Mijn eerste zonnepanelen

• 8 July 2022
  • 82 reacties
  • 1459 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7
  • Bondgenoot
  • 3233 reacties

Toen ik dit voorjaar door mijn straat liep was het niet meer van: goh, heb jij ook al zonnepanelen?, maar was het meer van: joh, heb jij nog geen zonnepanelen? Waar ik m'n hele leven sinds ik op kamers ging wonen een bloedhekel aan had was het kuddediergedrag als consument. Maar ik lette even niet op of hup buren rechts hadden zonnepanelen, van die mooie zwarte. En een andere dag druk druk bij de andere buurman, amai zunne, 28 zonnepanelen. Hij gaat elektrische auto's rijden, heeft geen centrake verwarming maar doet dat dan met die zonnepanelen. Dus op een dag moet je wel. 

Mijn gemeente deed mee met een Regionaal Energieloket en kon je meedoen met zonnepanelen krijgen. In februari een seminar op internet, eind juni een offerte, in november leveren. Vragen stellen was mogelijk. Ik stel een vraag maar dat was niet het antwoord, daarna niks meer gehoord.

Ik moest in februari weer wegwerppallets hebben voor de houtkachel, via marktplaats een adresje, was het een zonnepanelenbedrijf. Mooie joekels van pallets. Goh, kan ik bij jullie ook een offerte vragen voor zonnepanelen? Ja hoor, offerte binnen twee weken, leveren binnen twee maanden. Hier is de website.

Zo gedaan, mijn jaarverbruik was volgens de laatste afrekening 2500 kWh, maar we wilden dan royaler gaan doen, en inductiekookplaat en warmwaterboiler zodat we van het gas af kunnen. Dus het werden 10 panelen van 3800Wp. Maar nadat ik m'n keus had gemaakt kwam de nieuwe jaarafrekening van de elektriciteit, jaarverbruik nu 2000kWh. Komt door die nieuwe computer, die verbruikte veel minder stroom dan die oude, denken we. We zien wel wat het wordt met 10 panelen. Dan maar een jacuzzi met bacardi lemon in de achtertuin op zonneenergie 😲.

Leveren was binnen een maand, ze kwamen om 15:00u en om 18:00u alles klaar. Ik kom uit Suriname en die mannen uit Curaçao en Dom. Republiek. Ik voelde me thuis. Laddertje tegen de dakgoot, helemaal geen steiger, hup pannen opschuiven, helemaal naar boven zo, haken aanbrengen en de rails, terug naar beneden en 10x de ladder en het dak op met een zonnepaneel op de schouder. Ik kan er nog niet over uitgepraat raken.

Ondertussen andere man de omvormer aansluiten op een groep, alles werkt perfect. Alleen bij vertrek zei hij dat de wifi adapter niet bij deze omvormer hoorde, ze zouden terugkomen met een andere, en legde hij het doosje ernaast. Ik geloofde dat met m'n blauwe ogen, maar helaas in de dagen erna kwam niemand meer. Ik kon de opbrengst niet op mijn smartphone zien op de solar app.

Bij weer pallets halen legde die man uit dat ik het zelf kon doen, adapter past wel. Moest met m'n vinger in een gat onderin de omvormer zoeken naar een kabeltje met een wit stekkertje, zo eentje als in die diskettedrive van vroeger. Die moet in de wifi adapter en dan vastschroeven en moet ie het doen.

Je moet de wifi adapter dan configureren in je modem/router. Hij heeft een naam Solar+serienummer en dan kiezen PEAP of niet en dan die WPA/WPA2 enz. Maar zoals altijd, doet niets. Dan heb je dat je kunt inloggen op die Solar, en die heeft een eigen 8-cijferig wachtwoord. Als je dat doet ziet de modem/router hem. Maar dan moet je snappen dat je dan weer moet inloggen op je thuis wifi netwerk. En dan opnieuw die Solar aanmelden met je standaard wifi wachtwoord. En toen nog een eind pielen en jeuj hij deed het. Ik zag mijn opbrengst in de SEMS-app op mijn smartphone/tablet/laptop/desktop, zoveel kWh al en boven de 3700Watt. Machtig man, de zon scheen toen pal op de panelen. Hij haalt deze week zo'n 27kWh per etmaal.

