Beantwoord

Miljarden oplichting door niet volledig geladen batterijen?

• 20 July 2022
  • 45 reacties
  • 707 Bekeken

Badge

Reeds vele jaren vraag ik mij af waarom wij met z'n allen accepteren dat de batterijen die wij kopen voor gebruik van onze apparaten, vaak voor minder dan de helft geladen. He geldt voor alle typen: AA, AAA, D, C enz. Gek genoeg zouden wij het niet accepteren als wij een pak melk, een blikje bier of een pak waspoeder zouden kopen en dat bij thuiskomst blijkt dat die slechts voor de helft of minder zijn gevuld.  
Ik snap wel dat bij batterijen er sprake is van zelfontlading en dat zo'n batterij niet meer dezelfde hoeveelheid energie bevat als bij het verlaten van het productieproces. 
Heeft iemand een goed idee hoe dit fenomeen kan worden bestreden? 
Zoiets als bij voedingsmiddelen de THT. Technisch moet dat m.i. mogelijk zijn. 
Alvast dank voor de reactie(s).

icon

Beste antwoord door Wortelstamper 23 July 2022, 12:31

Bekijk origineel

45 reacties

… ook al zijn er bezoekers hier, die het onderwerp onzin vinden, zonder zich te hebben verdiept.   

Lekker hoor Alle anderen die proberen aan te geven dat er mogelijk weersprekende argumenten zijn in één keer definitief in de hoek zetten.
Denk je echt dat ik dan nog serieus ga zitten doen hier?

Fabrikanten zetten vaak geen capaciteit op de verpakking.
Alleen loze kreten, gaat nog langer mee.

Mijn favoriete merk bij de Action heeft een houdbaarheid van 5 jaar.
Bij andere winkels is dat 10 jaar.
Gelukkig heeft dat merk nu het uiterlijk gewijzigd, omdat de beide types op elkaar leken.
Verschil in capaciteit, is ook duidelijk merkbaar.
Fabrikanten geven voor een AA type waarden op van 1200 tot 2600 mAh
Als ik testen lees, is dat veel  minder. 800 tot 1800 mAh

Dan zijn er nog de Pro type batterijen.
Die houden langer een hoge spanning.
Maar houden er ook plots mee op.
Dat is soms niet wenselijk.

De topper was een batterij uit de Blokker, een paar jaar terug.
Een witmerk, dat er uit zag als een bekend merk.
Mijn led zaklamp brandde er maar 1 minuut op.
De winkel deed heel moeilijk, toen ik ze retour deed.
Ze waren niet over datum.

Ook zijn me 2 keer hetzelfde top merk batterijen uitgelopen die ik in het Kruitvat kocht.
De fabrikant gaf garantie op batterijen en toestel. Of het imitatie was, vertellen ze niet.
Wel vertelden ze, dat imitatie veel voor komt.

Badge

Mijn digitale Fluke multimeter en mijn analoge Simpson multimeter en zijn beiden prima. 
Mijn testen zijn uitgevoerd met een belasting van 250 en 500 mA. En de tijd gemeten die nodig was om de spanning  van 1,5 volt naar bijvoorbeeld 1,35 volt te zien gaan. De batterij is dan "leeg” en als dat bij 250 mAh belasting  slechts 3 uren in beslag nam, dan was de capaciteit oorspronkelijk 3 X 250 mAh = 750 mAh.  Bij een nieuwe AA batterij die een capaciteit moet hebben van bijvoorbeeld 1500 mAh, betekent dat 50% minder capaciteit dan waarvoor is betaald.  
Een een eenvoudige batterijtester (verkrijgbaar voor een tientje of iets meer) kan uitkomst bieden om vast te stellen of hetgeen gekocht is, wel het geld waard is.   

De bedoelde CB test was een vergelijkend (prijs/kwaliteit) onderzoek.
Wel zie ik dat ik op een eerdere reactie van mij op Harry LLP per ongeluk heb aangegeven dat nieuwe batterijen gewoonlijk 1,3 - 1,4 volt hebben. Dat is dus onjuist. Had moeten zijn “slechte nieuwe batterijen”. 
Overigens respecteer ik jouw kennis als electronica deskundige. Toch beveel ik aan rond te neuzen: overal staat vermeld dat bij een spanning van 1,35 volt zo'n alkaline batterij echt op is. 

