Mijn eerste zonnepanelen

• 8 July 2022
  • 85 reacties
  • 1675 Bekeken

Toon eerste bericht

85 reacties

Reputatie 6
Badge +5

ik kan ook best een maand of 7 zonder net met een accu. maar het gaat juist om die andere 5 maanden, daar spaar ik in de zomer voor en een accu is daar geen spaarpot voor. 

nee, maar om het een onzalig idee te noemen, gaat mij te ver.

mogelijke alternatieven, waar er inderdaad veel van zijn die goed onderzocht moeten worden. overigens zijn er al tal van alternatieve experimenten die veelbelovend zijn

Ik ben blij met mijn 1e zonnepanelen en ben heel benieuwd naar de veelbelovende alternatieve experimenten. Juist om die 5 maanden te overbruggen.  Is er een site over huidige alternatieven of waar vind ik info daarover?

Reputatie 7
Badge +5

Google is daarbij je beste vriend, bv: alternatieve energie opslag - Google Zoeken

Tussen experiment en massale toepassing zit niet zelden 30 jaar of meer. Kijk maar naar zonnepanelen. Soms gaat het sneller, maar er zit geen garantie op dat een technologie überhaupt een succes wordt. Dat maakt het allemaal lastig inschatten. Het is geen micro-electronica die elk jaar opnieuw sneller wordt.

In Suriname doen ze dat niet hoor. Eerst alle mensen zonnepanelen aanpraten en als m'n buren links en rechts en ikzelf panelen hebben, gaan ze opeens roepen dat het netwerk het niet aankan. Zo doe je dat toch niet? Dat is toch mensen bij het ootje nemen? In Suriname zetten ze dan gewoon een of twee turbines extra van het stuwmeer aan of uit. Je moet dan toch eerst het netwerk zo maken dat het die capaciteit aankan voordat je iedereen zonnepanelen gaat aanpraten? 

Maar alle gekheid op een stokje, Rob Jetten was toch aangesteld om dit in orde te maken? Ik bedoel, wat je bespaart met je zonnepanelen de komende acht jaar gaan ze toch niet van je afnemen. Het staat zo in al die offertes van iedereen. Als de omvormers op halve kracht gaan besparen we maar de helft, kan toch niet? Anders is het duidekijk dat de bestuurders de energietransitie niet aankunnen.

Reputatie 6
Badge +5

Anders is het duidekijk dat de bestuurders de energietransitie niet aankunnen.

In al die jaren dat ik netwerkkosten of leveringskosten betaald heb, heb ik feitelijk nog nooit iets terug gezien qua verbetering en/of verzwaring van het netwerk. Misschien laat mijn geheugen me in de steek en weet ik er te weinig van, maar ik heb er geen actieve herinnering aan.

Reputatie 6
Badge +3

Het vermogen van omvormers op ca. 50% begrenzen kost “maar” ca. 5% van de maximale opwek per jaar.
Iets vergelijkbaars gebeurt al in België en Duitsland (Wirkleistungsbegrenzung auf 70%) op afstand door de netbeheerder.
Omvormers moeten zelfs op afstand uitgeschakeld kunnen worden.

Als deze maatregel helpt het net gelijkmatiger te belasten en voorkomt dat de omvormers door te hoge netspanning voortdurend afschakelen, waarom niet?

Als de netspanning in de meterkast bij volle productie (koele dag voor/najaar) onder de ca. 245 V blijft is er voorlopig nog niets aan de hand in jouw buurt. Pas als de omvormer 253 V ziet moet hij afschakelen of het vermogen sterk reduceren.

Tja - en in Suriname is waarschijnlijk alles anders (beter?), niet alleen het netbeheer.

@RonaldD ik heb alvast deze maar ik zoek nog verder.

Hier nog een.

Rob Jetten heeft Ben Voorhorst aangesteld om de capaciteit op het elektriciteitsnet van Noord-Brabant en Limburg te verbeteren en uit te breiden.

Hier een hele waslijst van 104 projecten in uitvoering van TenneT om het elektriciteitsnet uit te breiden.

Het gaat dan om het uitbreiden van het netwerk, niet om projecten die de overcapaciteitsoroblemen moeten oplossen, want daar heeft Goigle lange lijsten van..

Nederland komt zijn Parijs Climate Control akkoord niet na als het elektriciteitsnet niet op orde wordt gemaakt. Het ministerie van Rob Jetten is speciaal opgericht om dit te realiseren. Door de lange formatieperiode heeft alles een jaar achterstand opgelopen.

Ik zou me als regering heel diep schamen als je vooraan heel trots het Parijs Akkoord tekent en achteraan stiekem alle omvormers van zonnepanelen voor de helft afknijpt omdat je je zaakjes niet op orde hebt.

