Mijn eerste zonnepanelen

• 8 July 2022
  • 85 reacties
  • 1647 Bekeken

Toen ik dit voorjaar door mijn straat liep was het niet meer van: goh, heb jij ook al zonnepanelen?, maar was het meer van: joh, heb jij nog geen zonnepanelen? Waar ik m'n hele leven sinds ik op kamers ging wonen een bloedhekel aan had was het kuddediergedrag als consument. Maar ik lette even niet op of hup buren rechts hadden zonnepanelen, van die mooie zwarte. En een andere dag druk druk bij de andere buurman, amai zunne, 28 zonnepanelen. Hij gaat elektrische auto's rijden, heeft geen centrake verwarming maar doet dat dan met die zonnepanelen. Dus op een dag moet je wel. 

Mijn gemeente deed mee met een Regionaal Energieloket en kon je meedoen met zonnepanelen krijgen. In februari een seminar op internet, eind juni een offerte, in november leveren. Vragen stellen was mogelijk. Ik stel een vraag maar dat was niet het antwoord, daarna niks meer gehoord.

Ik moest in februari weer wegwerppallets hebben voor de houtkachel, via marktplaats een adresje, was het een zonnepanelenbedrijf. Mooie joekels van pallets. Goh, kan ik bij jullie ook een offerte vragen voor zonnepanelen? Ja hoor, offerte binnen twee weken, leveren binnen twee maanden. Hier is de website.

Zo gedaan, mijn jaarverbruik was volgens de laatste afrekening 2500 kWh, maar we wilden dan royaler gaan doen, en inductiekookplaat en warmwaterboiler zodat we van het gas af kunnen. Dus het werden 10 panelen van 3800Wp. Maar nadat ik m'n keus had gemaakt kwam de nieuwe jaarafrekening van de elektriciteit, jaarverbruik nu 2000kWh. Komt door die nieuwe computer, die verbruikte veel minder stroom dan die oude, denken we. We zien wel wat het wordt met 10 panelen. Dan maar een jacuzzi met bacardi lemon in de achtertuin op zonneenergie 😲.

Leveren was binnen een maand, ze kwamen om 15:00u en om 18:00u alles klaar. Ik kom uit Suriname en die mannen uit Curaçao en Dom. Republiek. Ik voelde me thuis. Laddertje tegen de dakgoot, helemaal geen steiger, hup pannen opschuiven, helemaal naar boven zo, haken aanbrengen en de rails, terug naar beneden en 10x de ladder en het dak op met een zonnepaneel op de schouder. Ik kan er nog niet over uitgepraat raken.

Ondertussen andere man de omvormer aansluiten op een groep, alles werkt perfect. Alleen bij vertrek zei hij dat de wifi adapter niet bij deze omvormer hoorde, ze zouden terugkomen met een andere, en legde hij het doosje ernaast. Ik geloofde dat met m'n blauwe ogen, maar helaas in de dagen erna kwam niemand meer. Ik kon de opbrengst niet op mijn smartphone zien op de solar app.

Bij weer pallets halen legde die man uit dat ik het zelf kon doen, adapter past wel. Moest met m'n vinger in een gat onderin de omvormer zoeken naar een kabeltje met een wit stekkertje, zo eentje als in die diskettedrive van vroeger. Die moet in de wifi adapter en dan vastschroeven en moet ie het doen.

Je moet de wifi adapter dan configureren in je modem/router. Hij heeft een naam Solar+serienummer en dan kiezen PEAP of niet en dan die WPA/WPA2 enz. Maar zoals altijd, doet niets. Dan heb je dat je kunt inloggen op die Solar, en die heeft een eigen 8-cijferig wachtwoord. Als je dat doet ziet de modem/router hem. Maar dan moet je snappen dat je dan weer moet inloggen op je thuis wifi netwerk. En dan opnieuw die Solar aanmelden met je standaard wifi wachtwoord. En toen nog een eind pielen en jeuj hij deed het. Ik zag mijn opbrengst in de SEMS-app op mijn smartphone/tablet/laptop/desktop, zoveel kWh al en boven de 3700Watt. Machtig man, de zon scheen toen pal op de panelen. Hij haalt deze week zo'n 27kWh per etmaal.