We zijn al een inductiekookplaat aan het uitzoeken, perilex al tijdens de bouw aangelegd, de koelkast is een paar graden kouder gezet, mijn bier wordt nu gratis gekoeld, wat wil een mens nog meer.

En dan nog een warmwaterboiler uitzoeken.

82 reacties

Reputatie 6
Badge +3

@Jan   Gefeliciteerd met jouw eerste set zonnepanelen! - Ik zelf was na 7 jaar toe aan een nieuwe set.

Vanmiddag is de oude installatie van het dak gehaald
en in de garage geparkeerd voor de “garage sales”. 
Morgen komen de nieuwe panelen op het dak en de productie
kan weer op een duidelijk hoger niveau beginnen.

Reputatie 5
Badge +5

@Jan Wat een leuke manier van verhaal schrijven en je reflectie op je ‘kuddegedrag’ met lichte zelfspot. Veel succes en moge de (over een jaar of 5)  gratis energie zonder problemen tot je komen (-:

Reputatie 6
Badge +5

Leuk verhaal Jan, dat kudde gedrag klopt wel.
Ik was 10 jaar geleden (feb 2012) de 2e in het dorp met zonnepanelen en als zodanig een van de eerste schapen over de dam.
Nu moet je inderdaad zoeken naar 2 huizen die ze nog niet hebben.
Ook mensen die anders zo tegen waren omdat het hun mooie dak met glimmende pannen zo ontsierde zijn onder de prijsdruk bezweken en hebben ze nu ook.

Reputatie 6
Badge +3

@Jan  Misschien een of meerdere foto's van jouw zonnepanelen (or it didn't happen).

Mijn nieuwe zonnepanelen (sinds gisteren - de oude installatie staat in de garage)

Reputatie 5
Badge +6

@Jan Dat heb je goed voor elkaar, eerst de buurman en ineens de melding dat het ook bij jou is geïnstalleerd. 

Daar heb je mooi iedereen mee op het verkeerde been gezet.😁

Zo kun je de maand juli nog mooi even meenemen in de opbrengst.

Wel vreemd dat je zelf de WiFi moest activeren, maar ook bij de “goede” cowboy’s gaat wel eens iets mis.😩

Met jouw verbruik ga je echt rijk worden van de TLV en hoef je zelf geen pallets meer te zagen, gewoon op maat laten zagen en laten bezorgen terwijl jij lekker in de jacuzzi kan relaxen.🏝️

Vanaf 1983 ben ik zonder gas. 
De warmwater voorziening van stadsverwarming moet ik nog een oplossing voor vinden want die prijzen zijn ook gekoppeld.

De na verwarming moet dan ook min 60 graden zijn en met stadsverwarming zal daar weinig voordeel uit te halen zijn.

Een grote elec. Boiler neemt ook wel meer ruimte in. Een close-in 10L voor keuken zou dan wel een optie zijn.

Elektrisch koken is met inductie zal die voor mij niet worden, het bestaande elec. fornuis 12kWh gaat nooit vervangen worden.(zie de foto)

Deze zie je ook veel in de oude “westerns” maar daar waren ze op hout gestookt.

Was ook een reden om al 3fase aansluiting te hebben.

Ben wel de Jacuzzi langzaam aan het opvoeren naar 38graden, want ik verwacht ook deze maand ook mijn Eerste zonnepanelen (zonnefabriekje) in gebruik te nemen. Afkoeling is nu nachts van 36 naar 34 graden met de huidige temperaturen, dus nog niet zoveel bij te verwarmen per dag.

kudde gedrag klopt wel.

Zo kun je elke nieuwe ontwikkeling met een aanschafgolf kuddegedrag noemen.