Reputatie 7
Badge +5

In al die jaren dat ik netwerkkosten of leveringskosten betaald heb, heb ik feitelijk nog nooit iets terug gezien qua verbetering en/of verzwaring van het netwerk. Misschien laat mijn geheugen me in de steek en weet ik er te weinig van, maar ik heb er geen actieve herinnering aan.

ze melden natuurlijk niet bij elke klant wat ze doen, dat lijkt me niet heel zinvol. Hier ben je de rest van de dag zoet mee 😉

Reputatie 6
Badge +5

@RonaldD ik heb alvast deze maar ik zoek nog verder.

Hier nog een.

@Jan klopt. Maar dit zijn recente (2021 en 2022) artikelen. Alsof men nu echt wakker wordt. Hoe dan ook, het zal de burger weer geld gaan kosten. Iemand moet het betalen. Het Nederlandse parlement heeft zomerreces in de maanden juli en augustus. In december is er standaard een kerstreces. In 3 maanden fixen ze dit probleem wel dit jaar 😉😉😉

Reputatie 6
Badge +3

Nou, ik zie het wel om mij heen en straks voor mijn huis.

De hoogspanningscentrale in mijn dorp is aardig uitgebreid. Daar zijn ze al enkele jaren mee bezig. Moest zelfs een volkstuincomplex voor wijken. Ook gaan ze binnen 2 jaar bezig om het hoogspanningsleidingen van boven de grond naar onder de grond verplaatsen. Ze zijn al volop bezig met de voorbereidingen. Dat kost ook nog een vele miljoenen.

En privé is het nodig dat mijn elektriciteitsaansluiting gesaneerd wordt. Dat had al klaar moeten zijn trouwens.

En dit allemaal in enkele jaren tijd. In de 30 jaren daarvoor is weinig gebeurd. Tenminste kan ik mij niet herinneren.

Reputatie 6
Badge +6

@Jan Zo mooi als jij het in een verhaal kan omschrijven gaat mij niet lukken.

Maar zoals ik in een eerdere post had beloofd zou ik mijn beleving van die dag nog beschrijven.

De offerte:

Zes offertes medio febr. 2022 aangevraagd en allemaal in een Exel bestandje, met plussen en minnen om te vergelijken.

Prijzen, offertes, Wp, opbrengst, garantie op installatie en panelen, betalingsvoorwaarden, keuze van de panelen, legplan enz. alle Offertes met hetzelfde criteria "doorgezaagd” bleven er twee van over.

Keuze 1 : uit deze panelen en installateur (voorlichtingavond) was er een keuze gemaakt en de volgende dag voor tekenen offerte, maar toen de betalingsvoorwaarden 50% bij het tekenen zijn gelezen is deze 1e keus afgevallen!

Twee adviseurs X en Y uitgenodigd voor een advies thuis, geselecteerd uit de zes.(offertes per mail en tel. advies)

Ook hier was er weer één Y van afgevallen, (betalingsvoorwaarden 50%) wel jammer, was ook onze keus panelen en omvormer en goede recenties.

Het vreemde van onze keuze is, dat deze adviseur X de éérste thuis was, ook een goed onderbouwd advies gaf met  kennis van zaken, was ook goed voorbereid op "kritische klant” en van mijn rode aangestipte vragenlijstje kon hij alle vragen met een groen vinkje beantwoorden.

Na nog enkele keren tel.kontakt een maand later inmiddels ook panelen met hoger Wp, toen zonder dwang voor X gekozen. alle anderen waren inmiddels afgevallen.

Installatie 19 juli 2022:

Overleg over 1 paneel die eigenlijk door een luchtkap zou moeten vervallen.

Legplan terplaatse iets aangepast 5 zuid en 11 oost-west, tot mijn tevredenheid zo uitgevoerd.

Waarschijnlijk de warmste dag van het jaar, maar de installatie is gelukkig toch door gegaan start 6:30uur en 10:30uur alles aangesloten en werkend, na uitleg en controle 11:00uur de ploeg weer vertrokken.

Werking monitoring:

Volgende dag mail met aanmelding accound aktief.

En dan alles proberen, kijken naar alle lampjes rood of groen, verbruik, terugleveren.

Vandaag regendag.

Totaal opbrengst 3 dagen 52,47kWh.

Ik moet nog kijken of dat nu veel of weinig is met mijn eigen verbruik eraf.

Wat mij wel opvalt is dat mijn keuze met een aantal “oost/west” later op de dag meer oplevert als alles op “zuid” ligging, waar iedereen van zegt de meeste opbrengst!

