Beantwoord

Mijndomein Energie probleem door bug website

• 28 June 2022
  • 11 reacties
  • 308 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1

Hoi allemaal,

Ik maak vanaf 2019 gebruik van Mijndomein energie als energieleverancier. Tot nog toe ging dat vlekkeloos, maar sinds een maand is mijn gebruikersomgeving op hun website ‘bugged’. Mijn gasverbruik is ‘verdwenen’ en mijn maandbedrag verveelvoudigd naar eerst 471, toen 483 en nu zelfs 527 euro. (elke week hoger) Die bedragen zijn berekend op basis van 2700 kwh jaarlijks stroomverbruik. Dat komt dus neer op 2,34 euro per kilowattuur. Terwijl op de website onder het kopje ‘huidige uurtarieven’ de prijzen dagelijks schommelen tussen de 10 en 40 cent, afhankelijk van het moment op de dag. Mijn werkelijke verbruik is ~30 kuub gas en ~300 kwh stroom per maand. Onder de huidige tarieven zou dat neerkomen op iets meer dan 100 euro per maand.

Er gaat dus overduidelijk iets technisch mis. Nu heb ik daarover gebeld, voor het eerst direct nadat ik de factuur voor afgelopen maand kreeg. De jongen aan de telefoon was duidelijk ook verbaasd over wat ik hem vertelde, en hij was het met mij eens dat dit niet kon kloppen. Hij heeft toen een ticket aangemaakt voor het IT team op dit op te lossen en zij zouden mij dan een e-mail sturen. Intussen moest ik de incasso maar terugboeken. Een week later had ik nog geen reactie en heb ik weer teruggebeld. Ik kreeg iemand anders aan de lijn en die heeft toen een tweede ticket aangemaakt. Ik moest weer wachten. Ondertussen kreeg ik betalingsherinneringen, maar ik ging ervan uit dat eraan gewerkt werd.

Tot ik vorige week een ‘laatste betalingsherinnering’ kreeg met daarin het dreigement dat mijn gas en licht zou worden afgesloten wanneer ik niet binnen 14 dagen zou betalen. Daarop heb ik weer contact opgenomen met Mijndomein en toen werd me verteld dat de tickets niet goed verstuurd waren. Er was dus niets gebeurd. Dit was afgelopen vrijdag. De jongen die ik toen sprak heeft toen opnieuw twee tickets aangemaakt en beloofd om mij vandaag te bellen met een update. Uiteindelijk heeft hij niet gebeld, maar kreeg ik wel (godzijdank) een mailtje van hem waarin hij zei dat er nog geen update is.

Mijn vraag aan jullie is: mag een energieleverancier mij onder deze omstandigheden zomaar afsluiten? Wat kan ik doen om dat scenario te voorkomen? De jongens aan de telefoon geven aan dat ze mijn betalingsverplichting niet kunnen stoppen.

icon

Beste antwoord door Shana 22 July 2022, 10:47

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +5

over het algemeen geldt dat storneren van een betaling niet slim is. zoiets zit in een proces wat niet te stoppen is en eindigt met een incassobureau. het feit dat dit als tip gegeven werd is ronduit dom te noemen. als je opzegt en teveel betaalt hebt wordt dat verrekend met de eindfactuur.

dit is de theorie, of elke (klein) bedrijf ook zo werkt is altijd de vraag maar wel het risico als je in zee gaat met kleine onbekende bedrijven

Er ligt een rekening, die u om voor u moverende goede redenen heeft gestorneerd. Dus als ze het incassotraject starten en u betaalt nog niet krijgt u gegarandeerd de kans de kantonrechter uit te leggen wat uw beweegredenen zijn en dan hoort u van enige bevoegde deskundige die ertoe doet of u gelijk heeft of niet.

Reputatie 1
Badge +1

over het algemeen geldt dat storneren van een betaling niet slim is. zoiets zit in een proces wat niet te stoppen is en eindigt met een incassobureau. het feit dat dit als tip gegeven werd is ronduit dom te noemen. als je opzegt en teveel betaalt hebt wordt dat verrekend met de eindfactuur.

dit is de theorie, of elke (klein) bedrijf ook zo werkt is altijd de vraag maar wel het risico als je in zee gaat met kleine onbekende bedrijven

Ik storneer normaal nooit bedragen, maar dit geld kan ik gewoon niet missen. Ik moet over een paar maand naar de notaris voor de koop van mijn eerste huis. Ik kan geen duizenden euro's voorschieten aan mijn energieleverancier omdat zij hun zaken niet op orde hebben. Wat ze nu doen is gewoon misbruik maken van een machtspositie. Nergens in mijn contract staat dat ze mijn maandbedrag eenzijdig, zonder communicatie en zonder onderbouwing kunnen verhogen.