Kuddegedrag vind ik het als er geen andere reden is dan het feit dat anderen het doen, zoals donkergrijze tuinmeubelen.

Voor zonnepanelen (afgekort ook wel pv genoemd) zijn echter wel degelijk ook goede andere redenen, al was het maar omdat wél zonnepanelen uiteindelijk nu eenmaal veel goedkoper is dan geen panelen.

Reputatie 7
Badge +7

@Darkfiber jemig, zoveel panelen, hele dak vol van die mooie zwarte. Qcell, 380Wp per stuk? Ik moest de SEMS portal app installeren, dan zie ik de opbrengst, rond 14:20u halen 10 panelen 3700W. Je zal wel een elektrische auto hebben en een jacuzzi in de achtertuin en warmtepomp en zo. Jij zit er lekker warm bij in de winter! Maar je gelooft me toch wel als ik zeg: ik heb er 10 met Goodwe omvormer?

@Gebruiker1644596728 jij hebt nog zo'n mooie western kookfornuis en van het gas af sinds 1983, het lijkt aangekoekt een beetje. Ja dat is een crime die wifi van de SEMS-portal app een de praat te krijgen maar het lukte na een tijd pielen.

De panelen leveren nu flink terug maar het is hartje zomer, van de winter zal het wel terugpakken zijn.

Reputatie 6
Badge +3

@Darkfiber 

Mooie zwarte panelen, maar wel jammer van dat dakraam. Voor zo'n mooi huis zou ik het anders gedaan hebben. Het dakraam kan vaak wel naar achteren en voor het ontluchtingspijpje zijn ook leuke oplossingen.

Mijn buurman zit ook met zo'n raam en kan zonder dat raam er 18 opleggen in portret. Met het raam wordt het zo'n gepuzzel rond dat raam. Niet mooi. Ben blij dat ik gelijk het raam aan de noordkant had zitten.

Reputatie 6
Badge +3

@Jan  Leuk om de enthousiaste  bijdragen van een pv-starter weer even te lezen. Herinnert mij sterk aan mijn begin met zonnepanelen 7 jaren geleden.

Mijn huidige installatie:
Het zijn maar 13 x 380Wp Jinko panelen, geen 20 of 30, deze week komt er waarschijnlijk nog eentje bij.
De SEMS portal app is een gedrocht, ik wil er zo snel mogelijk van af - ik gebruik nu meestal de browser versie, deze is ook veel uitvoeriger (zie hieronder)

Als ik de omvormer binnenkort? lokaal kan uitlezen laad ik de productiedata rechtstreeks naar pvoutput zoals ik het bijna 7 jaar met de vorige omvormer deed. - Veel meer mogelijkheden!

Wat het maximale piekvermogen betreft - wacht maar tot een koude zonnige voorjaarsdag met enkele wolken in maart of april. De opbrengst bij relatief steile pannendaken is meestal in april/mei het hoogst.

Ik zag trouwens gisteren hier ca. 5,2 kW kortstondig op het display van de GoodWe en max. 245,7V en max. 21,4 A (niet op dezelfde tijden) met de browser versie (https://www.semsportal.com)

Maar uiteindelijk is dat wat je op jaarbasis kan oogsten belangrijk en niet de waan van de zonnedag.

Ik heb de WiFi heel snel aan de praat gekregen maar ik gebruikte ook een browserconnectie naar de AP van de Goodwe (10.10.100.253) - Heb je trouwens het originele wachtwoord 12345678 al veranderd?

Anders kan namelijk iedereen in de buurt naar jouw omvormer connecten en de Wifi-instellingen vernaggelen. Inloggen met “admin/admin” werkt altijd - kan je namelijk niet veranderen - ook zo'n lacune van GoodWe - er zijn nog meer.
Bij mijn oude Omnik was dat alles veel beter en veiliger geregeld, de naam van de AP kon je ook nog onzichtbaar maken.
Maar je moet tevreden zijn met de omvormers die je kan krijgen op dit moment.