Er zit maar heel weinig verschil in de totaal opbrengst per paneel in deze eerste 3 dagen.

Ik ga wel de opbrengsten en gebruik van appraten monitoren.

wordt vervolgd

Je panelen doen goed @Gebruiker1644596728, dat je van 19, 20 en 21 juli 52,47kWh opbrengst hebt steek je me de ogen mee uit. Maar ik heb 10 panelen van 380Wp op 13° west van zuid, en ik moest m'n SEMS-portal op widescreen zetten om het te vinden. Over die dagen heb ik 38,9 kWh. Omgerekend naar 16 panelen zoals jij, zou het maal 1,6 zijn = 62,24 kWh.

5 Panelen op zuid, maar 11 panelen oost-west, is dat 5 panelen op oost en 6 op west, of andersom? In feite heb je dan 's ochtends 10 panelen aan het werk en 's avonds 11 of andersom. 

Er zijn wat merken zonnepanelen en omvormers. Bij één boer kon ik kiezen uit drie merken, panelen LG, Q-Cell of AEG, omvormers SolarEdge, GoidWe en Enphase. Alle drie topmerken maar Q-Cell en GoidWe werden het meest verkocht. Enohase komt eentje achterop elk paneel, maar dat is €1000 meer. Dus het is misschien ook een beetje lood om oud ijzer. Ik kon ook kiezen uit 380 of 405 of 450 Wp. Maar het is als met auto's, die het meest verkocht worden zijn de beste. Dus nam ik 380Wp.

Onder die met 50% aanbetalen zat nisschien wel een betere, betalen moet je toch, dus ik zou het niet daarvan hebben laten afhangen.

Maar grappig dat je met oost, zuid en west ligging meer opbrengst hebt dan alleen zuid. Bij mij hoefde geen adviseur vooraf te komen want dat ging per telefoon. Hij had zo'n topografie programma waarmee je heel nauwkeurig de daken van de huizen kan zien, en tekende hij daar het legplan in. Het Regionaal Energieloket van de gemeente kon pas na 3 maanden een adviseur sturen. 

Reputatie 6
Badge +6

@Jan Nu middaguur 12:15 uur opbrengst 7,79 kWh er is nog weinig verschil in de panelen 6 oost en 5 zuid.

De panelen 5 west leveren nu iets minder maar dat is verklaarbaar.

Moet ook een beetje de verbruikers gaan afstemmen naar opbrengsten van de panelen.

Ook de meterstanden komen in het Exel bestandje om een zo nauwkeurige plus en min verhouding per dag te kunnen vergelijken.

Reputatie 6
Badge +3

Altijd weer leuk die opbrengstcijfertjes van startende zonnepaneel exploitanten. Maar naar verloop van tijd wordt de rapportage per uur, dagdeel etc. op zich voor je eigen systeem minder interessant. Dan is een vergelijking met echt vergelijkbare systemen relevanter (locatie, ligging, schaduw, efficiency etc.) - Hiervoor is naar mijn mening pvoutput het meeste geschikt. YMMV

Om de opbrengsten te kunnen vergelijken, dus onafhankelijk van de grootte van de installatie, is er de zgn. efficiency bedacht. Hierbij deel je de opbrengst door het geïnstalleerde vermogen. Hierbij moet je natuurlijk geen appels met peren vergelijken, d.w.z. het liefst vergelijk je met systemen in de buurt met dezelfde oriëntatie en hellingshoek.

Steile zuid systemen (45°) bijvoorbeeld kan je qua efficiency niet vergelijken met relatief platte (30°) oost/west systemen.

Voorbeeld berekening efficiency:
Mijn nieuw systeem op 166°/45° haalde bijvoorbeeld in Wijchen van 19 t/m 21 juli j.l. een gemiddelde efficiency van 4,26 Wh/Wp:
63,1 kWh/ 3 dagen = gemiddeld 21,03 kWh/dag/4,94 kWp = gemiddeld 4,26 kWh/kWp

Ach, ik denk dat vrijwel elk systeem keurig levert naar gelang wat het is en hoe het ligt e.d. Het enige wat je moet monitoren is of het werkt. Als het uitvalt kost wachten met reparatie namelijk letterlijk geld.

Reputatie 6
Badge +3

@Harrie LPP Vrijwel elk systeem levert keurig? - Er zijn genoeg systemen die niet optimaal ontworpen zijn en/of soms ook niet goed gerealiseerd zijn. Het klopt als een systeem een keer ligt werkt het meestal zonder problemen en preventief onderhoud hoef/kan je aan een zonnepaneel systeem niet doen.
Behalve de panelen op een plat dak af en toe schoonmaken😴.
Maar een aantal storingen/fouten resulteren niet (meteen) in een complete uitval van de productie, dus je moet de prestaties wel in de gaten houden (meten is weten, maar weet wat je meet).

