Mijn eerste zonnepanelen

• 8 July 2022
  • 85 reacties
  • 1675 Bekeken

Toon eerste bericht

85 reacties

Reputatie 6
Badge +6

@Jan Mijn installatie is iets anders dan bij jou.

@Harrie LPP Het is wel bij een aantal merken met meer Wp dat de panelen groter/meer cellen hebben.

Kabel van dak door luchtkapje en mantelbuis recht naar beneden tot in meterkast.

@Darkfiber Plat dak, advies van de adviseur alles (standaard) op zuid heb ik op mijn idee aangepast.

Zijn legplan was berekend met zijn programma alles op zuid.

(dat heb ik met alle advies/offertes en informatie door mij zelf gezocht, aangepast op mijn wensen)!

Met de naberekeningen van zijn programma, was met mijn inzicht, cijfermatig een nihil verschil in opbrengst.

Ik merk nu, dat de opbrengst Oost bij middaguur, eerder net zo veel opbrengt als op Zuid, pas na 14:15uur gaat Oost langzaam een paar Watt minder opbrengen.

West gaat van af 15:00uur al 25 Watt meer produceren als Zuid.

West is vanaf 15:00uur 60 Watt minder als Oost.

Even snel met de natte vinger:

De vijf panelen 18:00uur op West leveren totaal ongeveer 200 Watt meer op als de 5 panelen op Zuid.

Als ik de opbrengsten van deze paar dagen terug kijk, denk ik dat mijn legplan niet alles op zuid misschien meer opbrengt als  het uitgangspunt alles op Zuid.

Ik had de gegevens van de offerte van mijn installatie al een keer gepost in een eerder Topic.

16 URE 405 Wp Mono (grijs aluminium frame) (Het formaat paneel 375 Wp is het zelfde als 405 Wp)

16 Enphase IQ7 plus

1 Enphase 2/3-fase Q relais

1 Enphase Envoy Metered

4 Enphase Kabel Afsluitdop

16 Enphase Landscape kabel

1 Flatfix Fusion montagesysteem

12 Meter kabel 5x4mm

1 Montage panelen

1 3 x 16A alamat

1 Enphase micro-omvormers: volledig parallel geschakeld | hoogste opbrengst | meest brandveilige systeem | voorbereid op het gebruik van accusystemen | geen omvormer in huis | 25 jaar garantie | éénmalige investering 1 Onze garanties zijn inclusief voorrijkosten en arbeidsloon 1 Gratis BTW-teruggave service, uitsluitend voor particulieren zonder BTW-nummer 1 Ladderlift 1 Klant maakt een dakdoorvoer en zorgt voor brede pijp om kabel door te trekken.

L.boven fornuis groep
PV vanaf dak
Empfase met datakabel
Mantelbuis naar dak

De rechter groepen kast is uiterlijk een allegaardje maar het klopt allemaal wel volgen de regels.

Er zijn 2 aardlekschakelaars Fase 1 en Fase 2

De groepen heb ik naar eigen inzicht en belasting verdeeld.

Reputatie 6
Badge +3

@Gebruiker1644596728 

Een mooi inzicht in jouw installatie. Een mooie moderne installatie

Wat mij intrigeerde was dat je  stelt dat oost/west meer opbrengt dan alles op zuid. Ik zie nu ook waarom.  Je weet dat jouw omvormers een stuk kleiner zijn dan je panelen. Op zuid topt dat natuurlijk meer af dan op oost/west. Op jaarbasis kan dat natuurlijk geheel anders zijn. Dan staat de zon op een geheel andere hoek tov je dak.

In de offerte stond ook een mooie kreet.

Klant maakt een dakdoorvoer en zorgt voor brede pijp om kabel door te trekken.

Je hebt dus zelf naar de meterkast een pijp gelegd. Of alleen de dakdoorvoer. Dat laatste zou ik vreemd vinden. De kabel naar de meterkast leggen is vaak geen sinecure. Ik heb nogal vreemde zaken gezien.

Zo heb ik 4 jaar geleden dat maar eerst zelf opgelost door een loze leiding 3/4” door 2 betonnen vloeren te leggen.

Oh je hebt Enphase genomen. Aan de pallets kan iedereen zien dat de panelen tegenwoordig allemaal dezelfde maat hebben als het die all black modelken zijn, 183x103cm, maar door een andere celstructuur heb je nu keuze uit 380, 405 of 450 Wp. 

