Straatvraag

Maak je je weleens zorgen over je energierekening?

• 19 January 2022
  • 235 reacties
  • 7997 Bekeken
Maak je je weleens zorgen over je energierekening?
Reputatie 2
Badge +2

De energieprijzen stijgen. Dit kan gevolgen kan hebben voor je energierekening. Waar doe je dan verstandig aan? Niets doen of overstappen? Bekijk wat je kunt doen aan je energierekening.

:point_right: We stelden deze vraag ook op straat. Lees de reacties hier.

Wat voor invloed heeft de prijsstijging op jou? Maak je je weleens zorgen over je energierekening? Deel het hier.

235 reacties

Reputatie 7
Badge +5

ik vrees dat putin deze gasoorlog leuker vindt dan de echte oorlog. hij wil met gas en graan de controle over heel europa in handen krijgen en naar believen aan knoppen draaien. 

Reputatie 7
Badge +7

Wij gaan ook van het gas af zodra de inductiekookplaat en elektrische boiler zijn geplaatst. Met de besparing op gas worden de zonnepanelen versneld terugverdiend. Je hebt nu moderne houtkachels die aan de laatste normen voldoen. Je hebt ze van €4000 maar er zijn er ook van €500-€750. Een allesbrander is voor alles dat brand, dus ook het erg milieuvervuilende spul als papier en geverfd hout en zo.

We halen nu bijna elke week wegwerppallets van zonnepanelen. Niet aan te slepen zoveel. Mooi schoon blank hout uit China. Drie tot vier ochtenden een à twee uurtjes zagen en een hele aanhangwagen vol is weer weggezaagd op kachelformaat. Nu in juli al ruim genoeg gezaagd voor de komende winter. We zijn al aan het zagen voor de volgende winter. Nu met het zaagtafeltje.

Dat lijkt haast onmogelijk, hoe doe je zo'n joekel van een zonnepanelenpallet van 100x183cm op een zaagtafeltje? Nou heel simpel, met een lang stuk steigerplank wip je de voorste en achterste plank eraf want die zitten met lange spijkers, en al die tussenplanken wip je met een klein balkje eraf of met de hand, want die zitten met een korte spijker. Dan blijven er drie lange "balken" over die elk eigenlijk twee lange dikke planken op klossen zijn. Al die losse planken en "balken" gaan dan over de zaagtafel. Het enige dat we naar de milieuwerf brengen, wat bij ons altijd al gratis is, zijn die spaanplaatklossen die soms tussen de pallets zitten.

Wat die biomassacentrales krijgen is trouwens het erg mikieuvervuilende hout dat geverfd is of geïmpregneerd of van die gefineerde spaanplaat van kasten en zo. Ik vraag me af hoe lang ze dat nog mogen verbranden, want dat is echt slecht voor het milieu. Ik zag ook op tv een paar dagen terug dat de kolenboer in Duitsland weer hele goede zaken doet, niet aan te slepen daar voor hun.

Reputatie 5
Badge +5

@Jan Van hout stoken krijg je het minimaal 4 maal warm: halen, zagen, stapelen en verbranden (-:

Reputatie 7
Badge +7

Ha Ha @RonaldD, van bewegen blijf je gezond! Het is de broodnodige dagelijkse training die de huisarts mij als 65+er, nou zeg maar 70+er, dringend voorschrijft. Elke dag een uur wandelen of dit soort werk doen. De aanhangwagen vullen gaat nu met de vorkheftruck maar leeg maken nog met de hand. En dat is een put sjouwwerk. En daarna uit elkaar halen met de steigerplank en door de zaagtafel doen en dan de plankjes in de kruiwagen tot een bundel binden met een touwtje en op de stapel hijsen. Ik zaag nu met de zaagtafel want ik zit te wachten tot de Lidl weer met de Parkside handcirkelzaag komt van €50. Die waren als beste getest. 

Reputatie 6
Badge +3

Ik heb geen zin in houtverwerking en -opslag te investeren en ook met as strooien zie ik en mijn vouw niet zitten, daarom blijf ik voorlopig nog met gas (ca. 700 m³) stoken tot dat volgend jaar misschien een warmtepomp beschikbaar komt.  - Mijn overschot aan stroom ga ik in de zomer aan de meestbiedende verkopen, de terugleververgoedingen stijgen lekker met de stroomprijzen mee. Voorlopig met salderen en ca. 2500 kWh teruglevering geen zorgen over mijn energierekening.
Iedereen zijn eigen manier om efficiënt en milieubewust met de energie(kosten) om te gaan, of niet?

