Meterkast bij aanschaf zonnepanelen

• 17 November 2021
  • 14 reacties
  • 182 Bekeken

We hebben een meterkast met een slimme meter, maar het is nog een oude uitvoering met losse stenen stoppen. De aansluitwaarde is 1X  35 A. Verbruik p/j rond de 5000 kwh

Volgens de Leverancier van de zonnepanelen moeten we een nieuwe meterkast laten plaatsen, kosten € 550  ex btw ( de btw kunnen we ook terugvragen) en is de aansluitwaarde te laag voor zonnepanelen met een opbrengst die gelijk is aan ons verbruik. a.u.b. raad in deze.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Wij hebben ook 1x35 A aansluiting . Daarop zaten 4 groepen met 16 A stenen draaistoppen . Aansluiting op extra groep en extra aardlekschakelaar voor panelen met max opbrengst van 3000 Watt was mogelijk zonder vervanging van de kast . Toch heb ik gekozen voor een nieuwe moderne groepenkast met extra uitbreidingsmogelijkheden en voorbereid voor drie fasen . Dat heeft zijn nut al bewezen omdat er alweer een groep toegevoegd is voor de airco vorig jaar . Die drie fasen komen van pas bij in de toekomst elektrisch koken en/of laden van een elektrische auto . De groepenkast hoeft dan niet opnieuw vervangen te worden . Bij een dergelijk jaarverbruik van 5000 kWh en daarbij passend aantal panelen zal een nieuwe groepenkast inderdaad nodig zijn . Misschien ook een hogere aansluitwaarde . 

Ik ben ook geen fan van de traditionele groepenkast.
Systemen zoals AAB Mistral of Vynckier fix-o-rail zijn ook veel makkelijker aan te passen in de toekomst.

Er is ook heel veel verschil in typen automaten.
En dan komen er ook nog dingen bij zoals een hoofdschakelaar, die verplicht is bij 3 fasen.
Bouw het zo op, dat je makkelijk uit kunt bouwen in de toekomst.

Reputatie 4
Badge +3

Het kan natuurlijk prima met de oude meterkast. Bij mij hebben ze er eenvoudig een moderne automaat zekering bij gezet. Daar is meestal wel plaats voor. Die zijn erg smal.

550€ is niet duur voor een nieuwe meterkast. Zeker met montage. Ik denk dat je dan niet een goede meterkast hebt die op de toekomst is voorbereid. (zie post @E.T. Wiersum )

Zelf heb ik vorig jaar ook de meterkast vervangen, omdat er defecten waren en echt niet op de toekomst voorbereid. In ieder geval niet voor inductiekoken. In de toekomst komt er nog een laadpaal die ik langzaam laat laden op zonnestroom. De auto staat toch altijd thuis. Voor mij kan de 35A blijven. Misschien om laten zetten naar een 40A zekering die je zelf weer kunt inschakelen.

Een meterkast kan volgens mij niet BTW vrij geplaatst worden. Maar misschien dat het wel goed gaat.

@basic 
Die 40A is maar een kleine winst en omzetten naar een automaat kost bij mijn netwerkbeheerder €261,95
Dat is hetzelfde tarief om naar 3 x 25A smeltpatronen te gaan.

Ik ben van mening dat de netwerkbeheerders aansluitingen die al ouder zijn als 50 jaar wel eens om mogen zetten naar automaten. Te beginnen met de huizen die nog een gietijzeren aansluiting hebben.
Er zijn ook nog heel veel huizen die geen eigen hoofdzekering hebben.
Die delen hem met de buren.
Met als nadeel, als de zekering uit valt, je afhankelijk bent van de aanwezigheid van de buren.
In het kader van de energietransitie, mogen de netbeheerders wel eens vooruit gaan denken.
@Imke Hoe denkt de consumentenbond hierover?

@WortelstamperZe denken niet vooruit. Er zijn nu al gebieden waar als je zonnepanelen hebt niet meer terug kan leveren omdat het net overbelast is. Leuk man! Heb je zonnepanelen levert het niets op.

Wat denk je als straks de hele straat elektrisch rijdt en in de avond iedereen staat te laden? Kan het netwerk niet aan.

Er zijn nu al gebieden waar geen nieuwe aansluitingen kunnen komen en woningen/bedrijven op een aggregaat stroom moeten afnemen.

Het hele stroom systeem loopt al vast.

https://nos.nl/artikel/2405635-bijna-3000-duurzame-projecten-wachten-op-aansluiting-stroomnet

De overheid verwacht dat je de auto niet gebruikt voor het werk en hem overdag op de zonnepanelen gaat laden.
Ik wacht nog even, tot de maanpanelen op de markt komen.:clown:
We dwalen af...