We zijn al een inductiekookplaat aan het uitzoeken, perilex al tijdens de bouw aangelegd, de koelkast is een paar graden kouder gezet, mijn bier wordt nu gratis gekoeld, wat wil een mens nog meer.

En dan nog een warmwaterboiler uitzoeken.

85 reacties

Jaa nou is je grafiek duidelijk en kan ik vergelijken. Die piekjes moeten wolken zijn anders was links en rechts hetzelfde. Ik zie geen trappetjes dus ik neem aan dat de panelen op oost en west voor een groot deel van de dag blijven produceren. Dus niet de helft of eenderde van de dag.

@Darkfiber, hoe Goodwe tewerk gaat krijgen we allemaal mee met de offerte en het staat op de website van de leverancier. Overal is er dat "de Heere Jezus kan in je omvormer zitten" verhaal, iedereen kent wel iemand bij wie dat zo was. Ik heb nog nooit wat gehad na 1992 en ga aan die verhalen voorbij. Je mag me overslaan met pvoutput.

Al die mensen bij elkaar op pvoutout produceren dus een heleboel megawattuur aan energie, zoveel dat ik echt zou zeggen dat de klimaatverandering nou toch echt wel moet afnemen. Maar gisteren kwamen de onderzoekers terug van Spitsbergen en het was nog altijd bar en boos slecht met het klimaat. Iets klopt er dan dus niet. Nu net op EenVandaag terwijl ik dit tyoe: "Een open winkeldeur produceert 10 ton CO2, goed voor 26 vluchten naar Rome met een vliegtuig". 

Reputatie 6
Badge +3

Idd er klopt iets niet, de door pvoutput geregistreerde stroomproductie bespaart in relatie tot de overblijvende productie (niet alleen van stroom) met fossiele energie in de wereld namelijk niet veel aan CO2.  - Ook op Groenland maken onderzoekers de heetste zomer sinds begin van de metingen mee.  De antarctische “winter” is bij lang niet meer zo koud als vroeger. De Marmolata gletsjer in de Alpen valt ook gewoon uit elkaar, etc. pp..

Ik heb al minimaal vier vouten in de webinterface en software van het SEMSportal, de SolarGo app en in de huidige webinterface van de WiFi-stick ontdekt en tickets bij de support ingeschoten.

Ik denk trouwens dat eerder Xi-Jin-Ping in jouw omvormer gaat zitten.

Reputatie 6
Badge +6

@Jan Hoera, 16 panelen opbrengst 19-juli /24-aug  mijn eerste 1,03MWh is bereikt.

@Gebruiker1644596728, jij bent baas, jij wekt veel op. Ik denk dat ik eind van de week ook aan de 1 MWh zit. Nu heb ik 970kWh van 5 juli tot 25 augustus. 

Volgende week wordt de meterkast verzwaard en gaan we uitbreiden.

Reputatie 6
Badge +3

@Gebruiker1644596728 , @Jan Prima resultaten!
Gemiddeld 4,3 Wh/Wp en 5,01 Wh/Wp over de opgegeven periodes

Mijn nieuw systeem deed het met gemiddeld 5,03 Wh/Wp deze maand tot nu toe ook goed.

Ik heb twee maanden geleden zonnepanelen genomen. 

Ik heb daarna m'n meterkast laten verzwaren en volgens de zelfdoenersregeling verder zelf aangepast. Want ik wil meer dingen gaan doen met de stroom van de zonnepanelen. 

Ik moest de oude 1-fase hoofschakelaar vervangen door een nieuwe 3-fase. Deze komt uit China. Anders kwamen ze niet. De netbeheerder komt daar dan drie fase draden in steken en één nuldraad en nog een aardingsdraad ergens. Als die rode schakelaar naar beneden staat is alle stroom uit in mijn huis. 

Die meneer van de netbeheerder heeft toen zelfs een nieuwe slimme meter geplaatst. Daar had ik niet eens om gevraagd, kreeg ik zomaar cadeau. Iets met 3-fase zei hij nog. Maar ik mocht hem verder niet lastig vallen want hij stond onder hoogspanning. Hij mocht geen fouten maken. 

