Micro-omvormers: levensduur en kwaliteit?

• 11 November 2021
  • 16 reacties
  • 199 Bekeken

Hallo medeforumgebruikers,

Ik ben nog in het stadium van orientatie. Mij is door een adviseur aangeraden om een parallelgeschakeld systeem te nemen met Bouw optimizers en een solar edge omvormer.

Zojuist had ik een panelen-aanbieder die me adviseerde om zg m.v.'s te nemen: onder ieder paneel een micro-omvormer. Hij zei dat dit in de VS verplicht is i.v.m. brandveiligheid. Je hebt dan dus geen omvormer meer nodig. Wat weten jullie van die micro-omvormers en is dit inderdaad beter? Zijn ze ook efficienter?

Zijn er gegevens over de levensduur en de kwaliteit van deze micro-omvormers?

16 reacties

Reputatie 2
Badge +1

Ik heb zelf zonnepanelen. Ben geen technicus. Bij de aanschaf rekening gehouden met:

- één omvormer kan (tikkend) geluid op zolder geven

- met één omvormer wordt de stroomopbrengst voor alle panelen bepaald door het paneel met de minste opbrengst. Vogelpoep, schaduw, blaadjes e.d. beïnvloeden de opbrengst. 

- met één omvormer is vervanging sneller nodig

Conclusie: Micro-omvormers geven hoger opbrengst en gaan langer mee

Reputatie 5
Badge +4

Mij is door een adviseur aangeraden om een parallelgeschakeld systeem te nemen met Bouw optimizers en een solar edge omvormer.

Zojuist had ik een panelen-aanbieder die me adviseerde om zg m.v.'s te nemen: onder ieder paneel een micro-omvormer. Hij zei dat dit in de VS verplicht is i.v.m. brandveiligheid. Je hebt dan dus geen omvormer meer nodig. Wat weten jullie van die micro-omvormers en is dit inderdaad beter? Zijn ze ook efficienter? Zijn er gegevens over de levensduur en de kwaliteit van deze micro-omvormers?

Micro-omvormers daar lees ik van dat ze iets minder presenteren van een grote omvormer, het voordeel van deze Micro-omvormers is dat je bij elk paneel het maximale rendement eruit kunt halen, vooral bij schaduw belangrijk.

Maar…. als je power optimizers neemt dan  werkt dat net zo….   hun rendement is vaak er hoog en kosten vaak ca 50 tot max 70 euro per stuk tav bijvoorbeeld Solaredge . Je kunt vaak kiezen voor 12 of 25 jaar garantie voor die optimizers, wat aangeeft dat ze best 25 jaar mee zouden kunnen gaan anders deed Solaredge dat vast niet.

Micro-omvormers van Solar Edge zijn vaak rond de helft goedkoper, maar gaan gemiddeld wat langer mee en vaak direct 25 jaar garantie.

We hebben de  power optimizers icm de Solaredge 4000 omvormer, die stil is,  en zijn tevreden, halen het maximale uit elk paneel en hebben nog geen enkele storing. 

Conclusie:  De combi van Solaredge power optimizers icm de Solaredge 4000 omvormer geeft per paneel de maximale opbrengt en na ruim 6 jaar geen enkel probleem opgeleverd.

Reputatie 4
Badge +3

De topic starter vraagt niet om micro-omvormers te vergelijken met een simpele stringomvormer.

Hij vraagt om een vergelijking tussen micro-omvormers en een Solar Edge systeem met optimizers.

Afhankelijk waar je de panelen plaatst is daar een antwoord op te geven. Als je panelen op meerdere windrichtingen en hoeken gaat plaatsen zijn de micro-omvormers te verkiezen.

Panelen in een vlak kunnen beter met optimizers worden uitgevoerd. Alleen hele kleine systemen zijn voordelig met micro omvormers.

Over levensduur en kwaliteit is weinig te zeggen. Er wordt op beide lang garantie op gegeven. Als ze echt slecht zijn heb je niets aan de garantie. Dan gaat de fabrikant failliet.

Ik zou persoonlijk niet zo veel elektronica in weer en wind willen hebben zitten. Ik heb 3 jaar geleden voor Solar Edge gekozen ivm diverse schaduwen. Werkt perfect en een hoge opbrengst.

In reclames wordt als voordeel de lagere spanning op het dak genoemd van de micro omvormers. Die spanning is 230 V, terwijl die van mij 380 V is.