De enige batterij tester, die hier door de ballotage kwam, is deze. Adviesprijs €65

Badge

Wortelstamper! Dank voor de reacties. 
Ik zie de Ansmann Batterij tester Energy Check LCD bij Music Store  (Keulen - Duitsland) staan voor € 37,00 (geen verzendkosten). Ik zie dat verschillende batterij typen kunnen worden getest. 

Badge

Misschien moet voor de Ansmann tester bij bestelling in Keulen ook nog BTW worden gerekend. 
Het testapparaat kan ook bij Conrad.nl worden besteld voor € 54,49 incl. BTW en verzendkosten. 

Ik heb uitvoerig gereageerd op de opmerkingen/reacties tot nu.
Om onbekende reden heeft de moderator mijn tekst tot nu (19.44 uur) nog niet gepubliceerd.
Ik wacht….

Volhouden, B. Tjon. Je hebt iets ontdekt waar veel mensen zich niet van bewust waren. Dus wat je krijgt zijn reacties om te zien wat het waarheidsgehalte is van hetgeen je hebt aangetroffen.

Wat ik begrijp is dat je batterijen in de winkel koopt en die direct na aankoop doormeet om te zien in hoeverre die bij fabricage zijn opgeladen. En dat lijkt 40% te zijn in plaats van een te verwachten 100%.

Misschien kun je toelichten hoeveel niet-oplaadbare batterijen je hebt door gemeten, en wat voor apparatuur je daarbij gebruikt hebt.
Mocht een ander een dergelijk meetapparaat ook hebben, dan kan die jouw onderzoek herhalen en die gegevens hier ook neer zetten.

mvg

Lisa

Dat bepaalde oplaadbare batterijen maar voor 50% geladen zijn, als ze nieuw zijn.
Is een heel ander verhaal.
Dat doen ze, om de veroudering in het magazijn zo laag mogelijk te houden.

Reputatie 6
Badge +5

Volhouden, B. Tjon. Je hebt iets ontdekt waar veel mensen zich niet van bewust waren. Dus wat je krijgt zijn reacties om te zien wat het waarheidsgehalte is van hetgeen je hebt aangetroffen.

mvg

Lisa

Het blijft een flauwekul verhaal, heeft niks met bewustwording te maken.
Er zijn veel batterij testen gedaan en als het waar was wat Tjon beweerd was daar al lang iemand eerder over gestruikeld.
Behalve de test van de CB kan ik ook de test van Hardware.info aanbevelen om eens te bestuderen.
Daar is naast een capaciteit meting met verschillende belastingen ook naar de prijs prestatie verhouding gekeken.

Duidelijk is wel dat je kool zink batterijen beter links kunt laten liggen (ik wist niet eens dat ze nog te krijgen waren) en lithium het beste presteert.
Lithium batterijen zijn heel duur, en ze zijn hun extra capaciteit niet altijd waard.
Als je 4 keer de prijs betaalt t.o.v. een alkaline en hij gaat 2 keer zo lang mee, is de prijs prestatie toch ondermaats.

Het doel is ook bepalend, sommige zijn gemaakt voor lang en licht gebruik, anderen voor grote stromen.
Lithium gebruik ik alleen in mij weerstation buiten, ze hebben geen last van lage temperaturen, terwijl anderen bij wijze van spreken dood neervallen bij een graad vorst.

Badge

Op de vragen met welke apparatuur ik heb getest en hoeveel alkaline batterijen het betrof: 

Door de jaren heen heb ik 1000?, 3000? of meer batterijtestjes gedaan
En dat begon toen ik vaker merkte dat de gekochte batterijtjes snel leeg waren. 
Daarbij niet als doel een wetenschappelijk onderzoek te doen, 
Een paar keer heb ik geprobeerd om de slechte batterijen naar de winkel terug te brengen
Maar met een ietswat wazige blik werd mij gezegd dat verpakking verbroken was en terugname darrom niet mogelijk was.
Ik heb het niet meer geprobleerd. 