We dwalen af...

Dat doet de overheid bijna dagelijks.:joy:  En weer on topic.

Reputatie 7
Badge +6

Ik vind het jaarverbruik van TS wel zeer hoog , al kan daar een goede verklaring voor zijn ( groot gezin of iets anders ) . Wietkwekerij misschien? :thinking::grin: Dat kan met extra panelen slechts ten dele ondervangen worden . Hangt erg af van in hoeverre er zonnestroom is op momenten van de hoge verbruik . En wat er definitief gaat gebeuren met de salderingsregeling . Afschakeling als het net overbelast raakt helpt ook al niet . Beetje weinig info . Volgens Eneco verbruikt een huishouden met 5 of meer personen gemiddeld 4450 kWh . 

Hoezo hoog? Ik stook inclusief warmtepomp ook zo'n 4000 kWh lweg en daar is de 2000kWh opbrengst zonnepanelen al vanaf. Wel maar 400m3 gas. Moet toch warm zijn binnen. Zonder warmtepomp zat ik dan weer op 2000kWh en 1000m3 gas.

Reputatie 7
Badge +6

Aha , @Gebruiker1633091203 . Dat verklaart het . Eneco laat panelen en warmtepompen buiten beschouwing bij de gemiddelde berekeningen neem ik aan . En dan nog kunnen er per huishouden verklaarbare verschillen zijn . 

Badge +3

We hebben een meterkast met een slimme meter, maar het is nog een oude uitvoering met losse stenen stoppen. De aansluitwaarde is 1X  35 A. Verbruik p/j rond de 5000 kwh

Volgens de Leverancier van de zonnepanelen moeten we een nieuwe meterkast laten plaatsen, kosten € 550  ex btw ( de btw kunnen we ook terugvragen) en is de aansluitwaarde te laag voor zonnepanelen met een opbrengst die gelijk is aan ons verbruik. a.u.b. raad in deze.

550 ex BTW lijkt mij aan de (erg) lage kant. Advies is vraag offertes (met datum levering/uitvoering)  aan bij meerdere aanbieders en houd rekening met het feit dat elektriciens druk zijn. Verdiep je ook in de kwaliteit van de kasten. Recent had ik voor vervanging van mijn meterkast offertes tussen de 1000 en 4200 euro, incl BTW, arbeid en materiaal. Op materiaal werd soms 5 maal de aanschaf via internet berekend ???? Ik heb nu 3 fase verzwaring aangevraagd en laten aansluiten (320 euro netwerkbeheerder) en extra uitbreiding zekeringen van mijn meterkast. Met 3 x 25A en meer zekeringen, kan ik mijn 3 airco's, was- en droogmachine allemaal apart zekeren en houd nog zekeringen over. Ook is de meterkast klaar voor een 2e 3 fase aansluiting. Wie weet wat de toekomst nog brengt. Denk ook mogelijk in belangen. Iemand die zonnepanelen wil leveren, zal de kosten voor een andere expert mogelijk snel te laag inschatten. Afspraken vooraf zwart op wit lijkt de beste oplossing om onnodig gedoe te voorkomen achteraf. Meerwerk is altijd een onzekere post.

Ook is de meterkast klaar voor een 2e 3 fase aansluiting. Wie weet wat de toekomst nog brengt.

Dat is heel apart voor een woonhuis.
Ik heb wel eens zitten denken aan een 3 standen hoofdschakelaar met een generator aansluiting in de tuin.

Badge +3

Ook is de meterkast klaar voor een 2e 3 fase aansluiting. Wie weet wat de toekomst nog brengt.

Dat is heel apart voor een woonhuis.
Ik heb wel eens zitten denken aan een 3 standen hoofdschakelaar met een generator aansluiting in de tuin.

Ik zit daar ook aan te denken: een generator (-:

Badge +5

Ik ben van mening dat de netwerkbeheerders aansluitingen die al ouder zijn als 50 jaar wel eens om mogen zetten naar automaten. Te beginnen met de huizen die nog een gietijzeren aansluiting hebben.
Er zijn ook nog heel veel huizen die geen eigen hoofdzekering hebben.
Die delen hem met de buren.
Met als nadeel, als de zekering uit valt, je afhankelijk bent van de aanwezigheid van de buren.
In het kader van de energietransitie, mogen de netbeheerders wel eens vooruit gaan denken.
@Imke Hoe denkt de consumentenbond hierover?

@Wortelstamper ik heb dit nagevraagd bij onze expert. Dit is een onderwerp wat helaas niet door ons is onderzocht. We hebben hierdoor geen standpunt over dit onderwerp wat ik met je kan delen.

Reageer