Reputatie 7
Badge +6

Wat je het beste kunt nemen hangt af van de situatie ter plaatse en persoonlijke voorkeuren . Heel veel hierover kun je hier lezen in de gerelateerde topics . Stel jezelf op de hoogte zodat je aandachtspunten kent , voor-en nadelen van de diverse mogelijkheden en de juiste vragen kunt stellen als je meerdere aanbieders hebt uitgenodigd om de boel op te nemen voor een vrijblijvende offerte . Door ontbrekende schaduw en gunstige ligging op het zuiden heb ik gekozen voor simpel en relatief goedkoop , echter wel op de kwaliteit van het materiaal  gelet . Dus geen micro-omvormers en geen optimizers . De afgelopen twee jaar geen last van vervuiling gehad . Mocht je toch nog vragen hebben , kun je ze altijd hier of elders nog stellen . Nooit afgaan op het verhaal en de offerte van EEN adviseur . En de verhalen vergelijken wat ze wel en niet adviseren en waarom . 

Reputatie 5
Badge +4

De topic starter vraagt niet om micro-omvormers te vergelijken met een simpele stringomvormer.

Hij vraagt om een vergelijking tussen micro-omvormers en een Solar Edge systeem met optimizers.

Tegen wie heb je het nu exact?  Nl niet iedereen kan dit beoordelen.

Reputatie 4
Badge +3

Tegen wie heb je het nu exact?  Nl niet iedereen kan dit beoordelen.

Mijn bijdrage heb ik na jou gepost, maar zonder jouw bijdrage te lezen. Waarschijnlijk op bijna hetzelfde moment.

Reputatie 5
Badge +4

@basic Nu duidelijk, dank.

Over mijn eigen bijdrage: Ik zie nu dat ik me per ongeluk vergist heb met het prijzen vergelijk van de power optimizers en de micro-omvormers, ik heb ze omgedraaid…. de micro-omvormers zijn juist ca 2x  zo duur dan de power optimizers.

Mijn excuus voor een mogelijke verwarring.

Kosten/meeropbrengst van dit soort omvormers weegt totaal niet op tegen de kosten/opbrengst van een normale string omvormer. Het is een extra verdienmodel voor installateurs.

Indien u al last heeft ven schaduw op uw panelen kunt u ook kiezen voor een omvormer van SMA met schaduwmanagement. Heb dat zelf al 10 jaar probleemloos draaien (met aan het eind van de dag schaduw) en u koopt hiermee een top omvormer die perfect met schaduw om kan gaan. De nieuwe modellen hebben ook een perfect monitoring systeem.

NB: adviseur of verkoper heeft u gesproken? Iets om over na te denken.:wink:

Reputatie 5
Badge +5

Micro omvormers en optimizers zijn alleen interessant als een deel in de schaduw valt, voor de rest hebben ze alleen nadelen.
Ten eerste zijn het grote stoorbronnen, wees daarom niet verbaast als wifi niet overal meer goed werkt.
Ten tweede is de levensduur niet langer dan een enkele grote omvormer, die kun je na 15-20 jaar vervangen, bij micro omvormers moet het hele zonnepaneel weg.
De kans bestaat dat je na zoveel jaar een nieuw paneel vindt wat er naadloos (ook qua eigenschappen) inpast, een stuk kleiner wordt.

@Free Spirit Mijn SMA heeft totaal geen problemen met schaduw en regelt dat perfect. Microomvormers zijn nuttig als je panelen hebt in verschillende orientaties of hellingshoeken. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2060476

Leesvoer zat hier https://gathering.tweakers.net/forum/find?keyword=microomvormers

Je wijst naar 507 topics met elk een hoop berichten. Met zo’n link help je dus niemand. De berg informatie op internet is in zo'n geval juist een probleem.

Vraag: waarom micro-omvormers bij verschillende oriëntatie en dan geen power-optimizers? Wat is in die zin het verschil tussen een andere oriëntatie en schaduw? Ik heb geen zin om in die gigantische bak met berichten op Tweakers te zoeken.

Reputatie 5
Badge +4

@Gebruiker1633091203 Het klopt helemaal wat u daar schrijft, het kan inderdaad probleemloos met schaduw om gaan. Er is zelfs en artist impression video van hoe dat schaduwmanagement echt werkt.

https://www.sma-benelux.com/kenniscentrum/schaduwoplossingen.html

Ze blokkeren dus heel simpel alle panelen compleet qua opbrengst die in de schaduw liggen…  in de video plaatsen ze er symbolisch een hekje voor, zie ook screen shot hieronder.