Ik zie op links de foto de kabel vanaf de schutbuis naar het kastje gaan en dan een gele buis naar het Enphase kastje onderaan. Die zit dus op die nieuwe 3-fase 3x16A automaat met blauwe tuimelaars met links een aardlekschakelaar en rechts nog een oudere vierde 16A automaat van iets anders.

Eindelijk iemand die het ook allemaal zelf doet! Die zijn hier verder niet.

Bij mij liggen de 10 panelen 13° west van zuid. Vandaag om 06:15 beginnen ze op 80 W, om 09:00u 200W, om 09:30 schiet het omhoog naar 1100W, dan komt de zon erop, en dan rond 14:20u naar 3700W. Dan is het is op de helft, de rest van de dag is spiegelbeeldig daarvan. De zonnepanelen van nu hebben een efficiëntie van 1 wat een tijd geleden nog 0,9 was. Dus 1Wh/Wp kunnen ze halen. 

Reputatie 6
Badge +3

@Gebruiker1644596728   Een mooie impressie van je installatie op een plat dak en van je meterkastaanpassing! - Ik zie trouwens naast de Q-relais een 3 fase+N alamat voor de IQ's (op 2 van de 3 fases) en nog een extra alamat. Ik neem aan dat de extra alamat gewoon voor de elektronica van Enphase in de meterkast is, of niet?

Heb je misschien nog een overzicht (of een foto van boven?) van je legplan?

Wat waren trouwens de reden om voor de Enphase oplossing te kiezen en niet voor een alternatief met "normale” stringomvormer?

@basic   Sunny designweb of een andere website (SolarEdge, Goodwe EzDesigner2, etc.) kunnen de jaarlijkse opbrengst c.q. de te verwachten verliezen bij een nominaal te kleine omvormer simuleren.

Reputatie 6
Badge +6

@basic Met de nieuwe Toplaag dakbedekking en nw. luchtkappen was nog niet duidelijk waar de dakdoorvoer precies zou komen.

275euro in de offerte van de panelenboer😟

Groothandel: Ontluchtkapje diam. 50mm voor 23euro😃

Gat in dak, kapje ingeplakt en PVC afvoerbuis 40mm hup door de sl.kamerkast naar beneden tot in de meterkast.

Voordeel: geen mensen in huis met boren/stof e.d.

Dit is natuurlijk een dagmoment, er zal over een langere periode beter beeld van zijn:

Ik merk nu, dat de opbrengst Oost bij middaguur, eerder net zo veel opbrengt als op Zuid, pas na 14:15uur gaat Oost langzaam een paar Watt minder opbrengen.

West gaat van af 15:00uur al 25 Watt meer produceren als Zuid.

West is vanaf 15:00uur 60 Watt minder als Oost.

@Jan Empfase gekozen i.v.m. toekomstige leverings (grondstoffen) problemen Europa.

De vierde automaat schakeld de Envoy-S Metered.

De PV Enpfase is door de installateur aangesloten in de groepenkast.

Alleen de bestaande groepenkast was stukje eigen handwerk, toen kon je de zegels van de hoofdzekering nog terug herstellen.😎

Nu wat moeilijker met de nieuwe verzegeling🤢

Maar deze moet eigenlijk nog een beetje "gefatsoeneerd” worden.

Btw teruggave:

Heeft iemand nog extra facturen/kosten kunnen opvoeren om het max.bedrag Btw van 2500euro te halen of benaderen?🤑

Heb inmiddels al een bevestiging van de aanvraag teruggave Belastingdienst, de afhandeling zal wel een paar lange maanden duren.😡

Reputatie 6
Badge +6

Deze verdeling heb ik naar eigen idee gemaakt met de Fase en Groepen.

Of het helemaal goed verdeeld is weet ik niet.

Voor mijn idee zijn alle Fasen eerlijk verdeeld, is niet 100% mijn vakgebied😁

Reputatie 6
Badge +3

@Gebruiker1644596728   Ik had bijna de 405 Wp van Hyundai (1,72m x 1,14m - afmetingen vergelijkbaar met de URE) op mijn dak. Maar met de 380 Wp Jinko's (zie bij @Jan) kon ik meer Wp op het dak kwijt en ze waren goedkoper per Wp.
De hardwarekosten voor een volledig Enphase systeem zijn vergeleken met die van een conventioneel stringomvormer systeem zeker niet te verwaarlozen🤑.

Opbrengst gisteren: 31,6 kWh (6,40 Wh/Wp)

​Vandaag ziet er iets beter uit dan gisteren.