@Jan,   @Gebruiker1644596728  Sinds vandaag: Fiat LUXus! (hier op 19 juli) provisorisch op pvoutput
- nog niet optimaal,  maar dat komt nog. Je ziet hier trouwens hoe sterk het piekvermogen bij hete panelen ondanks een strak blauwe hemel afneemt. Een 4200W omvormer is in de zomer voor 5000Wp op zuid ruim voldoende.

@Gebruiker1644596728, je zei dat je panelen 405Wp zijn, dus als je 9 panelen hebt zit je al aan 3620Wp en dat past nog op een 1-fase 16A automaat in de meterkast. Maar zoals ik begreep heb je 16 panelen wat neerkomt op 6480Wp. Dan heb je dus een 2-fase 16A automaat moeten nemen in je meterkast zoals deze:

Maar wat ik vragen wou, heb je dat zelf gedaan? Want ze liggen zo te koop voor doehetzelvers in de bouwmarkt. Er is immers al sinds 1992 de zelfdoenersregeling van kracht.

Maar per vier groepen moet je een 30mA aardlekschakekaar hebben. Hoe heb jij dat opgelost, een aparte aardlek op de rail of automaten met aardlek?

Ik heb 11 groepen waarvan een een loze 16A wasmachine aansluiting was op zolder. Daar hebben ze de zonnepanelen op gezet, geen draad over de nok van het dak dus naar de andere kant onder de pannen door en dan langs de regenpijp via een gat door de spouwmuur naar de meterkast.

Maar ik vraag het voor de inductiekookplaat en de elektrische boiler, dat ik daar twee nieuwe 2-fase groepen voor wil maken. De perilex leiding naar onder het aanrecht ligt er al inclusief de draad voor 3-fase en bungelt los bovenin de meterkast met een briefje eraan. Ik kan dan van het gas af.

Reputatie 6
Badge +3

Ik zou met drie verschillende dakvlakken in bijna alle hemelsrichtingen en vooral O/W geen probleem met het maximale vermogen verwachten, maar @Gebruiker1644596728 heeft nog niet de details van zijn installatie uit de doeken gedaan. - Ik gok op een SolarEdge 3-fase (short string) omvormer van ongeveer 5 kW met een aantal optimizers.

@Jan Jouw oplossing gaat waarschijnlijk niet werken c.q. is vermoedelijk niet toegestaan.

Reputatie 6
Badge +3

O ja - de 405 Wp panelen zijn waarschijnlijk deze van Hyundai. Deze hebben gelukkig wel een hogere “spanning” dan de standaard panelen wat weer voordelig is bij korte strings ...

Klopt het dat deze 405 Wp-panelen groter zijn dan gebruikelijk?

Reputatie 6
Badge +3

@Harrie LPP  Wat bedoel je met gebruikelijk? - De panelen worden tendentieel  idd. alleen maar groter.

Er is zeker geen “standaard” paneel. Soms heb je problemen met de afmetingen van je dak wat de plaatsing van de verkrijgbare panelen aangaat. Puzzelen zou ik zeggen.

YMMV

Toen wij in 2015 panelen kochten waren alle gangbare panelen exact of vrijwel exact even groot, behalve die van Sunpower, die waren iets kleiner.
Het is natuurlijk heel fijn dat er nu meerdere maten zijn, zodat je beter kunt spelen met de afmetingen van het beschikbare dak, maar het maakt het wel vreemd dat het piekvermogen inmiddels niet standaard in W/m^2 wordt opgegeven.

Ik heb het even nagekeken maar die “405's”  zijn precies 30% groter dan de onze. Dat is dus wel iets om rekening mee te houden.

Aanvulling voor Ronald: ze zijn inderdaad terugverdiend en doen het nog r***goed :-)

Reputatie 6
Badge +5

Toen wij in 2015 panelen kochten …...

Oh die zijn al terugverdiend (-:

Reputatie 6
Badge +3

@Harrie LPP   Tja - resultaten uit het verleden . . .

Maar wat let je om het specifieke vermogen per m² uit te rekenen?
(Niet dat hierdoor de panelen beter passen - en dat is meestal bepalend)

Slimme mensen kunnen verschillende panelen wat de afmetingen betreft met elkaar combineren.

P.S: Mijn eerste “standaard” panelen (2565 Wp  juli 2015) zijn ondertussen al “doorverkocht”.

Voor mij zou dat uitrekenen geen probleem zijn maar voor menigeen wel.

Reageer