De gasprijs zat om 12:01 even op € 197,75/MWh, nu weer op € 193,-.

Reputatie 7
Badge +7

Wij zijn geen stadsmensen. Zin moet je maken, zo is het leven. Hoef je die groothandelsprijzen voor gas ook niet meer bij te houden of overal te publiceren 😀. Het hout is gratis, we zien dat niet als een investering maar als een besparing.

Reputatie 5
Badge +6

@Jan En dat is een put sjouwwerk. En daarna uit elkaar halen met de steigerplank en door de zaagtafel doen en dan de plankjes in de kruiwagen tot een bundel binden met een touwtje en op de stapel hijsen. Ik zaag nu met de zaagtafel want ik zit te wachten tot de Lidl weer met de Parkside handcirkelzaag komt van €50. Die waren als beste getest.

Niet wachten:

Heb jij met al jouw gereedschap dan nog geen elec. reciprozaag?

Ook perfect voor bomen, takken, (nat) steigerhout.

Grof houtzaagblad er in en op de aanhanger kan je de Pallets al een kopje kleiner maken minder sjouwwerk.😁

Gebruikt ook minder energie als die zaagbank.

Handcirkelzaag(je) heeft volgens mij niet genoeg vermogen en dan stopt ie steeds als je te snel wil zagen.

Reputatie 7
Badge +7

@Gebruiker1644596728, dat heeft een simpele reden. Met een recipro zaag gaat het wel 2x zo langzaam als wij doen met een handcirkelzaag van 1250W. We hadden al meer dan 20 jaar die zagen van toen €32 tot €37 en deden er steeds een jaar of 5 - 7 mee. Maar nu hadden we er een die na 3 weken al kapot was, we kregen wel ons geld terug, maar wachten nu op de Parkside van de Lidl van €50. Daarom doen we het even met de zaagtafel want die staat toch stil.

Je ziet op filmpjes op Youtube dat ze pallet platliggend in stukken zagen. Dat is heel bewerkelijk en slecht voor je rug. Wij doen die altijd rechtop en laten de zwaartekracht meehelpen de zaag door het hout te trekken. 

Hier in dit filmpje https://youtu.be/NPB9BOIaqkk, leggen ze de pallet plat en doet de recipro alle spijkers doorzagen. Dat is dom, dan moet je dubbel zoveel spijkers rapen uit de as. Duurt veel te lang. Kijk zo gaat het 't snelst:

Deze zaag was 2ehands €20 en heeft het 7 jaar gedaan.

Reputatie 6
Badge +3

De handelsdag voor gas eindigt niet hoopgevend voor de ontwikkeling van de consumentenprijzen:
(bron: theice.com Dutch TTF Gas Futures)

Prijs van vandaag van € 179/MWh → € 199,5/MWh +11%
en er is vermoedelijk nog ruimte naar boven

Er ligt sinds vandaag een Europese afspraak om de komende maanden
het gasverbruik met 15% te reduceren.

De prijsontwikkeling van het afgelopen jaar plaatst dit een een breder perspectief:

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb nog foto's van zo'n pallet uit elkaar halen.

Plank aan kopse kant losmaken met lange balk
Plank aan kopse kant losmaken met lange balk
De tussenplanken gaan er bijna vanzelf af
Hele pallet is in een paar wippen uit elkaar
De kopse planken zitten met lange spijkers vast, de rest met kleintjes
Die lange balken gaan dan makkelijk over de zaagtafel.

Reputatie 6
Badge +3

Voor wie het nog niet wist: volgens NRC is de super hoge inflatie in NL een gevolg van de hoge gasprijs door de geliberaliseerde gasmarkt in Nederland.
In juli was de inflatie 11,6% op jaarbasis - de hoogste in de eurozone, proost🤑!