Reputatie 7
Badge +7

Ga ik nog doen @Darkfiber dat wachtwoord veranderen. Ik zal je instructies opvolgen. Ik zal kijken of die AP hier ook lukt. Maar je hebt dan veel opbrengst met 13 panelen à 380Wp, Als ik dat bij mij invul zou de gegarandeerde jaaropbrengst 4940kWh zijn. Goed voor je warmtepomp en airco's, die heb ik niet. Met je legplan heb je wellicht de meeste panelen op je dak. Ze hebben geen zilverkleurig randje, dus vanaf een afstandje is het een geheel. Die dakramen en ventilatiepijpen zijn indewegzitters helaas. 

Ja die SEMS-portal laat maar een beetje zien. Wel wennen. De opbrengst van meerdere dagen naast elkaar zien in staafjes of zo zit er niet aan. Er zijn zoveel panelen bedrijven nu en elke heeft weer andere als de beste. Ik doe het er maar mee met wat ik heb, is meer dan ik verwacht had.

Mijn legplan is nu rechts zes en links vier op het zuiden, allemaal in portret. Ik kan dan uitbreiden naar twee lange banen van elk 12 in portret, samen 24. We zien wel wat de toekomst brengt. 

Reputatie 6
Badge +3

@basic “Black is beautiful” riepen ze vroeger. Helaas kijk ik zelf niet zo vaak naar mijn eigen dak dan mijn buren dat doen. Jammer genoeg krijg je nu nog alleen maar all-black panelen.
Voor de pijp van de MV heb ik al een “oplossing” bedacht, maar op zich heeft dat geen haast.

Wat het voor zonnepanelen beschikbare dakoppervlak en een “optimaal” legplan betreft moet je sowieso puzzelen en meestal een compromis aangaan.
Ik ken mensen die het absoluut symmetrisch het mooist vinden, prima - alles kan.
Maar ik denk dan altijd “symmetrie is de esthetiek van de kleine geest”😜.

Reputatie 6
Badge +3

Sommige Goodwe omvormers kunnen ook via de "SolarGo” app uitgelezen een ingesteld worden.

Hiervoor is het alleen nodig met het "Solar-WiFi*” netwerk te verbinden,
wat vaak? met het standaard wachtwoord lukt. Met de “SolarGo” app is het vervolgens mogelijk om verschillende parameters uit te lezen en in te stellen. Zo is het o.a. ook mogelijk om de omvormer uit te zetten en weer te starten.

Vandaag had de SEMS portal voor de zoveelste keer problemen met het verwerken van de binnenkomende data.

Reputatie 7
Badge +8

Prachtig verhaal Jan, maar ook goede en begrijpelijke informatie. Soms word je overstelpt met informatie over zonnepanelen, maar dan komen er ook vele berekeningen aan bod,   vaak ..  ingewikkeld, maar ook vaak tegengesteld aan elkaar. Dat kom meer voor bij adviezen, elkaar tegensprekend.  Het gaat mij ook niet zo om allerlei berekeningen, en zeker niet of en wanneer ik de panelen er financieel uithaal. Energie wordt steeds duurder, de maandelijkse lasten stijgen en daar wil ik wat aan doen, zonder in het donker te gaan zitten of apparaten weg te doen. Verlaging van de lasten vind ik belangrijk en of ik ze eruit haal  vind ik minder belangrijk. Geld op de balk laten staan levert ook niets op en meenemen in mijn laatste jas kan ook niet. Ik ga dus ook op zoek naar panelen en zoek een betrouwbare degelijke installateur, niet te duur.                                                                                                                                                           

Reputatie 6
Badge +3

Er zijn al een tijd meerdere obstakels c.q. onzekerheden wat zonnepanelen betreft.

Een is de beschikbaarheid van materiaal (m.n. omvormers) en mankracht (zoals bij veel technische installaties op dit moment).

De prijzen stijgen door de krapte navenant. Zo is een populair 405 Wp paneel sinds januari
van ca. € 160 tot ca. € 220 of meer gestegen.