(​Suncalc.org om de zonstanden te volgen)

Reputatie 6
Badge +6

@Darkfiber Voor mij was de keuze als er een panneel uitvalt of storing , vervuiling niet de totale opnrengst terug valt.

Ook in de winter lage zon, zou ik iets schaduwval van buren  kunnen krijgen 5 meter west en 3 meter hoog opbouw.

Legplan is tijdens de montage toch iets aangepast als in de offerte i.v.m. ventilatie kappen.

Dit is nu het legplan.

Groepenoverzicht vorige post geeft fase rnet groepen aan.

5 zuid

5 west

6 oost

Als je alles op zuid zou leggen, kon je dan niet volstaan met minder panelen voor dezelfde opbrengst?

Met 3800Wp op zuid had ik gisteren 23,20 kWh opbrengst. Jij zou dan 39,5 kWh kunnen hebben met alles op zuid als het gisteren bij jou ook wolkenloos was. 

Reputatie 6
Badge +3

@Jan 

Dan heb je mijn reactie niet goed gelezen. Hij heeft Enphase omvormers die kleiner zijn qua vermogen dan de panelen.

Het is juist goed dat hij oost/west heeft gedaan. Beter zou zijn om helemaal geen zuid te doen. Je hebt meer aan stroom vroeg en laat dan veel rond het middaguur.

Eigen gebruik wordt in de toekomst de heilige graal. Terugleveren rond de middag brengt in de toekomst weinig op.

Reputatie 6
Badge +6

@Jan Ik had al zelf gekozen, om er zoveel als mogelijk is, op te leggen, (met of zonder Salderen)!

Alles op Zuid, zoals alle adviseurs in hun opbrengst programma berekenen, geeft tussen 12:00 14:00uur een piek (toekomst en al gebeurd) terug op het net, weinig verbruik en veel terug.(niet mijn idee)

In het slechtste geval kom je boven de 253V, is in mijn regio nog niet omdat hier nog geen Zonnepaneelparken zijn.

Een betere verdeling over dag met opbrengsten en terugleveringen.

In de eerdere post heb ik aangegeven, dat er maar een nihil verschil in opbrengst is.

In een korte periode ga ik de opbrengsten van de ligging bijhouden of inderdaad  mijn (eigenwijze) ideeen de resultaten opleveren die ik voor ogen had.

Ook zal de (ver)(ge)bruiksgewoonte van de apparaten hier een rol in mee spelen.

Er is immers geen vergelijk als iedereen de adviezen legplan opvolgt, alles Zuid!

Niemand gaat toch het advies over de opbrengst met de adviseur bestrijden? Ik dus wel.

Zonder rekencijfers van mijn idee legplan, en het reken-programma van de advieseur was er weinig verschil in de opbrengst cijfers.!

Er is toen toch gekozen voor mijn legplan en daar ging de adviseur in mee.

@basic Ik zie dat mijn ideen dan toch zo slecht niet zijn.

De praktijk zal het leren.

Reputatie 6
Badge +6

@Jan Piekvermogen gisteren 13:30 4.538W en dagopbrengst 38,70kWh niet zo veel verschil.

De locatie is natuurlijk niet gelijk en de wolkjes ook niet.

Reputatie 6
Badge +3

@Gebruiker1644596728  Interessant om te volgen hoe de opbrengsten van de verschillende oriëntaties zich gedurende het jaar tot elkaar verhouden. Met micro omvormers is dit natuurlijk mooi tot op paneelniveau te doen (schaduw invloed).

@Jan  De oude makelaarswijsheid is ook van toepassing op pv-installaties: Het is de ligging, de ligging en de ligging . . . die de opbrengst bepaalt. Gisteren ca. 4,0 kW tussen 12:30 en 13:30 met een dagopbrengst van 31,8 kWh (6,44 Wh/Wp) - voor meer info zie ook:
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=43609&sid=92253&dt=20220724

Geen wolken - een beetje sluier af en toe.

Ja @Gebruiker1644596728, dat is ook zo, een wolkje meer of minder en wel of niet in Brabant ☺️ maakt al verschil. Dus het is maar indicatief, zo vergelijken gaat eigenlijk niet. Maar met 38,7kWh zit je bijna op die 39,5 indien alleen op zuid. Want bij jou produceren de ene helft van de dag 11 panelen en de andere helft maar 10, of is dat eenderde van de dag? Ik vat niet goed hoe die gisteren dan aan 38,6 kWh kunnen komen. Ik zou verwachten die 23,5 kWh en omdat het 405-ers zijn dan misschien circa 26kWh.  Elke halve dag liggen 5 of 6 panelen overdag niets te doen, dat vind ik jammer. 

