Consumentenbond.nl

Mag de energieleverancier je rekening verhogen door stijgende energiebelasting?

• 10 december 2018
  • 17 reacties
  • 1351 Bekeken

Vandaag kreeg ik een mail dat mijn energierekening met 10 euro oer maand omhoog gaat ivm het stijgen van de energiebelasting. Ik had een contract van een jaar en deze periode is nog niet voorbij. Mag dit zomaar en betekent dat ik vervroegd van mijn contract af kan?

ik ben benieuwd..

groet Carin

17 reacties

Ja, de overheid mag de belasting verhogen en dat is geen reden om een contract met een leverancier op te mogen zeggen die ook helemaal buiten deze verhoging staat.
Dank je wel, betekent dan dat iedereen een verhoging heeft ontvangen?
Ja, de belasting is voor iedereen gelijk (maar natuurlijk wel afhankelijk van hoeveel je afneemt)
Reputatie 5
Badge +5
Het kan natuurlijk wel gebeuren dat leveranciers van het moment gebruikmaken om een mooie ronde verhoging van het termijnbedrag door te voeren, terwijl de werkelijke stijging van de energiebelasting zo'n grote verhoging misschien niet noodzaakt.
Kortom @Dacaiaamlu: het zou kunnen dat je per saldo straks 6 euro per maand meer moet betalen wegens de verhoogde belastingen (afhankelijk van je verbruik). Als je maandbedrag dan nu 10 euro omhoog gaat krijg je het verschil bij de jaarnota weer terug.
Het is bijna altijd mogelijk om het termijnbedrag zelf een beetje lager in te stellen via de website van je leverancier, of telefonisch.
Reputatie 7
Badge +6
Op alles wat we kopen zit belasting . Als de overheid verhogingen doorvoert , kunnen we niet van bedrijven verwachten , dat ze dat voor eigen rekening nemen. Elke belastingcent moet naar de schatkist en het schijnt dat daar geen goede bodem in zit.... 😉. Ik kan desgewenst online mijn maandbedrag veranderen bij Eneco. Ik doe dat niet omdat het bedrag dat ze schatten tot nu toe altijd heel aardig klopte. Als ik het lager maak , moet ik vrijwel zeker bijbetalen via de jaarafrekening . Dat schiet ook niet op.
Reputatie 5
Badge +5
Het verlagen van het termijnbedrag raden we dus ook niet standaard voor iedereen aan, maar als je ervaring is dat je elk jaar geld terug krijgt en je hebt een goed overzicht van je verbruik, en de verhoging die wordt doorgevoerd is niet proportioneel met belasting- en prijsstijgingen, dan is het goed om te weten dat het kan. Niet iedereen kent deze mogelijkheid.
Badge
Mijn termijnbedrag bij Nuon wordt per direct verhoogd van 133 naar 208 euro (1 pers huishouden)! Bij navraag waarom zoveel wordt er verwezen naar de aangekondigde stijgingen maar "als ik nu direct mijn contract verleng dan blijf ik de oude prijs betalen". Als ik doorvraag of ik dan ook de verhoging van de overheid niet hoef te betalen blijkt er later toch een beetje bij te komen. Als ik dan vraag waarom ik 70 euro per maand extra moet betalen volgend jaar kan daar geen antwoord op gegeven worden. Ik krijg hier een naar gevoel van, dit klopt toch niet?
Reputatie 7
Badge +5
@HennyBo Was je aan het einde van je contract van 1 of 3 jaar en gebruiken ze nu de varabele tarieven voor je 208 euro?
Deze vraag omdat ze het over contract verlenging hebben met maar iets verhoging.
Badge
Ik heb al jaren geen contract meer en niet verlengd. Ik heb een vast (geadviseerd) termijnbedrag maar kan/mag die verhogen of verlage wanneer ik wil. Ik heb nota bene in augustus een contract aangeboden gekregen waar ik (incl een korting) naar een maantermijn kon van 106 euro.
Vandebron verhoogde zonder enige melding het maandbedrag van mijn vriendin met €10.

Op de vraag "hoezo?" is nu al lange tijd nog steeds geen antwoord gekomen. Ze vermelden "3 werkdagen", maar daar houden zij zich totaal niet aan. Het aantal te wachten werkdagen is onbeperkt.

Ik vind het zeer ongepast dat ze dit doen zonder toelichting.
Reputatie 7
Badge +5
Ik heb al jaren geen contract meer en niet verlengd. Ik heb een vast (geadviseerd) termijnbedrag maar kan/mag die verhogen of verlage wanneer ik wil. Ik heb nota bene in augustus een contract aangeboden gekregen waar ik (incl een korting) naar een maantermijn kon van 106 euro.
@HennyBo Waarom ben je daar niet op ingegaan en hebt je dat contract niet afgesloten?
Gas en elektriciteitsprijzen kunnen dalen, maar stijgen de laatste tijd ieder half jaar.
Badge
Omdat ik er toen nog even over wilde denken. Natuurlijk ben ik me ervan bewust en begrijp dat het stijgen kon maar van 133 naar 208 vind ik wel behoorlijk verschil. Daarbij werd mij verteld dat dat kwam door de verhogingen van vaste lasten en belasting. Dat klopt niet m.i.
Reputatie 7
Badge +5
Ik ben het er niet mee eens. De energiemaatschappij kan niet zo maar eenzijdig je tarief veranderen, ook niet als dat het gevolg is van onbehoorlijk bestuur. Je hebt een contract voor een jaar maar je betaalt in maandelijkse termijnen omdat dat nu eenmaal gebruikelijk is in die branche. Als jouw energiecontract nou eens een verzekeringspolis was geweest waarbij het wel gebruikelijk is om met jaarpremies te werken bij vooruitbetaling zou het dan wel acceptabel zijn geweest als de verzekeringmaatschappij halverwege het jaar naar je toegekomen was met een verhoging van de assurantiebelasting? Zo nee, waarom dan nu wel?