Reputatie 6
Badge +3

De groothandels inkoopprijzen voor gas voor de komende maanden liggen op dit moment
rond ca. € 220-225/MWh. Per kuub komt dit overeen met ca. € 2,15 - 2,20.
Op dit moment is de inkoop prijs in augustus nog € 1,99/m³ (excl. heffingen en btw) en zonder marge

De consumentenprijs (modelcontracten met per maand variabele prijs)
voor de komende winter zou weleens op € 3,60 - 3,80/m³ kunnen uitkomen:

€ 2,15/m³ +20% marge + € 0.4497/m³ heffingen + 21% btw = € 3,67/m³

Voor stroom is de inkoopprijs ca.  € 35,5 ct/kWh (excl. heffingen en btw) en zonder marge

YMMV

P.S.: Ik zelf maak me (nog) geen zorgen over mijn energierekening.

Bron: TheIce.com; Nieuwe Stroom/Easyenergy

Reputatie 6
Badge +3

Een beetje maak ik me nu wel zorgen, de nordstream I gaat 3 dagen helemaal dicht (als test van Putin?).

De gasprijzen voor de komende maanden stijgen weer sterker, ca. € 260/MWh en het stookseizoen moet nog beginnen.
De consumentenprijs zou hiermee op meer dan € 4,- per kuub uitkomen.

De stroomprijs (futures) bereikt ook ongekende hoogtes, eerste kwaartal 2023: € 625/MWh.

Consumentenprijzen, bijvoorbeeld op overstappen.nl, liggen tussen
€ 48 ct/kWh en € 98 ct/kWh.

Ik ben benieuwd wat de overheid kan en wil doen om de pijn doelgericht en op lange termijn te verzachten.

YMMV

Een beetje maak ik me nu wel zorgen,

Idem. Een groot aantal mensen wordt de komende jaren ontdaan van hun spaargeld en dat geld gaat naar een klein aantal mensen dat daar verschrikkelijk rijk van wordt.

Want dat wordt wel eens vergeten. Dat energie duur is betekent niet dat dat geld dat we betalen verdwijnt. Er verdwijnt helemaal niets van. Het gaat naar anderen.

Reputatie 5
Badge +5

Een beetje maak ik me nu wel zorgen, de nordstream I gaat 3 dagen helemaal dicht (als test van Putin?).

De gasprijzen voor de komende maanden stijgen weer sterker, ca. € 260/MWh en het stookseizoen moet nog beginnen.
De consumentenprijs zou hiermee op meer dan € 4,- per kuub uitkomen.

De stroomprijs (futures) bereikt ook ongekende hoogtes, eerste kwaartal 2023: € 625/MWh.

Consumentenprijzen, bijvoorbeeld op overstappen.nl, liggen tussen
€ 48 ct/kWh en € 98 ct/kWh.

Ik ben benieuwd wat de overheid kan en wil doen om de pijn doelgericht en op lange termijn te verzachten.

YMMV

Txs. Fijn dat je ons zo specifiek op de hoogte houdt.  Als het allemaal uitkomt …… pfffff NL in de kou.

Ik volg op Frankenergie (onder goedkoop) de inkoopsprijzen van electra en gas.
Je kan daar ook terugkijken.
Schokkend wat de prijzen doen, maar als je alle berichten leest wel verklaarbaar.

Het raakt mij niet (of nauwelijks) door een vast contract, net afgesloten begin juli, en veel meer stroom opwek dan gebruik en haast geen gas. Maar als ik denk aan mensen met een minimaal inkomen en/of uitkering, dan maak ik me ernstig zorgen.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je € 300 tot € 500 per maand moet betalen voor energie en het eind nog niet in zicht is.

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je € 300 tot € 500 per maand moet betalen voor energie en het eind nog niet in zicht is.

Ik ken er zat die onder de oude prijzen al 350 euro per maand betaalden. Die komen de komende jaren dus zwaar op de koffie.

Reputatie 4
Badge +3

Ik zou daar ook wel eens antwoord op willen hebben..

Reputatie 6
Badge +3

Zorgen maak ik mij ook wel. Is eigenlijk niet nodig. Ik heb nog een goedkoop vast contract.  Een geïsoleerd huis met zonnepanelen.

Als echt de prijzen deze winter voor gas naar € 4 gaan denk ik niet dat mensen met een oud contract nog gas krijgen voor onder de €1,00. Die verdwijnen dan ivm noodsituatie/overmacht  En de mensen met een echt minimum inkomen en een slecht huis. Kunnen die dat gaan betalen. Of steken ze  hun hoofd in het zand en  zie maar als energiebedrijf dan maar hoe je je geld krijgt. Dat mogen dan andere mensen met middeninkomens gaan betalen.