Maar dat het werkt betekent niet dat het de beste oplossing is. Wij hebben dus power optimizers icm een Solaredge 4000 omvormer en die optimizers  zorgen er voo​​​​​r dat ook bij schaduw per paneel er het maximum uit wat er nog mogelijk is aan energie uit het paneel gehaald wordt. Die panelen worden dus niet uitgeschakeld. 

De kosten van een SMA omvormer liggen hier ook iets hoger dan een vergelijkbare Solaredge, bijna 100 euro duurder voor een 4000W/4000VA type omvormer. 

Solaredge 4.0kW HD-Wave met SetApp configuratie €940.00 incl. BTW

SMA Sunny Boy 4.0 1AV 40 Smart Connected €1,032.00 incl. BTW

SMA biedt onder dat schaduwmanagement stukje ook de optie aan om gewoon net als wij power optimizers te gebruiken…. maar je moet er wel slim & bewust mee omgaan????  Wie plaatst er nu power optimizers als ze ergens niet nodig zijn….???  Dus als je er bijvoorbeeld maar voor 4 op de 12 zonnepanelen een power optimizer nodig hebt ben je voor max ca 250 euro extra al klaar en je kunt het maximum ook uit je panelen halen die met schaduw te maken hebben. 

2. Haal meer zon uit de schaduw: een filmpje over de werking van de SMA optimizers

Er zullen toch wel altijd klanten zijn die optimizers willen. SMA heeft ze ook in haar portfolio maar alleen maar omdat deze optimizers het toelaten om er slim en bewust mee om te gaan.

Optimizers kunnen hun nut hebben, tenminste als u ze slim inzet. Door gericht de SMA optimizer aan panelen toe te voegen die schaduw trotseren of afwijkend liggen, haalt u de maximale energie uit deze zonnepanelen. Het is dus niet nodig om dan overal optimizers te plaatsen. Zo bespaart u kosten en installatie tijd.

@Gebruiker1234567890U moet ook wel luisteren naar het commentaar. Zelfs op delen van het paneel. In uw voorbeeld/filmpje ligt het paneel volledig in de schaduw maar het mondeling commentaar zegt genoeg. Ook een optimizer kan daar ook niets uithalen als een paneel volledig in de schaduw ligt, echt niet.

Ik haal met mijn 2500WP op Zuidwest 2000 kWh jaaropbrengst met aan het eind van de dag wat schaduw. Gewoon een top opbrengst met panelen van 10 jaar oud. Oftewel top schaduwmanagement. Mocht hij kapot gaan komt er gewoon weer een SMA.

Ik zou zeggen aan TS lees Tweakers en u kunt een juiste keuze maken.

@Harrie LPPAls u geen zin heeft om zich echt te verdiepen in de materie dan dient u te vertrouwen op de verkopers of de zeer dunne discussie hier. Uw keuze toch?

Ik ga er hier juist niet teveel tijd in stoppen omdat al uw vragen of opmerkingen allemaal uitvoerig te vinden zijn op Tweakers. Daar zitten zowel installateurs en gebruikers die hun meningen en ervaringen delen.

Succes met uw keuze!

… het paneel volledig in de schaduw maar het mondeling commentaar zegt genoeg. Ook een optimizer kan daar ook niets uithalen als een paneel volledig in de schaduw ligt, echt niet.

Als dat waar is dan vertelt Solaredge software van mijn panelen met power optimizers leugens. Onze set panelen staat namelijk in de buurt van een boom waarvan de schaduw in de winter elke dag over de boom trekt. Het valt me op dat de opbrengst in de schaduw bij helderblauwe lucht inderdaad laag is. Dan levert een paneel namelijk zo’n 15 W ipv 140 in de volle zon. Dat was afgelopen dinsdag. Gisteren en eergisteren was de lucht niet zo helder maar waren er melkerige wolken. De panelen in de schaduw leverden toen 30 tot zelfs 40W. Dat noem ik toch bepaald niet niks.

@Harrie LPP Dat zal de stroom zijn van uw panelen die niet in de schaduw liggen en door de string vorming ook door dat paneel lopen. Het is geen opbrengst van dat paneel.

Maar nogmaals. Ik stop ermee en verwijs naar Tweakers. Ik ga genieten van de zon buiten en de panelen die in de zon liggen.:wink:

@Harrie LPPDat zal de stroom zijn van uw panelen die niet in de schaduw liggen en door de string vorming ook door dat paneel lopen. Het is geen opbrengst van dat paneel.:wink:

Nee wat je zegt klopt niet want die 30 à 40W leveren ze ook als ze allemaal in de schaduw liggen.
Geniet van de zon!

Reageer