Op diverse websites kan men dit volgen: solarbouwmarkt, solar-outlet, winkelman etc..

Voor een standaard installatie met 4000 Wp wordt nu soms € 1,5/Wp gevraagd waar 1 jaar geleden nog duidelijk minder dan € 1/Wp gewoon was.

Verder is de afbouw van de salderingsregeling nog steeds alleen maar een wetsontwerp. Er kan nog van alles veranderen en er wordt ook (achter de schermen) nog flink gelobbyd  - bijvoorbeeld door netbeheer Nederland en de solarbranche. - Eind dit jaar zou de wet er zijn, ik blijf benieuwd.

YMMV

P.S.: Zonnepanelen blijven door de stijgende energieprijzen vermoedelijk nog steeds attractief.

Reputatie 7
Badge +7

Dank je wel @Darkfiber, ik had gisteren ook twee happen uit m'n SEMS-portal grafiek en was in voorbereiding om jou vandaag te vragen wat dat is. Maar je bent me voor! Ik word op mijn wenken bediend.

Gisteravond was de grafiek al weer bijgetrokken, de happen waren eruit. Dat lukte door het programma een paar keer te laten herlezen.

Ik lees ook in je link dat de stroomproductie echter gewoon doorgaat, dus er is eigenlijk slechts een storing in het weergeven. 

@Leo dank je wel. Het is ook voor de leut ende plezier. Als je je centjes in zonnepanelen steekt leveren ze nog wat op, terugverdientijd 6 jaar of zo en daarna lekker genieten. Ik weet niet wat je jaarverbruik is, maar als ik 12 panelen van 380Wp zou nemen, Q-Cell van NPU.nl, het bedrijf waar ik de mijne van heb, dan is dat volgens hun offerte 4500kWh opbrengst elk jaar. 10 panelen is 3800kWh. Bij mij lagen ze 4 weken na de offerte al op het dak. Opbrengst hangt ook af van de oriëntatie van je dak.

Ik lees vanochtend bij de koffie het terribele bericht dat de netbeheerders aan Rob Jetten hebben gevraagd de salderingsregeling af te schaffen, de omvormers af te toppen op 50% en een subsidie te geven voor thuisaccu's. En Rob Jetten kennende, die geeft daar natuurlijk aan toe. Gaan we weer, heb ik net deze maand zonnepanelen genomen.

Reputatie 6
Badge +3

@Jan Ook voor zonnepaneelinstallaties is de financiële “disclaimer” van toepassing:
"Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.”

Gelukkig gaat de stroomproductie ook met minder saldering etc. gewoon door.
De stroomproductie kan je, indien gewenst, met de SolarGo app lokaal zonder Internetverbinding checken.

Reputatie 6
Badge +3

@Jan 

Ik lees vanochtend bij de koffie het terribele bericht dat de netbeheerders aan Rob Jetten hebben gevraagd de salderingsregeling af te schaffen, de omvormers af te toppen op 50% en een subsidie te geven voor thuisaccu's.

Dergelijke oplossingen zijn gewoon nodig. Je kunt natuurlijk ook binnen 5 jaar het netwerk 3 x zo zwaar maken. Wat kost dat wel niet. Gaat jouw AOW straks met 30 % omlaag.

Dergelijke voorstellen zijn bedoeld om slim met het netwerk om te gaan, zodat er minder duur verzwaard hoeft te worden. Daar wordt in vele Gremia over nagedacht. Lobbyisten zijn daar ook druk mee bezig.

In België is het tegenwoordig heel normaal om je omvormer op 50 % te begrenzen. Dat doen ze daar geheel vrijwillig. Ze kopen zich ook blauw aan thuisaccu’s. Kwestie van wetgeving. Let maar op. Hier wordt ook naar gekeken.

50 % begrenzen betekent niet 50 % minder opbrengst. Dat zal op ongeveer 10 % uitkomen. Je verliest wat  goedkope stroom op het midden van een dag.