Ik haal elke keer wegwerppallets bij het bedrijf, hij liet me ook binnen kijken, ik mocht die Enphase vasthouden, zo groot als je hand. Er zitten specificaties bij. Die zij leveren zijn beter dan de omvormer, geven een betere productie aan kWh's en gaan de volle 25 jaar mee, terwijl je de omvorners na ongeveer 12 jaar moet vernieuwen.

Ik kan niet goed uit je verhaal destilleren of het nou wel of niet goed is om 16 panelen alleen op zuid te hebben, want hier in de straat zijn er die 28 of 33 op alleen zuid hebben. Midden op de dag zijn alle 16 even tegelijk in bedrijf en is je piekvermogen 4538W maar hoeveel is het als de zon niet meer op die 5 of 6 panelen staat, bijvoorbeeld rond half 11 en half 4?.

Gisteren was een mooie wolkenloze dag, dan krijg je een mooie bolvormige grafiek. Ik heb dus 10 panelen van 380Wp, dus maximaal 3800W per dag, en halen net iets meer dan 3750W als het weer zo is. Ik had gisteren dus 23,20kWh en 3059W om 14:20 met 10 panelen 13­­° west van zuid. Heb je jouw grafiek van gisteren?

Reputatie 6
Badge +6

@Jan Door de situatie plat dak is de opbrengst van oos-west bijna gelijk aan zuid.

eerder gepost:

Ik merk nu, dat de opbrengst Oost bij middaguur, eerder net zo veel opbrengt als op Zuid, pas na 14:15uur gaat Oost langzaam een paar Watt minder opbrengen.

West gaat van af 15:00uur al 25 Watt meer produceren als Zuid.

West is vanaf 15:00uur 60 Watt minder als Oost.

Als de zon hoogstaat is de ligging ondergeschikt, later in seizoen als de zon lager staat zal dat meer een rol meespelen.

Ik zal kijken voor een screen van tijd en opbrengst, van de ligging en opbrengsten legplan panelen in mijn installatie.

Dan wordt het ook inzichtelijker zuid en oost/west.

Reputatie 6
Badge +6

@Jan 

Reputatie 6
Badge +6

@Jan 

@Jan 
Als je kijkt dat de zon nu op.
5:50 op komt
21:41 onder gaat
Je ziet ook dat de tijdzone van de zon in Nederland ongeveer +⅓ is.

Als je de panelen zou verdelen.
Zou de grafiek in de avond iets meer de vorm hebben als in de ochtend.
En dan de bult/totaal iets minder hoog.
Als ik jouw grafiek zie, vraag ik me af of anders plaatsen zinvol is?

@Gebruiker1644596728 
Faseverdeling/groepen verdeling maken doe je i.p.v. de kruizen het vermogen in te vullen.
Voor de ongebruikte WCD reken je een gemiddelde, b.v. 200W
Voor lichtpunten b.v. 30W
Neem dan ook alles mee, in de berekening.
Voor de apparaten de aansluitwaarde op het typeplaatje.

Je zet achter de apparaten 3 kolommen voor de fasen, waar je het vermogen invult.
Onderaan zie je dan de belasting per fase.

Het aantal groepen, bepaald dan de gelijktijdigheidsfactor.
Hierdoor daalt het totale vermogen van de groepen dan weer, omdat niet alles tegelijk aan is.

Als je het in een spreadsheet doet, kun je mooi schuiven om het optimaal te krijgen.

Dank je wel voor de grafieken. Dat is mooi met Enphase hoe je per paneel de Wh kan zien! Ik kan de grafieken niet met elkaar vergelijken. Naargelang de zon draait krijgt oost meer dan west en omgekeerd. Ergens is een punt in de dag dat oost of west onder de 500W zit, dan kan je weten hoe lang ze gedurende de dag niet opwekken. 

@basic

Je schreef:

Dan heb je mijn reactie niet goed gelezen. Hij heeft Enphase omvormers die kleiner zijn qua vermogen dan de panelen.

Het is juist goed dat hij oost/west heeft gedaan. Beter zou zijn om helemaal geen zuid te doen. Je hebt meer aan stroom vroeg en laat dan veel rond het middaguur.

Eigen gebruik wordt in de toekomst de heilige graal. Terugleveren rond de middag brengt in de toekomst weinig op.