Hij heeft zijn werk goed gedaan want de meterstanden sprongen toen op nul. 

En daar is ie dan, bij het verbouwen van de meterkast volgens de zelfdoenersregeling kwam deze boven water. De 3-fasen automaat met aardlekschakelaar voor de kookgroep. Deze kwam ook uit China. Daar gaan dan drie fase draden in en de nuldraad en de aardingsdraad, en diezelfde draden komen er dan weer uit. Deze is dan voor de inductiekookplaat die we zelf hebben ingebouwd. Gewoon met de handzaag van de Action het gat in het aanrechtblad groter gezaagd op de millimeter nauwkeurig 490x750mm voor een kookplaat van 510x770mm. Ik moest wel want ik was m'n decoupeerzaag kwijt. Dus ik krijg nu elke ochtend een bord pap met geïnduceerde melk!

Want die kookgroep gaat dan naar het perilex stopcontact achter het aanrechtblad. Kijk daar zit ie, naast een gewoon stopcontact voor het lampje van de oven. Ja ja, daar moet je ook aan denken als je een huis bouwt, achter het aanrechtblad moet een stopcontact zitten voor het lampje van je oven, anders zie je niet of je vlees aan het braden is!  Die hadden we toen bij de bouw al aangelegd. Er zat een briefje bij van 21 jaar geleden waar ie voor was. 

Maar dan moet je even het koppie erbij houden. Want een inductiekookplaat is meestal 2-fase en die kan op 1-fase, de draden zijn dan 230V. Maar op 3-fase zijn de draden L1, L2 en L3 400V maar onderling 230V en lopen ze anders. Het schema staat met een grote sticker op de onderkant van de inductiekooplaat. Je kan de stekker dan ook niet meer omdraaien. 

Dus met veel enthousiasme, eindelijk met de grote meute meedoen, nou wil ik ook eens mijn verbruik zien. Hallo Essent, waarom zijn jullie nu net de computer aan het verbouwen? Leuk hoor, duurt al drie weken.

Drie weken later, kijk, dit was dan de verbouwing, er zitten teveel mensen op Essent. Elke keer als je je verbruik wil zien mag je eerst lekker wachten. 

Reputatie 6
Badge +4

Koop een P1 meter en je bent niet meer afhankelijk voor je verbruik van welke energieleverancier dan ook. www.homewizard.com/nl/p1-meter/?gclid=EAIaIQobChMI2YWb_eOo-gIVqo9oCR192gQnEAAYASAAEgKltfD_BwE

Essent was in gesprek gegaan met de ACM over het 10 dagen van tevoren aankondigen van het nieuwe tatief. Die 10 dagen-termijn stond al in hun voorwaarden voordat de wet er kwam dat het 30 dagen moest zijn en dan schijnt het te mogen. 

Renske Leijten en Pieter Omtzigt hadden gisteravond bij Radar kritiek op de ACM, dat die dit moet oplossen voor de mensen en niet de mensen zelf een klachtbrief laten schrijven.

Reputatie 6
Badge +6

Koop een P1 meter en je bent niet meer afhankelijk voor je verbruik van welke energieleverancier dan ook. www.homewizard.com/nl/p1-meter/?gclid=EAIaIQobChMI2YWb_eOo-gIVqo9oCR192gQnEAAYASAAEgKltfD_BwE

In de link naar een P1 meter, zonder app gaat die niet werken.

Die van €29,00 heb je daar zelf ervaring mee?

Maar zijn er ook andere opties zonder een app of abonnement, datakabel naar PC?
Als je zoekt op P1 krijg je veel “dure” opties waar je niet voor zou kiezen met displays en aflees schermpjes😟

Reputatie 6
Badge +4

@Gebruiker1644596728 Ik gebruik de P1 meter van Homewizard zelf en heb een abo van 0,99 ct p.m. Ben er tevreden over, verbruik wordt 100% correct weergegeven.

Kijk even op https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/inzicht-in-je-energierekening/overzicht-energieverbruiksmanagers/ voor andere verbruiksmanagers (P4).

Slimmemeterportal.nl wordt nogal eens gebruikt, weet ik. Misschien ook wat voor jou.

Reageer