Enige hoop op verbetering kreeg ik toen batterijtjes op de markt verschenen waarbij je door druk op een gemarkeerde plek op de batterij kon zien of het batterijte “vol”was”. Ervaring is dat het geen nauwkeurige methode is. Buitendien bijvoorbeeld 20 batterijtjes in de winkel indrukken zal de bewakers nodeloos onrustig maken, nietwaar?

De meetapparatuur die ik door de jaren heen heb gebruikt: 
Simpson 260-8p analoge multimeteFluke 3487-C digitale multimeter
Voltcraf 90 S multitester 
Micronta Universele batterijtester: Analoog met wijzeraanduiding in Rood, Geel of Groen vlak.  
De metingen onder belasting gebruikte ik voor AAA, AA, C en D ik een ballastweerstand van 100 Ohm en de tijd gemeten totdat 1,35V werd bereikt. 
Voor knoopcellen (3 Volt) gebruikte ik een belasting van 4,7 KOhm en de tijdsduur totdat 2,8 V werd bereikt, 
De belaste meting is een destructieve meting en die voerde ik uit slechts als de open spanning reeds verdacht was en bijv. de Micronta al diep in het rood vlak stond.

De 40% restcapaciteit die ik eerder noemde is één van de laagst gemeten waarden.
Maar ook 50% tot 90%  vind ik niet goed; zeker niet, omdat ik voor 100% betaal.  
Mijn meest recente aankoop in juni jl. was een pak van 20 Duracell batterijen, waarvan niet één boven de 45% kwam.  

Ik heb gepoogd om de gebruiker die ondanks een sluimerende wanprestatie, schouderophalend doorgaat, alert te maken. 
Immers, als de aantallen/cijfers juist zijn, dan betreft het wereldwijd toch een miljardenkwestie of niet soms?  
Aan de lezers die mijn vraag of wij opgelicht worden, onzin of flauwekul vinden: lees dan de voortgang van dit onderwerp niet meer en vermijdt onnodige  stress. 

Bill 

Reputatie 6
Badge +5

@B. Tjon 
Jou meters stammen uit het stenen tijdperk en zijn hobby metertjes.
Daar kun je niet betrouwbaar mee meten.
Ik heb hier professioneel spul, beroepsmatig.
Ik heb zelf zo uit de lade AA en AAA batterijen (doosjes met 10 stuks) getest, van Aerocell, Duracell, en Varta, allemaal alkaline.
Klemspanning 1,595 to 1,622V, dus gewoon vol.
Ook geen slechte exemplaren tussen, alle batterijen uit een zelfde verpakking waren identiek.
Maar zoals ik al eerder aangaf, ook testen uit het verleden komen hier mee overeen.
Ik ben slechte batterijen zoals jij aangeeft, nieuw uit de verpakking, nog nooit tegen gekomen.

@B. Tjon 
Jou meters stammen uit het stenen tijdperk en zijn hobby metertjes.

Het gaat er meer om, of je weet wat je aan het doen bent.
Meters afkraken is onzin.

Badge

Free Spirit.
Respect voor de door u gebruikte “professionele” apparatuur. (Benieuwd welke). 
De door mij gebruikte meetapparatuur bestrijkt een periode van vele vele jaren. 
En de keuze voor mij was steeds willekeurig: het apparaat dat het dichts bij de hand was. En ik heb niet altijd gemeten.
Ik betwist of een volt- milliampèremeter van 5 tot 10 jaar oud, minder nauwkeurig een spanning van 1,35 tot 1,5 volt zou kunnen meten.  
Daarom vind ik uw aanduiding “stenen tijdperk” niet terecht. 

Ook ik beschik over moderne apparatuur waaronder bijvoorbeeld een professionele Tektronix scope. 
Maar verwacht u echt dat ik alkaline batterijtjes van een paar dubbeltjes per stuk met een kostbare scope ga meten?  