Reputatie 7
Badge +5

dergelijke voorstellen zijn bedoeld om de kabelaars meer tijd te geven. Ik mag toch hopen dat iemand een stokje voor dat onzalige idee van accu's steekt. Elke huis een accu? die zeldzame grondstoffen (en later afval) zou ik voor auto's willen bewaren en niet voor huizen waar ze het zomer/winter probleem helemaal niet oplossen. Of in ieder geval regionaal maar zeker niet individueel.

mijn idee was en is nog steeds om de administratieve rompslomp voor uitbreidingen kabelnet overboord te zetten, dat scheelt pas tijd!

Reputatie 6
Badge +3

@E.B.F. Stroeve

Ik ben het geheel eens met jouw standpunt wat betreft alle wat met accu's heeft te maken.

Ik ben meer voorstander van slim gebruik van ons netwerk en dat kun je bereiken door te beprijzen. Als er dan dure uren zijn in de late middag/vroege avond laat je het wel om dan je wasmachine aan te zetten of je auto te laden. Met die auto's is dat zelfs automatisch te regelen.

Als je daarmee kunt voorkomen dat het netwerk minder groot hoeft te worden, besparen we een heleboel aan netwerkkosten.

Dat scheelt ook tijd, omdat de capaciteit aan het vergroten ook beperkt is. Bijvoorbeeld personeel is ook schaars tegenwoordig.

Administratieve rompslomp is het niet. Dat denken leken. Die weten niet dat vergunningen en procedures gewoon nodig zijn om het netwerk veilig te houden, zonder juridische fouten te maken.

Reputatie 5
Badge +5

Ik mag toch hopen dat iemand een stokje voor dat onzalige idee van accu's steekt.

Als ik nu een accu systeem had, kon ik in principe 7 maanden zonder het net. Mijn gemiddelde verbruik is 4,4 kWh/dag, terwijl ik gemiddeld 12 kWh/dag terug lever in de periode 1 maart tm 30 september. Zonder saldering bespaard mij dat 925 kWh (4,4 x 30 x 7mnd).

Reputatie 7
Badge +5

ik kan ook best een maand of 7 zonder net met een accu. maar het gaat juist om die andere 5 maanden, daar spaar ik in de zomer voor en een accu is daar geen spaarpot voor. 

Reputatie 6
Badge +3

Ik ben van mening dat alle economisch zinvolle & technisch realiseerbare opties moeten worden bekeken om productie en verbruik van hernieuwbare energie (lees elektriciteit) in evenwicht te brengen.

Dat tot nu toe hieraan weinig aandacht is besteed ligt voor een groot deel daaraan dat het desbetreffende aandeel aan de energiemix relatief laag was, maar dat zal sneller veranderen dan verwacht werd.

De mogelijke opties zijn te talrijk om hier te noemen en (tijdelijke) opslag in accusystemen is maar een (relatief duur) onderdeel. Er zijn waarschijnlijk economisch zinvollere en effectievere mogelijkheden dan particuliere accusystemen.

Just my 2 cts

Reputatie 5
Badge +5

ik kan ook best een maand of 7 zonder net met een accu. maar het gaat juist om die andere 5 maanden, daar spaar ik in de zomer voor en een accu is daar geen spaarpot voor. 

nee, maar om het een onzalig idee te noemen, gaat mij te ver.

De mogelijke opties zijn te talrijk om hier te noemen

We kunnen er alleen maar blij mee zijn dat er veel mogelijkheden zijn. De tijd zal uitwijzen welke technieken overleven en welke we na korte of lange tijd toch maar vergeten. Er zullen er desondanks hopelijk meerdere overblijven. Dat is alleen naar goed voor de mogelijkheden en flexibiliteit in de toekomst.

Reputatie 7
Badge +5

nee, maar om het een onzalig idee te noemen, gaat mij te ver.

ok, dat mag. deze oplossing staat bij mij in de onderste regionen van mogelijke alternatieven, waar er inderdaad veel van zijn die goed onderzocht moeten worden. overigens zijn er al tal van alternatieve experimenten die veelbelovend zijn

Reageer