Dus ja. Zorgen maak ik mij ook.

Reputatie 6
Badge +3

@Los_Moros  Met een beetje zoekwerk (10 minuten) kom ik er snel achter dat de prijs in België
nu ca. € 2,00 - 2,10/m³ bedraagt. Trouwens België kent minimaal 2 gaskwaliteiten voor consumenten:

Het NL gas met ca. 9,77 kWh/m³ en voornamelijk het hoogcalorische gas met ca. 10,2 kWh/m³ - de prijzen worden in België daarom ook in cent per kWh aangegeven.

Verder is de opbouw van de gasprijs in België heel anders met veel lagere heffingen.

Het artikel van de DDS is volgens mij heel erg kort door de bocht en nogal populistisch.

P.S.: Een oorzaak  voor de sterke prijsstijgingen is o.a. de sterk geliberaliseerde gas- en energiemarkt in Nederland.

@Los_Moros

Het artikel van de DDS is volgens mij heel erg kort door de bocht en nogal populistisch.

De dagelijkse standaard is zo'n modern rechts populistische onvrede site die graag wijst op het falen van onze rechtse regering met als alternatief een ultra rechtse regering. 

Reputatie 4
Badge +3

@Los_Moros  Met een beetje zoekwerk (10 minuten) kom ik er snel achter dat de prijs in België
nu ca. € 2,00 - 2,10/m³ bedraagt. Trouwens België kent minimaal 2 gaskwaliteiten voor consumenten:

Het NL gas met ca. 9,77 kWh/m³ en voornamelijk het hoogcalorische gas met ca. 10,2 kWh/m³ - de prijzen worden in België daarom ook in cent per kWh aangegeven.

Verder is de opbouw van de gasprijs in België heel anders met veel lagere heffingen.

P.S.: Een oorzaak  voor de sterke prijsstijgingen is o.a. de sterk geliberaliseerde gas- en energiemarkt in Nederland.

Hierbij een overzicht uit het FD voor meer inzicht.

Je moet dat positief zien.
Er wordt heel veel winst gemaakt met de gas verkoop in ons land.
Daar gaat het om.
Dat de burgers het niet meer kunnen betalen, is niet belangrijk.
Dat is ook zo met huizen, die zijn om te beleggen en winst te maken.
Dat er ook mensen in wonen is bijzaak.

Volgend jaar krijgen we weer een hoepeltjes systeem waar je doorheen kunt springen.
Als je het dan echt niet meer betalen kunt, krijg je een beetje subsidie om te voorkomen dat je stopt met betalen.

Reputatie 6
Badge +3

Diverse recente overzichten van de "Rijksoverheid” van afgelopen weekend over de gasleveringszekerheid:

o.a. aanvoer gas voor Europa, gasleveringen van en naar Nederland, LNG aanvoer, prijsontwikkeling 21 juli - 17 augustus, etc. .

Je kan je natuurlijk afvragen waarom de kale leveringsprijs (zonder netbeheer, heffingen, btw etc.) in NL ongeveer  dubbel zo hoog is dan in België.

Uit de rapportage van de Rijksoverheid: ca. € 2,21/m³ = € 22,6 ct/kWh - België: ca. € 12,5 ct/kWh

De actuele prijs op de TTF beurs voor september contracten is ca. € 280/MWh = ca. € 2,75/m³ NL-gas.
=> Serieuze problemen voor huishoudens welke binnenkort een modelcontract moeten afsluiten!?

Reputatie 4
Badge +3

Je moet dat positief zien.
Er wordt heel veel winst gemaakt met de gas verkoop in ons land.
Daar gaat het om.
Dat de burgers het niet meer kunnen betalen, is niet belangrijk.
Dat is ook zo met huizen, die zijn om te beleggen en winst te maken.
Dat er ook mensen in wonen is bijzaak.

Volgend jaar krijgen we weer een hoepeltjes systeem waar je doorheen kunt springen.
Als je het dan echt niet meer betalen kunt, krijg je een beetje subsidie om te voorkomen dat je stopt met betalen.

In wat een leuk land leven we dan toch. Pfff.

Reageer