Ik vermoed wat anders, je energiemaatschappij ziet je verbruik stijgen, wil daar op inspelen om te voorkomen dat je te zijner tijd een te hoge energierekening betaalt maar gebruikt de verkeerde smoes. Of ze hebben verkeerd ingekocht en willen nu de consequenties daar van bij de klant neerleggen.

Nog anders gezegd, ik vind dat als je straks die eindafrekening krijgt je alleen die verhoogde energiebelasting hoeft te betalen over het meerverbruik, niet over het oorspronkelijk afgesproken gebruik.

Ik rook en op mijn shag zitten zogenaamde accijnszegels. Stel dat die winkelier groots heeft ingekocht. Moet hij dan zijn oude voorraad zelf beplakken met nieuwe accijnszegels omdat de overheid heeft besloten om de accijns te verhogen per een bepaalde datum? Dacht het niet.
Reputatie 7
Badge +5
@F. den Oudsten schreef: "Je hebt een contract voor een jaar maar je betaalt in maandelijkse termijnen omdat dat nu eenmaal gebruikelijk is in die branche."

@HennyBo schreef eerder: "Ik heb al jaren geen contract meer en niet verlengd."

Dan wijzigen de variabele tarieven op 1 jaunari en op 1 juli bij de meeste energiemaatschappijen.
Je bent dan meestal wel wat duurder uit, maar je kunt per maand opzeggen en naar een andere energieleverancier.
Badge
Ik vermoed wat anders, je energiemaatschappij ziet je verbruik stijgen, wil daar op inspelen om te voorkomen dat je te zijner tijd een te hoge energierekening betaalt maar gebruikt de verkeerde smoes. Of ze hebben verkeerd ingekocht en willen nu de consequenties daar van bij de klant neerleggen.

Nog anders gezegd, ik vind dat als je straks die eindafrekening krijgt je alleen die verhoogde energiebelasting hoeft te betalen over het meerverbruik, niet over het oorspronkelijk afgesproken gebruik.

Het aan de klant doorberekenen van de belastingen heeft echt niets te maken met het verbruik of het verkeerd inkopen van energie. Energieleveranciers zijn wettelijk verplicht om de belastingen die de overheid heft door te berekenen aan hun klanten. Die belastingen moeten ze vervolgens ook weer afdragen aan de belastingdienst, dus als ze het niet zouden doorberekenen, zouden ze ook nog eens verlies gaan draaien. Je kunt natuurlijk moeilijk tegen de belastingdienst zeggen "leuk dat de belastingen omhoog gaan, maar voor de komende drie jaar houden wij ons er voor onze klanten niet aan."

Wat betreft uw derde alinea: voor alle duidelijkheid, bij het begin van een contract wordt er geen verbruik afgesproken. Er wordt alleen een inschatting gemaakt. Pas na een jaar (of als je overstapt of verhuist) wordt er een definitieve berekening gemaakt. Bij die berekening wordt gerekend met de belastingen die in die periode golden. Dat kunnen dus overigens ook verschillende zijn, wanneer de rekening niet van januari t/m december loopt, maar dat even terzijde.

Het feit dat niet alles in een jaarcontract (of langer) wordt vastgezet, staat overigens ook in de voorwaarden van het contract.
Reputatie 6
Badge +5
Dank je wel, betekent dan dat iedereen een verhoging heeft ontvangen?

Neem maar aan van Ja. Van Nuon ontving ik, tegelijk met een bericht van teruggave, de mededeling dat mijn termijnbedrag met 15% wordt verhoogd. De verwijzing naar een "persoonlijke" toelichting in de vorm van een filmpje vermeldde geen enkel concreet bedrag of percentage m.b.t. energieprijzen of belastingen. Twee weken later gevolgd door de mededeling, dat de nieuwe tarieven voor verwarming in januari bekend zullen worden. (Nuon verzorgt hier de stadsverwarming en levering van warm tapwater). Voor deze methode staat ongetwijfeld de overheid model, die al jarenlang zonder noemenswaardige tegenstand de belasting-kaasschaafmethode hanteert ten koste van ons vrij besteedbare inkomen. Die energietransitie moet ook betaald worden en ik ga ervan uit, dat die in toenemende mate via de energienota op het bord van de consument gaat belanden.
hoezo lastenverlichting nadat ik vorig jaar bijna 400,- terug kreeg werd ik begin dit jaar opgezadeld met een verhoging van bijna 40,- van
146 naar 186 voor een 1 persoons huishouden wist dat er een verhoging kwam maar dit is absurd essent geeft aan dat dit met de energie belasting te maken heeft en wil er verder niet op ingaan

Reageer