Als je dat zo vindt moet je dat gewoon doen. Je kan het ook op schuine daken doen die naar zuid toe gericht staan, dat je de ene helft onder een hoek van 15° naar het oosten richt en de andere helft naar het westen. Maar eerlijk gezegd zie ik verder niemand dat doen, en ik vind het ook niet. Of ze hebben een dakvlak op oost en een dakvlak op west, dan zou je de helft op oost en de helft op west kunnen leggen. 

Reputatie 6
Badge +6

@Jan @basic @Darkfiber 

Dit vandaag ongeveer 15:00uur

6xOost gaat iets afnemen

5xWest gaat iets omhoog,

In vergelijking met Zuid

Reputatie 6
Badge +6

@Jan @basic @Darkfiber 

Hier bij nog een grafiek van de laatste uren.

Reputatie 6
Badge +3

@Gebruiker1644596728     Voor mijn begrip: Wat is de exacte dakoriëntatie (lange kant)?
- Het lijkt op iets zuidelijker dan ZO voor de zuid-panelen.

Je kan met Enphase trouwens relatief makkelijk naar pvoutput uploaden, dan hoef je in principe alleen maar de links hier te plaatsen, zoals ik dit sinds enkele dagen met mijn Goodwe data kan doen.
Mijn grafiek van de laatste uren. Of de vergelijking met een ander systeem gisteren (dit laatste kan je misschien zonder (gratis) pvoutput account niet zien - eventueel moet je onder “customize” nog “No Average Power” aanvinken)

De weblinks:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2116596?data%5Bfilter_keywords%5D=pvoutput

https://forum.pvoutput.org/c/inverters/enphase/28

YMMV

@Gebruiker1644596728, dank je wel voor de grafiek van de laatste uren en je productie is hoog met je 16 panelen. Ik heb nu ook zo'n Alp d'Huèz grafiek met allemaal van die pieken en dalen.

Als je dezelfde grafiek van gisteren nog kan plaatsen toen het wolkenloos was, dat was zo'n mooie bolvormige, dan kan ik die vergelijken met de mijne.

Kan jij in jouw browser ook Ctrl-Shift-5 doen en dan een rechthoekje trekken en dan Save to Clipboard en dan Ctrl-v in Paint of Photoshop? En dan verander je de pixels naar 700 en is de grafiek precies de breedte van dit forum? Doe je dan de eenheden langs de linkerkant van de grafiek erbij?

@Darkfiber, je schreef dat Goodwe een rechtstreekse verbinding had met China. Maar als je iets plaats op pvoutput.org dan kan de heke wereld toch aan je gegevens komen. Is dat wel verstandig? Ik hou het daarom maar bij Goodwe.

Reputatie 6
Badge +6

@Darkfiber is iets meer naar zuid-oost.

Ik heb Enphase Enlighten Manger en ook MyEnphase weergave 

Ik ben nog even aan het “sporten met beide” om alle mogelijkheden te vinden.

@Jan grafiek gaat lukken, ben nog diverse dingen aan het testen en uitzoeken en al doende leert men😃

3 daken 15m breed, midden 5m breed met mijn panelen, rechts van mijn panelen 5m dak buren, dan opbouw 3m hoog buren en dat kan in najaar wat schaduw geven bij lage zon.

Volgens mij heb ik meer wolken.

Met de I-pad iets makkelijker screenshot maken als met de PC.

Reputatie 6
Badge +3

@Jan   pvoutput.org is “down under” in Australië gehuisvest en wat je upload bepaal je uiteraard zelf, je kan ook ervoor kiezen per dag alleen de dagopbrengst te deponeren. En wie er toegang kan krijgen tot welke gegevens bepaal je uiteraard ook zelf. Er zijn zelf blacklists etc.., heel uitgebreide mogelijkheden.

Goodwe kan veel meer op jouw systeem: bijvoorbeeld jouw omvormer gewoon op afstand updaten (inverter, wifi-stick etc.) en heeft dit bij anderen ook gedaan (en niet alleen op aanvraag). Ook uitzetten is bijvoorbeeld mogelijk! - Ik hoop trouwens dat je de lokale toegang “dichtgetimmerd” hebt.

Of Goodwe zo veilig is? Laten we maar hopen - een andere dienstverlener uit China voor Hosola en Omnik en ??? is recent nog gehackt en daar kon ook van alles op afstand veranderd worden, klanten zitten ook in Nederland.

@Gebruiker1644596728   “Haal meer uit je Envoy!

Reageer