Nogmaals: de essentie van mijn alleerste betoog was: dat ik door de jaren heen langzaam de indruk kreeg dat vaak (dus niet altijd), alkaline batterijtjes ( dus geen oplaadbare Lithium of oudere NiCad batterijen) worden verkocht, die in nieuwe conditie niet over de volledige capaciteit beschikken die de betreffende fabrikant op hun website vermeldt). Ondanks het feit dat op de verpakking staat dat de batterijtjes alsnog 3 tot 4 jaren verder mogen worden gebruikt.   
En als dat wereldwijd gebeurt, dan is er volgens mij sprake is van een vorm van sluimerende massale wanprestatie. 

Uit de reacties in deze community blijkt totnu dat slechts een enkeling dezelfde ervaring heeft als ik. 
Wellicht vanwege het feit dat er weinig of geen consumenten zijn die steeds bij aankoop van nieuwe batterijen direct gaan meten of die wel over de beloofde capaciteit beschikken. 

Net zo goed dat wij (consumenten) nooit controleren of er wel 33 cl in een blikje bier zit. 
Toch stond onlangs in de media dat vanwege de huidige snel stijgende prijzen, leveranciers/fabrikanten minder in de verpakking doen dan je gewoonlijk voor dezelfde prijs mag verwachten. 

Het is dus geen ongebruikelijk trucje. 

Rest mij toch de hoop uit te spreken dat een consumenten instelling/organisatie onderzoek naar de batterijtjes zal doen.

Bill 

Reputatie 7
Badge +7

Over hoeveel bier in het blikje maak ik me geen zorgen. Het bier is nodig om het blikje op druk te houden zodat het niet in elkaar frommelt. Minder bier is minder druk. Een leeg blikje knijp je zo in elkaar toch.

Reputatie 7
Badge +5

net een doosje varta's gemeten, alle 10 boven de 1.6V, voor zover dat iets zegt.

niet herkenbaar, dus.

Reputatie 6
Badge +3

Voor zover ik weet bestaat er geen norm hoe je de capaciteit van batterijen meet. Dat leidt ertoe dat fabrikanten als ze de capaciteit al opgeven dat gemeten is bij de meest gunstige omstandigheden en met wind mee.

Als je meet met pakweg 1mA en doorgaat totdat de klemspanning tot 1V gedaald is komt er vast een veel gunstiger getal uit.

Je kunt de capaciteit alleen meten door ze leeg te maken.
Het gedrag is ook nog afhankelijk van de belasting.
De inwendige weerstand in de batterij, speelt ook nog een rol bij de ontlading.

Een goede batterij tester, meet de spanning met een belasting er aan over een korte periode.
De begin en eindspanning zegt dan iets over de batterij.
Dat blijft een ruwe indicatie.

Vroeger kon je van Varta hele boekwerkjes krijgen met grafieken er in.
Ik heb vast nog wel ergens zo'n boekje liggen.
Ontladen deden ze volgens mij met een constante stroom.
Op het internet, zijn deze gegevens voor mij altijd verborgen gebleven.

Voor accu's zijn er laders die ook vol automatisch de capaciteit van de accu's meten.
Zowel tijdens het laden als ontladen.(refresh)

Dit principe kan ook met wegwerp batterijen.
Na het testen, zijn ze dan wel afval geworden.

Reputatie 7
Badge +7

In mijn eindeloze speurtocht op internet vond ik een vakman die een simpel truukje heeft om de capaciteit van een batterij te beoordelen. 

Reputatie 5
Badge +6

@Jan Ik heb dit ook geprobeerd met mijn vrachtauto accu en die stuiterde niet, maar er zit nu een scheur in, 

wat ik nu wel zeker weet dat hij lek is. 😂heb je nog een tip die niet destructief is om te testen?

accu’s zijn best wel duur als ik ze zo moet testen.😳

Reputatie 7
Badge +7

@Gebr .... 728, voor een vrachtauto is er een ander truukje. Gewoon starten en als de motor aanslaat is de accu nog goed. In de winter giet ik gewoon een ketel heet water over het motorblok. Dat kan want daar zit niks elektrisch. Dat was meestal genoeg om de motor dan te laten starten ☺.

Reageer