Hieronder zie je de factuur van de afgelopen maand. Als je goed kijkt zie je dat mijn gasverbruik wordt berekend aan de hand van eenheden stroom, terwijl ik bijna geen gas verbruik (26m3).

@Jeffmeister volgens mij zijn er nu op dit moment maar twee opties, betalen of niet. Niet betalen wordt over het algemeen gezien als onverstandig maar u heeft een goed verhaal. Uiteindelijk moet u kiezen, dat kan niemand voor u doen.

Reputatie 1
Badge +1

Er ligt een rekening, die u om voor u moverende goede redenen heeft gestorneerd. Dus als ze het incassotraject starten en u betaalt nog niet krijgt u gegarandeerd de kans de kantonrechter uit te leggen wat uw beweegredenen zijn en dan hoort u van enige bevoegde deskundige die ertoe doet of u gelijk heeft of niet.

Ik kan mij niet voorstellen dat mijn energiemaatschappij zit te wachten op een proces dat zij onmogelijk kunnen winnen. Ze beseffen zich heel goed dat er iets fout gaat. Hun systeem is op hol geslagen (zie facturen hierboven) waardoor de facturen van geen kant kloppen en ik ruim vier keer meer betaal dan de bedoeling is. Ik snap dan ook niet dat ze de incasso vrolijk door laten lopen. Dit is op een veel eenvoudiger manier op te lossen.

Maar het lijkt erop (ik kijk zojuist in mijn digitale omgeving) dat ze ermee bezig zijn. De facturen van de maanden mei en juni zijn nu verwijderd. Fingers crossed dat het gauw opgelost is...

Reputatie 6
Badge +3

Energy Zero” (Energy-as-a-Service) heeft op dit moment een drietal actieve energiepartners:

ANWB, LeasePlan Energy, mijndomein Energy

“Energy Zero” levert volgens hun website ook de ondersteunende software
bijvoorbeeld voor een afrekening op uur basis.
Dus misschien zit het onderliggende probleem daar?
(Niet dat de topicstarter hier zelf iets aan heeft)

Te veel betalen heeft ook als nadeel, als ze omvallen is het geld weg.

Reputatie 1
Badge +1

Energy Zero” (Energy-as-a-Service) heeft op dit moment een drietal actieve energiepartners:

ANWB, LeasePlan Energy, mijndomein Energy

“Energy Zero” levert volgens hun website ook de ondersteunende software
bijvoorbeeld voor een afrekening op uur basis.
Dus misschien zit het onderliggende probleem daar?
(Niet dat de topicstarter hier zelf iets aan heeft)

Mijn Domein geeft inderdaad aan dat zij het probleem zelf niet kunnen oplossen maar dat een IT bedrijf hiermee bezig is.

Ik wou hierbij ook even aangeven dat ik een mail van ze heb ontvangen waarin nadrukkelijk wordt bevestigd dat ik de foutieve facturen niet hoef te betalen. Ik kan nu ook via mijn online omgeving zien dat ze de facturen van mei en juni hebben verwijderd, dus dat is positief.

Reputatie 1
Badge +1

Te veel betalen heeft ook als nadeel, als ze omvallen is het geld weg.

Daar had ik nog niet eens bij stil gestaan. Stel je voor dat ik al 6 van die maandbedragen had betaald… dan was ik ruim 2000 euro kwijt geweest.

Reputatie 3
Badge +4

@Jeffmeister Heb je nog iets gehad aan de tips van de andere community leden? Mocht er een reactie tussen staan die je het meest geholpen heeft, dan kun je deze aanvinken als Beste Antwoord. 
Zo help je anderen met een vergelijkbare vraag ook om snel het antwoord te vinden.😊

Reputatie 1
Badge +1

Ik heb per ongeluk jouw reactie als beste antwoord aangeklikt. Oeps!

Er was eigenlijk niet een beste antwoord. Ik vond de antwoorden vrij zwart/wit. Ik ben met de energiemaatschappij in gesprek gekomen en zij hebben het probleem nu grotendeels opgelost. Ik betaal nu 84 euro per maand in plaats van 500+. Dat is eigenlijk weer te weinig, maar ik betaal liever iets bij dan dat ik teveel voorschiet.

Reageer