Maandelijks salderen van via zonnepanelen opgewekte energie door energieleverancier

• 16 September 2022
  • 21 reacties
  • 460 Bekeken

Badge

Ik heb gisteren een hele discussie gehad met Budget Energie over het maandelijks salderen van via zonnepanelen opgewekte elektriciteit. Budget Energie is van mening dat dit gewoon is toegestaan. Ik betwijfel dat. Helaas heb ik een zogenaamde slimme meter zodat de energiemaatschappij maandelijks kan aflezen wat ik verbruik en wat ik terug lever aan het net. Hoe zit het nu wettelijk? Als Budget Energie maandelijks mag gaan salderen leveren mijn zonnepanelen bijna niets meer op omdat ik dan slechts een kleine terugleververgoeding krijg. 's Winters ga ik dan véél méér betalen omdat de zonnepanelen dan veel minder produceren.  M.a.w.: dan wordt ik minimaal dubbel “gepakt”!

21 reacties

Reputatie 6
Badge +5

Als u zoeksleutel maandelijks salderen o.i.d. invult, dan zijn er nog meer draadjes over dit onderwerp.

Reputatie 7
Badge +5

de wetgeving is helaas niet duidelijk op dit vlak. de wet zegt dat er per factuurperiode gesaldeerd moet worden en dat er minimaal, met de nadruk op minimaal, eens per jaar gefactueerd moet worden. de gedachte achter salderen is dat dit per jaar moet plaatsvinden, en zie daar het hiaat tussen gedachte en wetgeving. 

Budget energie saldeert inmiddels per maand en daar lopen kamervragen over. uitslag nog niet bekend.

huidige advies als je meer teruglevert dan afneemt: wegwezen bij budget energie

is het niet zo dat wanneer je de slimme meter offline haalt, er niet maandelijks gesaldeerd kan worden ?

( er zijn dan geen meterstanden beschikbaar)

F.Kramer

Reputatie 7
Badge +5

die meterstanden gaan ze dan gewoon gokken. uitlezen uitzetten heeft geen zin

Ik heb de meter uit staan en ontvang dan ook geen maandelijks overzicht van mijn verbruik en de daarmee verbonden kosten.

F.Kramer

Reputatie 7
Badge +5

saldeert je leverancier dan wel maandelijks voor de rest van de klanten? 

jazeker.

F.Kramer

Reputatie 7
Badge +5

welke?

Dat laat ik voorlopig maar even in het midden. Het zijn er maar twee.

F.Kramer

Reputatie 7
Badge +5

dus je stelt een vraag waar je het antwoord al op weet en vertelt ons niet dat het om NLE en BE gaat. dat motiveert lekker, *not*

Reputatie 1
Badge

de wetgeving is helaas niet duidelijk op dit vlak. de wet zegt dat er per factuurperiode gesaldeerd moet worden en dat er minimaal, met de nadruk op minimaal, eens per jaar gefactueerd moet worden. de gedachte achter salderen is dat dit per jaar moet plaatsvinden, en zie daar het hiaat tussen gedachte en wetgeving. 

Budget energie saldeert inmiddels per maand en daar lopen kamervragen over. uitslag nog niet bekend.

huidige advies als je meer teruglevert dan afneemt: wegwezen bij budget energie

Helaas je advies gaat niet op. Als je nu  overstapt naar een andere leverancier betaal je veel meer. Dat weet Budget Energie heel goed. 

Reputatie 7
Badge +5

Een nuance is inderdaad op z’n plaats: reken beide scenario’s voor je eigen situatie door en bepaal dan wat je moet doen.

En een kwartier geleden heeft de chef van BE aangegeven de hele situatie rondom maandelijks salderen terug te draaien, mooi resultaat van de media met Radar voorop (en niet de CB….)

Reputatie 6
Badge +5

En een kwartier geleden heeft de chef van BE aangegeven de hele situatie rondom maandelijks salderen terug te draaien, mooi resultaat van de media met ………………...

Met verbazing zag/hoorde ik het bij Radar en ontkom niet aan de indruk dat het BE veel klanten heeft gekost. Vooral hun houding in de trant van “het staat u vrij om een andere leverancier te kiezen”, heeft bij mij kwaad bloed gezet. Bij - take it or leave it - praktijken ben ik er klaar mee. Sinds september jl. al op- en overgestapt.

Reputatie 6
Badge +6

De “ijzeren dame” van BE heeft zich echt niet door Marieke (Radar)laten bekeren.!

De BE dame met het lieve gezichtje, was duidelijk voorbereid op de vraagjes van Marieke en had haar strategie vooraf al bepaald!

De ommekeer van BE (lees eerst alles over Jette) is zeker een schouder tikje van Jette geweest, om BE “bij te sturen” en om zijn eigen verdere Energie beleid vorm te geven!

Ik weet zeker dat de “ijzeren dame”  de Salderingsregeling/maand afrekening niet heeft verandert, omdat BE zo aardig is voor de klanten.

De ACM heeft hier totaal geen enkele rol in gespeeld.(zie ook de andere uitspraken van Jette, waarop gedoeld wordt op de nieuwe wetgeving).

Voor de PV eigenaars bij BE is dit natuurlijk een goede ontwikkeling met salderen.

De andere energieleveranciers met maand afrekening zullen deze hopelijk ook aanpassen naar jaar.

Waarom zou dit het geval moeten zijn? Heb bedragen gelezen van 50 cent per kWh, en dan moeten anderen er nog aan verdienen? Zo jaag je andere consumenten op enorme kosten.

Waarom zou dit het geval moeten zijn? Heb bedragen gelezen van 50 cent per kWh, en dan moeten anderen er nog aan verdienen? Zo jaag je andere consumenten op enorme kosten.

Nu de pioniersfase voorbij is en ook de early adaptors allemaal zonnepanelen hebben en we blijven promoten dat die panelen in vijf jaar terugverdient moeten worden en die investering dus een fantastisch rendement heeft maar het allemaal ook ergens van betaald zal moeten worden en zolang de salderingsregeling niet afgebouwd wordt zullen de kosten voor mensen zonder panelen dus extra hoog blijven. Feitelijk een overdracht van mensen met weinig geld naar mensen met meer geld.

Wat dat betreft heeft die woordvoerder van BE gewoon gelijk, alleen is het de vos die de passie preekt.

Badge

Ik heb gisteren bericht gekregen van Budget Energie dat men overstag is gegaan. Met terugwerkende kracht gaat men toch over tot jaarlijks salderen vanwege de grote commotie die is ontstaan door hun mededeling dat men maandelijks ging salderen. Wel is de terugleververgoeding bepaald op slechts 50%  van de eerder toegezegde vergoeding. 

Reputatie 6
Badge +6

@JanvanRiet Levert u op jaarbasis nu meer terug dan u afneemt?

Badge

Ik heb u even een privé boodschap gestuurd!

Hartelijke groet,

Jan van Riet

Moet nu meer dan 11 keer zo veel betalen voor stroom dan een paar jaar geleden. Hopelijk ziet de Consumentenbond ook in dat dit oneerlijk en niet betaalbaar meer is.

Reputatie 7
Badge +5

dat is toch al bijna een jaar de discussie?! het energieplafond vwb tarieven is daar het resultaat van. 

was dat niet bekend?

Reageer