeurs een kleintje naar beneden.

Van € 166/MWh → € 158-160/MWh - de gasprijs voor consumenten zou hiermee
net onder de € 3,-/m³ uit kunnen komen.

Reputatie 7
Badge +5

Je airco gratis laten draaien op zonneenergie bestaat natuurlijk niet, gaat van je saldering af, dus kost dat het normale tarief. 

Reputatie 5
Badge +3

@E.B.F. Stroeve   Wat je schrijft klopt voor relatief kleine installaties. Als je meer teruglevert dan dat je geleverd krijgt kost je elke verbruikte kWh “alleen maar” het toepasselijke teruglevertarief (tot dat je levering = teruglevering wordt). Of zie ik iets over het hoofd?

Reputatie 7
Badge +5

@Darkfiber klopt, ik was niet volledig. als je binnen je salderingsgrens blijft kost het je je normale tarief, ga je over je salderingstarief dan kost het je je teruglevertarief, en dat is (in beste zin) iets van je normaaltarief minus belasting.

Voor een paar kWh maakt dit natuurlijk niet uit, maar mijn punt was dat er geen gratis kWh bestaat.

Reputatie 5
Badge +3

Door verschillende, tegelijkertijd plaatsvindende ontwikkelingen in Europa op het gebied van de elektriciteitsproductie en -distributie gaan de prijzen overal sterk omhoog, m.n. in Frankrijk waar bijna de helft van de kerncentrales voor gepland en ongepland onderhoud (o.a. scheuren in de drukvaten) buiten werking is gesteld.

Op dit moment in Frankrijk nog € 455/MWh, in Duitsland € 360/MWh
en in Nederland voorlopig met ca. € 320/MWh nog relatief laag.

Maar de Franse futures voor het vierde kwartaal staan al op € 860/MWh (kale inkoopprijs),
wat € 0,860 per kWh is.

Reputatie 5
Badge +3

Putin laat weer door Gazprom aan de gaskraan van Nordstream I draaien, overmorgen? gaat de getransporteerde hoeveelheid gas van 60 miljoen m³ naar 33 miljoen m³. De groothandels gasprijs steeg vanmiddag prompt van € 169/MWh naar € 178/MWh = € 1,74/m³ NL-gas. Morgen stijgt de gasprijs misschien nog verder door.

Reputatie 5
Badge +5

Putin laat weer door Gazprom aan de gaskraan van Nordstream I draaien, overmorgen? gaat de getransporteerde hoeveelheid gas van 60 miljoen m³ naar 33 miljoen m³. De groothandels gasprijs steeg vanmiddag prompt van € 169/MWh naar € 178/MWh = € 1,74/m³ NL-gas. Morgen stijgt de gasprijs misschien nog verder door.

Ja, dat stijgen gaat snel. Het dalen van de prijs duurt weken en dan nog maar matig..

Reputatie 5
Badge +3

@RonaldD   Voorlopig kan je alleen maar hopen (en bidden) dat de gasprijzen dalen.
De realiteit ziet er vanochtend anders uit: € 182/MWh en ook de stroomprijs blijft op een hoger niveau.

Ik ken de calculatie van de energieleveranciers/doorverkopers en hun marges niet, maar ik verwacht een consumentenprijs van rond (of boven?) de € 3,-/m³.

Reputatie 5
Badge +5

@RonaldD   Voorlopig kan je alleen maar hopen (en bidden) dat de gasprijzen dalen.
De realiteit ziet er vanochtend anders uit: € 182/MWh en ook de stroomprijs blijft op een hoger niveau.

Ik ken de calculatie van de energieleveranciers/doorverkopers en hun marges niet, maar ik verwacht een consumentenprijs van rond (of boven?) de € 3,-/m³.

Ach... en vanochtend rijd ik naar afvalverwerking met hout en andere brandbare spullen. Betalen om het te storten, bij aanschaf een verwijderingsbijdrage betalen, brandstof om ernaar toe te rijden, dure pellets terug kopen, et cetera. Misschien is een ‘ouderwetse’ allesbrander weer een optie (-: Overigens: Blij dat ik van het gas af ben (-:

Reputatie 5
Badge +3

Tja - sprokkelhout en houtafval is niet voor iedereen weggelegd en een allesbrander is waarschijnlijk niet overal een oplossing en welkom. Zoveel mensen zoveel wensen en onmogelijkheden.

De groothandelsgasprijs (voor gas) zit op dit moment rond de € 193,-/MWh - “the only way is up” zo lijkt het en ook de grote politiek maakt zich in Brussel zorgen (om de solidariteit)
En de splijtzwam in het Kremlin smult daarvan.

Reageer